Moderator: Redaktörer
Harryup skrev:I princip håller jag med förutom att cpu belastningen i nätverksspelaren påverkas och den är klart klenare. Man bör skilja på om man spelar direkt ifrån dator eller via nätverksspelare.
Mvh/Harryup
KarlXII skrev:
...
*host* Liten maskinell analys av spektrogrammen antyder att det faktiskt finns skillnad på dem.
Max_Headroom skrev:Alltså att det här med CPU-bealstning skulle ha en inverkan på flac-uppspelning är ju bara pubsnack.
På min gamla häckiga PC så kör jag utan vidare 10-12 kanaler, samtidigt, i wav (CD kvalitet). Jag kan köra i alla fall 8 kanaler samtidigt i 24/192.
Att packa upp en flac i realtid är inget som bekomer ens min 5 år gamla burk.
Hela debaten wav/flac är typsik Hifi: En massa blaj. Främst framfört av folk sin har noll koll på vad en flac-fil är och än mindre har laborerat med ljud för att få en inblick i hur mycket kan man mecka med vågforment utan att det går att höra. Samtidgt som det finns ett slags status i att höra skillnad. Det är fint, anses kunnigt, att kunna höra skillnad på precis vad som helst. Intresset bland HiFi-nissar att faktiskt undersöka vad som egentligen är hörtbart, och i så fall hur och varför, fortfarande är noll. Inisken om hur lätt det är att lura sinnena är också starkt begränsad och man är inte road av att lära sig mer heller.
Hifi-branchen (många butiker, många hobbyist, i princip hela HiFi-pressen) är en återvändsgränd på samma avdelning som New Age. Kunskap finns, men man vill inte ha den.
Tur för dom som faktiskt.se vill lära sig mer, och undersöka saker, att faktiskt.se finns.
akeda skrev:KarlXII skrev:
...
*host* Liten maskinell analys av spektrogrammen antyder att det faktiskt finns skillnad på dem.
Satt nästan och väntade på att någon skulle lägga märke till det![]()
Ett visst mått av slump inbegrips i skapandet av bilden. Källfilernas ljuddata är samma.
http://sox.sourceforge.net/
Harryup skrev:Sen undrar jag om flac är undantagen i den första vetenskapliga lagen?
Hur går det att bevisa att det inte finns hörbara skillnader?
Mvh/ Harryup
Hör man skillnad, så är det något fel.
KarlXII skrev:akeda skrev:KarlXII skrev:
...
Satt nästan och väntade på att någon skulle lägga märke till det![]()
Ett visst mått av slump inbegrips i skapandet av bilden. Källfilernas ljuddata är samma.
http://sox.sourceforge.net/
Det är nog bara för att du skapat bilderna som .png, vilket kan jämföras med en ...pja, mp3. Förstörande format således.
Ville bara retas lite.
KarlXII skrev:Om den har sämre färgdjup än originalet måste den väl ändå vara förstörande?
Harryup skrev:Hur går det att bevisa att det inte finns hörbara skillnader?
Svante skrev:Harryup skrev:Hur går det att bevisa att det inte finns hörbara skillnader?
Det går bara att göra det troligt.
Kuggfråga: Går det att bevisa att det finns hörbara skillnader?
Naqref skrev:KarlXII skrev:Om den har sämre färgdjup än originalet måste den väl ändå vara förstörande?
Ja men då får man förstöra själv först och sedan konvertera. Men det gäller bara gif. png har 24 bitars färgdjup.
Jag använder png till skärmdumpar och då man har väldigt få färger och rena ytor. Då får man bäst kvalitet och väldigt små filer. Och jpg för fotografier.
Det går tyvärr aldrig att bevisa att hörbara skillnader finns. Det närmaste du kan komma är att etablera (genom ABX-test) att det är stor sannolikhet att hörbar skillnad finns och därmed att "noll-hypotesen" (att det inte är någon hörbar skillnad) kan räknas som falsifierad.Harryup skrev:Nej, det är väl ingen kuggfråga. Finns det hörbara skillnader så lär det väl gå, jag har inte provat själv ännu.
Självklart, men att ingen skillnad finns är en rimlig arbetshypotes eftersom den är relativt enkel att falsifiera om det inte stämmer.Så att säga att skillnader inte finns tror jag nog IÖ skulle opponera sig emot.
Harryup skrev:Svante skrev:Harryup skrev:Hur går det att bevisa att det inte finns hörbara skillnader?
Det går bara att göra det troligt.
Kuggfråga: Går det att bevisa att det finns hörbara skillnader?
Nej, det är väl ingen kuggfråga. Finns det hörbara skillnader så lär det väl gå, jag har inte provat själv ännu.
TCM skrev:Faktiskt är inte det enda stället det diskuteras
http://www.audiostream.com/content/cut-flac
mx skrev:8O
Harryup skrev:Är det nån här som tror att datat är olika i källfilen? Tror faktiskt inte det, snarare att något kan uppstå vid processingen.
Sen undrar jag om flac är undantagen i den första vetenskapliga lagen?
Mvh/ Harryup
hevi skrev:Nu till min poäng... Att överföra data från en CD-skiva eller hårddisk/dator eller en NAS till en ljudalstrande enhet är just ingenting annat än en *transport* av data, på samma sätt som att bära hem CDn från butiken är en transport av data, eller att köra en långtradare full med magnetband och hålkort från Malmö till Stockholm.
Spelar det någon roll för ljudet från CD-skivan om du tog bussen eller om du cyklade hem med den?
sensei74 skrev:TCM skrev:Faktiskt är inte det enda stället det diskuteras
http://www.audiostream.com/content/cut-flac
"Vincent Kars" framför ett mördande argument för de som inbillar sig skillnad, när han hänvisar till en person som spelade in det som faktiskt skickades ut på SPDIF-utgången. Det var naturligtvis identiskt mellan FLAC och WAV.
Om någon person, med statistisk relevans, systematiskt kan sära på FLAC och WAV-uppspelning med en spelare (som inte har en bugg i just FLAC-uppspelningen) så lovar jag att avgå och börja tro på häxor, konspirationsteorier och andra ockulta saker omedelbart
hevi skrev:Harryup skrev:Är det nån här som tror att datat är olika i källfilen? Tror faktiskt inte det, snarare att något kan uppstå vid processingen.
Sen undrar jag om flac är undantagen i den första vetenskapliga lagen?
Mvh/ Harryup
...men FLAC är ju ett lagringsformat, inte "ljud". Ett icke-förstörande lagringsformat. Det går att visa att informationen är en EXAKT avbild av orginalet som komprimerats.
Alltså, hela den här "FLAC låter sämre än WAV" diskussionen, snack om hårddiskar, SATA-kablars inverkar på välljudet, audiofil-USB kablage et. al. blir ju rätt snabbt en synnerligen märklig diskussion...
En CD-skiva, t ex, är ju ingenting mer än en plastbit med en tunn aluminiumfilm på som är perforerad på ett finurligt sätt -det är ett hålkort, om man ska vara krass. -Ett paket fyllt med ettor och nollor i en viss ordning. Lagrad data. Samplingsfrekvensen, dvs tidsaspekten, existierar inte på CD-skivan -lagringsmediat- tidsaspekten är någonting man försöker återskapa när man spelar upp skivan.
Förutsatt att CD-skivan inte är tämligen påtagligt fysiskt skadad kan man extrahera datat, dvs alla ettor och nollor, helt exakt från en CD-skiva som transporterats hem från muskiaffären. Samma sak gäller datat på en hårddisk -all data på disken går att läsa upp helt exakt utan några fel eller avvikelser från det som lagrats (tro mig, jag jobbar med att hjälpa företag arrangera ettor och nollor i finurliga kombinationer, och om dom här lagringsprylarna inte funkade på det viset så skulle ingenting fungera i det datoriserade sammhälle vi lever i). Samma sak gäller om man bladar in ytterligare lager som nätverk, t ex. läsning över TCP/IP från en NAS, osv. Datat läses upp fullständigt exakt korrekt. Samma sak gäller ickeförstörande komprimering, som ZIP och FLAC. När man packat upp datat är det identiskt med det man utgick ifrån, bit för bit, må det kommit ifrån hålkort, CD-skiva eller hårddisk.
Nu till min poäng... Att överföra data från en CD-skiva eller hårddisk/dator eller en NAS till en ljudalstrande enhet är just ingenting annat än en *transport* av data, på samma sätt som att bära hem CDn från butiken är en transport av data, eller att köra en långtradare full med magnetband och hålkort från Malmö till Stockholm.
Spelar det någon roll för ljudet från CD-skivan om du tog bussen eller om du cycklade hem med den?
Harryup skrev:Spelar det någon roll för ljudkvaliten om du packar upp flacen på servern eller nätverksspelaren?
Harryup skrev:Att flac är en komprimerad wav är inte frågan, frågan är kan annan programvara eller störande processer eller klen processor i nätverksspelaren dålig nätdel etc. påverka ljudkvaliten?
Harryup skrev:Att försvara filformaten ser jag fortfarande som onödigt
Harryup skrev:Kanske segheten är ok om du öppnar en wordfil men inte ok om du spelar en tidskritisk flac?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster