Tips om möblering, högtalarplacering

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
henkee

Tips om möblering, högtalarplacering

Inläggav henkee » 2011-12-01 00:40

Hej, har nyss flyttat in och vill ha lite tips på möblering i mitt vardagsrum.
Vet att man ska lyssna sig fram men vill ändå ha lite hjälp.

Rummet ifråga har måtten 4,82 x 4,13 m och har en takhöjd på 2,50m, betongväggar.

Bifogar bild på min nuvarande möblering.

Om jag flyttar min lyssningsposition det minsta framåt får jag extremt mycket lågbas, om jag flyttar mig det minsta bakåt får jag extremt lite bas överhuvudtaget. Har testat att flytta fram och bak högtalarna och vinklat utan några större skillnader.

Hur skulle ni gjort?

http://laddauppbilder.se/?di=213226946825

Användarvisningsbild
oyegie

Inläggav oyegie » 2011-12-01 01:27

Svårt att säg,jag tycker det "ser" bra ut med möbleringen men frågan är vad du har problem med ljudmässig.
Hur är det med akustiken?

Användarvisningsbild
henkee

Inläggav henkee » 2011-12-01 10:00

oyegie skrev:Svårt att säg,jag tycker det "ser" bra ut med möbleringen men frågan är vad du har problem med ljudmässig.

Problemet jag har är att om jag flyttar mig det minsta lilla framåt så får jag extremt mycket bas, om jag flyttar mig det minsta bakåt försvinner all bas, jag måste sitta nästan som i ett skruvstäd, har troligen med rumsnoderna att göra.

Funderar på en placering av högtalarna efter långväggen på den sida bokhyllan står nu för att se om det blir bättre.

Användarvisningsbild
oyegie

Inläggav oyegie » 2011-12-01 10:28

henkee skrev:
oyegie skrev:Svårt att säg,jag tycker det "ser" bra ut med möbleringen men frågan är vad du har problem med ljudmässig.

Problemet jag har är att om jag flyttar mig det minsta lilla framåt så får jag extremt mycket bas, om jag flyttar mig det minsta bakåt försvinner all bas, jag måste sitta nästan som i ett skruvstäd, har troligen med rumsnoderna att göra.

Funderar på en placering av högtalarna efter långväggen på den sida bokhyllan står nu för att se om det blir bättre.

Du kan testa men jag tycker nästan att det är bäst som du har nu.
Att det är olika mängder bas i rummet är inget ovanligt och nåt du får acceptera,de bara att försöka göra det bästa utav det.
Prova att gå lite fram och tillbaka i rummet och där du tycker det låter bra,ställ soffan där och eventuelt finjustera lite på högtalarna efteråt.
Och jag vill inte se att du sitter mot en vägg.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-12-01 10:30

Jag tror att några (minst tre) basmoduler till synes slumpvist, dvs väldigt noggrannt, utställda skulle kunna jämna till basen där mitt i rummet.

Återgå till Generellt om hifi