Lördagskul med PK v2 och QRS500..

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zapanasta

Lördagskul med PK v2 och QRS500..

Inläggav zapanasta » 2011-11-26 16:30

Har ett par pk hemma för tillfället, och jag kan ju som vanligt inte låta bli att jämföra och ha mig :)

Kommer inte att skriva vilka högtalare jag tycker är bäst iom att smaken som bekant är delad..

Däremot kan jag berätta vad skillnaderna är mellan dom :)

Om vi börjar med basen så måste man imponeras av pk (med tanke på storlek) inte så säker på att basen i qrsburkarna går djupare faktiskt..

Mellanregister och röståtergivningen är det + för qrs iom att dom har mer kropp bakom (eller ochså är dom för murriga :) )

Diskantåtergivningen är svårt,båda paren spelar högupplöst där och paren som helhet håller ungefär samma klang tycker jag.Möjligtvis så kan qrs burkarna uppfattas som något ljusare ibland i högsta diskanten..

Kan inte påstå att nåt av paren är dovare eller ljusare i återgivningen..

Mkt bra högtalare båda paren enligt mig....

Ja nu har jag delat med mig lite av min eftermiddagslek,hoppas det var till glädje för nån i alla fall :)
Bild

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-26 16:41

Klart du kan!

Nu vill jag veta mer om vad du tycker om dom två kombatanterna ! :)

Sedan vore det kul att höra mer om hir du upplevde djupbasen mellan dom två och även högsta diskanten.
Kom igen nu. :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-11-26 17:04

DVD-ai skrev:Klart du kan!

Nu vill jag veta mer om vad du tycker om dom två kombatanterna ! :)

Sedan vore det kul att höra mer om hir du upplevde djupbasen mellan dom två och även högsta diskanten.
Kom igen nu. :D

Jag tror pk går nån hz djupare faktiskt,grymma där för sin storlek :)

Högsta diskanten är svårare att skilja dom åt,så jag avstår nog..

Men jag tycker ju förståss att qrs500 är skönare att lyssna på som helhet,lungnare återgivning med mer kropp i röster.

Märks mest om man börjar spela lite halvhögt.

Men här får man ju lägga ut en brasklapp angående mitt omdömme,jag är ju van att lyssna på qrs lådorna..

Är som att låna en bil,allt är ju lite annorlunda med koppling osv och det känns lite konstigt innan man vant sig :)

Så man ska nog inte döma hejvilt hur som helst inte :D

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-26 17:15

Ne, därav jag alltid långtidslussnar innan jag ger något slutgiltigt omgömme :)

Som med t.ex. Bi21

Hmm, JAG tror att QRS går djupare än pK, Men att du har QRS för nära väggen vilket ger dom för mycket energi inom ett område dom jag tycker blir lite störande.
40Hz ca vart det hemma hos mig.

Jag testade ju att stämma av mina QRS annorlunda genom att göra rören längre och flytta lådorna närmare vägen ciket gav ytterligare utsträckning neråt.
Men redan original hos mig så tyckte jag mig ha bra respons ner till närmare 25Hz.
Testa att placera dom lite löngre it från väggen och lyssna igen, då får du öven ner lite en "murrigheten" i rösterna som dessa får med för väggnära placering.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-11-26 17:53

DVD-ai skrev:Ne, därav jag alltid långtidslussnar innan jag ger något slutgiltigt omgömme :)

Som med t.ex. Bi21

Hmm, JAG tror att QRS går djupare än pK, Men att du har QRS för nära väggen vilket ger dom för mycket energi inom ett område dom jag tycker blir lite störande.
40Hz ca vart det hemma hos mig.

Jag testade ju att stämma av mina QRS annorlunda genom att göra rören längre och flytta lådorna närmare vägen ciket gav ytterligare utsträckning neråt.
Men redan original hos mig så tyckte jag mig ha bra respons ner till närmare 25Hz.
Testa att placera dom lite löngre it från väggen och lyssna igen, då får du öven ner lite en "murrigheten" i rösterna som dessa får med för väggnära placering.

Testade och du hade rätt :) Det blev lite skillnad faktiskt,murrigheten tonades ner lite:)

Men dom får stå där dom står, iom att jag kör ju dom som toppar med pluggade basreflex hål.Så dom murrar ingenting när man använder dom på det sättet :)

eriken

Inläggav eriken » 2011-11-26 19:08

Hur ska pK helst placeras? Är det nära en dämpad vägg som förordas eller kan de lika väl stå en bit ut i rummet?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-11-26 19:29

eriken skrev:Hur ska pK helst placeras? Är det nära en dämpad vägg som förordas eller kan de lika väl stå en bit ut i rummet?

Ja. Det är också en av anledningarna till att de återger bas som de gör. Det är samma tänk som för piP.

Återgå till Generellt om hifi