Moderator: Redaktörer
DVD-ai skrev:okey, jag sätter en tia på att det i stor utstreckning handlar om intrimmning mellan moduler och toppar mer än något annat.
Testa en gång och ställ cr80 i stereoläge på modulerna och lyssna, det tycker jag alltid låter bättre... "Mer musik" på något vis, som att allting hänger ihopp bättre i musiken.
Men testa även att placera i6 olika i förhållande till modulerna, flytta dom fram/ bak för att få olika avstond till modulerna element och slutligen testa att placera modulerna annorlunda också.
Sedan vet du mer säkert vad det beror på
för det är inget som säger att just det du beskriver kommer att bli det minsta bättre av att du går över till ino moduler...
Nattlorden skrev:Blir det ännu otajtare om du fasvänder basarna?
KarlXII skrev:Stranne skrev:Jag har svårt att peka på exakt vad som stör mig, men framför allt så
känns det som om basarna inte hänger med i6 avseende tajming i
anslag eller hur jag nu ska säga. Om jag hör ett trumslag från i6 så tar
det en stund innan samma trumslag hörs/känns från basmodulerna. Jag
har cr80 men lyckas inte göra nåt åt detta problem genom att justera
filtret.
Det hade känts väldigt skönt med ett par basmoduler som faktiskt är
konstruerade för att spela ihop med mina toppar. Alltså prof P eller X...
Det har mycket riktigt med timing att göra.
Har tillbringat ett antal timmar nu för att trimma in delay på huvudhögtalarna för att de ska klicka exakt med basriggen som står ett antal meter längre bort. Där är den stora fördelen med ett elektroniskt/digitalt filter.
För att du ska komma tillrätta med det där är det nog bara att flytta basmodulerna eller testa ex. en Behringer DCX2496.
Det blir en gigantisk skillnad när timingen sitter exakt...!
DVD-ai skrev:Ett Behringer A500 från thoman skulle jag tagit![]()
allternativt något beggat steg för samam pengar, men du får nog inte mer effekt/ krona räknat någon annan stans...
Nu är det ju lite mer effekt de levererar i 4 ohm vilket är vad du nog behöver att en förstärkare klarar av.Fredrikb72 skrev:DVD-ai skrev:Ett Behringer A500 från thoman skulle jag tagit![]()
allternativt något beggat steg för samam pengar, men du får nog inte mer effekt/ krona räknat någon annan stans...
2 x 160w till 4 basar? Hade nog tänkt mig något större så jag slipper uppdatera (du vet tanken som hela tiden säger att det kan bli lite bättre)![]()
Denna 26kg klump tex? http://www.thomann.de/se/tamp_ta1400_amplifier.htm
Förstärkaren kommer sitta på andra sidan väggen så fläktljud gör det samma.
MagnusÖstberg skrev:Nu är det ju lite mer effekt de levererar i 4 ohm vilket är vad du nog behöver att en förstärkare klarar av.Fredrikb72 skrev:DVD-ai skrev:Ett Behringer A500 från thoman skulle jag tagit![]()
2 x 160w till 4 basar? Hade nog tänkt mig något större så jag slipper uppdatera (du vet tanken som hela tiden säger att det kan bli lite bättre)![]()
Är du miljömedveten och inte kinkigast vad gäller pengar, hade jag ordnat ett slutsteg med dubbla UCD700, modifierade för att gå mot DC, per kanal.
Ljudlöst och inget jävla störande ljud. Naqref kan få byggaMen det är bara nödvändigt för infrakörning.
Skall du köra basreflex skulle jag absolut skaffat mig 4 kanaler UCD700 rakt av och kört. Finns ingen anledning att köra klass AB i basområdet.
Fredrikb72 skrev:MagnusÖstberg skrev:Nu är det ju lite mer effekt de levererar i 4 ohm vilket är vad du nog behöver att en förstärkare klarar av.Fredrikb72 skrev:DVD-ai skrev:Ett Behringer A500 från thoman skulle jag tagit![]()
Är du miljömedveten och inte kinkigast vad gäller pengar, hade jag ordnat ett slutsteg med dubbla UCD700, modifierade för att gå mot DC, per kanal.
Ljudlöst och inget jävla störande ljud. Naqref kan få byggaMen det är bara nödvändigt för infrakörning.
Skall du köra basreflex skulle jag absolut skaffat mig 4 kanaler UCD700 rakt av och kört. Finns ingen anledning att köra klass AB i basområdet.
Pratar du om Hypex? Jag är inte "kinkig" det minsta med pengar men de måste räcka till när räkningar och barnen ska ha sitt. Min fråga var om någon lyssnat på något billigt thoman steg som låter bra, inte vad folk tror fungerar för då kan jag lika gärna köpa ett som jag själv uppäcker om det låter illa eller bra.
dubbla UCD700, modifierade för att gå mot DC
DVD-ai skrev:Fredrikb72 skrev:MagnusÖstberg skrev:Nu är det ju lite mer effekt de levererar i 4 ohm vilket är vad du nog behöver att en förstärkare klarar av.Fredrikb72 skrev:DVD-ai skrev:Ett Behringer A500 från thoman skulle jag tagit![]()
Pratar du om Hypex? Jag är inte "kinkig" det minsta med pengar men de måste räcka till när räkningar och barnen ska ha sitt. Min fråga var om någon lyssnat på något billigt thoman steg som låter bra, inte vad folk tror fungerar för då kan jag lika gärna köpa ett som jag själv uppäcker om det låter illa eller bra.
Okey, fick uppfattnignen att priset var en faktor.. ?!
Aja men annars då kan du ju ta något helt annat än A500, vart ligger taket ?
Men jag anser då att ett EP4000 nog är det mest prisvärda du kan köpa till odulerna, då har du effekt så du klarar dig även inför framtida uppgraderingar och den kostar inte mycket...
oa51 skrev:Magnus skrev:dubbla UCD700, modifierade för att gå mot DC
Kan Du inte berätta mer om denna modifiering? Jag har en gammal jättetrafo liggande som skulle passa till UCD 700. (Kör i nuläget LC audio ZAP Pulse 2.2 med en för låg spänning (för få Watt men klarar låga impedanser bra) och har funderat på att uppgradera framöver.
¨Fredrikb72 skrev:DVD-ai skrev:Fredrikb72 skrev:MagnusÖstberg skrev:Nu är det ju lite mer effekt de levererar i 4 ohm vilket är vad du nog behöver att en förstärkare klarar av.Fredrikb72 skrev:DVD-ai skrev:Ett Behringer A500 från thoman skulle jag tagit![]()
Okey, fick uppfattnignen att priset var en faktor.. ?!
Aja men annars då kan du ju ta något helt annat än A500, vart ligger taket ?
Men jag anser då att ett EP4000 nog är det mest prisvärda du kan köpa till odulerna, då har du effekt så du klarar dig även inför framtida uppgraderingar och den kostar inte mycket...
Jo priset är en faktor och det vore trevligt om det finns något bra steg under 3000:- Tror du EP4000 är bättre än t amp steget jag kikat på? Priset är ju ungefär det samma men t amp steget väger 10kg mer
MagnusÖstberg skrev:Herregud, du skall driva 4st 10"-basar med typ 12mm linjär slaglängd och skaffar ett bullrigt PA-steg
Naqref skrev:oa51 skrev:Magnus skrev:dubbla UCD700, modifierade för att gå mot DC
Kan Du inte berätta mer om denna modifiering? Jag har en gammal jättetrafo liggande som skulle passa till UCD 700. (Kör i nuläget LC audio ZAP Pulse 2.2 med en för låg spänning (för få Watt men klarar låga impedanser bra) och har funderat på att uppgradera framöver.
UCD700 kan fås att funka i dc (bara att läsa manualen) men för att man ska använda de så bör man använda de i jämnt antal per nätdel för att slippa problem med rail pumping. Och köra vartannat steg med omvänd polaritet.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster