Var skulle ni dela?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Johansthlm

Var skulle ni dela?

Inläggav Johansthlm » 2011-11-29 12:06

Hej!

Har precis köpt ett par System Audio SA2k Master.
http://www.system-audio.com/_en-GB/abou ... K%20master

specade till 40-30 000 +/- 1.5 dB

Dessa ska delas till 2 stycken SDX 10 i slutna lådor.

Vid vilken frekvens skulle ni dela och varför?

Allt gott!

Johan

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-11-29 12:34

I vilket fall skulle jag börjat med att prova 80Hz, som ju är liksom standard, och som ligger vid en frekvens där örat inte är så känsligt för delningen.
Om inte högtalarna som ska delas har något tillkortakommande som skulle behöva kompromissas så är detta säkert en utmärkt delningsfrekvens. I ditt fall så klarar ju både subwoofer och sidsystem både avsevärt högre och lägre frekvenser så det borde ju inte bli några problem så sett. Men sedan ska ju systemen fasintegreras på ett bra sätt också, och där kan man ju få jobba lite. Vad har du för delningsfilter, kan du påverka brantheten på de olika flankerna t.ex?
Hur låter dina nya högtalare förresten, de verkar ju vara byggda av fina komponenter?

Användarvisningsbild
Johansthlm

Inläggav Johansthlm » 2011-11-29 12:40

Hej paa.

Och tack för ditt svar.

Jag använder mini-dsp för delningen. så jag har ju lite att välja med där.
Just nu kör jag en delning vid 100 Hz.
Och tycker väl det är ganska ok.
Undrar bara vad andra här inne har för erfarenheter.

SA2K är jag väldigt nöjd med
Låter väldigt rent och stort.
De målar upp en ljudbild bra mycket större än vad de små högtalarna ser ut att göra.
Mycket imponerad!

Johan

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-11-29 12:44

Med mini-DSP är du ju flexibel så det räcker.
Kolla den här tråden, där kan det finnas lite inspiration angående integrering mellan sub och sidosystem:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&p=625073

Användarvisningsbild
Johansthlm

Inläggav Johansthlm » 2011-11-29 12:48

tack för tipset!

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-29 13:06

Intressant tråd du länkade till Paa, tack ! :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Eldare

Inläggav Eldare » 2011-11-29 15:23

Jag blir fundersam...
Om man delar basen uppåt vid 80hz.. Var måste man i så fall dela sidosystemet neråt för att få en jämn tonkurva vid olika branthet? Var, vid t.ex 12, 24 och 36db delning?
Hur räknar man ut sådant, då kurvan väl knappast är spikrakt fallande efter delningen?

Användarvisningsbild
Johansthlm

Inläggav Johansthlm » 2011-11-29 21:56

Fattar inte heller vilken frekvens som mina frontar ska delas med för att möta upp mot basen om den är ställd på t ex 80 Hz och 24 dB-filter.

Ingen som har konkreta förslag?

har som sagt mini-dsp så jag har en hel del filter att välja bland.

Johan

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2011-11-29 22:59

80 Hz! :)

Det finns flera sätt att designa, men kör alltid lågpass 24 - 36 dB/oct Q=0,5 - 2? Ställbart Q på lågpassbenet kan lösa en del problem med fasgången. Här är ett enkelt och ett lite meckigare och finare sätt att göra HP-filtret:

1. Högpass 12 dB/oct. Q: 0,5

2. Plugga basreflexen i stativarna. Generera en impedanskurva med en tongenerator och en voltmeter och räkna ut Q för sluten låda. Designa mha ditt uträknade låd-Q första delen av HP-filtret med en Linkwitz Transform (LT), som kanske heter "Biquad" i din mini-dsp och som tillsammans med stativarna ger HP 12 dB/oct Q=0,7. Andra delen av HP-filtret gör du av ett vanligt 12 dB/oct Q=0,7 filter. Då har du en akustiskt 24 dB/oct Q=0,5 HP funktion.
I LP-filtret behöver man inte trassla på det viset eftersom man kan anta att basarnas tonkurva går rakt flera oktaver över delningsfrekvensen.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-11-29 23:17

Om man har slutna basmoduler så blir det ju betydligt enklare att få systemet fashomogent med slutna fronthögtalare också, precis som du skriver.
Det är absolut värt att prova med skumgummiproppar i portarna i det fallet.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2011-11-30 14:00

Att dela vid 80 Hz börjar verka farligt likt en tumregel... :wink:

Prova dig istället fram.
Dina toppar har ett par 5tums bas/mellanregister.
Är det så att du ofta spelar högt (eller starkt på besserwisser-språk), kan det vara en bra idé att prova en lite högre delning.
Upp till 150Hz tycker jag kan vara värt att prova. Med minidsp:n antar jag att du kan du prova några olika brantheter ochså?

Med detta sagt skall jag väl ochså säga att i din applikation (med en från början fullregisterhögtalare som skall adderas basstöd) är det (ofta) lättare att få till en lägre delningsfrekvens än en högre. Det finns en tråd här nånstans som avhandlar detta, grundligt. Läs den. Möjligen är det den det länkats till ovan.

Edit: Denna tråden var det jag menade:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... hlight=thx

Att dela av topparna neråt är lite svårare, då den akustiska avrullningen + filtret skall summera snyggt med subbarna med avseende både på frekvensgång och fas. Att proppa igen portarna kan kanske göra det lite enklare att få till.

Provspela dina subbar (starkt) med topparna urkopplade, då kommer du märka om du har oljud från lådorna(och ditt rum) som du måste få bukt med.

/M

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2011-11-30 15:05

Dela med udda ordningens filterfunktion i både HP- och LP-del så brukar
fasintegrationen bli snygg.

Sådeså :)
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2011-11-30 15:11

Wolfie skrev:Dela med udda ordningens filterfunktion i både HP- och LP-del så brukar

Smaken är som baken............. Delad :D :D

/M

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-30 15:45

Calleberg skrev:Att dela vid 80 Hz börjar verka farligt likt en tumregel... :wink:

Att nedgradera det till tumregel är att göra grundarbetet bakom rekommendationen en otjänst.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-11-30 17:08

Wolfie skrev:Dela med udda ordningens filterfunktion i både HP- och LP-del så brukar

Sådeså :)

Det är ju högtalarnas akustiska frekvensgångskurvor som ska addera snyggt. Inte alltid de följer några elektriska kurvor som adderar snyggt.

Användarvisningsbild
Johansthlm

Inläggav Johansthlm » 2011-11-30 17:23

Tack för allt input!

Är ledig imorgon och då kommer jag testa lite olika typer av delningar.

I mini-dsp har jag ju olika brantheter och olika filtertyper. (Butterworth och Linkwitz.)
Vilket ska jag använda var och varför?

Återkommer med resultatet av mina försök.
Ska försöka göra lite mätningar också.

Allt gott.

Johan

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-11-30 19:52

Johansthlm skrev:Tack för allt input!

Är ledig imorgon och då kommer jag testa lite olika typer av delningar.

I mini-dsp har jag ju olika brantheter och olika filtertyper. (Butterworth och Linkwitz.)
Vilket ska jag använda var och varför?

Återkommer med resultatet av mina försök.
Ska försöka göra lite mätningar också.

Allt gott.

Johan

Om du pluggar basporten i frontarna så blir det ett andra ordningens Butterworth högpassfilter från lådan. Om man seriekopplar det med en andra ordningens Butterworthfilter från mini DSP så adderar dom sig till ett fjärde ordningens Linkwitz-Riley. För att subben teoretiskt ska jobba ihop så bra som möjligt så bör den delas med ett fjärde ordningens Linkwitz-Riley-filter från Mini-DSP, eftersom baselementen inte faller med något eget lågpassfilter i närheten av delningen.
Sedan kan man ju göra på massor av andra sätt också.

Om du t.ex kör frontarna med basreflexlösning så har man ju ett fjärde ordningens system från lådan och så lägger man till ett andra från DSP. Då kanske man behöver köra ett sjätte ordningens filter som lågpass till subben för att de ska jobba fint ihop.
osv.

Återgå till Generellt om hifi