Peter Steindl?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-09-27 01:31

Jag tänkte rekommendera ett program angående medvetandet. Det är från vetenskapens värld.

http://svtplay.se/t/102814/vetenskapens_varld

Det behandlar ämnet ifråga och ger en liten fin inblick i medvetandets värld som filosofer debatterat i 2500 år och som neurofysiologer tampas med idag.

Eftersom vissa delar är återkommande inom olika vetenskaper som behandlar hjärnan och det centrala nervsystemet. Det finns även avsnitt från Karolinska institutet.

Mycket av det som sägs står skrivet i böcker, men det är intressant att se alla experiment.

Jag hade ju tänkt skriva en del om hörseln och då kommer jag naturligtvis in på medvetandet.

Här är dessutom en länk till New York Times som jag fick från Naqref. Cyborg är här. Den är intressant.

Den vidrör också ämnet ifråga vad gäller neural aktivitet. I denna artikel får man insyn i framställning av microchips som opereras in i hjärnan och kan styra datorer med tankar d v s med nervimpulser. Man bör också kunna överföra information från en människa till en annan. Vem vet, det kanske blir ett framtida DIY-projekt på faktiskt 8) med en Cyborg avdelning Bild

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-09-27 01:33

:)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-09-27 09:19

vi är väl redan nu att betrakta som cyborgs. Det börjar ju pratas mer och mer om hur vi är beroende av våra datorer för att fungera. Istället för att komma ihåg vissa saker har vi dem på smartphone eller laptop eller liknande.
Ny forskning visar på att vi är väldigt selektiva när det kommer till vad vi kommer ihåg. Har vi möjligheten att lagra "minnen" på en dator så kommer vi helt enkelt inte komma ihåg dom sakerna själva.
Nästa steg är att operera in dessa kapaciteter i kroppen. Men frågan är om vi inte redan nu är att betrakta som cyborgs? Skalan är om inte annat väldigt flytande.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-09-27 09:46

petersteindl skrev:Jag tänkte rekommendera ett program angående medvetandet. Det är från vetenskapens värld.

MvH
Peter

Det där programmet handlar väl om rymdfart?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-09-27 10:03

petersteindl skrev:Den vidrör också ämnet ifråga vad gäller neural aktivitet. I denna artikel får man insyn i framställning av microchips som opereras in i hjärnan och kan styra datorer med tankar d v s med nervimpulser. Man bör också kunna överföra information från en människa till en annan. Vem vet, det kanske blir ett framtida DIY-projekt på faktiskt 8) med en Cyborg avdelning

Du hoppas väl att det skyndar på... tänk att kunna bypassa hörseln för att skicka in ljud med ännu bättre upplösning än hörselsystemet klarar. :wink:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2011-09-27 11:17

paa skrev:
petersteindl skrev:Jag tänkte rekommendera ett program angående medvetandet. Det är från vetenskapens värld.

MvH
Peter

Nejnej, det är bara att blunda och hålla för öronen. Tänk sedan; det handlar om medvetande, det handlar om medvetande, det handlar om medvetande, etc. Fortsätt så tills du är övertygad.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-09-27 11:52

Märkligt. Länken visade rätt program igår. 8O

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-09-27 12:30

KarlXII skrev:Märkligt. Länken visade rätt program igår. 8O

Ja, det gjorde den. Jag kollade då. Nu är det en väl förborgad hemlighet för de mest intresserade och snabba vad det egentligen handlade om. 8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-09-27 13:00

paa skrev:

MvH
Peter

Ja, tydligen var det sista dagen igår som det visades. :x :evil: Den visades på TV så sent som i förra veckan vad jag kan förstå. Den fanns tydligen bara några dagar på SVT-play :?

Bild

Tydligen ligger program som köpts in utifrån kvar bara 7 dagar ser jag nu :( Jag trodde alla program var kvar en månad.
Bild

Den kanske går i repris. Programmet var väldigt bra.

Jättebra att du kollade Naq :D

Men om ni ändå är inne på Vetandets värld så rekommenderar jag att kolla in programmet om ljuset Den finns kvar tills de 5e oktober.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-09-27 13:10

Johan_Lindroos skrev:
paa skrev:

MvH
Peter

Nejnej, det är bara att blunda och hålla för öronen. Tänk sedan; det handlar om medvetande, det handlar om medvetande, det handlar om medvetande, etc. Fortsätt så tills du är övertygad.

Inledningen visade ett gammalt klipp om hur man kunde bota tvångstankar genom att värma sönder en liten bit av hjärnan, det kanske kunde hjälpa?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-09-27 13:25

Kan inte Johan Lindroos fixa det där programmet om medvetandet 8)

Programmet om gravitationen rekommenderas också. Ganska fantastisk serie program om rymden.

MvH
Peter

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2011-09-30 22:26

Peter.
Bra program!

Vad driver vetenskapen?
Har vetenskapen ett moraliskskt ansvar?
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-10-01 00:35

Jansson skrev:Peter.
Bra program!

Vad driver vetenskapen?
Har vetenskapen ett moraliskskt ansvar?

Vetenskap? Hmmm Bild Det här är Vetenskap :)

Vetenskapens första lag är att vetenskapen drivs av inspiration, kärlek, nyfikenhet och sanning. Dessa ting äro och förblir fria och behöver därför aldrig ta ett moraliskt ansvar.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-10-03 14:14

Vetenskapens första lag?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-10-03 14:31

paa skrev:Vetenskapens första lag?

Ja, jag instiftade detta dekret den första oktober :)

MvH
Peter

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2011-10-11 12:41

Hmm jag undrade om din favoritfilm under åttio-talet möjligtvis var den där om den odödlige skotten spelad av en tafatt långhårig schweizare? Tror den tyska titeln var "Der Eiländer"? :)

Användarvisningsbild
Tompa_39

Inläggav Tompa_39 » 2011-11-18 15:57

Måste bumpa lite.....

Peter, har jag missat några nyheter....eller hur ligger det till med dina "avkommor"?

Har du ruvat färdigt de vacka äggen så man kan få kolla in/lyssna/köpa snart??

Vh

// Tompa
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-11-18 17:09

peter verkar inte hänga här så mycket numera, det är lite trist kan jag tycka
Bikinitider

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-11-18 17:30

celef skrev:peter verkar inte hänga här så mycket numera, det är lite trist kan jag tycka

Han kanske är på golfbanan?

Bild

Ja jäsiken

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-11-18 18:59

Han täljer nog på en pinne. Man måste ha sittpinne och sand när man kläcker ägg nu. :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2011-11-18 19:08

Nattlorden skrev:
petersteindl skrev:Den vidrör också ämnet ifråga vad gäller neural aktivitet. I denna artikel får man insyn i framställning av microchips som opereras in i hjärnan och kan styra datorer med tankar d v s med nervimpulser. Man bör också kunna överföra information från en människa till en annan. Vem vet, det kanske blir ett framtida DIY-projekt på faktiskt 8) med en Cyborg avdelning

Du hoppas väl att det skyndar på... tänk att kunna bypassa hörseln för att skicka in ljud med ännu bättre upplösning än hörselsystemet klarar. :wink:

Kan ju vara kul för dom som tycker ljudkvaliteten är det alla viktigaste...

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-11-18 20:05

Den som väntar på något gott, väntar aldrig för länge. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2011-12-02 19:47

Ragnwald skrev:
Den som väntar på något gott, väntar aldrig för länge. Smile

Fast nu verkar det ha gått en väldigt lång tid, innan det kommer några.
Vad är problemet? Om det finns några pyttesmå justeringar så kan man väl ta det med en Mark II uppgradering i sådana fall. De har ju faktiskt visats på mässa redan i februari :? Jag tror inte detta är bra för produkten, den måste ut nu. Det har redan pratats så mycket om den (produkten) och skrivits så mycket om den att det får helt enkelt inte gå mycket längre tid nu.
Det känns som om "marknaden" på något sätt fått nog av väntan.
Och jag tror dessutom att rent ekonomiskt så måste produkten ut nu, om det ska bli något av den.

Jag säger så här för jag önskar verkligen att Peters produkt ska få all framgång den förtjänar och att det blir en succé. Men går det längre tid nu så tror jag det finns en risk att äggen inte blir den succé som man hoppas.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-02 19:58

Den som har sponsorer är inte fri.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-12-03 02:31

Kan inte du sponsra en uppsättning?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-03 02:49

Joho-o-då! Det fixar vi serru. In i hetluften igen och gå ut hårt och bara öka för då vill jag förstås vara med och prata för varan så att käkarna blöder. Då blir det förstås också ställbar utgångsimpedans á la konkurrenten med hobbytillverkning.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-12-03 02:58

Utgångsmotstånd och läppar som blöder, låter inte bra. :(
Lypsyl och en stor stark, kanske reder upp det. :wink:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-03 03:03

Huvudsaken är att det blir bra drag under galoscherna.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-12-03 03:11

Tompa_39 skrev:Måste bumpa lite.....

Peter, har jag missat några nyheter....eller hur ligger det till med dina "avkommor"?

Har du ruvat färdigt de vacka äggen så man kan få kolla in/lyssna/köpa snart??

Vh

// Tompa

Hej Tompa

Det jobbas för fullt. Återkommer med mer info :)

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-12-03 03:29

Erbaame! Zu spät! Lebbe geht weider. :)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi