Låter så här.

Moderator: Redaktörer
petersteindl skrev:Jocke skrev:Zzombie skrev:Jag menade attack som i attack decay sustain release...attacken är det som avgör vilket instrument det är frågan om...
Vissa instrument kan vara svåra att skilja åt om man inte får höra insvängningsförloppet men kan man verkligen generalisera så här långt?
Tar man bort insvängningsförloppet så kan man på direktljudet inte höra skillnad på trumpet eller fiol![]()
MvH
Peter
Zzombie skrev:Jag menade attack som i attack decay sustain release...attacken är det som avgör vilket instrument det är frågan om...
markusA skrev:Helt osökt dyker det upp en tanke...
Undrar om det kan vara så enkelt att det handlar om förmågan till korrekta start och stopp?
Man kanske upplever en bas som snabb om tonen/anslaget startar där den ska starta och stoppar när den ska stoppa?
En bas som inte riktigt hinner med i starten och inte stannar tillräckligt fort kanske upplevs som slapp och "bluddrig"?
Är lite trött, förhoppningsvis blir det inte för snurrigt.
bassman skrev:... eller köp en Carlsson högtalare och nå halva vägen utan åtgärder
Min 50-öring
Jocke skrev:bassman skrev:... eller köp en Carlsson högtalare och nå halva vägen utan åtgärder
Min 50-öring
Hmmm... om jag ska försöka mig på att analysera det där så handlar det om att en stor del av tidiga reflexer och golvreflexer reduceras - är det den stora hemligheten?^^
bassman skrev:Jocke skrev:bassman skrev:... eller köp en Carlsson högtalare och nå halva vägen utan åtgärder
Min 50-öring
Hmmm... om jag ska försöka mig på att analysera det där så handlar det om att en stor del av tidiga reflexer och golvreflexer reduceras - är det den stora hemligheten?^^
Förtydligande kanske är på sin plats Jocke. Du har en poäng!
En Carlsson/sonab spelar väldigt väldigt mycket bättre i ett rum med mjukmatta
I övrigt normalt möblerat,, är vi nöjda så
Jag har upplevt stora musikaliska stunder med dessa talare i dom flesta rum faktiskt. Dom är inte kräsna, en stor fördel om mjukmatta finns dom biter mindre då. Tydlighet har aldrig varit deras svaga sida
Strmbrg skrev:Jag har basar med med en enorm area.
Bumlet ljuder med sin frånvaro och artikulationen verkar stå i direkt proportion te membranarean.
brumel skrev:Strmbrg skrev:Jag har basar med med en enorm area.
Bumlet ljuder med sin frånvaro och artikulationen verkar stå i direkt proportion te membranarean.
Är det såna däringa enorma dipolbasar som han Stig på Radiocentralen hade till sina ESL. Dom kan jag tänka mig inte bumlar.
Lådan är en bummelkälla i högre grad än elementet.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 31 gäster