Naqref™ skrev:Även helvetet lär ha gradskillnader

Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:Vad jag tänkt starta denna tråd med är att göra alla uppmärksamma på att det nuförtiden på Tacts hemsida för KlassD-förstärkaren M2150 står:
THD+N (all power levels 20 Hz) < 0,01 %
Kanske står det olika på olika ställen, men där jag kollade står det faktiskt så numera.
Vad hände med THD+N (all power levels 20 -20 000 Hz) < 0,01 % ?
(I manualen står det fortfarande 20 - 20 000 Hz.)
Är osäker på om det är en felskrivning bara, eller om det ha ändrat från tidigare. Någon som vet?
Vänliga hälsningar, iö
IngOehman skrev:Låt mig påminna om starten på denna tråd:
Jag hoppas att diskussionen kan hålla en trevlig och saklig nivå i denna tråd och att vi skall slippa se exempel på inläggare som kallar redovisningar av personliga synpunkter för dravel, och som med avsikt att göra andra illa spekulerar vilt om saker som istället hade kunnat undersökas.
Eftersom alla utom en förstått vad det kursiverade stycket betyder kanske jag får bli mera specifik: Vänligen sluta att medvetet förstöra denna tråd Rickard Henricsson!
Frågan var alltså:IngOehman skrev:Vad jag tänkt starta denna tråd med är att göra alla uppmärksamma på att det nuförtiden på Tacts hemsida för KlassD-förstärkaren M2150 står:
THD+N (all power levels 20 Hz) < 0,01 %
Kanske står det olika på olika ställen, men där jag kollade står det faktiskt så numera.
Vad hände med THD+N (all power levels 20 -20 000 Hz) < 0,01 % ?
(I manualen står det fortfarande 20 - 20 000 Hz.)
Är osäker på om det är en felskrivning bara, eller om det ha ändrat från tidigare. Någon som vet?
Vänliga hälsningar, iö
Johan_Lindroos skrev:Men vad menar TacT egentligen med detta angivna data hos produkten Millennium mk 3:
"ASRC THD+N -140dB (20Hz-Fs/2) Dynamic range 144 dB"
Är det någon som förstår vad ASRC står för? Vad jag vet är det ingen allmänt vedertagen term.
(Från http://www.tactaudio.dk/amp_millennium.html)
Johan_Lindroos skrev:För mig är I.Ö.:s frågeställning mycket intressant. Om TacT bara specar THD+N mätt vid 20 Hz, så säger det inenting om hur mycket apparaten distar vid andra frekvenser. Detta gör att åtminstone jag blir mycket misstänksam och funderar på om de ogärna vill visa hur den distorderar vid andra frekvenser. Åtminstone tycker jag de kan redovisa vad den distar vid 1 kHz, men förstås allra helst mätt vid vilken frekvens som helst 20 Hz - 20 kHz.
Jag kollade på skoj en annan TacT-förstärkare, TacT 2200, och då har de en fotnot med att de mätt med A-vägningsfilter. Men mätt vid vilken frekvens, frågar man sig? Jag tycker att en tillverkare åtminstone bör redovisa sina mätdata på ett konsekvent sätt, även om de kan få "fuska" lite grann. Idag finns knappt någon tillverkare som redovisar helt fullödiga mätdata som jag ser det. Någon som vet någon?
Produkten SDAI2175 och 2200 tycker jag allmänt som helhet redovisar på ett mer fullödigt vis än produkten M2150/S2150. Bra att utimpedans anges, och dessutom vid olika frekvenser. Fast som sagt konstigt att använda A-filter vid distmätning. A-filter brukar man ju bara använda vid mätning av signal/brusförhållande om man tycker att man vill ha ett bättre mätvärde.
Men vad menar TacT egentligen med detta angivna data hos produkten Millennium mk 3:
"ASRC THD+N -140dB (20Hz-Fs/2) Dynamic range 144 dB"
Är det någon som förstår vad ASRC står för? Vad jag vet är det ingen allmänt vedertagen term.
(Från http://www.tactaudio.dk/amp_millennium.html)
Johan_Lindroos skrev:RHenrics, du hänvisade någon annanstans till ett engelskt test av M2150 tror jag det var.
rhenrics skrev:Länk till mätning/recension av Tact, som tydligen gav ganska bra resultat, men jag antar att de bara mäter fel helt enkelt.
rhenrics verkar faktiskt ha rättSvaret finns redan att läsa i tråden. Svaret är nej, det är ingen ändring, Det har alltid stått så.
IngOehman skrev:Jo, jag har inte påstått något annat.
Eftersom detta är min tråd tänker jag nu försöka styra upp den lite:![]()
1. Frågan varför det står olika på hemsidan resp i manualen kvarstår.![]()
2. Ny fråga tillkommer - frågan om vad det beror på Tact redovisar data på annan av sina förstärkare som är 30 ggr sämre än vad en oberoende mätare konstaterat.![]()
Man kan tillägga att 0,3% vid 1 kHz visar att just denna switchförstärkare inte kan betraktas som användbar ens upp till 1 kHz, men kanske fungerar den vid 100 Hz?
![]()
Fanns det mätningar vid lägre frekvenser Johan?
Den verkligt intressanta frågan är dock: Finns det något som tyder på att det skulle finnas någon switchmode-förstärkare överhuvudtaget som är användbar om man har höga krav (i enlighet tidigare nämnd lista med prestandakrav)?![]()
Minns nu ävenatt att data redovisade av fabrikanter inte är samma sak som verkiga egenskaper, i synnerhet gäller att de från och med nu inte räknas (så vi slipper se fler sådana flera hänvisningar igen), i synnerhet inte från fabrikater som i andra kända fall redovisar 30 ggr lägre distorsion än vad som iakttagits av oberoende mätare.
![]()
Med "prestanda" menas för fortsättningen av denna tråd alltså de egenskaper som apparaten har, på riktigt, alltså helt oberoende av vad tillverkaren må redovisa, eller vad någon (efter att ha lyssnat) tror att apparaten presterar. Mätningar med distorsionskomponenter bortfiltrerade eller vägda på det ena eller andra sättet gills inte heller.
Spekulationer och tolkningar är jag inte heller ute efter, utan solida fakta: Finns någon KlassD-förstärkare som uppfyller nämda krav?
Vh, iö
IngOehman skrev:Gränsen jag angav var 0,01%.
Om du anser enklare förstärkare vara användbara för kvalificerat bruk är det din ensak. Du är i din fulla rätt att sätta egna gränser.
Låt andra sätta egna gränser också.
Angående TacT SDAI2175: 0,03% vid 7 kHz brukar betyda sisådär 0,1% eller sämre vid 20 kHz (filter för alla distorsinskmponenter över 20 kHz bortplockat). Låt oss inte spekulera om detta dock.
Angående 2150 (och alla andra KlassD-förstärkare i produktion till dags dato): Kan vi inte bara enas om att du anser att 2150 specifikt är en bra förstärkare, och jag inte gör det (inklusive alla de andra KlassD-apparater)?
Det var ju vad vi konstaterade rätt snabbt, men du gav dig inte med det.
Det hela är rätt enkelt egentligen: Du har inte blivit anklagad för något i samband med att du presenterat din uppfattning, du däremot kallde min syn på problemet för dravel, och du antydde att den som anser att apparat inte är god uppenbart inte kan ha varken hört eller mätt på den. Du gjorde således en felaktig bedömning.
Men strunt samma - i den subjektiva frågan kan vi konstatera att dina krav på en förstärkare är inte samma som mina. Låt det räcka med detta!
Du FÅR tycka som du tycker - du FÅR även tro att distorsionen från 2105 är 0,7% - och du FÅR även tro att 2150 klarar 0,01% vid alla frekvenser (utan filter inkopplade som gör att mätapparaturen inte ser distorsionen). Och om du inte anser och tror detta heller så är det också ok! Ok?
Ingen har hindrat dig att tycka och tro vad du vill.
Vh, iö
IngOehman skrev:Gränsen jag angav var 0,01% vid 20 kHz. Apparaten klarar inte den gränsen. Ok?
Om du anser enklare (teknisk mindre linjära) förstärkare än de som klarat "min" gräns för att vara användbara för kvalificerat bruk, så är det din ensak.
Kanske har jag satt gränsen för högt? I synnerhet om man relaterar till de fel som resten av kedjan kommer att uppvisa, men poängen är: Du är i din fulla rätt att sätta egna gränser (fast jag tror jag i mitt ursprungliga inlägg inte talade om användbara för kvalificerat bruk, utan bara om "lika höga krav som man stller på en linjärförstärkare", eller något liknande). Sätt dina gränser!
Men låt andra sätta sina egna gränser också.
Hoppa inte på folk bara för att de inte gillar din glass (och kanske dessutom tror att den kommer att vara en dagslända, som måste utvecklas för att bli god på riktigt). Ät den och njut istället.
Kom även ihåg att jag inte sagt att en förstärkare per definition är "användbar för kvalificerat bruk" bara för att den klarat några mätningar. Användbarheten kan bara verifieras genom F/E-lyssning, om jag skall skriva under på den.
Sen skall man förstås minnas att även förstärkare som inte uppfyller de allra högsta kraven kan vara användbara för den som vill få behållning av musik. Flera av de anläggningar jag förfogar över misslyckas med att uppfylla de högsta kraven, de som gäller för "användbar för kvalificerat bruk", men det är helt ok, jag har glädje av dem ändå, för all musiklyssning jag ägnar mig åt är inte "kvalificerat bruk".![]()
Angående TacT SDAI2175: 0,03% vid 7 kHz brukar betyda sisådär 0,1% eller sämre vid 20 kHz (filter för alla distorsinskmponenter över 20 kHz bortplockat). Låt oss inte spekulera om detta dock. Den uppfyller uppenbart inte mina krav ens vid 7 kHz, vid 2 kHz gör den det kanske? Jag bryr mig inte*. Tänker inte köpa någon.
Angående 2150 (och alla andra KlassD-förstärkare i produktion till dags dato): Kan vi inte bara enas om att du anser att 2150 specifikt är en bra förstärkare, och jag inte gör det (inklusive alla de andra KlassD-apparater)?
Det var ju vad vi konstaterade rätt snabbt, men du gav dig inte med det.
Det hela är rätt enkelt egentligen: Du har inte blivit anklagad för något i samband med att du presenterat din uppfattning, du däremot kallde min syn på problemet för dravel, och du antydde att den som anser att apparat inte är god uppenbart inte kan ha varken hört eller mätt på den. Du gjorde således en felaktig bedömning.
Men strunt samma - i den subjektiva frågan kan vi konstatera att dina krav på en förstärkare är inte samma som mina. Låt det räcka med detta!
Du FÅR tycka som du tycker - du FÅR även tro att distorsionen från 2105 är 0,7% - och du FÅR även tro att 2150 klarar 0,01% vid alla frekvenser (utan filter inkopplade som gör att mätapparaturen inte ser distorsionen). Och om du inte anser och tror detta heller så är det också ok! Ok?
Ingen har hindrat dig att tycka och tro vad du vill.
Vh, iö
*Jag är i själva verket rätt ointresserad av enskilda KlassD-apparaterna prestanda, i synnerhet de som kostar en himla massa pengar.
Tycker teknologin som sådan är mycket intressantare. Det är en teknologi som redan erbjuder synnerligen små, effektiva och billiga förstärkare bör bruk vid frekvenser under 200 Hz, i vissa fall uppåt 2 kHz, och som kanske kommer att kunna erbjuda kvalificerade apparater för fullregiterbruk i framtiden. Då menar jag alltså uppfylla precis de distorsionskrav (utan ultrabranta filter vid 20 kHz) som jag skrev om i mitt första inlägg i KlassD-debatten.
PS. Du antyder att mitt ogillande av KlassD-apparater för fullregisterbruk är ett hån mot "alla dem" som äger en Tact 2150. Får jag be dig gissa: Hur många tror du äger en Denon 2105 (som du hånat, helt ohörd och utan att de hade en aning om dess mätbarheter, alltså på ren spekulation), jämfört med Tact 2150?
Slartibartfast skrev:Vojvoj.. rhenrics, om har har sätt några mätdata som han inte vill delge dig. Får han då låta bli, och kan du bara låta honom säga vad det står i dessa mätningar? Eller tror du inte att han kan utläsa vad som står i hans mätningar utan att förvränga dem för att sedan kunna hånle åt dig?
"Han" är givetvis Ingvar, ingen annan!
Just nu ser det ut som att ni har en meningskiljaktighet intet annat! Och om han nu tänker uttala sig om produkten (vilket jag bara sett honom göra för att visa hur den inte når upp till hans kriterier ens på pappret*) och säga att den kanske inte når upp till tilvlerkarens kriterier eller hans egna, vilket han kanske har belägg för (mätningar etc), kan man inte släppa det som "en felkälla på nätet" om man inte vill tro på det hela, eller får tillräckliga bevis för påsåendet?
Och förlåt för OT, men jag kände att det började bli tröttsamt med denna argumentation och att säga något annat än 'troll' för att få bukt på den!
Mvh Jocke
*Jag kan givetvis missat någon detalj, och om jag så gjort så räknar jag med att du kommer säga det på direkten när du svarar mig. Men detta är bara frågor som inte behöver svar, så du kan väl bara läsa? Jag tänker ändå inte befatta mig med denna debatten då jag inte har något att tillägga, oich om jag hade det vet jag inte om jag skulle vilja..
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster