rhenrics skrev:dimitri skrev:Sant Rickard, men:
Den hypotetiska frågan var emellertid hur ställa sig i förhållande till informationen i trådarna inför ett beslut att köpa endera av dessa båda förstärkare. (jag skall ett party ikväll)
Hur skulle DU göra? Alltså utan att lyssna på dem? Är det dig eller IÖ jag skall lita på?
D
Om man får anta att ingen av oss (jag eller Öhman) har något ont uppsåt och båda lägger fram sina åsikter efter bästa förmåga och välvilja, så är det i slutändan ofrånkomligen så att Öhman provlyssnat
bägge apparaterna medan jag bara provlyssnat
en av dem. Det lutar alltså åt fördel honom.
Vore det
jag som valde skulle jag dock inte gå på hans rekommendation, eftersom jag vet hur bra 2150 presterar i förhållande till många andra förstärkare. Men denna min personliga erfarenhet saknar ju relevans i en direkt jämförelse mellan dessa två förstärkare och i din snäva frågeställning så som du formulerat den.
Det var trevlig läsning måste jag säga!
Jag känner mig fortfarande nästan rörd. Tack Rickard!
Allt gammalt groll är glömt. Korsvis amnesti, Kompis?
Skulle faktiskt vilja ställa dig en fråga nu, så då gör jag det här:
Om du fick chans att lyssna på 2105 under vettiga förhållanden, skulle du ge den en chans, trots det måttliga priset?
Missförstå mig inte,
jag menar ju inte att
varken 2105 eller 2150 är bästa valet för den som kan tänka sig att spendera de pengar som 2150 betingar, men för mig är valet
mellan de två rätt lätt ändå. Alltså oavsett priset. Jag skulle välja 2105 även om jag fick båda gratis (och inte fick sälja apparaten för att få pengar, för då vore förstås 2150 ett bättre val).
Å andra sidan beror det förstås på vilka behov man har också. Många kostsamma och ljudkvalitetsmässigt+effektmässigt väldigt välpresterande apparatkombinationer medger inte de möjligheter och den smutta manövrering som man får med 2105.
Vh, iö
PS. Någon frågade om 2805. Jag föredrar faktiskt 2105 på några punkter, exempelvis irriterar jag mig på volymresponsen hos 2805, mer än på densamma från 2105.
En annan sak som jag inte är förtjust i hos 2805 är bandbredden i förstegsdelen, som är EXTREMT hög (runt 1 MHz om jag minns rätt). Det känns som om någon glömt att implementera ett ingångsfilter för att säkerställa att inte instrålad radio ställer till problem. Några sådana problem observerades dock inte under hela testperioden skall nämnas.
I övrigt är mätbeteendet liknande det hos 2105, alltså mycket låg distorsion och synnerligen rak tonkurva samt låg utimåedans rimligt högt upp i frekvens. En annan sak som skiljer (till 2805's fördel) är att den har en 7.1-ingång.
Av någon anledning känns 2805 som en äldre konstruktion dock, i varje fall handhavandemässigt och estetiskt.
Jo, nu kom jag på en 2805-fördel till: Dess fjärrkontroll är programerbar med öga - kan alltså ersätta alla andra fjärrkontroller i ens lilla apparatsamling.
En sak som jag verkligen inte gillar hos 2805 är den inbyggda självlärande "rums/högtalareqalizern". Den går dock att undvika att aktivera.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).