Moderator: Redaktörer
DVD-ai skrev:ja jag påstår inte att skillnaden finns, utan att jag tyckte mig höra den![]()
Och att den yttrade sig som så att just "rymden" i inspelnignen blev förändrad och, "sämre"
annars så händer det att jag kan tycka att 256kb kan "sakna något" så att säga...
vet inte vad och varför men upplever det så.
Sedan kan även det lika gärna vara total inbillning...
mx skrev:DVD-ai skrev:ja jag påstår inte att skillnaden finns, utan att jag tyckte mig höra den![]()
Och att den yttrade sig som så att just "rymden" i inspelnignen blev förändrad och, "sämre"
annars så händer det att jag kan tycka att 256kb kan "sakna något" så att säga...
vet inte vad och varför men upplever det så.
Sedan kan även det lika gärna vara total inbillning...
Saknar du även något när du inte vet vad du lyssnar på?
shifts skrev:DVD-ai skrev:Håller med shifts, dom gånger jag trots allt påstår mig ha hört skillnad mellan 256kb och Flac är just "rummet"...
Nej nej! Inte så! Läs igen.
DVD-ai skrev:shifts skrev:DVD-ai skrev:Håller med shifts, dom gånger jag trots allt påstår mig ha hört skillnad mellan 256kb och Flac är just "rummet"...
Nej nej! Inte så! Läs igen.
jaja, okey då...
Så, nu har jag gjort det och håller fortfarande med om att det är så jag tycker
Zzombie skrev:Jag brände CD från hämtade mp3 i 256 och 320. Det lät skit jämfört med original-CD- och detta från en Quad CD67...
Har ni testat att sitta i soffan lyssna på era 192 kbit en hel kväll? Ganska tröttsamt till slut, gissar jag...
Funderar dock på att konvertera alla FLAC till en parallell katalog med 192 eller 128 mp3 så det går att lyssna på sin egen skivsamling via nätet.
aisopos skrev:mx skrev: Vi lyssnade även på skillnaderna genom att enbart plyssna på de delar som plockats bort av algoritmerna.
Det var ju lite coolt.
Jag förstår rent teoretiskt vad dom gjort, men hur gör man det rent tekniskt tro?
shifts skrev:För snart tio år sedan konverterade jag tre musikfiler till 128, 160, 192, 320
kbps CBR mp3:or, konverterade dem tillbaka till WAV och brände ner allt
tillsammans med originalen på en CDR.
Blindtestade aldrig, men konstaterade att jag hade mycket svårt att höra
skillnad på 192 och 320 kbps mp3 och originalen och har sedan dess aldrig
jämfört igen. Vad jag förstått har algoritmerna blivit bättre sedan dess. Det
har även min lyssning blivit, så det vore kul att göra ngt liknande igen.
aisopos skrev:mx skrev: Vi lyssnade även på skillnaderna genom att enbart plyssna på de delar som plockats bort av algoritmerna.
Det var ju lite coolt.
Jag förstår rent teoretiskt vad dom gjort, men hur gör man det rent tekniskt tro?
gnypp45 skrev:aisopos skrev:mx skrev: Vi lyssnade även på skillnaderna genom att enbart plyssna på de delar som plockats bort av algoritmerna.
Det var ju lite coolt.
Man kan väl importera MP3-filen och original-filen i en ljudeditor, tex. Audacity, och subtrahera den ena från den andra, gissar jag?
Zzombie skrev:Jag brände CD från hämtade mp3 i 256 och 320. Det lät skit jämfört med original-CD- och detta från en Quad CD67...
Har ni testat att sitta i soffan lyssna på era 192 kbit en hel kväll? Ganska tröttsamt till slut, gissar jag...
Funderar dock på att konvertera alla FLAC till en parallell katalog med 192 eller 128 mp3 så det går att lyssna på sin egen skivsamling via nätet.

gnypp45 skrev:Om du DÅ hör skillnad lovar jag att äta upp min hatt.
gnypp45 skrev:2-ch skrev:gnypp45 skrev:Om du DÅ hör skillnad lovar jag att äta upp min hatt.
![]()
![]()
Det där uttalandet kommer du att få äta upp en vacker dag
Jag är inte så orolig för det.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster