IngOehman skrev:Jag har inga skor alls. Det fungerar bra.
De där blå skorna som jag sett dig i, är dom inte dina?
Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:Jag har inga skor alls. Det fungerar bra.
meanmachine skrev:Samma här.. Min fru eller typ ex. använde gärna stereon till att har ljud i huset.. nu har hon laptoppenmen intresse noll för att engagera sig det minsta.
Richard skrev:meanmachine skrev:Samma här.. Min fru eller typ ex. använde gärna stereon till att har ljud i huset.. nu har hon laptoppenmen intresse noll för att engagera sig det minsta.
Håller med dig, fruns intresse för ljudåtergivning är noll.
Å andra sidan är mitt intresse för " snygga gardiner från ellos" också i princip noll, så det är väl bara att acceptera detta.... Vi är olika.
Richard skrev:meanmachine skrev:Samma här.. Min fru eller typ ex. använde gärna stereon till att har ljud i huset.. nu har hon laptoppenmen intresse noll för att engagera sig det minsta.
Håller med dig, fruns intresse för ljudåtergivning är noll.
Å andra sidan är mitt intresse för " snygga gardiner från ellos" också i princip noll, så det är väl bara att acceptera detta.... Vi är olika.
PerStromgren skrev:Personer som aldrig kompromissar är mycket svåra att leva i närheten av, enligt min erfarenhet. Jag tycker att kompromisser, smidighet, vilja till förhandling, pragmatism alla är egenskaper som underlättar livet. Om det leder till en aning mindre utveckling är jag beredd att ta det.
IngOehman skrev:
Den goda lösningen kännetecknas nästan alltid just av att inte vara en
kompromiss, utan... en synergieffekt! -En lösning som tar tillvara flera
önskemål och som därigenom når fram till en bättre lösning än vad man
ens kunde komma på när färre krav var involverade.![]()
PerStromgren skrev:Personer som aldrig kompromissar är mycket svåra att leva i närheten av, enligt min erfarenhet. Jag tycker att kompromisser, smidighet, vilja till förhandling, pragmatism alla är egenskaper som underlättar livet. Om det leder till en aning mindre utveckling är jag beredd att ta det.
mx skrev:Alla som inte har obegränsat med pengar kompromissar ju ganska
rejält i livet. Ständigt. Så det så.
Richard skrev:mx skrev:Alla som inte har obegränsat med pengar kompromissar ju ganska
Pengar är inte allt. Och inte ens viktigt, om det bara finns mat för dagen.
Det finns några saker som är viktigare, nämligen:
Hälsa. ( kan inte köpas )
Vänskap eller relationer ( kan inte köpas, om vänskapen ska vara ömsesidig.)
Det finns ett tiotal andra saker som enligt mig är viktigare än pengar förutom dessa: musik, konst, religion eller livsfilosofi mm.
Betänk att man som människa hela tiden riskerar att tappa allt, och ingen behöver pengar om man är så sjuk att man hellre vill dö.
Då är pengarna inte mycket värda.
Komorok skrev:PerStromgren skrev:Personer som aldrig kompromissar är mycket svåra att leva i närheten av, enligt min erfarenhet. Jag tycker att kompromisser, smidighet, vilja till förhandling, pragmatism alla är egenskaper som underlättar livet. Om det leder till en aning mindre utveckling är jag beredd att ta det.
Jag är en ganska kompromisslös människa och antagligen lite jobbig att ha
omkring sig. Men det hindrar mig inte från att vara smidig, att vilja förhandla
och att vara pragmatiskt. De lösningar jag strävar efter brukar vara sådana
att de uppfyller allas krav helt. Inte bara mina. När ett förslag ifrågasätts för
att det bara uppfyller mina krav så gör jag mitt förslag bättre så att andras
krav och önskemål också uppfylls. På så sätt blir det ännu mer utveckling.
mx skrev:Richard skrev:mx skrev:Alla som inte har obegränsat med pengar kompromissar ju ganska
Pengar är inte allt. Och inte ens viktigt, om det bara finns mat för dagen.
Det finns några saker som är viktigare, nämligen:
Hälsa. ( kan inte köpas )
Vänskap eller relationer ( kan inte köpas, om vänskapen ska vara ömsesidig.)
Det finns ett tiotal andra saker som enligt mig är viktigare än pengar förutom dessa: musik, konst, religion eller livsfilosofi mm.
Betänk att man som människa hela tiden riskerar att tappa allt, och ingen behöver pengar om man är så sjuk att man hellre vill dö.
Då är pengarna inte mycket värda.
Eftersom du säger att "bara man har mat för dagen" och förmodligen även vill
komplettera med "tak över huvudet" etc. så menar du att pengar är viktigt.
Pengar är en värdebehållare och representerar ackumulerad produktion.
Utan pengar kommer du ingenstans. Oavsett hur mycket kärlek du har. Den
går inte att äta.
Och nu var det ju inte ens en värderingsfråga utan mer ett konstaterande.
Alla individer har en budgetrestriktion i förhållande till sin indifferenskurva som
avgör vad de lägger sina pengar på. Pengar är ackumulerad produktion som du
eller någon annan utfört.
Vare sig du vill det eller ej.
mx skrev:Det har jag inte sagt något om. Det är du som började prata om sådant.
Richard skrev:mx skrev:Det har jag inte sagt något om. Det är du som började prata om sådant.
Javisst.![]()
Utan pengar vore det ju som på stenåldern, inga stereoanläggningar så långt ögat kan nå, inga hemmabiorum heller.
...kanske jag då skulle vara en smula olycklig ändå....![]()
petersteindl skrev:PerStromgren skrev:Personer som aldrig kompromissar är mycket svåra att leva i närheten av, enligt min erfarenhet. Jag tycker att kompromisser, smidighet, vilja till förhandling, pragmatism alla är egenskaper som underlättar livet. Om det leder till en aning mindre utveckling är jag beredd att ta det.
Det gäller ju naturligtvis att med smidighet, vilja till förhandling och pragmatism kunna kompromissad v s att få igenom sin vilja
...
...och då är det ju helt självklart att man söker den fulländade kompromisslösa kompromissen...![]()
![]()
...eller?
MvH
Peter
Komorok skrev:PerStromgren skrev:Personer som aldrig kompromissar är mycket svåra att leva i närheten av, enligt min erfarenhet. Jag tycker att kompromisser, smidighet, vilja till förhandling, pragmatism alla är egenskaper som underlättar livet. Om det leder till en aning mindre utveckling är jag beredd att ta det.
Jag är en ganska kompromisslös människa och antagligen lite jobbig att ha
omkring sig. Men det hindrar mig inte från att vara smidig, att vilja förhandla
och att vara pragmatiskt. De lösningar jag strävar efter brukar vara sådana
att de uppfyller allas krav helt. Inte bara mina. När ett förslag ifrågasätts för
att det bara uppfyller mina krav så gör jag mitt förslag bättre så att andras
krav och önskemål också uppfylls. På så sätt blir det ännu mer utveckling.
IngOehman skrev:
...
Att kompromissa är att fokusera på att alla parter skall få offra lika mycket,
istället för att leta fram lösningar som gör att ingen behöver offra något!![]()
Vh, iö
IngOehman skrev:Vill särskilt nämna att slagord som smidighet, förhandlingsvilja och pragma-
tism (använda för att förhöja den som säger dem, eller riktade mot den som
är tveksam till en dålig kompromisslösning) är en av de goda lösningarnas
största fiende.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster