L26 ROY vs allt möjligt annat !

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-11-19 11:37

DQ-20 skrev:Att det här elementet skulle kunna få en psykoakustiskt rak tonkurva i ett typiskt verkligt rum ser jag som uteslutet. Med eq, ja, och då tycker att man kan ta med det i beräkningen när man konstruerar lådan.

/DQ-20
Då borde man väl även ta hänsyn till effekten av multipla enheter som det är frågan om här, då aktiva element och spegelkällor samverkar inom 1/8 våglängd och agerar nivåhöjjande.

Jag tycker snarare att det är vettigt att bygga nära 0,5 och kompensera det som behövs - om man anser det behövas - när systemet är på plats.

Kontrollerade mig själv och jag har nog snarare byggt efter 0,6 i mina dagar och det har funkat fint. Under 0,5 däremot är inget jag gillar. Det kräver massa effekt för en bra respons och grupplöptiden kan öka.
Senast redigerad av MagnusÖstberg 2011-11-19 11:42, redigerad totalt 1 gång.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2011-11-19 11:41

MagnusÖstberg skrev:
DQ-20 skrev:Att det här elementet skulle kunna få en psykoakustiskt rak tonkurva i ett typiskt verkligt rum ser jag som uteslutet. Med eq, ja, och då tycker att man kan ta med det i beräkningen när man konstruerar lådan.

/DQ-20
Då borde man väl även ta hänsyn till effekten av multipla enheter som det är frågan om här, då såväl som aktiva element och spegelkällor samverkar inom 1/8 våglängd och agerar nivåhöjjande.

Ja, huga... 8O Det höjjjjjer. Men allvarligt talat tänkte jag mer på a) lådstorlek för att man inte skall få för högt ljudtryck i lådan, och sqrt(1/Q) och Fb för att hålla koll på hur man kan lägga på EQ utan att gå utanför elementets EMK-kontrollerade område. Tonkurvan är kanske mindre viktig när man ändå bestämt sig för eq (så länge den inte innehåller stora resonanser).
Senast redigerad av DQ-20 2011-11-19 11:44, redigerad totalt 1 gång.
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-11-19 11:43

jaja....

Edit: Tanken med lågt q (men inte för lågt) är ju att det ger största möjliga vettiga låda, utan att mottrycket i lådan blir för svagt. Tonkurvan fixar man i efterhand som du säger. Tycker jag.
Senast redigerad av MagnusÖstberg 2011-11-19 12:35, redigerad totalt 1 gång.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-11-19 12:02

Ja det är en hel vetenskap det där, men jag gör så att jag placerar basarna i rum och så bestämmer jag avstämningen mha hörsel och mätningar på plats så skall det nog bli bra :)

Även dämpning kan man ju korrigera i efterhand utan större problem.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2011-11-19 12:41

adzer skrev:Ja roy ger det i mina simuleringar, men det är som sagt med rumsbidrag.

Ok då är jag med!

/Peter

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-19 12:43

Här va det livat ;)

kul med diskussion inom ämnet !

Men alltså, Vad tror experterna om 50liter slutet, vilket Q kan jag räkna med att få i en sådan låda och vad bör jag satsa på ?
Jag har för mig Q0,6 är vad jag kan förvänta mig med 50liter men kan minnas fel...

Vad anser ni är ett bra Q om man har möjlighten till att köra EQ, Måste man bygga "antingen eller" ?
Alltså måste man bygga så att dom är bra antingen utan EQ men dåliga med EQ eller tvärt om ?!

Vad anser ni bör göras för att dom ska vara lämpliga att köra EQ på ?

Adzer:
Har du lust stt kolla hur mycket Iso behövs för att få ett Q så nära 0,55 som möjligt ?

Edit: Min dator fortfarande ur fungtion så har inga möjligheter att simulera något själv... :(

Men 50 liter, 60% Iso kan inte det ge vettigt Q ?
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-19 12:44

Piotr skrev:
adzer skrev:Ja roy ger det i mina simuleringar, men det är som sagt med rumsbidrag.

Ok då är jag med!

/Peter

Peter, Fick du mitt PM ? :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-11-19 13:03

DVD-ai skrev:Vad anser ni är ett bra Q om man har möjlighten till att köra EQ, Måste man bygga "antingen eller" ?
Alltså måste man bygga så att dom är bra antingen utan EQ men dåliga med EQ eller tvärt om ?!

Bra, dåligt....

Vill du ha en färdig tonkurva, eller vill du att de skall gå så djupt som möjligt utan ökad dist?

ROY ger dig ingen psykoakustiskt "klar" kurva utan att du accepterar dist vid stora konutslag och offrar lågbas.

Man bygger så bra som möjligt* utan EQ och kompletterar aktivt med det man anser sig behöva i sitt rum. Punkt. ;)

* så att lådan inte blir för lien i förhållande till pumpkapaciteten, men inte så stor att konen enbart kontrolleras av EMK => q=0,5-0,55-0,6 blir bra som jag ser det.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-19 13:19

Bra då är vi på samma spår, Jag hade som mål att va bra respons till under 20Hz i alla fall, Med förmånlig placering och ganska lite EQ så borde det inte vara några problem att få en bra kurva på 50liter och 0,55-0,6 i Q :)

50 Liter är vad jag helst håller mig till, vill inte gärna ha större än så :)

Kurvan för ROY i 50Liter men med Iso 60 och 70% vore ju grymt intressant och känns som den borde ge möjlighet till att inte behöva EQ'a så mycket.
Det borde bli "så bra som det går", känns så på det jag sett hitils :)

Jag vill härna kunna EQ'a så lite som möjligt såklart och jag behöver inte jaga dom absolut djupaste frekvenserna.
Då är det nog mer optimalt med mindre Iso än 100% på 50 Liter eller vad tror du ?
Mvh//David

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-11-19 13:31

Jag kan inget om hur elementet agerar i verkligheten, utan du får nog prova dig fram både vad gäller eq och dämpmängd.

Ser inget problem med det iallafall.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2011-11-19 13:37

MagnusÖstberg skrev:jaja....

Edit: Tanken med lågt q (men inte för lågt) är ju att det ger största möjliga vettiga låda, utan att mottrycket i lådan blir för svagt. Tonkurvan fixar man i efterhand som du säger. Tycker jag.

Nej, q-värdet (Qt) beror av flera olika elementparametrar som inte har med de mekaniska egenskaperna att göra så man kan inte säga så rakt av. Formeln för Qt är ju sqrt(k*m)/(Bl^2/Re + Dm). Jämfört med NHT 1259 som är konstruerad för äkta luftfjäder ligger täljaren på ungefär samma värde medan nämnaren ligger högre på grund av högre Bl och något lägre Re. Dm är i samma härad (4,1 vs. 3,7 Ns/m). När man sedan räknar på VAS ser man att det låga värdet jämfört med NHT beror på Sd^2 -- k är ju ungefär samma. I fråga om L26RO4Y har vi dessutom högre k som drar ned VAS under 50 l. Om man vill konstruera ett element för "äkta" sluten låda, dvs. en låda där luftfjädern dominerar, vill man gärna ha hög VAS i förhållande till Sd. Det innebär att man i förhållande till elementets storlek har en lös och flabbig upphängning. Det gör att fjädringen i den färdiga konstruktionen till största del tas hand om luftfjädern från lådan, och den är i regel mer linjär än elementets upphängning om inte Vd/V är för hög. L26ROY för att inte tala om L26RO4Y har låga q-värden pga av hög Bl/Re men de har också små VAS pga av att upphängningen är inte särskilt flabbig. Den kan alltså inte designas som en "äkta" sluten låda med mindre än att lådan blir så liten att luftfjädern tenderar till att bli olinjär. Dessutom åker Fb upp. Hur man än vänder sig har man svansen bak. Återstår att a) förlita sig på elementets upphängning och hoppas att den är linjär, och b) konstruera en låda som är tillräckligt stor för att inte luftfjädern skall bidra med ytterligare olinjäritet vid stora utslag och, c) "fix it in the mix" med eq. Så tänker iallafall jag.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-19 13:46

DQ-20 skrev:
MagnusÖstberg skrev:jaja....

Nej, q-värdet (Qt) beror av flera olika elementparametrar som inte har med de mekaniska egenskaperna att göra så man kan inte säga så rakt av. Formeln för Qt är ju sqrt(k*m)/(Bl^2/Re + Dm). Jämfört med NHT 1259 som är konstruerad för äkta luftfjäder ligger täljaren på ungefär samma värde medan nämnaren ligger högre på grund av högre Bl och något lägre Re. Dm är i samma härad (4,1 vs. 3,7 Ns/m). När man sedan räknar på VAS ser man att det låga värdet jämfört med NHT beror på Sd^2 -- k är ju ungefär samma. I fråga om L26RO4Y har vi dessutom högre k som drar ned VAS under 50 l. Om man vill konstruera ett element för "äkta" sluten låda, dvs. en låda där luftfjädern dominerar, vill man gärna ha hög VAS i förhållande till Sd. Det innebär att man i förhållande till elementets storlek har en lös och flabbig upphängning. Det gör att fjädringen i den färdiga konstruktionen till största del tas hand om luftfjädern från lådan, och den är i regel mer linjär än elementets upphängning om inte Vd/V är för hög. L26ROY för att inte tala om L26RO4Y har låga q-värden pga av hög Bl/Re men de har också små VAS pga av att upphängningen är inte särskilt flabbig. Den kan alltså inte designas som en "äkta" sluten låda med mindre än att lådan blir så liten att luftfjädern tenderar till att bli olinjär. Dessutom åker Fb upp. Hur man än vänder sig har man svansen bak. Återstår att a) förlita sig på elementets upphängning och hoppas att den är linjär, och b) konstruera en låda som är tillräckligt stor för att inte luftfjädern skall bidra med ytterligare olinjäritet vid stora utslag och, c) "fix it in the mix" med eq. Så tänker iallafall jag.

/DQ-20

Super inlägg !

Min rostiga gamla skalle efter3år av att inte tittat på en graf knappt, den börjar släppa nu :)

Vad anser du borde vara en lådvolym som är stor nog att inte liftfjädern ska bli för olinjär vid stora konutslag ?! :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-11-19 13:46

Vet inte riktigt på vilket sätt vi egentligen tänker olika 8O

Edit:
Det skall till rätt mycket ljudtryck för att du med 8 stycken lådor skall få ett lådtryck som tillför signifikant dist. Du har en 20% större låda än Ino Infra-X och de tror jag inte påverkas alls inom deras slagläng vad den nu är. Så du passerar deras ljudtrycksförmåga utan problem. Och de var väl "konkurrenten".
Senast redigerad av MagnusÖstberg 2011-11-19 13:55, redigerad totalt 1 gång.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-11-19 13:46

DVD-ai skrev:
Adzer:
Har du lust stt kolla hur mycket Iso behövs för att få ett Q så nära 0,55 som möjligt ?

Edit: Min dator fortfarande ur fungtion så har inga möjligheter att simulera något själv... :(

De med 100% viso ligger runt 0,55Q.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-19 13:58

MagnusÖstberg skrev:Vet inte riktigt på vilket sätt vi egentligen tänker olika 8O

Edit:
Det skall till rätt mycket ljudtryck för att du med 8 stycken lådor skall få ett lådtryck som tillför signifikant dist. Du har en 20% större låda än Ino Infra-X och de tror jag inte påverkas alls inom deras slagläng vad den nu är. Så du passerar deras ljudtrycksförmåga utan problem. Och de var väl "konkurrenten".

Jo, och profundusX-4 va väll målet, att ha typ samma prestanda fast fler mindre lådor :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-19 14:00

adzer skrev:
DVD-ai skrev:
Adzer:

Vad händer med Q om det blir 70% iso ?!
Mvh//David

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-11-19 14:15

DVD-ai skrev:
MagnusÖstberg skrev:Vet inte riktigt på vilket sätt vi egentligen tänker olika 8O

Edit:

Jo, och profundusX-4 va väll målet, att ha typ samma prestanda fast fler mindre lådor :)
Då räcker inte 8 lådor.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-11-19 14:16

DVD-ai skrev:Vad händer med Q om det blir 70% iso ?!
Det bli högre.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-11-19 14:19

DVD-ai skrev:
adzer skrev:
DVD-ai skrev:
Adzer:

Vad händer med Q om det blir 70% iso ?!

100% viso = 0,53Q
70% viso = 0,54Q

EDIT: Fixat siffrorna.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2011-11-19 14:36, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-11-19 14:27

???

Menar du att q sjunker med mindre iso?

Då borde väl lådan uppfattas som "mindre" och q-värdet gå upp, även om det inte är dramatiskt.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-11-19 14:34

och nej skrivfel. Råkade kolla på fel volym.

100% ger 0,53.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-19 15:04

MagnusÖstberg skrev:
DVD-ai skrev:

Edit:

Då räcker inte 8 lådor.

ok... men hur mycket ?!

Målet va att kunna spela högre än InfraX8, och att närma mig profundusX-4.

dessa borde ju kunna spela inte jätte långt efter tycker jag...
Mvh//David

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2011-11-19 15:20

adzer skrev:och nej skrivfel. Råkade kolla på fel volym.

100% ger 0,53.

Jag har några kommentarer när det gäller simuleringarna i Basta!

Som jag tidigare nämnt tycker jag man kan ha två värden som riktvärden när man räknar på "viso" i Basta!. Jag har kommit fram till 33% som motsvarar en "praktisk basreflexlåda" enl. dimensioneringstipsen som IÖ skickade med i artikeln om LTS B1. Det motsvarar en ökning av den akustiska volymen med 13%. Likaså kan "viso" 66% i Basta! vara ett riktmärke för en sluten låda helt full med dämpmaterial. Då blir volymökningen minst 26%. Vid denna nivå är alltså lådan helt full med glasfiberull men inte packad. Om man skall nå den mer eller mindre teoretiska nivån om 43% ökning så talar vi om att packa lådan hårt och vi kommer att få problem att hålla dämpmaterialet från elementet. Kör man med polyesterull får man ta i rejält. Jag har iallafall inte vågat proppa så mycket polyestervadd i en högtalare att resonansfrekvensen börjar ÖKA. Men så är jag också ganska klen. Vad som också händer när vi proppar lådan full med glasull är att luftfjädern dämpas kraftig och vi måste därför ta hänsyn till detta vid simulering. I Basta! måste man därför justera ned Q för lådan (default=20). Var den hamnar vet jag inte. Jag kör med magi (7) men det kan kanske ligga ännu lägre. Det är svårt att veta (för mig) eftersom dämpningen inte är en parameter som man kan justera direkt. Kanske kan man räkna baklänges om man grottar ned sig i dokumentationen. Effekten blir iallafall att elementets Qb sänks som om Dm ökat.

Man bör också, tror jag, fundera på vad som är "lämplig" talspoletemperatur. Man kan ju se det som en variabel resistans. Men vid normala pådrag är ju medeleffekten ganska låg och då kan man fråga sig om det är rimligt att simulera med höga talspoletemperaturer (som ju är en konsekvens av medeleffekten).

Tror,
DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-19 18:56

Man kan väll sammanfatta det som att mitt mål med bygget är att få bra respons ganska långt ner i frekvens, typ 15Hz vore bra, Och prestandan ska räcka till att möta upp i16s senare om det blir på tapeten men jag behöver inte grotesk supermegaprestanda.
Jag ska inte ha prylar med för mycket kapacitet, det är viktigare att det låter bra och till vettiga pengar.
InfraX6 har varit på tapeten men är lite för "klent", InfraX12 har kännst som mer "rätt" och dessa 8ROY borde närma sig och därmed vara "helt okey" :)

Vi får se, i6 kanske duger även i ett kommande boende eftersom jag inte ska spela för högt oavsett, det vore fint med ett typ "lifestyle sytem" men med låg disst ;)
jag gillar (rättelse: är beroende av!) ultralåg disst i basen :P

8st ROY är inga problem att bygga in och gömma så att dom inte syns och bara dom små fina i6 synliga med mitt snygga Meridian G02 försteg :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-11-19 20:14

Skiljer det 2mm Xmax till ROYs fördel jämfört med P-X basarna?

Eller skiljer det i konarea också?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-11-19 20:21

Så då har man monterat sina Lådor. Blev inte alls som i simuleringarna dock. Vet inte om jag gjort fel någonstans :/

Finns mer info i min pres om någon vill hjälpa.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2011-11-19 21:29, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-11-19 20:24

MagnusÖstberg skrev:Skiljer det 2mm Xmax till ROYs fördel jämfört med P-X basarna?

Eller skiljer det i konarea också?

L26ROY har +-14 mm=28mm total Xmax, och 363 cm^2, du kanske vet vad pX har?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-11-19 20:36

Jag är inte 100 på P-X siffror, men det känns inte som att 8 ROY kommer i närheten av 12 P-X, snarare 9 kanske.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-11-19 23:01

Ja även inoelement går ju att köpa lösa,varför finns det då inte värden så man kan jämföra med annat :?

Då har man ju sluppit alla spekulationer :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-20 01:22

Har för mig pX basen har ganska exakt samma som Peerless SLS.

Ino pX basen har väll inte 24mm p-p Xmax ?
eller stämmer det ?
Vad har den i Xmec då ?
Mvh//David

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum