Jag är nyfiken på NI på forummet har för åsikter om cr80s med ändrad delningsfrekvens ?!

Jag har ett par i6 och i dag profundusX-2 krympta, som dock komemr att bli utbytta mot profundusX-4.
Tanken med höjd delning är att avlasta i6 ytterligare från det jobbiga området.
Jag tänker såhär:
Med halverad frekvens så krävs minst 4gånger arbetet för att prestera samma ljudtryck.
Detta stegrar väll dessutom olinjärt, så vinsten blir större om man kan flytta delningsfrekvensen ju lägre frekvensområde vi talar om, eller ?!
Ino cr80s som jag har idag delar väll 30/18dB okt vid 78Hz.
Jag är nyfiken på vilket sorts avlastning vi talar om i fall att man skulle flytta upp delningen till, säg... 100hz !
Och vilka andra stora nackdelar talar vi om i stället ?!
Som jag ser det så vinner jag följande på att flytta upp delnignen:
1: Jag avlastar i6 både gällande effekten till dom och rörelsen av 6,5" elementet och borde få ner dissten i topparna ytterligare, pX modulerna klarar ju detta arbete gallant !
2: Möjlighet att med Q-fungtioen bättre kompensera för avsaknad av vettigt väggstöd så placering vid fönster (som i dagsläget) kan vara mindre problematiskt.
Men jag är rädd att integreringen ska bli lidande av det, att placerignen av subbarna bli än mer kritisk är jag medveten om... men hur mycket påverkar dessa 20Hz högre delning just placeringskännsligheten ?
Och finns det anledning att flytta till 100Hz, eller ska man upp till 120Hz för att skillnaden ska bli ens "något att bry sig om " i fråga om avlastning på topparna ?!
Om man tittar i manifestet så ser det ut som att det för topparna skiljer ca 5dB i maxljudtryck mellan 100-120hz !!!
Hur mycket kan det skilja då mellan 80-100Hz ?
5db till ?!
Kan man då dela så högt som 120Hz utan att det blir ett helvete att få ihopp det hela sedan och missnöje som följd ?
haha, många frågor men hoppas att någon har ideer och synpunkter att bidra med!

jag ska höra med Ingvar också om vad han tycker, men vill ha lite inputt furst