Moderator: Redaktörer
Ragnwald skrev:Naturligtvis ska de spela i fas.
Det låter med andra ord bättre när de släckker ut lite av varandra.
Ragnwald skrev:Max_Headroom skrev:Ragnwald skrev:Naturligtvis ska de spela i fas.
Varför då?Det låter med andra ord bättre när de släckker ut lite av varandra.
Så bra då!
Nu får du fanimej ge dig![]()
Varför falskciterar du?
Ragnwald skrev:Naturligtvis ska de spela i fas.
mangs skrev:Det låter med andra ord bättre när de släckker ut lite av varandra.
mangs skrev:Ok, lugna er nu grabbar, jag är jätteglada att ni vill hjälpa till.
OM jag som nu bara testar att fasvända de bakre basarna blir frekvensgången och ljudet något bättre trots att det beror på att de olika basarnas ljud släcker ut varandra i lyssningspositionen. Däremot kanske detta är lämpligt ur något annat perspektiv? Tex kan jag ju bara uppnå ca -10dB ljudtryck vid 32Hz jämfört med alternativet.
mangs skrev:Har inte provat att dra på max ännu sedan jag satte in fyra subbar men jag tror inte det skal lvara några problem. Medelnivån är ju lika hög eller något högre än tidigare men topparna är borta. Det där med distorsionen lät intressant? Effektmässigt och konutslagsmässigt så kommer ju varje element arbeta lika hårt men med mindre ljudtryck i lyssningsposition. Det är väl just där jag funderar på om det inte hade variit bättre att göra tvärtom och sedan använda parametriska filter på vägen för att plocka bort peakar och idå använda både mindre effekt och mindre konutslag med samma ljudtryck.
Kraniet skrev:Öhman avråder väl från att ha basar bakom lyssningsplats då det ska vara "psykoakustiskt fel".
Max_Headroom skrev:Disten på lyssnignplats påverkas även av rummet och ljudkällornas inbördes placering, så kommer ju varje element arbeta lika hårt men med mindre ljudtryck i lyssningsposition.
Max_Headroom skrev:Kraniet skrev:Öhman avråder väl från att ha basar bakom lyssningsplats då det ska vara "psykoakustiskt fel".
Säkert helt riktigt.
Det finns också någon tysk(!) person eller tidning eller websida, minns inte säkert, som förespråkar att ha basar just bakom sig, i motfas. Man menar då att det fungerar som en aktiv absorbent liksom, den tryckökning som blir vid bakväggen (och som gärna ger bumlig bas av entonskarraktär) dumpas då av dom basar som går i motfas (eller fasförskjutet).
Där jag läste om detta med "aktiv basfälla" så kan jag inte minnas att jag läste något om psykoaktustiska effekter alls.
Själv har jag basarna (4 stycken) står på linje bakom huvudhögtalarna, men det är ju inte subbar.
mangs skrev:Nyligen gått från 2 till fyra subbar i min bio. Alla är placerade i vars ett hörn, annan placering blir svår. Jag har mätt frekvenssvep i min lyssningposition som är 0,38 från bakväggen och frekvensgången är mycket jämnare än tidigare då vissa toppar kring 32 och 64hz släcks ut, väljer jag däremot att fasvända de bakre basarna blir peakrna högre och jag får en högre output. Hur skall jag tänka här, spela dem i fas eller ofas. Vid fas får jag ju mest ljudtryck per intryckt watt och jag kan sedan kompensera med tex parametriskt filter? Utan detta lutar jag att låta dem fasa ut varandra.
steveo1234 skrev:Max_Headroom skrev:Kraniet skrev:Öhman avråder väl från att ha basar bakom lyssningsplats då det ska vara "psykoakustiskt fel".
Säkert helt riktigt.
Det finns också någon tysk(!) person eller tidning eller websida, minns inte säkert, som förespråkar att ha basar just bakom sig, i motfas. Man menar då att det fungerar som en aktiv absorbent liksom, den tryckökning som blir vid bakväggen (och som gärna ger bumlig bas av entonskarraktär) dumpas då av dom basar som går i motfas (eller fasförskjutet).
Där jag läste om detta med "aktiv basfälla" så kan jag inte minnas att jag läste något om psykoaktustiska effekter alls.
Själv har jag basarna (4 stycken) står på linje bakom huvudhögtalarna, men det är ju inte subbar.
Det du beskriver är en Double bass array (DBA). Mäter fantastiskt rakt till elementens Fs ungefär men ger ingen rumsförstärkning. Mycket rak kurva blir det i alla fall men allmänt så diskuterar principens förespråkare ingenting om psykoakustik utan är mer av "mätnissekaraktär".
Johan_Lindroos skrev:mangs skrev:Nyligen gått från 2 till fyra subbar i min bio. Alla är placerade i vars ett hörn, annan placering blir svår. Jag har mätt frekvenssvep i min lyssningposition som är 0,38 från bakväggen och frekvensgången är mycket jämnare än tidigare då vissa toppar kring 32 och 64hz släcks ut, väljer jag däremot att fasvända de bakre basarna blir peakrna högre och jag får en högre output. Hur skall jag tänka här, spela dem i fas eller ofas. Vid fas får jag ju mest ljudtryck per intryckt watt och jag kan sedan kompensera med tex parametriskt filter? Utan detta lutar jag att låta dem fasa ut varandra.
Omöjligt att svara på, du behöver berätta var din lyssningsposition är i rummet!
Eller egentligen är det inte omöjligt... Att fasvända vissa bashögtalare brukar inte bli bra. Däremot skulle du kunne experimentera med att delaya vissa av dem.
Användare som besöker denna kategori: matssvensson och 16 gäster