JBL L40

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-11-24 12:12

Jocke skrev:Många JBL från den tiden står sig bra - över förväntan! :)

Blir spännade att höra om ljudet lyfter ännu mer med renovering av filtren :)

Riktigt fina element verkar det vara detta.....

Håller qrs lådorna som favoriter fortfarande,men vi får se efter renovering av jbl filtren om nåt hänt :)

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2011-11-24 21:58

Nånstans i arkivet har jag originalbrochyr till L40. På Svenska! Hittar jag den ska jag skanna in den och lägga upp på audioheritage.

Coolt med riktigt sjuttiotalsbrunoranga fronter!

JohanR (born again JBL-fanatiker)

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2011-11-24 23:27

Vad är QRS? Aldrig hört talas om.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-11-25 14:52

Troligen har filtren torkat ihop i dessa högtalare,ena högtalaren låter lägre än den andra.

Kollat upp elementen och dom är hela,skulle tro att det skiljer så mkt som runt 3db i nivå mellan dom..

Kör jag en låt så drar ljudet åt höger,slänger jag sen om högtalarna och kör samma låt så drar ljudet åt vänster....

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2011-11-26 23:15

Kabelanslutningarna på dessa brukar vara en källa till dålig kontakt och därmed lägre nivå (om det är de som har "stoppa i och vrid" låsning)'

Men jag är ganska säker på att du tyvärr inte har orginaldiskanter i dina lådor - jag har L19 och L36, och de elementen ser helt annorlunda ut.
Jag har även ett par L65 Jubal och alla dessa har tycker jag har en sak gemensam - spelglädje ! :)

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-11-26 23:19

leffe skrev:Kabelanslutningarna på dessa brukar vara en källa till dålig kontakt och därmed lägre nivå (om det är de som har "stoppa i och vrid" låsning)'

Men jag är ganska säker på att du tyvärr inte har orginaldiskanter i dina lådor - jag har L19 och L36, och de elementen ser helt annorlunda ut.
Jag har även ett par L65 Jubal och alla dessa har tycker jag har en sak gemensam - spelglädje ! :)

Undrar ändå om jag inte sett L40 med dessa förr...^^

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2011-11-27 11:32

Det är nog orginalelement...

http://www.google.se/search?hl=sv&cp=8& ... 80&bih=877

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-11-27 13:03

zapanasta skrev:tack för tipsen :)

Men ska testa passformen med fyndakanter först,bra passform så blir det så..

För mkt felmarginal så går jag på jbl kanter,är ju även viktigt att kanterna passar på ett sånt sätt så spindeln är rak efter byte..

Jag vill bara påpeka att valet av kantupphägning är en jävla vetenskap och att slänga på nått annat är att totalt förändra orginaldesignen och du kan lika gärna börja bygga nya lådor och räkna fram ny dämpning och internt flödesmotstånd.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-11-27 16:23

MagnusÖstberg skrev:
zapanasta skrev:tack för tipsen :)

Men ska testa passformen med fyndakanter först,bra passform så blir det så..

För mkt felmarginal så går jag på jbl kanter,är ju även viktigt att kanterna passar på ett sånt sätt så spindeln är rak efter byte..

Jag vill bara påpeka att valet av kantupphägning är en jävla vetenskap och att slänga på nått annat är att totalt förändra orginaldesignen och du kan lika gärna börja bygga nya lådor och räkna fram ny dämpning och internt flödesmotstånd.

Men nu var det ju så att dessa hade perfekt passform både gällande diameter och lutning,så vad är problemet?

Många som kantat om sonabbasar med fyndakanter ochså och inte hört nån skillnad jämfört med orginal (Här har du en av dom :) )

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-11-27 16:36

Jag vill bara säga hur det är, så inte alla tror att man får samma resultat.

Det kan kosta 6 siffriga belopp att få fram rätt typ av skumkant och tror du att man gör den utvecklingen och tar den kostnaden om man kan ersätta vilken skumkant som helst med nått från fynda? ;)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-11-27 17:12

Fast jag måste då påpeka att jag har för mig att IÖ himself sagt nåt om att kantupphängningen inte är så himla kritisk (om den funkar som den ska i stort)...? paaaaaaa! :)

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-11-27 17:37

Som sakt har jag jämfört a/b testat både sonabbasar med orginalkanter /fyndakanter och inte hört den minsta skillnad.

Så även med luxor10"basar.

En gång har jag hört skillnad och det var när jag kantade om ett par sonabbasar med gummikanter,men det blir ju nåt annat :)

Måste väl ha kantat om en 60 par basar minst till dags dato,nånting har jag lärt mig i alla fall :D

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2011-11-27 18:45

Jag kan inte tänka mig att kanterna har sådär jättestor betydelse.
Givetvis påverkar det på decimalen, men magnetsystemet, talspolen, konmaterialet, konens tyngd och spidern påverkar alla mer än kantupphängningen.

Nja, spidern påverkar kanske inte mer ... :oops:

I kanten finns det fjädringsegenskaper, inre dämpning och en viss olinjäritet i ytterlägena bl.a, så visst finns det lite betydelse.
Och byter man mellan skum, tyg eller gummi-upphängning så får man väl antagligen en något mer "dramatisk" förändring.

Och skulle kantupphängningen spela noll roll så skulle man väl inte heller märka någon skillnad på att spela in ett element. Så någon skillnad är jag rätt säker på att det gör. :)

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-11-27 19:46

aisopos skrev:Jag kan inte tänka mig att kanterna har sådär jättestor betydelse.
Givetvis påverkar det på decimalen, men magnetsystemet, talspolen, konmaterialet, konens tyngd och spidern påverkar alla mer än kantupphängningen.

Nja, spidern påverkar kanske inte mer ... :oops:

I kanten finns det fjädringsegenskaper, inre dämpning och en viss olinjäritet i ytterlägena bl.a, så visst finns det lite betydelse.
Och byter man mellan skum, tyg eller gummi-upphängning så får man väl antagligen en något mer "dramatisk" förändring.

Och skulle kantupphängningen spela noll roll så skulle man väl inte heller märka någon skillnad på att spela in ett element. Så någon skillnad är jag rätt säker på att det gör. :)

Någon skillad kan det nog vara,men om det hörs är jag inte så säker på :) (mätbart är det nog)

Bara kanterna passar och känns normalstyva så är det bara att köra,om man inte är perfektionist då..(Inget ont om det heller)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-11-27 20:30

Sant, man kan ju använda vilket element som helst bara det passar hålet i lådan om man inte är "perfektionist".....
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-11-27 20:48

MagnusÖstberg skrev:Sant, man kan ju använda vilket element som helst bara det passar hålet i lådan om man inte är "perfektionist".....

Det är väl ändå en jä skillnad.

Tror du föressten att dom får fram den exakta skumblandningen och hårdheten när dom nytillverkar skumkanter till gamla 70 tals element?

Det tror inte jag,har kantat om ett flertal cerwin vega basar med sk orginalkanter beställda från usa.

Dom kanterna är mjukare än orginalkanterna som sitter där från början,kantade nämligen om ett par med fräsha kanter men kattförstörda i nederkant så jag vet va jag pratar om...

Då blev ju det åt he ochså då :wink:

Skulle man sen börja jämföra (orginalkanter) från olika tillverkare så är dom med all säkerhet inte heller exakt lika beträffande skummblandning/hårdhet heller..

Orginalkanter till sonab/carlsson finns inte att få tag på. Dom som renoverar dom brukar beställa från Speakerbits bla efter som måtten är bra. (Fel det med då)

Många bud här ser du som ett ex,och allt är fel eftersom det inte är orginal :wink:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=36082&highlight=skumkanter

Passar bara kanterna bra och spindeln är rak efter reparation så finns det inget att gnälla över....

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-11-28 18:41

Nu är problemet med att ena diskanten låter lite högre än den andra fiksat :)

Tog isär diskanten som lät lite lägre och granskade den,upptäckte på insidan av talspolen en liten bubbla i papperet..

Tog ett fint sandpapper och slipade försiktigt ner den,problemet borta :D

Bubblan tog förmodligen i väggen lite grann i magnetgapet,enda rimliga förklaringen.

Vilken skillnad på ljudbilden det blev när diskanten blev fiksad,högtalarna låter flera ggr bättre.... Mvh

Föregående

Återgå till Vintage-hifi