Moderator: Redaktörer
hevi skrev:Harryup skrev:Spelar det någon roll för ljudkvaliten om du packar upp flacen på servern eller nätverksspelaren?
Ummm. Ja? Låter det getbalk då man packar upp på servern är det den man ska åtgärda, annar sär det mediaspelaren...Harryup skrev:Att flac är en komprimerad wav är inte frågan, frågan är kan annan programvara eller störande processer eller klen processor i nätverksspelaren dålig nätdel etc. påverka ljudkvaliten?
Om du använder en trasig nål i kombination med en felkonstruerad RIAA på vinylsvarven så det låter getbalk, innebär det att LP-formatet är sämre än FLAC?
Harryup skrev:hevi skrev:Harryup skrev:Spelar det någon roll för ljudkvaliten om du packar upp flacen på servern eller nätverksspelaren?
Ummm. Ja? Låter det getbalk då man packar upp på servern är det den man ska åtgärda, annar sär det mediaspelaren...Harryup skrev:Att flac är en komprimerad wav är inte frågan, frågan är kan annan programvara eller störande processer eller klen processor i nätverksspelaren dålig nätdel etc. påverka ljudkvaliten?
Om du använder en trasig nål i kombination med en felkonstruerad RIAA på vinylsvarven så det låter getbalk, innebär det att LP-formatet är sämre än FLAC?
Har redan kommenterat din typ av inlägg tidigare. Jag avslutar konversationen med dig då du vill spela märkvärdig.
mvh/Harryup
PappaBas skrev:@harry-up
Jag förstår inte riktigt din argumentation? Det verkar som du på något sätt argumenterar för något som ingen sagt något emot?
Som jag ser tråden så handlar den om FLAC eller WAW kan höras skillnad på.
Alla verkar vara rätt överens om faktumet att om det i en viss uppställning hörs skillnad dem emellan så beror det på något sätt på uppspelaren eller transporten osv inte formatet i sig?
Det är också omöjligt att konstruera ett lyssningstest som testar själva formatet? För där testar man ju egentligen allt utom formatet(transport,uppackning,spelare,DA-omvandlare, störkällor osv osv)?
Du verkar argumentera mot Hevi men kan du förtydliga vad det är du menar?
Jag ser hela frågeställningen som en icke-fråga, är det ickeförstörande komprimering så är det per definition ingen skillnad?
Att det sedan kan bli olika ljud ut i högtalaren är väl uppenbart men det har inte med formatet att göra?
Eldare skrev:Min mediaspelare har tyvärr nackdelen att den lägger wav-filer i bokstavsordning och inte i den ordning de ligger på skivan. Är detta ett generellt problem, eller kan min spelare vara boven i dramat? Den skall ändå snart bytas ut så är det inte ett generellt problem med wav så är det en faktor jag kommer att ha i beaktande vid nyköpet.
Bill50x skrev:Eldare skrev:Min mediaspelare har tyvärr nackdelen att den lägger wav-filer i bokstavsordning och inte i den ordning de ligger på skivan. Är detta ett generellt problem, eller kan min spelare vara boven i dramat? Den skall ändå snart bytas ut så är det inte ett generellt problem med wav så är det en faktor jag kommer att ha i beaktande vid nyköpet.
Men den gör inte så med flac? Märkligt i så fall.
/ B
PappaBas skrev:@peter
Ja men allt blir ju "stating the bleeding obvious"?![]()
Tycker mer det liknar Monte Python sketchen med "£20 for an argument"![]()
Eller missar jag något vitalt? Det är därför jag frågar Harry-up? Jag menar det inte i en kritiserande ton mot någon utan jag förstår faktiskt inte?
Harryup skrev:Precis som jag skrev i mitt första inlägg att det kan bero på andra saker.
Och att man kanske kan ha en viss förståelse om man inte kan hålla isär fel och felkällor utan bara konstatera; möjligt du hör skillnad men det beror inte på flac eller wav så är det avklarat. Att hålla på och idiotförklara en tänkt motståndare i inlägg efter inlägg ser jag som mindre effektivt.
Dessutom lär ju ingen ha hört en flac heller för den delen.
mvh/Harryup
sensei74 skrev:TCM skrev:Faktiskt är inte det enda stället det diskuteras
http://www.audiostream.com/content/cut-flac
"Vincent Kars" framför ett mördande argument för de som inbillar sig skillnad, när han hänvisar till en person som spelade in det som faktiskt skickades ut på SPDIF-utgången. Det var naturligtvis identiskt mellan FLAC och WAV.
Om någon person, med statistisk relevans, systematiskt kan sära på FLAC och WAV-uppspelning med en spelare (som inte har en bugg i just FLAC-uppspelningen) så lovar jag att avgå och börja tro på häxor, konspirationsteorier och andra ockulta saker omedelbart
Zzombie skrev:Peter, din länk till Petterssons Barfotasånger och Mahler är i flac-format.
Zzombie skrev:Om man nu ska vara jäkligt petig och det ska man ju varalyssnar nog ingen av oss på flac. Bara bättre eller sämre realtidsuppackningar av densamma...
Supernollan skrev:Det enda som kan påverka resultatet är alltså om mjukvaran ändrar
ljuddatan efter att den har avkodats, och då handlar det som
sagt inte om skillnader mellan WAV och FLAC utan helt andra saker.
Harryup skrev:Håller med Svante, man kan t.ex. inte förutsätta att digitalt ut ur valfri nätverksspelare är identiskt oavsett orsak och förstås inte heller analogt fast då kan ju kvalitén på den inbyggda dacen ge klart hörbara skillnader i sig. Skickar man flac till en nätverksspelare och jämför med wav till en nätverksspelare så kan man inte påstå att det inte kommer finnas en skillnad. Däremot kan man ju på goda grunder anta att det bör inte finnas en skillnad. Men innan man har testat alla nätverksspelare med alla olika servrar i olika skick så bör man inte vara tvärsäker. Och ifrån en del leverantörer så finns det ju nätverksspelare av olika kvalité i helt olika prisklasser och går det att höra skillnader på dom endera med wav kontra flac in eller t.o.m skillnader mellan olika spelare med flac in så får man nog konstatera att något kan hända i en nätverksspelare på samma sätt som alla CD-spelare inte låter exakt lika. Finns väl ingen människa som hört skillnad på filer utan att använda någon form av uppspelningsutrustning.
I andra trådar brukar folk vara eniga om att det går inte att bevisa att inga skillnader förekommer men i denna tråd så verkar inte det gälla, märkligt.
mvh/Harryup
MrQaffe skrev:Harryup skrev:Håller med Svante, man kan t.ex. inte förutsätta att digitalt ut ur valfri nätverksspelare är identiskt oavsett orsak och förstås inte heller analogt fast då kan ju kvalitén på den inbyggda dacen ge klart hörbara skillnader i sig. Skickar man flac till en nätverksspelare och jämför med wav till en nätverksspelare så kan man inte påstå att det inte kommer finnas en skillnad. Däremot kan man ju på goda grunder anta att det bör inte finnas en skillnad. Men innan man har testat alla nätverksspelare med alla olika servrar i olika skick så bör man inte vara tvärsäker. Och ifrån en del leverantörer så finns det ju nätverksspelare av olika kvalité i helt olika prisklasser och går det att höra skillnader på dom endera med wav kontra flac in eller t.o.m skillnader mellan olika spelare med flac in så får man nog konstatera att något kan hända i en nätverksspelare på samma sätt som alla CD-spelare inte låter exakt lika. Finns väl ingen människa som hört skillnad på filer utan att använda någon form av uppspelningsutrustning.
I andra trådar brukar folk vara eniga om att det går inte att bevisa att inga skillnader förekommer men i denna tråd så verkar inte det gälla, märkligt.
mvh/Harryup
Men nu handlar det om en komprimeringsalgoritm, och den är enkel att testa.
Men det här uttalandet från nånannanstans är intressant :
The USB power of two of my motherboards has ripple ranging from 30-50mV, and my desktop, depending on the workload of the southbridge (SATA, Ethernet, PCI) has
some ugly transients (all measured on a Fluke 196C).
Finns det någon mer som mätt på hur spänningarna ser ut på usbn eller snarare 5V för det påverkar ljudet klart, och ändras som han skriver beroende på vad datorn gör.
MrQaffe skrev:Jag har lyssnat på "Interna"ljudkort med "förbättrad/separerad nätdel" eller hur man ska uttrycka det, för att slippa lita på datorns normala nätdel, och de har presterat bättre.
Det har ibland även gått att höra skillnad när man spelat via squeezebox, och ändrat om boxen eller pcn dekodar.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster