Moderator: Redaktörer
ErikAndersson skrev:Riktigt synd Paa! Jag har varit med om ett flertal träffar genom andra forum och LTS och vi har haft det mycket trevligt. Detta är första gången jag bjuder in medlemmar på Faktiskt, och jag är helt övertygad om att det kan bli minst lika trevligt nu oxå :'
Morello skrev:Problemet som jag ser det är att Erik "Perka" Andersson börjar med att skriva om teknikaliteter, blir ifrågasatt om mer pålästa deltagare och börjar då helt plötsligt att pladdra om att "gå från ord....", "..det är väl musik..." osv.
Att sedan Ingvar Öhman i någon mening tar detta i försvar är naturligtvis beklämmande då han vet mycket, mycket bättre än så.
Morello skrev:Problemet som jag ser det är att Erik "Perka" Andersson börjar med att skriva om teknikaliteter, blir ifrågasatt om mer pålästa deltagare och börjar då helt plötsligt att pladdra om att "gå från ord....", "..det är väl musik..." osv.
Att sedan Ingvar Öhman i någon mening tar detta i försvar är naturligtvis beklämmande då han vet mycket, mycket bättre än så.
Almen skrev:ErikAndersson, det som kritiseras är ditt slarviga användande av teknisk nomenklatur. Om "dynamik" reduceras till "jag tycker det låter dynamiskt" så är risken att tekniska specar blir enbart marknadsföring. Många tycker till exempel att ett hårdkomprimerat fonogram "har mer dynamik" än motsvarande okomprimerade.
Nej, jag tycker att du som konstruktör borde hålla dig för god för dylikt slirande på begreppen.
Svante skrev:Själv använder jag ordet "dynamik" i ljudsammanhang enbart för "skillnad mellan starkt och svagt" och enheten är dB, samt i musiksammanhang som skillnad mellan starkt och svagt, och då kanske mer oprecist och utan enhet. "Dynamik" är en programegenskap, inte en apparategenskap. Apparater kan möjligen påverka dynamiken i programmaterialet, men den har inte en dynamik i sig själv (även om jag ibland slinter på tungan och använder det för SNR).
Att använda det för förlopp med varaktigheter kortare än några tiotal millisekunder är helt främmande för mig eftersom nivå måste medelvärdesbildas över viss rimlig tid.
Fast, det är väl bara att konstatera då att "dynamik" har så många betydelser att det kan betyda i stort sett vad som helst. Folk använder det för att det låter fint om flera helt andra saker, som kan vara helt olika och tom motsatser.
Mao är det bara att slå till dövörat så fort någon använder ordet, för det finns inte en sportmössa att veta vad det betyder.
Svante skrev:Mao är det bara att slå till dövörat så fort någon använder ordet, för det finns inte en sportmössa att veta vad det betyder.
ErikAndersson skrev:Strmbrg förslag "livlighet" är ett talande och bra uttryck tycker jag. Men inom Hi-Fi har det ofta blitt liktydligt med ordet "dynamik", om det sen är 100% rätt eller fel anser jag ha mindre betydelse, då de flesta på mig verkar förstå innebörden i alla fall. Är det nu inte tid att vända blad i denna fråga och fokusera på mer intressanta saker att diskutera! Inte sportmössor!
sprudel skrev:
...
jag vill förstå och försöker.![]()
Det brukar underlätta kommunikationen.
ErikAndersson skrev:Strmbrg förslag "livlighet" är ett talande och bra uttryck tycker jag. Men inom Hi-Fi har det ofta blitt liktydligt med ordet "dynamik", om det sen är 100% rätt eller fel anser jag ha mindre betydelse, då de flesta på mig verkar förstå innebörden i alla fall.
Strmbrg skrev:Om man försöker definiera sitt eget syfte först
Strmbrg skrev:Vad betyder Branthet i detta sammanhang?
Är det nåt som har med Stigtid att göra, eller har någon likhet med det begreppet?
(Det står ju i tråden, din latmask!)
KarlXII skrev:Vad är dina källor på perceptionens snabbhet, Svante?
petersteindl skrev:Jag ser snarast dynamik som något upplevt. Det tillhör i så fall perception och nervimpulsernas värld.
I den fysikaliska världen vill jag snarast använda uttryck som dynamiskt omfång eller brusavstånd d v s SNR som är en kvot mellan starkaste signal före överstyrning och bruset. Om man t.ex. använder en kortvarig puls på 0,1 ms som är 110 dB över brusnivå så upplevs det inte som lika hög dynamik som om den varade längre. Men SNR är 110 dB och det dynamiska omfånget blir väl också 110 dB. Jag skulle faktiskt tro att musik med 40 dB dynamiskt omfång kan låta som om det har betydligt högre dynamik än pulsen på 110 dB.
Då vissa dirigenter tränar orkestrar så tränas det i att spela extremt svagt och svagare och svagare och svagare, tills det knappt kan skönjas. Det är svårt att spela svagt och hålla nerven och spänsten.
Spelar man in detta efter att musikerna lärt sig och spelar upp det hemma så kan resultatet bli att det starkare låter med hyfsad närvaro och realism men då det blir svagare så försvinner detta fenomen mer och mer. För att behålla denna realism kan man öka volymen och spela starkare så att ljudtrycksnivån nästan är konstant. Då bibehålls realismen genomgående om man drar ner volymen igen då det spelas starkare. En sådan sterioåtergivning upplevs som dynamikfattigare än en musikåtergivningsom håller nerven och realismen även i mycket svaga passager utan att man vrider på volymkontrollen. Störnivån i bakgrunden påverkar högst väsentligt. Det märker man då man spelar på natten. Men även andra saker i kedjan påverkar.
Kanske detta fenomen med att realismen och nerven försvinner i många sterios gör att artisterna gärna vill kompensera för detta. Då kommer mastrarna på flygande tefat som räddare i nöden och rattar in det rätta soundet så att realismen alltid finns där i sterios som annars suckar, tackar för sig och dör vid svaga passager.
Ha en god lördag
Peter
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster