Peerless KO40MRF till Mirsch OM-72 sökes

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Narak

Peerless KO40MRF till Mirsch OM-72 sökes

Inläggav Narak » 2011-11-28 21:24

Hej!

Jag har 2 st Mirsch OM-72 i ganska bra skick. Alla element förutom en mellanreg. är ok.

Om någon har en fungerande mellanreg element Peerless KO40MRF över eller inte behöver den skulle jag vara väldigt tacksam.

Tacksam även för alla tips som kan leda mig till en sådan.

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2011-12-03 08:08

Hej!

Tyvärr har jag inget extraelement på lager. Dock brukar Hifikit i stockholm bruka kunna gräva fram bra ersättare till det mesta så slå dem en signal om du inte får något napp någon annanstans. De har hjälpt mig med bl.a. skjutna diskanter och skumma basar... Annars brukar det dyka upp lösa element då och då på tradera om ingen här på forumet har ett över :-)

OM72or är defintivt värda att renovera...

/Olle
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2011-12-03 14:58

Jag kan kanske ha något,men då troligen med rutten kant.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-12-03 15:05

De kanterna är lite svåra att få tag i misstänker jag. Har ett par MP Miniring vars basar behöver nya skumkanter. De basarna är baserade på KO40MRF och har tillägget MP i beteckningen. Ser ut som periferin av kanten ska fästa på endast 3 mm av plåtkorgen.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-12-03 15:14

RogerGustavsson skrev:De kanterna är lite svåra att få tag i misstänker jag. Har ett par MP Miniring vars basar behöver nya skumkanter. De basarna är baserade på KO40MRF och har tillägget MP i beteckningen. Ser ut som periferin av kanten ska fästa på endast 3 mm av plåtkorgen.

Jag har ett par Miniring som behöver nya kanter. Likaså ett par CX50. Den senare hittar jag till. Frågan är om det är lika stora element?

I vilket fall, hittar du till miniring så skriv det på forat, jag behöver ju också. Om jag hittar så lägger jag upp det.

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
zvenamp

Inläggav zvenamp » 2011-12-03 20:00

jag har 2 st renoverade liggandes på hyllan där jag bytt skumkanten o monterat den på tradionellt vis.. kan inte höra nån skillnad mot den gamla monteringen.. jobbet är jädrans snyggt gjort av mig,,,, 8)

dem är från 1974-75
Tube or not Tube? thats no problemos Bild

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-12-04 16:42

Fjonkalicious skrev:
RogerGustavsson skrev:De kanterna är lite svåra att få tag i misstänker jag. Har ett par MP Miniring vars basar behöver nya skumkanter. De basarna är baserade på KO40MRF och har tillägget MP i beteckningen. Ser ut som periferin av kanten ska fästa på endast 3 mm av plåtkorgen.

Jag har ett par Miniring som behöver nya kanter. Likaså ett par CX50. Den senare hittar jag till. Frågan är om det är lika stora element?

I vilket fall, hittar du till miniring så skriv det på forat, jag behöver ju också. Om jag hittar så lägger jag upp det.

Mvh

Filip

Här är en av mina Miniring när den var någorlunda intakt.

Bild

Inköpta hösten 1983 som julklapp (hon fyller på julafton) till dåvarande flickvännen (sedan 1986 "regering").

Bild

Försökte skjuta upp förfallet genom att behandla skumkanterna.

Bild

Originalfronterna byttes till öppna skumfronter (10ppi) efter ett tips från John Larsen. De vittrade sönder före skumkanterna. Lite filtermodd gjordes också, ERO MKP och Holco-metallfilmmotstånd flyttade in. Filtret placerades externt. Inuti lådan placerade jag ett stag mellan sidoväggarna.

Bild

Har varit i kontakt med www.goodhifi.com och de har några som nästan passar. Ska kolla en gång till innan jag beställer.

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2011-12-09 21:20

Om det är så att du får förslag från HiFikit på bra ersättare är du varmt välkommen att delge detta. Jag har också ett par OM72, dock fungerande. Men man vet ju aldrig vad som händer i framtiden.

Lycka till med dina ex!

Användarvisningsbild
zvenamp

Inläggav zvenamp » 2011-12-13 18:40

paketet skickat :D :D väl packat .. med 2 st KO40mrf

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2011-12-13 21:25

Grattis! :D

Hittad hos privat samlare?
Läge för kantbyte kanske?

//Rampitsch

Användarvisningsbild
zvenamp

Inläggav zvenamp » 2011-12-13 21:31

jo nog samlar jag på hifi element.... :) räknade i går att jag har ca 30 par av diverse kända märken alla i fint skick eller renoverade... 8)

dvs det finns godis så det räcker min livstid... o det kommer alltid in mera..

Användarvisningsbild
Narak

Peerless KO40MRF

Inläggav Narak » 2011-12-17 00:19

Peerless KO40MRF har kommit "hem" så min förfrågan ät inte aktuell längre.

Tack till alla er som var villiga att hjälpa till!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-12-21 21:21

Fjonkalicious skrev:

Mvh

Filip

Fjonkan!

Kan detta vara något?
http://www.speakerrepairshop.com/index. ... 28&lang=EN

Malawi

Re: Peerless KO40MRF till Mirsch OM-72 sökes

Inläggav Malawi » 2015-10-17 21:17

Hej!

Jag äger också två stycken Mirsch OM-72. Fantastiska högtalare! Inköpta runt 1980 som ersättare för Carlsson OA-5.

Dom är väl använda men i bra skick. Däremot upptäckte jag för ett tag sedan att den ena bashögtalaren behövde kantas om. Sannolikt är även den andra på fallrepet. Det är alltså inte den nedåtriktade slavbasen som lagt av utan bashögtalaren "framtill". Övriga element ser skapliga ut.

Diameter 21.5 cm (8.5 tum). Högtalarelementet är märkt med en lapp...Mirsch A 223803.

Vad gör man? Försöker hitta någon i Skåne som kan kanta om? Köper ett nytt element? Märke?

När man lyssnar på nya högtalare så inser man att man måste upp rejält i prisnivå för att OM-72 skall hamna på efterkälken. Varje OM-72 har ju en egen subwoofer.

Malawi

Inläggav Malawi » 2015-10-17 22:59

Det är bara att acceptera...demensen är nära! Mina högtalare heter inte alls OM-72, dom heter OM-71!

För övrigt var allt rätt.

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2015-10-18 08:17

Man kantar om dessa! Eller lämnar in och får gjort. Bör vara albekabasarna du har och de finns inga som passar rakt av. (Om du ändå byter element spara originalen eller skänk dem med trasiga kanter till någon av oss här på forumet)
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
zvenamp

Inläggav zvenamp » 2015-10-20 18:03

det finns 9" kanter som passar rakt av på albekabasar

Återgå till Vintage-hifi