Hur går det med digitala signalåtergivare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
m_persson79

Hur går det med digitala signalåtergivare?

Inläggav m_persson79 » 2005-06-30 02:19

Fildelning är ju ett hett ämne.

Ett ämne som inte är ens lite halv-ljummigt är digitala återgivare (inte CD :roll: ). Alltså spelare som man kan spara "orginal-data" i stil med wav (kan lite om ämnet).

Vilka apparater finns och vad kostar dem, och hur bra är dom kontra cd? Vet att Mcintosh hade nån..

Hoppas ni förstår vad jag menar. :)

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-06-30 03:03

Jag kör ju dator.. då kommer man undan billigt. Säg ett litet ITX-projekt för 2kkr (helt tyst förutom HDD) och sedan något knäpptyst chassi för det antal HDD man behöver för en hel skivsamling. Kan väl säga att jag funderat på denna lösning en lång tid! Men pengarna till ITX-burken har inte infunnit sig ännu...

Mvh Jocke
admin

WuXian

Inläggav WuXian » 2005-06-30 11:40

senaste numret av hifidelitty tar upp detta ämne...

Användarvisningsbild
Olby

Inläggav Olby » 2005-06-30 13:25

Jag har slängt ihop en lite itx-dator utan fläkt och med en tyst hårddisk.
I den har jag lagrat delar av min skivsamling som flac-filer. Tanken är att koppla den digitalt till en hembio-receiver som ej ännu är inköpt så än så länge används det inbyggda ljudkortet.
Jag har dock ett stort problem kvar att lösa; hur ska man välja låt på den. För tillfället görs det trådlöst med hjälp av min laptop men det blir lite jobbigt för min sambo att lyssna på musik när jag har den med till skolan. Enklast vore att köpe en datorfjärr men då måste tvn vara på. En annan lösning är att köpa en Nokia 770 men kan inte försvara den kostnaden så det lutar åt att jag skriver en lite mobiltelefonapplikation för att välja låt via blåtand.
Nog om det tekniska, varför ska man då ha en sådan pryl?

Slippa byta skiva
    Kunna lyssna igenom en hel artist oavsett om låtarna ligger på olika sammlingsskivor
    Kunna söka efter en låt som man inte vet vilken artist som skrivit
    Slumpmässig lyssning per genre eller på hela samlingen
    Lägga låtar på kö för att spelas
    och mycket annat, fyll gärna på

Kan lugn säga att jag rekomenderar folk att skaffa en liknande maskin.
If I had a hi-fi

Användarvisningsbild
mikke_musik

Inläggav mikke_musik » 2005-06-30 13:34

Är inte en modifierad X-box bra till sånt här? En kompis har en så och det verkar fungera kanon, spelar både musik och film.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-06-30 14:42

Ett tips om man verkligen vill få tag i en tyst hårddisk: Titta gärna på 2.5" diskar, dom är lite mindre i alla dimensioner och de rymmer mindre (å är dyrare) - men de är helt tysta jämfört med 3.5" diskarna.

Exempel: till min lilla Dell X1 bärbara har jag en extern Samsung 2.5" 80GB disk via USB. Dels så tar hårddisken ström via USB (ingen nätadapter) och dels så kan den ligga i sitt supertunna skal bredvid min bärbara på skrivbordet och jag varken hör eller känner den (inga vibrationer alltså). Jag är synnerligen imponerad - och det utan någon ljuddämpning eller liknande.

Så vill man verkligen ha en tyst hårddisk, köp en 2.5" disk. På köpet får du en riktigt sval hårddisk :)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2005-06-30 15:07

Jag har också gått i liknande tankar, om man får till en bra fjärrstyrning så blir det ju oerhört smidigt med en sådan lösning.
Det jag funderar på är hur en sån maskin (datorbaserad alltså) står sig mot en vanlig CD/DVD när det gäller ljudkvalité.

Jag gissar på att digitalt ut borde bli ganska bra medan analog ut möjlitvis blir mindre bra (beroende på ljudkort), men som sagt hur bra/dåligt jämfört med en CD/DVD spelare egentligen?

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2005-06-30 15:27

Själv har jag precis kopplat in en Momitsu V880N, en DVD spelare med LAN-koppling som en kompis (Lazyworm, faktiskt) plockat hem från hongkong. Hade innan dess föregångaren V880DX som jag själv importerat och imponerats av.

Det ligger i gränslandet mellan HTPC och DVD-spelare kan man säga. Den kan hämta ljud och/eller bild från min PC (som står och tuggar i ett annat rum), klarar en väldans massa olika format och det går faktiskt att surfa från den hjälpligt. Dessutom har den en PCMCIA slot så man kan köra WLAN åsså en usb-kontakt för den som behöver det. Men, kanske största fördelen för mig som har projektor är att den har alderles ypperligt bra bild för pengarna med en riktigt bra MPEG dekoder/scaler/de-interlacer med HTDV-upplösning både på komponent och DVI-I utgång. Enda nackdelen är att den är en smula plastig och att den har en sån där blå lysdiod som lyser upp hela rummet (lödkolven står dock på värming, så snart lyser den betydligt svagare 8) ).

Henrik
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-06-30 15:29

Hevi,

Om du tar signalen analogt från maskien, rekommenderar jag att du använder hörlursutgången. 8)

Mvh/G
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2005-06-30 16:22

Morello skrev:Hevi,

Om du tar signalen analogt från maskien, rekommenderar jag att du använder hörlursutgången. 8)

Mvh/G

Hehe. Jag skulle nog sträcka mig så långt som att säga att man nog inte bör rekommendera att ta ut ljudet analogt överhuvudtaget 8). Själv matar jag en 2105:a och jag lider inte speciellt mycket av ljudet 2105:ans DAC:ar presterar.

Men, som jag sa tycker jag att bildkvaliteten är riktigt bra för pengarna. Nu var det ju ett tag sedan jag kollade av marknaden men när jag köpte min 880DX så smiskade den upp det mesta i samma prisklass (+ ett par tusenlappar) rent bildmässigt -Förvånsansvärt lite macroblocking, klarar blacker than black, hyffsad de-interlacer och sedan just möjlighet till 1-1 pixelmappning både via DVI och RGB, samt riktigt hyggliga compositutgångar. Dessutom förser den 4:3 bild med pillar-bars om man kör på en 16:9 skärm/projektor vilket är väldigt trevligt om man gillar att titta på extramaterial. Inte så illa för pengarna tycker jag själv...

Henrik

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-06-30 18:33

Jag har ju lånat Lazyworms apparat, och jag tycker den inte gör så bra omvandlig till 1080i. Det blir konstiga små spetsiga konturer kring objekt med skarp kontrast. Totalt sett tycker jag det ser bättre ut om man bara köra ut den som som progressiv. Obs: att jag inte har monitor som skalar om bilden i senare led.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2005-06-30 21:35

Johan_Lindroos skrev:Jag har ju lånat Lazyworms apparat, och jag tycker den inte gör så bra omvandlig till 1080i. Det blir konstiga små spetsiga konturer kring objekt med skarp kontrast. Totalt sett tycker jag det ser bättre ut om man bara köra ut den som som progressiv. Obs: att jag inte har monitor som skalar om bilden i senare led.

Jag har inte kört 1080, men det förvånar mig egentligen inte alls att den har problem med 1080. Däremot tycker jag fortfarande att på det hela taget får man fövånansvärt mycket för pengarna -det är ju inte precis någon dyr apparat...

Henrik

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2005-07-01 21:22

Tack för svaren. Hade personligen gärna använt datorn just nu, ska få en ny snart som förutom att den är mycket snabbare :roll: så är den tystare.

Är även intresserad av just rena maskiner som gör detta & låter lika bra som en god cdspelare.. för framtida bruk när datorn har ett eget litet rum. :)
Föredrar använda små svarta lådor än en dator med allt från skärm till tangentbord.

Fast det är ju intressant med datorn också.. lär inte flytta imorrn direkt. :)

Har två problem då:

1.
Då lär jag behöva köpa ett bra ljudkort, har precis "börjat om" i uppgraderingarna. Vad ska man köpa som är bättre än typ SBs typiska men sämre än "super-kort"?

2.
Datorn står långt från TV/musikanl.
Det innebär 8m lång kabel som då måste ha väldigt smal diameter, typ lakrits som jag kör nu. Detta p.g.a. att SVHS (eller vad de kallas) går samma väg så lite tjockare audiokabel så går inte dörren att stänga.
Eller dra en RG62 eller nått 13m. 8O
(Alltså åt andra hållet)

[/b]

Återgå till Generellt om hifi