L26 ROY vs allt möjligt annat !

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-11-20 01:31

+/- 8mm då kanske, ja då räcker ju 8 stycken ROY.

My bad.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-11-20 01:33

DVD-ai skrev:Har för mig pX basen har ganska exakt samma som Peerless SLS.

Ino pX basen har väll inte 24mm p-p Xmax ?
eller stämmer det ?
Vad har den i Xmec då ?

Enorma 8mm one way. Den har defenetivt inte 24mm i xmech.
och det är i från pdf på dom elementen som kom i från madisound.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-20 01:45

Ja, 16mm P-P, så 8st ROY borde ju kunna flytta ganska mycket mer luft.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-11-20 01:55

DVD-ai skrev:Ja, 16mm P-P, så 8st ROY borde ju kunna flytta ganska mycket mer luft.

Tror inte att dom flyttar så mycket tycker mest att dom är hypade på forat och ser man till vad simuleringar säger så håller jag dom fort farande för bil basar som trivs bäst i små lådor och det ser man när programmen får sätta volymen själv på dom .

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-20 01:57

1st ROY i slutet 50 liter och 60% Iso, hur högt spelar den enligt simuleringar vis 20Hz?

Är det 105dB som gäller där ?
Mvh//David

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-11-20 02:04

DVD-ai skrev:1st ROY i slutet 50 liter och 60% Iso, hur högt spelar den enligt simuleringar vis 20Hz?

Är det 105dB som gäller där ?

104.1dB@1 meter med rums stöd enligt basta
Enligt bassbox 108dB@1 meter med 6dB i rums stöd
och bägge 2 är med 250 watt in i elementet.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-11-20 04:37

boom skrev:
DVD-ai skrev:Ja, 16mm P-P, så 8st ROY borde ju kunna flytta ganska mycket mer luft.

Tror inte att dom flyttar så mycket tycker mest att dom är hypade på forat och ser man till vad simuleringar säger så håller jag dom fort farande för bil basar som trivs bäst i små lådor och det ser man när programmen får sätta volymen själv på dom .

Programmen är inte sådär jättebra alla gånger.

Jag tror det är lite för tidigt att räkna ut dem, jag tror rätt mycket på Petters lösning :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-11-20 09:09

Lyssnade på kompisens bremen x4 i går.Dom basarna verkar kunna prestera höga ljudtryck utan protester :)

Å andra sidan går dom väl inte att få tag i nu..

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-11-20 09:19

MagnusÖstberg skrev:
boom skrev:

Programmen är inte sådär jättebra alla gånger.

Jag tror det är lite för tidigt att räkna ut dem, jag tror rätt mycket på Petters lösning :)

Dom verkar vilja fungera bättre i sluten konstruktion än vad dom kan i basreflex men som sagt när det kommer mätningar på hans konstruktioner då vet man kontentan av det.
Men jag är fortfarande fundersam till dom när man ser att basta rekommenderar 16 liter slutet och bassbox rekommenderar 15.4 liter och oavsett vad man simulerar med lådvolymen så ligger f3dB alldeles för högt .
Till och med så simulerar mina ruttna fynda basar bättre.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2011-11-20 12:39

boom skrev:Dom verkar vilja fungera bättre i sluten konstruktion än vad dom kan i basreflex men som sagt när det kommer mätningar på hans konstruktioner då vet man kontentan av det.
Men jag är fortfarande fundersam till dom när man ser att basta rekommenderar 16 liter slutet och bassbox rekommenderar 15.4 liter och oavsett vad man simulerar med lådvolymen så ligger f3dB alldeles för högt .

När simuleringsprogram gör automatiska förslag till lådvolymer för slutna lådor handlar det om att lägga volymen så att q-värdet (i en odämpad låda) blir 0.707. Då har man maximalt rak frekvensgång till Fb i "fritt fält". Med L26ROY kommer man då att finna att a) man får en så liten låda att luftfjädern kommer att bli olinjär vid stora utslag och b) -3dB kommer att ligga högt upp, ca 50 Hz. Om man då gör lådan större kommer Fs och Qt att sjunka men det är svårare att påverkar -3 dB punkten. Fallet blir flackare men börjar tidigare. För att konstruera en låda som klarar sig bra utan EQ behöver man högre Q-värden än L26ROY kan erbjuda, så att man ligger någonstans kring 0,7 vid 33 Hz och inte 0,5 (om man får tro Ingvar Öhmans artiklar som beskriver basområdet och när han designade lådorna till LTS B1).

Jag har sett massor av spekulationer kring detta på forumet men jag har sett väldigt lite av detta som på något sätt förhåller sig till Öhmans studier. Inte så att jag tycker att man måste följa allt som IÖ säger, men man kan ju, tycker jag, ändå förhålla sig till det. Typ, "jag gör inte så för att..." Om jag får spekulera kring L26ROY tycks det mig som att man har givit elementet egenskaper med tanke på att den skall kunna fungera i små lådor. Antingen med slavbasar eller slutna med EQ. Även open-baffle är ju aktuellt för elementet L26RO4Y. Att få en naturligt balanserad tonkurva genom att sätta den i en större låda är jag som jag tidigare nämnt (tjatat om) skeptisk till utan jag gissar att det kommer att låta ganska "slankt". Fast det beror väl på vad man är van vid. Men det är ju bara amatörspekulationer och snart trillar det väl in lite empirisk erfarenhet.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-11-20 13:31

DQ-20 skrev:
boom skrev:Dom verkar vilja fungera bättre i sluten konstruktion än vad dom kan i basreflex men som sagt när det kommer mätningar på hans konstruktioner då vet man kontentan av det.

När simuleringsprogram gör automatiska förslag till lådvolymer för slutna lådor handlar det om att lägga volymen så att q-värdet (i en odämpad låda) blir 0.707. Då har man maximalt rak frekvensgång till Fb i "fritt fält". Med L26ROY kommer man då att finna att a) man får en så liten låda att luftfjädern kommer att bli olinjär vid stora utslag och b) -3dB kommer att ligga högt upp, ca 50 Hz. Om man då gör lådan större kommer Fs och Qt att sjunka men det är svårare att påverkar -3 dB punkten. Fallet blir flackare men börjar tidigare. För att konstruera en låda som klarar sig bra utan EQ behöver man högre Q-värden än L26ROY kan erbjuda, så att man ligger någonstans kring 0,7 vid 33 Hz och inte 0,5 (om man får tro Ingvar Öhmans artiklar som beskriver basområdet och när han designade lådorna till LTS B1).

Jag har sett massor av spekulationer kring detta på forumet men jag har sett väldigt lite av detta som på något sätt förhåller sig till Öhmans studier. Inte så att jag tycker att man måste följa allt som IÖ säger, men man kan ju, tycker jag, ändå förhålla sig till det. Typ, "jag gör inte så för att..." Om jag får spekulera kring L26ROY tycks det mig som att man har givit elementet egenskaper med tanke på att den skall kunna fungera i små lådor. Antingen med slavbasar eller slutna med EQ. Även open-baffle är ju aktuellt för elementet L26RO4Y. Att få en naturligt balanserad tonkurva genom att sätta den i en större låda är jag som jag tidigare nämnt (tjatat om) skeptisk till utan jag gissar att det kommer att låta ganska "slankt". Fast det beror väl på vad man är van vid. Men det är ju bara amatörspekulationer och snart trillar det väl in lite empirisk erfarenhet.

/DQ-20

Måste fråga varför referar du alltid till Öhman ???

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2011-11-20 15:06

boom skrev:Måste fråga varför referar du alltid till Öhman ???

Jag förutsätter att du menar när det handlar om hur man skall utforma tonkurvan för basar? Det enkla svaret är att han är den enda som jag känner till som öppet har redovisat en psykoakustisk studie i ämnet och dessutom diskuterat hur det kan omsättas i praktiken för slutna lådor utan EQ. Jag menar alltså inte alls att man måste ta det som IÖ skrivit som lag, men jag tycker att man bör motivera sina uttalande om vad man tycker är en lämplig dimensionering med verkliga argument. Om man kommer fram till andra slutsatser än det som står i IÖ:s studie är det ju intressant att få höra en förklaring till det. IÖ:s studie är ju faktiskt ganska övertygande och de dimensioneringstips han har gett har ju en bakgrund i att han lagt en hel del tid på att försöka undersöka problemet systematiskt. Jag skulle gärna läsa andra studier i frågan. Jag är dock mest intresserad av generella svar, och inte av typen "det rockar hemma hos mig" eftersom det ger väldigt lite förståelse att ta med sig hem till sitt eget rum.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-11-20 16:30

Jag håller med om allt som DQ20 skriver, men med kompensering av tonkurvan tror jag att man kan få ett system som både kan spela snyggt och starkt.
Jag saknar dig.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-11-20 16:43

DQ-20 skrev:

/DQ-20

Nu sjunker -3dB värdet inget nämnvärt vid en större låda men dom som har byggt varför lägger dom inte upp mätvärden på dom eller är dom så sunkiga att dom skäms över att dom har köpt en dålig produkt som baserar sig på design.
den enda som har lagt upp är adzer och dom ser inte bra ut i ton kurvan sen varför har ingen limp mätt dom då får man fram direkt om dom tål en större låda.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-11-20 16:50

De t är väl inte alla som har mätutrustning?

Du är så jävla snabb på att ge ogenomtänkta omdömen boom. Lugna dig lite :)

Klart elementen klarar 50 liters låda, det är ju det som krävs för att undvika för högt lådtryck dessutom.

Vore det ingen bra idé att du såg till att göra din designprodukt LMS användbar också genom att utöka lådvolymen ;)
Jag saknar dig.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-11-20 16:58

MagnusÖstberg skrev:De t är väl inte alla som har mätutrustning?

Du är så jävla snabb på att ge ogenomtänkta omdömen boom. Lugna dig lite :)

Klart elementen klarar 50 liters låda, det är ju det som krävs för att undvika för högt lådtryck dessutom.

Vore det ingen bra idé att du såg till att göra din designprodukt LMS användbar också genom att utöka lådvolymen ;)

Lung och fin nu hetsa inte upp dig det är inte bra för hjärtat
dom som har byggt har saker att mäta med så då kan man fråga sig varför inte mäta eller är det så att dom inte är bra ??
Men dom har för högt -3db vid 50 liter volym
Jag skall bygga om låda med att trycka i ett par slavar i dom innan jag bygger nya lådor för på pappret så ser det bra ut och det är inte några perless slavar .

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-11-20 17:18

Nä, den har den f3 den skall ha vid 50 liters volym.

tillverkaren vill ju ha den i en mindre låda, men vi vill ha den i en lite större. Således måste vi kompensera.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-11-20 17:20

Så nu är jag klar med mina L26lådor.

De blev en avstämnng på ca 22Hz till slut.
De understämda simuleringarna som jag gjort tidigare fungerade inte alls i praktiken tyvärr.

Blev ganska bra dock när det väl blev klart

Bild

Två resp en modul.

Har en del problem med stående vågor i detta rummet dock som ni kan se. De går iaf tillräckligt djupt för mig .)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-11-20 17:34

MagnusÖstberg skrev:Nä, den har den f3 den skall ha vid 50 liters volym.

tillverkaren vill ju ha den i en mindre låda, men vi vill ha den i en lite större. Således måste vi kompensera.

SEAS rekommenderar 50 liter om man ska ha basreflex, och föreslår då 25 Hz avstämning.

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2011-11-20 19:13

DQ-20 skrev: Det enkla svaret är att han är den enda som jag känner till som öppet har redovisat en psykoakustisk studie i ämnet och dessutom diskuterat hur det kan omsättas i praktiken för slutna lådor utan EQ.
Hur många försökspersoner vågade sig upp till vad det nu var på 12 meters höjd i ett träd? Kanske bara IÖ?
Mina tidigare erfarenheter av de oklara omständigheter kring experiment som nämns i samband med IÖ:forskning gör mig skeptisk i detta fall med.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-11-20 19:58

Så nu har man lagt in lite eq i miniDSP med.

Är riktigt nöjd med resultatet:

Bild

Visst det är inte perfekt, men med tanke på att mitt rum är väldigt litet och lika djupt som brett så har jag lyckats få till det ganska bra med små medel.

Nästa steg är nog att köpa ett nytt steg ;)

Funderar på ett emotiva xpa-5 som kan driva samtliga högtalare.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2011-11-20 20:04

adzer skrev:Så nu har man lagt in lite eq i miniDSP med.

Är riktigt nöjd med resultatet:

Men hallå! Man kan ju inte vara nöjd med en uppmätt tonkurva? HUR låter det? Fladdrar kulorna som de ska? Har näsblodet det rätta flödet? Kan du simulera att huset rämnar mitt itu? Hårdfakta tack!

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-20 20:17

:lol:
Mvh//David

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-11-20 20:20

Den där stora utfasningen mellan 55-70 Hz måste väl ändå vara hörbar?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-11-20 20:25

Haha jo de låter bra. Har inte hunnit lyssna så mycket så vill inte kommentera riktigt än.

Jo det gör det nog, men mitt rum suger så får leva med det. Flytt på g snart.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-20 20:35

Kan härmed avslöja att planerna på ROY nu ligger i graven...

profundusX-4 kommer att få arbeta med i6 :)
Kommer väll ta ett tag att få dom, men som sagt ingen panik...

Jag han dock köpa 4st 22mm skivor MDF till ROY bygget, men hade en extra plan i bakhuvudet med dom ;)
Så dom kommer att komma till nytta på ett helt annat sätt nu i stället :)

Jag fegade uuur och gick på ett säker kort... kändes bäst så :P
Då kommer det kännas fint komplett och bra, pX-4 blir en alldeles utmärkt lagom överkapacitet till i6.
Exakt som det ska vara ! :D
Senast redigerad av DVD-ai 2011-11-22 21:50, redigerad totalt 1 gång.
Mvh//David

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-11-20 21:20

paa skrev:
MagnusÖstberg skrev:Nä, den har den f3 den skall ha vid 50 liters volym.

SEAS rekommenderar 50 liter om man ska ha basreflex, och föreslår då 25 Hz avstämning.

Vore intressant att veta hur SEAS tänker. Känns spontant som att 50 liter är en kompromiss för att hålla nere storleken och 25Hz en kompromiss för att undvika för långa BR-rör. Det går att vrida mer ur elementet med större låda och lägre avstämning.

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2011-11-20 22:15

DVD-ai skrev:En helt ny version av profundusX modulerna fångade mitt intresse så till den milda grad att jag inte kunde hålla mig och beställde 4st... :oops:

Så nu är det alltså profundusX-4 2012års version som kommer att få arbeta med i6 :)
kommer väll ta ett tag att få dom, men som sagt ingen panik...

Det låter spännande! Har du någon info du vill dela med dig av, eller ska jag ringa Ingvar själv? :)
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
chrisss

Alternativ till ROY

Inläggav chrisss » 2011-11-20 22:19

Dom här har jag sneglat lite på som ev. komplement till mina 8 x Ino W87 (LTS 8").

Parametrar ser bra ut för sluten + LT eller infra.
Lagom motor
Lagom Vas
Lagom F0

4 Ohm synd.

http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/26w-4558t00.pdf

Har inte sett dom nämnas här tidigare.

Nån som provat?
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-11-20 22:31

Ser intressant ut, hur ser simuleringar ut?
Jag saknar dig.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum