Denon och Cerwin Vega

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Dalkarlen

Denon och Cerwin Vega

Inläggav Dalkarlen » 2005-06-19 11:03

Hej alla hemmabioexperter! :)
Jag har funderingar på att köpa en hemmabioanläggning av skaplig kvalitet som jag även ska använda som musikanläggning.
De grejer som jag funderar över just nu är Denon AVR-2105 Hemmabioreceiver tillsammans med Denon DVD-1710 DVD-spelare.
Högtalarna som jag funderar över är Cerwin-Vega E710 golvhögtalare som fronthögtalare, Cerwin-Vega E78 stativhögtalare som bakhögtalare och Cerwin-Vega E76C centerhögtalare.
Det jag funderar över är om DVD-spelaren är för dålig i förhållande till de andra grejerna när man ska använda den som cd-spelare. Men den kan jag ju uppgradera senare i så fall så det är inte där som jag har de största funderingarna. Det jag funderar mest på är högtalarna. Hur funkar de som hemmabiohögtalare? Och hur funkar de att spela musik på? Är de enbart rockhögtalare eller funkar det bra att spela all sorts musik på dem? Rock och blues är ju min favoritmusik men jag är allätare och gillar all sorts musik.
Jag vet att det är bra tryck i dem men hur funkar de om man vill lyssna på musik eller titta på film sena kvällar och måste dra mer ljudet för att inte störa grannarna?
Naturligtvis skulle jag ha lyssnat på grejerna innan jag köper dem men tyvärr så har jag ingen möjlighet till det så därför är jag tacksam för alla synpunkter och förslag.

hajen1

Inläggav hajen1 » 2005-06-19 12:27

Hej !
Menar du att du köper högtalare innan du lyssnat på dem? Har hört Cerwin-Vega en gång hos min son ( han hade dem till låns ) De lät för jävligt ( glömt modellbeteckningen ) Bumlig bas och en skrikig diskant. Om de högtalare du funderar på går åt samma håll så är det definitivt de som är den svaga länken. Men som sagt
jag vet ej modellbeteckningen på dem jag hörde. Framför allt LYSSNA PÅ DEM INNAN KÖP!
McIntoshnörd!

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-06-19 12:33

Skaplig kvalitet och Cerwin Vega rimmar illa! De där högtalarna skulle jag inte köpa om jag skulle lyssna på musik via dem. Elektroniken du valt är fin, troligen är DVD-spelare fullt tillräcklig för att spelade cdskivor på.

Skulle jag valt högtalare till 2105 hade jag köpt Ino Audio piP och 6 stycken Ambience A1 bakhögtalare. Två högtalare bak är i regel alltid en dålig lösning. Vill du köpa allt på hifiklubben så skulle jag kollat in Dali's blå serie istället för Cerwin Vega, fortfarande bra tryck men mycket mer allround och välljudande, 6006 är en lagom modell. Kvalitetsmässigt är dock piP hästlängder bättre.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2005-06-19 22:41

Det beror väl på vilket ljudideal man är ute efter?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-06-19 23:39

Larsho skrev:Det beror väl på vilket ljudideal man är ute efter?
Nä! 8)

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2005-06-19 23:41

JO 8)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-06-19 23:45

Larsho skrev:JO 8)
Man (läs: de flesta som funderat i termer av återgivning) är inte ute efter ett ljudideal heller för den delen (läs gärna separat "debatt") :wink:

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2005-06-20 00:06

Man (läs: de flesta som funderat i termer av återgivning) är inte ute efter ett ljudideal heller för den delen (läs gärna separat "debatt")

Tror du det resultatet hede stått sig om det inte genomfördes på LTS inofficiella sida :?: :roll:

...men jag håller med Rydberg ang. CV

// Jonas

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-06-20 00:25

Sanoj skrev:
Man (läs: de flesta som funderat i termer av återgivning) är inte ute efter ett ljudideal heller för den delen (läs gärna separat "debatt")

Tror du det resultatet hede stått sig om det inte genomfördes på LTS inofficiella sida :?: :roll:
// Jonas

Nä eftersom de flesta på de andra forumen inte tänkt i termer av återgivning (tyvärr) :wink:

Sanoj skrev:...men jag håller med Rydberg ang. CV
Kors i taket! :wink:

Om man nu ska CV så är gamla DC-serien (gärna DC-10) ett hyffsat köp, även AL-serien går an (men helst ska man hoppa över CV såklart)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-06-20 00:26

Jo, CV bör man passa sig för om man strävar efter hyfsad återgivning. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2005-06-21 02:45

Dalkarlen:
Jag har hittills ALDRIG hört ett par Cerwin Vega högtalare som låtit bra - och då räknar jag bak till den tiden (rys) då jag var ca femton och tyckte Jamo (dubbelrys) lät bra...

Glömmer aldrig första gången jag hörde dem; såg feta och tuffa ut - med galler och tonkontroller på - men när det spelades på dem så vill man bara punktera membranen med en slö morakniv och få slut på lidandet. Efter fem minuter så ville man punktera sina egna trumhinnor för att få slut på lidandet...

:wink:

Det finns så pass mycket skapliga grejer därute att du inte ens bör snegla åt C V. Det är inte ens en nödlösning - jag trodde i min enfald att de inte ens såldes längre eftersom de är så erbarmligt usla.
Inaktiv

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-06-23 18:55

CV gör inte ljudmässigt bra högtalare. Det räcker med att jämföra ljudet från CV med andra högtalare för att man ska inse det. Det är väl det felet de flesta som köper CV gör. Enda positiva är att utseendet är ballt, iaf på de tidigare modellerna.

De små skillnader som finns mellan olika CD/DVD-spelare oavsett prisklass blir plötsligt väldigt ointressanta när man pratar om CV:s högtalare.

Användarvisningsbild
Dalkarlen

Inläggav Dalkarlen » 2005-06-24 15:40

Många råd är det! Och många olika åsikter! :D Jag vet inte om jag har blivit så mycket klokare men jag har nog förstått att jag inte ska köpa Cerwin Vega högtalare utan att provlyssna först. Men, men.... Det blir 35 mil enkel resa om jag ska åka tilll Sthlm. Får se hur det blir med det.
Denon recievern och DVD'n har jag nog nästan bestämt mig för men högtalarna är fortfarande en öppen fråga.
Allt är ju en prisfråga också. Dessa högtalare säljs ut för drygt 5000 kr (normalt över 10 000 kr) hos Hifi-klubben. Finns det andra högatalare i denna prisklass, dvs runt 5 000 kr, som ni tycker är ett bättre köp?

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2005-06-24 16:43

Kika på B&W309 eller 602. Inga perfekta högtalare men ett lite setg i riktningen bra ljud. Finns en B&W602.5 ser jag, den kanske kan vara bra.
Amatörakustiker, utnämd av Niclas enmansklubb

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-06-24 18:42

Det finns en anledning till att väldigt många rekommenderar Ino Audio piP. Det är en snuskigt bra högtalare, och den kostar inte ens 5k, bara 4k i monteringssats (d.v.s. du skruvar dit elementen och löder filtret, lådan är färdigbyggd (dock utan finish, ren mdf)).

Om du gillar bas och tycker att piP's -3dBpunkt på 34 Hz inte räcker till så komplettera med subar från samma tillverkare, eller bygg egna. Ganska enkelt om man inte har tummen mitt på magen.

Går säkert att ordna en provlyssning av högtalarna i dina trakter från någon här på forumet.
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Dalkarlen

Inläggav Dalkarlen » 2005-06-25 12:39

Var kan man få information omIno Audio piP. Vet inget om dem!

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-06-25 13:50

En bra början är att skicka ett mail till inoaudio@hotmail.com för att få en produktbeskrivning och en prislista. Här på forumet står det massvis om högtalarna om du söker litegrann.
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
W201

Inläggav W201 » 2005-06-29 11:49

diverse citat:

De lät för jävligt ( glömt modellbeteckningen )

och

Dali's blå serie istället för Cerwin Vega,

och

Jag har hittills ALDRIG hört ett par Cerwin Vega högtalare som låtit bra

och

CV gör inte ljudmässigt bra högtalare.

Jag rekommenderar alla belackare att provlyssna Cerwin Vegas DC-serie som tillverkades (av DALI!) i början av nittiotalet.
Dessa skiljer sig avsevärt från allt de gjort tidigare och senare!
Lådorna är mycket kraftigare och bättre stagade, en ny serie dubbelspoliga baselement användes, mellanregisterelementen är Peerless, delningsfiltren rejält dimensionerade och "hard-wired" osv osv...
Ljudmässigt ligger denna serie långt från företagets andra produkter, och till ex DC 15 låter faktiskt tämligen likt Dalis blue serie 8008, som någon rekommenderar i tråden! :?
Dock är basen i 8008 snarast överbetonad och tung i förhållande till DC 15!!!

DC-serien såldes vad jag vet endast i Europa, och den var betydligt dyrare än föregångare och efterföljare. Om man vill lyssna på basrik musik på lite högre ljudnivå är dessa högtalare svåra att överträffa för det löjligt låga pris de betingar idag!
Man kan lyssna länge utan att bli trött i öron/huvud = bra för hemmabiografen...
Hållbarheten är dessutom fenomenal - en viktig aspekt tycker jag.

Resten av deras hemmahögtalare (i alla fall de jag hört...) är dock inget för seriös lyssning, utan ska kanske snarast "avnjutas" på fester, ungdomsdisco, eller inte alls... :D

Användarvisningsbild
W201

Inläggav W201 » 2005-06-29 11:53

Dalkarlen sa:
Dessa högtalare säljs ut för drygt 5000 kr (normalt över 10 000 kr) hos Hifi-klubben.

Vad kostar de i USA? $250? Det är väl vad de är värda... :wink:
Förresten...Cerwin byggs numera i bl a Malaysia... :?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-07-01 08:52

har bara lyssnat på CV AL1000 som ju är en så underlig sak som en HiFi-högtalare(påstår dom iaf) med 8tums mellanreg och 15tums bas. Visst var det väl inget superljud men fortfarande bättre än tex Magnepan och annan dylik skit. Dock finns det en hel del högtalare som är bättre för de pengar som AL1000 betingar.

Nej jag skulle satsa på andra högtalare. Lite vits att bygga system om man börjar med kassa grejjor.
Precis som med hifi så är hemmabio beroende av bra högtalare placerade på ett bra (korrekt) vis. Fixar man inte detta är det bättre att spara de extra pengarna som surroundet kostar och istället köra ren 2-kanal men lägga pengarna på bättre grejjor.
Bra 2-kanal kommer alltid vara bättre än dålig surround.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2005-07-01 09:21

Brorsan hade ett par Cerwin Vega AT-100 (har jag för mig att det var) och ett par Denon POA-6600A monoblock, det var ljudtryck det, vilka partyhögtalare!

Användarvisningsbild
W201

Inläggav W201 » 2005-07-01 09:58

Kraniet sa:
CV AL1000 som ju är en så underlig sak som en HiFi-högtalare(påstår dom iaf) med 8tums mellanreg och 15tums bas

Den är "efterträdaren" till DC-15, och är nog sämre på allt (men den var lika dyr...). Den har inga komponenter gemensamt med DC-15, och är bl a behäftad med en ful höjning / "break-up" i övre mellanregistret om jag minns rätt. (Mellanregistret i DC-serien är 6".)
Och dagens modeller är rena skämtet, med plåtkorgar, pyttemagneter, sladdriga lådor, "Hobbex-delningsfilter" osv...

rqu sa:

Brorsan hade ett par Cerwin Vega AT-100

En av de klassiska CV-modellerna :) En typisk partyhögtalare, robust och tålig... Men den har inte med HiFi att göra!
Dubbla 4,5" koreanska (tror jag det var) mellanregister med slutet bakstycke - gissningsvis kostar de 28 SEK/st att tillverka. 8)

Denna modell har dock diskantelementet gemensamt med DC-serien - men inget mer.

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2005-07-01 13:19

Det var visst inga AT-100, det var ett par 316-R med ett 15" baselement, där 15"-elementen var utbytta mot ett par PA-Cerwin bas-element så de skulle spela lite högre utan att bottna, perfekta partyhögtalare...

Användarvisningsbild
vegabazze

Inläggav vegabazze » 2005-07-16 15:53

Precis Som W201 säger så är det DC serien som gäller. Med en rejäl förstärkare som har kontroll på basarna så spelar dom otroligt imponerande!

mvh

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-07-17 19:21

Det finns en högtalare som slår Pip och det är Phonar monitor II. I alal fall tycker jag det. Men det är på mållinjen, för Pipen är en mycket bra högtalare det med :D
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-07-18 01:53

Sanoj skrev:

...men jag håller med Rydberg ang. CV

// Jonas

Du är ju ett skämt ibland va...
admin

Återgå till Köpråd