Så här kan man inte koppla :)

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
luminous

Så här kan man inte koppla :)

Inläggav luminous » 2003-11-15 11:43

Jag har tidigare använt endast en kanal på min gamla reciever för att driva min subwoofer med dubbla talspolar. Lite dåligt med kräm, så jag ville förstås använda båda kanalerna. Tyvärr så hade jag inte en extra högtalarkabel, så jag tänkte att om jag kopplar om subwoofern från 8ohm till 2ohm och kopplar samman båda - utgångarna och båda + utgångarna för de båda kanalerna på recievern så borde varje kanal "se" 4ohm eftersom hälften av strömmen borde gå i varje kanal. Båda kanalernas utgångar borde ju ha exakt samma potential, så det borde väl bara bli en parallellkoppling av två strömkällor?

Det fungerade dock bara i ca 2 sekunder, sedan slog förstärkaren av. Tur att den hade skyddskretsar iallafall :) Så jag undrar nu varför man inte kan koppla såhär?

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2003-11-15 12:59

om jag förstår det rätt har du parallellkopplat två st 4 ohms lindningar och sedan parallell kopplat utgångarna på förstärkaren.

2 ohm är nog lite väl lågt för de flesta förstärkare, men jag vet ju inte vad du har för något.

att parallell koppla utgångarna på förstärkaren är däremot ett stort aja baja, så får man inte göra...

p g a kanalerna inte är helt lika kommer den ena att ge lite högre utspänning än den andra. Då förstärkarna har väldigt låg utimpendans kommer därför den kanal som ger lite mer spänning att pumpa en jädrans massa ström in i den med lägre utspänning=> skyddskretsarna kickar in.

/rickard

Användarvisningsbild
luminous

Inläggav luminous » 2003-11-15 16:30

Jag använder en gammal Hitachi reciever som säkert kommer från 80-talet. Ingen monster precis 8) .

Jag hade väl gissat på att det var något sådant. Men då har man testat iallafall :)

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2003-11-15 20:49

Hej

Jag tror att du skulle behöva fasvända en kanal, ställ frågan på DIYdelen så kanske någon kan hjälpa dig.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2003-11-15 20:59

Man kan göra som nl1970 säger och fasvända ena kanalen och sen koppla högtalarspolarna i serie och sen till plusutgångarna på förstärkaren. Villkoret är att förstärkaren måste ha gemensam jord hos utgångarna (vilket är vanligast)

Men kan du inte bara ansluta varje spole hos högtalarelementet till varsin kanal? Det borde ju vara enklast .. (edit: såg nu att du bara hade en högtalarkabel.... men det borde väl vara lätt att skaffa en till)

Användarvisningsbild
luminous

Inläggav luminous » 2003-11-15 23:27

Jo jag får väl unna mig en till högtalarkabel :) Men ska jag fasvända ena kanalen så måste jag väl ha en OP förstärkare till det, och det blir ju jobbigt :) :roll:

Användarvisningsbild
Pabo

Inläggav Pabo » 2003-11-17 09:15

Hmmm ...

Du skulle kunna stoppa dit ett 0,1ohm effektmotstånd på utgången av varje plusutgång. Dämpfaktorn blir lite sämre men du borde då kunna paralella dem efter motstånden.

Fast det är smartare att köpa en högtalarkabel till.

Problemet är dock att du ju inte kommer få ut mer effekt, speciellt inte eftersom båda elementen då drivs ifrån samma nätdel, antar jag. Max spänningssving är ju detsamma som innan.

Vill du kunna ta ut mer i toppeffekt så är det enda raka att fasvända den ena kanalen.
Driver uppstartsföretaget Audio Bricks tillsammans med Lars Petersen

Användarvisningsbild
luminous

Inläggav luminous » 2003-11-17 10:17

Pabo,
Nu kör jag ju en kanal på 8ohm belastning, med två högtalarkablar kan jag då köra två kanaler på 4ohm belastning, så det blir ju samma resultat som bryggkoppling.

Kan man säga att om förstärkaren klarar att driva två kanaler på 4ohm, så klarar den en kanal på 2ohm? det borde väl bli samma belastning på nätdelen!?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2003-11-17 10:40

men jag har kört en gammal phillips på det viset.. alltså parallellkopplat utgågnarna.. körde fyra högtalare på det viset.. lite annorlunda men det funkade väldigt bra.. var en gammal förstärkare så jag vet inte vad det var som gjorde att det funkade. dom kanske gjorde bättre grejjor förr? 8)

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2003-11-19 12:05

Det är ju hur enkelt som helst ! Köp en kabel till och koppla en kanal till vardera talspole utan att fasvända ! Funkar kanon !

Mvh/Janne

Återgå till Teknikforum