Keith Richards om tekniken

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2011-11-22 15:10

Bill50x skrev:Jag pratar nu om spelning i akustiskt bra lokaler och inte tex utomhus.

/ B

Låter helt OK utomhus också.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-11-22 23:50

Har Keith Rickards påstående större bärighet än man tror? För mig är det nog så.

Spelade albumet "Some Girls" som Rolling Stones gav ut 1978. Föga upphetsande i mina öron. Nu vill jag inte påstå att allt utgivet efter 1975 har problem. Så entydigt vill jag nog inte uttrycka mig men varför hamnar jag att lyssna på tecno eller musik inspelad på 60 och 50-talet. Allt som gjordes då är ju inte heller guld men..
Direkt efter Rolling Stones dyker jag ner i backarna och hämtar upp Platters Vol 2 inspelad 1956. Värmen slår mot en. Att det är mono gör heller inget. Allt separeras ändå på ett mycket behagligt sätt. Fönstret står öppet ändå. Ljudet fyller rummet på samma sätt som tidiga Elvis gör det.

Nu ner och rota efter ännu mera. Mayall har ju fostrat en och annan god gittarist men varför ägare jag bara tidiga inspelningar. Det som jag prövar av inte riktigt så gamla inspelningar varför fångar de mig inte. Sätter på ”Hard Road” och senare när han spelar med Clapton i Bluesbreakers. Kanske inte perfekt men det fångar mig! Samma är det med ”Modern Jazz Quartet” . Har prövat att skaffa lite senare inspelningar med de fångar mig inte alls som de från 50 och 60-talet.
Keith Rickars påstående handlar om så mycket mer än två eller 40 mickar. Det hände så mycket annat de åren. Rören byttes ut mot transistorer, bandspelare bytes mot annan utrustning senare.

Här vad Sound on Sound föreslår för att skapa ett varmare sound
If your plug-in synths sounds feel a bit cold and clinical, there are plenty of ways to inject some life...
http://www.soundonsound.com/sos/jan10/a ... synths.htm
Tro nu inte att detta är vad jag rekommenderar utan artikeln får väl tala för sig själv.
Mayall and the Bluesbreakers
http://www.youtube.com/watch?v=rUUEtCBh ... re=related

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2011-11-23 01:20

DanNorman skrev:Max_Headroom: Och vem tycker trummor låter bra akustikt, någonsin? :)
Lite provocerande, men jag håller det som en sanning. Trummor som instrument är kass. Måste fixas till, antingen genom extrem eq och annat, och/eller genom triggning.

Det där vill jag påstå är kvalificerat struntprat. Däremot tarvar det ett välstämt kit och en trumslagare som kan lira.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-11-23 01:35

:D Bild
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-11-23 08:36

Kronkan skrev:Har Keith Rickards påstående större bärighet än man tror? För mig är det nog så.
...

Keith Rickars påstående handlar om så mycket mer än två eller 40 mickar. Det hände så mycket annat de åren. Rören byttes ut mot transistorer, bandspelare bytes mot annan utrustning senare.

Det är inte bara ny utrustning som bär ansvaret. KR skriver dessutom att istället som förr stå och spela tillsammans i studion, skulle man helt plötsligt sitta i varsitt bås långt från varandra. Dessutom utnyttjade man inte längre rummets/studions akustik utan detta lades på i efterhand.

KR själv experimenterade med en mik som satt monterad mot en av studions väggar, just för att plocka upp rumsakustiken.

Men läs boken vet jag! En salig blandning av diskussioner om 6 eller 5 strängar och olika ackordsföljder, knarkande och relationer i gruppen.

/ B

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-11-23 08:51

Bill50x skrev:
Kronkan skrev:Har Keith Rickards påstående större bärighet än man tror? För mig är det nog så.
...

Det är inte bara ny utrustning som bär ansvaret. KR skriver dessutom att istället som förr stå och spela tillsammans i studion, skulle man helt plötsligt sitta i varsitt bås långt från varandra. Dessutom utnyttjade man inte längre rummets/studions akustik utan detta lades på i efterhand.

KR själv experimenterade med en mik som satt monterad mot en av studions väggar, just för att plocka upp rumsakustiken.

Men läs boken vet jag! En salig blandning av diskussioner om 6 eller 5 strängar och olika ackordsföljder, knarkande och relationer i gruppen.

/ B

Det verkar som han försökte hitta sätt att skapa värme/fyllighet i ljudet. Sådant som man redan på 50-talet gjorde. Ibland valdes konsertsalar för jazzinspelningar för att få till en klang som skulle lysa upp för oss lyssnare hemma. Sedan kom den analytiska eran som slutade med att man komprimerade viss musik hårt antagligen för att få till ett varmare ljud fast på fel sätt. Är det så det blev?
Vet att jag hårddrar. Det finns mycket bra nutida inspelningar.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-11-23 09:03

Bill50x skrev:
...

/ B

Det verkar som han försökte hitta sätt att skapa värme/fyllighet i ljudet. Sådant som man redan på 50-talet gjorde. Ibland valdes konsertsalar för jazzinspelningar för att få till en klang som skulle lysa upp för oss lyssnare hemma. Sedan kom den analytiska eran som slutade med att man komprimerade viss musik hårt antagligen för att få till ett varmare ljud fast på fel sätt. Är det så det blev?
Vet att jag hårddrar. Det finns mycket bra nutida inspelningar.

Men lyssningarna av Stenarna som jag redovisat innan tycker jag belyser problemet. Det var kanske på mågna sätt enkla och kanske till och med bristfälliga inspelningar på deras tidiga verk men senare ljud dör så att säga. Det var mera liv och vad man kan kalla realism i deras tidigare inspelningar.

Det kan vara tillspetsat men annars blir det ju inget tyck.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-11-23 10:38

Jag undrar om han inte snarast ville få fram själva trumljudet d v s trummornas speciella karaktär såsom man hör dem live. Värme och fyllighet undrar jag om det är på tapeten annat än om det inte är just värme och fyllighet som saknas för att få fram just trumljudet.

Min erfarenhet av musiker är att de vill få fram sitt instruments sound d v s karaktär och trummor är ett akustiskt instrument till skillnad från elgitarrer och därmed har trummor sin speciella riktningskarakteristik som är en viktig del av trummors karaktär. Trumljud växer då reflexer läggs till och då reflexerna har olika infallsvinklar och riktningskarakteristiken kommer in i bilden och särskiljer olika trummors och cymbalers ljud. Ljudet blir då kraftfullare och bredare och får karaktär. Det låter som ljudkällan blir större. "Apparent Source Width" kallas det inom psykoakustiken. Det är något som musiker eftersträvar.

Vad gäller termer som värme och fyllighet så ser jag det snarast som språk som används av inspelningstekniker och möjligtvis av mastrare. Det är språk som tillkommer vid återgivning. Syntetiska instrument får en högtalares riktningskarakteristik och blir plattare och sterilare till sin karaktär. För att få bort dena platthet och sterilitet så väljer man att försöka skapa sound som fyller och ger karaktär. Men trummor har ju från början sin akustiska karaktär som det bara gäller att bevara.

Nu har jag inte läst boken så jag kan inte svara på just Keith Richards eftersträvan.

Sedan kan ju själva gruppen ha en soundfilosofi där denna sätter den totala prägeln och då ingår varje instrumentalist i denna soundfilosofi.

Det kan man även göra helt akustiskt och det gjorde man inom storbanden på 30-50talet. Varje storband hade sitt speciella sound utan att manipulera elektriskt. Till och med symfoniorkestrar kunde skapa sitt filharmoniska sound. Ett praktexempel är Philadelphia Symphony Orchestra under ledning av Stokowski som skapade "Philadelphia sound". Han införde en total omskolning av stråkarnas spel. Man kan föra en stråke både uppåt och nedåt då man spelar. Om man låter hälften spela där stråken går uppåt och den andra hälften med stråken gåendes nedåt så skapas en mer homogen stråkklang som blir fylligare. Detta införde Stokowski på sin tid i the Philadephia Symphony Orchestra. Då blir det skickligheten hos instrumentalisterna och spelsättet som skapar dess sound. Man kan även laborera med instrumentplacering och då får man olika klang hos instrumenten eftersom reflexmönstret ändras men också eftersom helhetsklangen förändras.

Idag skulle jag tro tror många att sound kan endast skapas med elektronisk hjälp i ljudstudio. Själv ser jag de akustiska möjligheterna att skapa sound som långt mer intressant och innehållsrikt, men det finns undantag. Kate Bush skapade väldigt intressanta klanger med elektronisk hjälp och det finns andra lysande exempel.

Idag med digitalteknikens hjälp kan man skapa eget sound med mycket större variation, men frågan är om det är variation som sätter musikens själ. En person som varje dag förändrar sin personlighet så att denne aldrig kan kännas igen från ett tillfälle till nästa blir inte speciellt attraktiv att umgås med. Jag tror samma gäller med musik.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-11-23 10:57

Här talas det trummor, o Kronkan länkar vid nåt tillfälle till Street Fighting Man. En rolig detalj är att Watts lirar på ett antikt barntrumset på den inspelningen.

'I cut the first track in an enormous studio at Olympic in London, and there's Charlie and me sitting on the floor with this little Phillips... (mimics pushing play button) Play.'

'Charlie was playing his little 1930s drummer's practice kit. It was all sort of built into a little attaché case, so some drummer who was going to his gig on the train could open it up - with two little things about the size of small tambourines without the bells on them, and the skin was stretched over that. And he set up this little cymbal, and this little hi-hat would unfold. Charlie sat right in front of the microphone with it. I mean, this drum sound is massive. When you're recording, the size of things has got nothing to do with it. It's how you record them. Everything there was totally acoustic. The only electric instrument on there is the bass guitar, which I overdubbed afterwards.'
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-11-23 17:52

Har för mig, att det framgick i en tidigare tråd, att de som använde den nya generationens inspelnings-/mixningsteknik inte begrep en typ av olinjär fasdistorsion.
Vilket de tydligen inte begripit än. :(
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-11-23 18:13

Hej Peter och andra! Jag kanske har varit otydlig men jag har inte skrivit specifikt om trummor utan om ljud förr och nu ur mera allmän betraktelse utan att hävda att det ena sättet alltid är bättre än de andra. Mera försök till reflektion omkring mina egna upplevelser. Och en påminnelse att gamla inspelningar kan innehålla kvalitéer som i någon mån är försvunna.

Här låter jag Rolling Stones göra en egen tolkning av musikalisk värme. :wink:

http://www.youtube.com/watch?v=6d5T7NOuUZQ

May the good Lord shine a light on you,
Make every song [you sing] your favorite tune.
May the good Lord shine a light on you,
Warm like the evening sun.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-11-23 20:23

I den här tråden vill jag gärna länka till den här låten :)

As Tears go by

Även den här är fin

MvH
Peter

Användarvisningsbild
mineralull

Inläggav mineralull » 2011-11-25 08:47

DanNorman skrev:Max_Headroom: Och vem tycker trummor låter bra akustikt, någonsin? :)
Lite provocerande, men jag håller det som en sanning. Trummor som instrument är kass. Måste fixas till, antingen genom extrem eq och annat, och/eller genom triggning.

Man måste stämma trummorna. Stommen har en naturlig frekvens som man söker när man stämmer.

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2011-11-25 18:38

Åter till ämnet.

1964 gjorde BBC en testsändning i stereo, en livekoncert från Camden Theatre med bla. a. våra kära Rolling Stones. Jag har RS del på en bootleg CD, i dessa tider finns det säkert att hitta någonstans på nätet.

Det låter helt sagolikt bra! Typ Palmcrantz/Opus 3 spelar in ett rockband.

Bort från ämnet igen.

Rockmusiken lät, inspelad alltså, bäst runt 1970 (IMHO). Exempel:
- Halvsvensken Cat Stevens - Tea For Tillerman.
- Dåtida Chicago och Blood, Sweat and Tears.
- Free's första.
- Beatles - Abbey Road.
- Det som Tony Joe White gjorde på den tiden.

Med mera, med mera.

JohanR

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-11-26 01:52

Kom hem sent men ändå varvat ner med lite lyssnande på några nya och gamla listettor och ändå funderat över trådens tema.

Motowns studio
http://www.youtube.com/watch?v=Ta9LeyblMXs
Trummor - Motown
http://www.youtube.com/watch?v=ex4rKPV1 ... re=related
Motowns största hit - Supremes
http://www.youtube.com/watch?v=fQ7uXX9K ... re=related

Sony hit (111 milj visningar)
http://www.youtube.com/watch?v=bnVUHWCynig

Till min förtjusning köpte jag idag en gammal Supremes mono . Spelar den imorgon.

Driver ingen tes idag bara lyssnar runt lite. Men tycker också om mono.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-11-26 02:07

Bra lärosatser där Kronkan.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-11-26 02:39

Vaket inlägg där Obben . . .
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-11-26 11:49

RJohan skrev: 1964 gjorde BBC en testsändning i stereo, en livekoncert från Camden Theatre med bla. a. våra kära Rolling Stones. Jag har RS del på en bootleg CD, i dessa tider finns det säkert att hitta någonstans på nätet.

Det låter helt sagolikt bra! Typ Palmcrantz/Opus 3 spelar in ett rockband.
JohanR

Ja det lät ju bra, fyra låtar med Stones.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-11-27 13:56

Inleder med ett Elvis citat “Stop, look and listen baby thats my philosophy”
Från filmen Change Of Habit
http://www.youtube.com/watch?v=5GMy_i_h ... re=related
Det finns så mycket som ändrats som gett konsekvenser för hur musik låter över stereo och om det gått åt rätt håll kan vi säkert ha många uppfattningar om. 50-talet präglas säkert att det vara tänkt att spelas mono. Det fanns många gånger rikligt med efterklang och rum. Spelat över en bra anläggning så blir detta ljud rumsuppfyllande. Någon kanske kan tycka att det blir lite av hissmusik. Men för mig betyder det mycket att då och då och då lyssna på detta. Helt tveklöst skulle jag i en del fall starkt rekommendera monoversionen över den samtida stereovarianten som kan ge en bild av att ljudet kommer från respektive högtalare. Jag störs aldrig över ett bra monoljud.

Platters (sent 50-tal men faktiskt stereo)
http://www.youtube.com/watch?v=U861x7fs ... re=related
RCA-reklam för stereo
http://www.youtube.com/watch?v=mpmTYeoxIMQ
Men Living Stereo verkar vara en hel filosofi. Nu spelar jag denna skiva hemma på riktigt blir inte samma över datan i lurar. Här hemma blir de enskilda ljuden riktigt grymt realistiska. Fast ändå i någon form av bomull. Älskar detta på en riktig anläggning.
http://www.youtube.com/watch?v=LeLXcHWx ... re=related

Nu tycker Popsnöret att jag skall göra nytta.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-11-27 18:38

Nu är Popsnöret och tar milen men jag väntar en stund och kan sluta skruva i hennes tycke nödvändiga saker och spela lite musik. Alla inlägg som jag gjort i tråden är enbart subjektiva och exemplen är bara hämtade ut det jag råkar spela. Hittade en skiva som låg fel Doors ”Strange Days” från 1967. Som nu ligger rätt fast efter spelning.
Det finns en beskrivning över hur den spelades in.
http://archives.waiting-forthe-sun.net/ ... rding.html
Två låtar ur skivan men det blir inte samma som hemma.
http://www.youtube.com/watch?v=4-_1VK5Qsx4
The Doors - I Can't See Your Face in My Mind
http://www.youtube.com/watch?v=J7mob77Pyrw

Den analoga teknikens påverkan på ljud. Fetare ljud?
http://www.soundonsound.com/sos/feb10/a ... warmth.htm

Jag själv lyssnar på allt oavsett inspelningsteknik. Bara jag gillar musiken och inspelningen.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi