När jag förra året flyttade ihop med min sambo på riktigt (köpte radhus) beslutade jag i samma veva att helt byta ut anläggningen. Jag ville ha multikanal för DVD-tittande bl.a. och den dåvarande hifi-anläggningen hade jag tröttnat på helt enkelt. Eftersom det inte fanns obegränsat med stålar i familjeekonomin fick jag ett ultimatum från högre ort att "visst, byt prylar du, men det du köper får inte kosta mer än du kan få för dina gamla grejor".
Sagt & gjort! Den dåvarande anläggningen betingade ett begagnatpris på cirkus 28 000:- och detta var vad jag hade att röra mig med således. Det jag sålde var bl.a. en Arcam DV-88, en Amplifix, ett par Dynausio 1.3se och en Sentac DiAna. Nypriset för prylarna var strax under 60 000:- eller så. Det är ju inte direkt att betrakta som kapitalinvestering det här med hifi...
De enda jag inte kom mig för att göra mig av med var subwoofern (en Kappa Sub) och lurarna (HD-600).
Vad ville jag ha för prylar nu då? Högtalare var ganska enkelt; jag och en arbetskamrat hade varit och lyssnat på piP:ar och dessa fastnade direkt. Även andra Ino-högtalare var intressanta som Dialog 1:an och surroundburkarna Ambiens 1 (vilka nog skulle gå smidigt att sälja in hemma också). Subwoofern fick vara kvar i anläggningen för filmtittarmuller.
DVD:n visste jag också vad jag ville ha. Pioneer 668 stod högst upp på önskelistan. Däremot stärkare hade jag ingen aning om vad som skulle införskaffas - en hemmabioreceiver av hyfsad kvalisort fick det väl bli.
Högtaleriet införskaffades till en kostnad av cirkus 13 500:- (piP i färdigfanerad monteringssats samt övriga (Dialog 1 + 6st Ambienser) med råa lådor). Men var skulle jag hitta DVD och stärkare för de 14 500:- som fanns kvar i kassan? En 668 via LTS kostade ju en bit över 6 000:- och då fanns ju inte tillräckligt kvar för att köpa de stärkare jag tittat på (Denon 3805, Yamaha 2400, Pioneer AX-3 t.ex). Men då knackade fru fortuna på i ett av sina sällsynta besök!
På Hifimagasinet dök helt plötsligt en 668 och en AX-3:a upp för tillsammans 12 500:-. Endast 7 personer hade läst annonsen innan mig och på en sekund hade jag ringt och köpt prylarna. Lite kul var det att på kvällen på LTS-mailforumet läsa om allas inlägg om denna annons, och att flera faktiskt trodde det var en bluff

!
Så min anläggning har sammantaget kostat cirka 43 000:- och fördelningen är:
Elektronik: 29%
Högtalare: 55%
Akustik: 7%
Övrigt: 9% (kablar & lurarna)
Det bästa av allt är att ljudet från min nuvarande anläggning är vida överlägset den förra. Plus att man har fått möjlighet till multikanalljud på köpet. Men ibland måste man ha lite tur också.
Vilket påminner mig om att jag ju faktiskt har 2 lakan "till godo" i min hifi-köpar-bugdet. Hmmm, kanske en beggad skivspelare skulle kunna vara nåt..?