REPSAM satt i konkurs, återuppstår som rehifi.se

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2011-12-03 17:17

Men jisses vilket stort lager de verkade ha. Mycket slantar bundna där
med allt för dåligt snurr på verksamheten antar jag.

Trist iaf.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Eldare

Inläggav Eldare » 2011-12-03 17:18

metheny skrev:Är man inte skyldig att upplysa konsumenterna om att butiken är försatt i konkurs (eller att man lämnat in en konkursansökan)? Man kan väl inte bara fortsätta att sälja som vanligt? Tänker på garanti, ångerrätt enl distansköplagen osv.

Bra fråga! Någon som vet hur det ligger till?

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2011-12-03 17:47

Eldare skrev:
metheny skrev:Är man inte skyldig att upplysa konsumenterna om att butiken är försatt i konkurs (eller att man lämnat in en konkursansökan)? Man kan väl inte bara fortsätta att sälja som vanligt? Tänker på garanti, ångerrätt enl distansköplagen osv.

Bra fråga! Någon som vet hur det ligger till?

Om företaget är försatt i konkurs kan man inte fortsätta att sälja
som vanligt. Detta är ett lagbrott - om inte konkursförvaltaren
bestämt annat då. Vid en konkurs är det denne som driver företaget
vidare, eller likviderar det samma. Har jag bestämt för mig, men jag
kan ha fel. Det kan ju vara så att förvaltaren bestämt sig
för att driva firman.

Garantier och ångerrätt gäller knappast efter kk.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-12-03 18:40

Kanske läge för budgivning. 8)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2011-12-03 19:39

Trist. Jag köpte några försteg av dom bla Lux. Fina grejor. Men prisläget på massproducerad 70-80-talshifi är så lågt att det nog tyvärr inte går att driva affärsmässigt.

Det finns onekligen vintage hifi som är värt mycket pengar. Sequerra tuners, Thorens 124. Garrard 301. Gamla rör-Marantz, Altec Lansing bredbandare, Lowther mfl. :)
Let forever be

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2011-12-03 20:01

Jag köpte mitt försteg därifrån för en relativt billig penning.
NuForce AVP-16. Mycket bra steg. Servicen var mycket god med snabb leverans.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-12-03 22:12

Läge för en rekonstruktion, med lite stöd av Pang Da och Youngman.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2011-12-03 23:13

Trist.
Vad prisbilden beträffar så är det en sak att sälja prylar på blocket och en annan sak att driva ett företag med anställda.

Ge oss fler källor som säger samma sak. På http://www.konkurs.se/finns dom inte med.
Däremot har Rahif's Pizzeria i Båstad konkat och det kan skapa en viss förvirring :wink:

Användarvisningsbild
metheny
Inaktiverad

Inläggav metheny » 2011-12-03 23:19

2-ch skrev:Vad prisbilden beträffar så är det en sak att sälja prylar på blocket och en annan sak att driva ett företag med anställda.

Mejlade för någon månad sedan esoterisk-hifi för att beställa en förstärkare de hade till försäljning för 4900 kr. Fick till svar att den sålts till repsam. Dan efter låg den på repsams websajt och kostade då 6900 kr. Lite fult kan jag tycka.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2011-12-03 23:27

metheny skrev:Mejlade för någon månad sedan esoterisk-hifi för att beställa en förstärkare de hade till försäljning för 4900 kr. Fick till svar att den sålts till repsam. Dan efter låg den på repsams websajt och kostade då 6900 kr. Lite fult kan jag tycka.

Att en ser ett annat värde i en sak än en annan är väl inte så märkligt.
Att det är fult... tja världen är ful :wink:

Användarvisningsbild
metheny
Inaktiverad

Inläggav metheny » 2011-12-03 23:31

2-ch skrev:
metheny skrev:Mejlade för någon månad sedan esoterisk-hifi för att beställa en förstärkare de hade till försäljning för 4900 kr. Fick till svar att den sålts till repsam. Dan efter låg den på repsams websajt och kostade då 6900 kr. Lite fult kan jag tycka.

Ja men det gynnar varken miljön (transport från uppsala till Skåne) eller konsumenterna (som ju sägs ska få köpa hifi 30-80 % billigare). Är man bara i branschen för att tjäna pengar kan man ju skippa miljövärnar- och filantropsnacket.

Användarvisningsbild
thiel

Inläggav thiel » 2011-12-03 23:38

+1

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-03 23:48

+1

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2011-12-04 00:13

metheny skrev:
2-ch skrev:Vad prisbilden beträffar så är det en sak att sälja prylar på blocket och en annan sak att driva ett företag med anställda.

Mejlade för någon månad sedan esoterisk-hifi för att beställa en förstärkare de hade till försäljning för 4900 kr. Fick till svar att den sålts till repsam. Dan efter låg den på repsams websajt och kostade då 6900 kr. Lite fult kan jag tycka.

Berätta mer. Jag känner inte till detta.

Rehifi har vid mycket få tillfällen köpt produkter som annonserats ut. Under det senaste året rör det sig om 1 tillfälle och det var inget försteg.

Är det däremot så att någon hör av sig till oss och vill sälja något så kommer vi inte neka dom pga att dom har en annons på varan någon annanstans.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
metheny
Inaktiverad

Inläggav metheny » 2011-12-04 00:18

Vinylcalle skrev:
metheny skrev:

Rehifi har vid mycket få tillfällen köpt produkter som annonserats ut. Under det senaste året rör det sig om 1 tillfälle och det var inget försteg.

Är det däremot så att någon hör av sig till oss och vill sälja något så kommer vi inte neka dom pga att dom har en annons på varan någon annanstans.

MvH Carl

En primare a30.1 integrerad förstärkare, inte försteg. Ska jag publicera mejlkonversationen från esoterisk hifi för att du ska tro mig? Annonsen låg på hifitorget.se så jag förstår inte varför esoterisk skulle ha mejlat er.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2011-12-04 00:23

metheny skrev:
Vinylcalle skrev:
metheny skrev:

MvH Carl

En primare a30.1 integrerad förstärkare, inte försteg. Ska jag publicera mejlkonversationen från esoterisk hifi för att du ska tro mig? Annonsen låg på hifitorget.se så jag förstår inte varför esoterisk skulle ha mejlat er.

Det kan naturligtvis vara så att du har rätt.

Varför dom skulle höra av sig, därför att dom kanske ville bli av med det. Vi har många butiker som säljer in varor till oss, även hifitillverkare samt generalagenter.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
metheny
Inaktiverad

Inläggav metheny » 2011-12-04 00:33

Vinylcalle skrev:
metheny skrev:
Vinylcalle skrev:
metheny skrev:

MvH Carl

Varför dom skulle höra av sig, därför att dom kanske ville bli av med det. Vi har många butiker som säljer in varor till oss, även hifitillverkare samt generalagenter.

MvH Carl

Eftersom du uppenbarligen inte känner till att ni köpt in en primare från esoterisk så känner du antagligen inte heller till under vilka omständigheter det skett. Varför esoterisk skulle sätta ut en annons på hifitorget och sen kontakta er övergår åtminstone mitt förstånd.

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2011-12-04 01:38

metheny skrev:
Vinylcalle skrev:
metheny skrev:
Vinylcalle skrev:
metheny skrev:

MvH Carl

MvH Carl

Eftersom du uppenbarligen inte känner till att ni köpt in en primare från esoterisk så känner du antagligen inte heller till under vilka omständigheter det skett. Varför esoterisk skulle sätta ut en annons på hifitorget och sen kontakta er övergår åtminstone mitt förstånd.

Skrev han inte svar på detta då?

Som han skrev så ville de väll bli av med det istället för att ha det ståendes. Inget konstigt med det.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-12-04 01:55

metheny skrev:
2-ch skrev:

Ja men det gynnar varken miljön (transport från uppsala till Skåne) eller konsumenterna (som ju sägs ska få köpa hifi 30-80 % billigare). Är man bara i branschen för att tjäna pengar kan man ju skippa miljövärnar- och filantropsnacket.

Det där håller jag inte med om alls. Det är en rättighet att man får betalt för sitt arbete. De flesta lägger ned 40 timmars arbete per vecka för att få inkomst eller annorlunda uttryckt, för att rippa av andra deras stålar. Det är nämligen synonymt. Din lön, oavsett vem som läsar detta är faktiskt andras stålar. Pengarna går från en hand till en annan. Svårare än så är det inte. Behöver man dessutom ursäkter för att göra denna transaktion så är det för att döva sitt eget samvete. Det är då man hittar på alla möjliga dyngursäkter för att ta betalt för sitt arbete, d v s man måste urskulda sig själv då man tar betalt och då har man skuldkänslor i sitt samvete. Det kan vara miljö eller någon annan skenbar ursäkt för att släta över sitt kolsvarta samvete då man tar betalt. När skall människan begripa att även varje annan människa har rätt att ta betalt för sitt arbete och även har rätt att själv värdera sitt arbete. Det är sådant köpare och säljare kommer överens om innan affären fullbordas.

Jag tycker inte ens det är fult om det har skett. Repsam har åtaganden och risk i sina inköp. Det skall de ha betalt för. I ett sådant här fall som du nämner skulle i så fall repsams inköpspris vara 4900 och försäljningspris 6900 kr. Det betyder en marginal på 29 %. Då kan jag tala om att ingen hifibutik i Sverige nöjer sig med en marginal på 29 %.

Det är egentligen en dålig affär för Repsam om det förhåller sig på det sättet.

Det är egentligen märkvärdigt hur totalt hänsynslösa faktistianerna är då de bedömer andras arbeten som jobbar i branschen. Det är som om faktisktoiderna missunnar varje människa i hifibranschen deras inkomst. Hur genomrutten kan man bli egentligen bli? Jag är förvånad över den syn som råder på det här forumet på alla de som kämpar i branschen för sitt dagliga bröd. Det är helt enkelt ofattbart. Det enda som gäller verkar vara att få ett så lågt pris till sig själv som möjligt på den andres bekostnad och sedan tala illa om företeelserna i branschen.

/Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2011-12-04 01:58

petersteindl skrev:
metheny skrev:
2-ch skrev:

Det där håller jag inte med om alls. Det är en rättighet att man får betalt för sitt arbete. De flesta lägger ned 40 timmars arbete per vecka för att få inkomst eller annorlunda uttryckt, för att rippa av andra deras stålar. Det är nämligen synonymt. Din lön, oavsett vem som läsar detta är faktiskt andras stålar. Pengarna går från en hand till en annan. Svårare än så är det inte. Behöver man dessutom ursäkter för att göra denna transaktion så är det för att döva sitt eget samvete. Det är då man hittar på alla möjliga dyngursäkter för att ta betalt för sitt arbete, d v s man måste urskulda sig själv då man tar betalt och då har man skuldkänslor i sitt samvete. Det kan vara miljö eller någon annan skenbar ursäkt för att släta över sitt kolsvarta samvete då man tar betalt. När skall människan begripa att även varje annan människa har rätt att ta betalt för sitt arbete och även har rätt att själv värdera sitt arbete. Det är sådant köpare och säljare kommer överens om innan affären fullbordas.

Jag tycker inte ens det är fult om det har skett. Repsam har åtaganden och risk i sina inköp. Det skall de ha betalt för. I ett sådant här fall som du nämner skulle i så fall repsams inköpspris vara 4900 och försäljningspris 6900 kr. Det betyder en marginal på 29 %. Då kan jag tala om att ingen hifibutik i Sverige nöjer sig med en marginal på 29 %.

Det är egentligen märkvärdigt hur totalt hänsynslösa faktistianerna är då de bedömer andras arbeten som jobbar i branschen. Det är som om faktisktoiderna missunnar varje människa i hifibranschen deras inkomst. Hur genomrutten kan man bli egentligen bli? Jag är förvånad över den syn som råder på det här forumet på alla de som kämpar i branschen för sitt dagliga bröd. Det är helt enkelt ofattbart. Det enda som gäller verkar vara att få ett så lågt pris till sig själv som möjligt på den andres bekostnad och sedan tala illa om företeelserna i branschen.

/Peter

Kunde fan inte sagt det bättre själv :)

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2011-12-04 02:15

metheny skrev:Ja men det gynnar varken miljön (transport från uppsala till Skåne) eller konsumenterna (som ju sägs ska få köpa hifi 30-80 % billigare). Är man bara i branschen för att tjäna pengar kan man ju skippa miljövärnar- och filantropsnacket.

Jovisst, men sen när grundades reklamsnack på sanning?
Det som driver ett företag är naturligtvis vinst. På gott och ont, men utan vinst kan det inte överleva någon längre stund.
Varför ska det vara så fult att tjäna penar. Det vill alla och om det inte kommer från lönen så ska det göras klipp vid inköpen.
Två sidor av samma mynt som jag ser det.

Användarvisningsbild
metheny
Inaktiverad

Inläggav metheny » 2011-12-04 02:24

Beakungen skrev:
metheny skrev:
Vinylcalle skrev:
metheny skrev:
Vinylcalle skrev:
metheny skrev:

MvH Carl

MvH Carl

Skrev han inte svar på detta då?

Som han skrev så ville de väll bli av med det istället för att ha det ståendes. Inget konstigt med det.

Varan publicerades och blev såld samma dag, så den blev iaf inte ståendes någon längre tid. Tror inte esoterisk har så svårt att sälja sina prylar till vanliga kunder så att de måste få hjälp av repsam.

Användarvisningsbild
metheny
Inaktiverad

Inläggav metheny » 2011-12-04 02:30

petersteindl skrev:
metheny skrev:
2-ch skrev:

Det där håller jag inte med om alls. Det är en rättighet att man får betalt för sitt arbete. De flesta lägger ned 40 timmars arbete per vecka för att få inkomst eller annorlunda uttryckt, för att rippa av andra deras stålar. Det är nämligen synonymt. Din lön, oavsett vem som läsar detta är faktiskt andras stålar. Pengarna går från en hand till en annan. Svårare än så är det inte. Behöver man dessutom ursäkter för att göra denna transaktion så är det för att döva sitt eget samvete. Det är då man hittar på alla möjliga dyngursäkter för att ta betalt för sitt arbete, d v s man måste urskulda sig själv då man tar betalt och då har man skuldkänslor i sitt samvete. Det kan vara miljö eller någon annan skenbar ursäkt för att släta över sitt kolsvarta samvete då man tar betalt.
/Peter

Behöver man ursäkta sitt leverne tyder det precis som du skriver ovan på att man inte själv tycker det är helt moraliskt försvarbart. Så vad är det du inte alls håller med om? Tycker du att all form av inkomsttjänande är ok bara för att det är ändamålsenligt? Oavsett vem eller vad som blir lidande?

Användarvisningsbild
metheny
Inaktiverad

Inläggav metheny » 2011-12-04 02:42

petersteindl skrev: I ett sådant här fall som du nämner skulle i så fall repsams inköpspris vara 4900 och försäljningspris 6900 kr. Det betyder en marginal på 29 %. Då kan jag tala om att ingen hifibutik i Sverige nöjer sig med en marginal på 29 %.

Vinstmarginalen på 2000/4900 => 41 % är nog mer intressant.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-12-04 02:42

Jag håller nog med om att jag inte tycker att det är helt moraliskt korrekt att bete sig så. Visst om både säljare och köpare är överens så har väl allt egentligen ok, men känns ändå som att det inte riktigt är juste.

Någon som är med i ledet att få produkten till konsument skall självklart ha betalt för det. Tillverkare, generalagent, återförsäljare osv.. men en person som bara gör en redan tillgänglig vara dyrare genom att köpa upp och sälja vidare för ett högre pris bidrar inte med någonting. Kunden får samma vara för ett högre pris utan att egentligen få ut något extra för pengarna. Ungefär som folk brukar göra med konsertbiljetter. Köper för vanligt pris och säljer dyrt när allt är slutsålt. Inte helt juste imo.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2011-12-04 02:55, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
metheny
Inaktiverad

Inläggav metheny » 2011-12-04 02:50

2-ch skrev:
metheny skrev:Ja men det gynnar varken miljön (transport från uppsala till Skåne) eller konsumenterna (som ju sägs ska få köpa hifi 30-80 % billigare). Är man bara i branschen för att tjäna pengar kan man ju skippa miljövärnar- och filantropsnacket.

Jovisst, men sen när grundades reklamsnack på sanning?
Det som driver ett företag är naturligtvis vinst. På gott och ont, men utan vinst kan det inte överleva någon längre stund.
Varför ska det vara så fult att tjäna penar. Det vill alla och om det inte kommer från lönen så ska det göras klipp vid inköpen.
Två sidor av samma mynt som jag ser det.

Ingen har sagt att det är fult att tjäna pengar, det jag ifrågasätter är sättet de tjänas på. Och i det här sammanhanget ser jag inte att repsam lämnar något positivt nettobidrag till slutkund annat än ett ökat slutpris. Det finns trots allt andra näringsidkare som gör nytta för mänskligheten även fast de tjänar pengar på det.

Användarvisningsbild
metheny
Inaktiverad

Inläggav metheny » 2011-12-04 02:52

adzer skrev:Jag håller nog med om att jag inte tycker att det är helt moraliskt korrekt att bete sig så. Visst om både säljare och köpare är överens så har väl allt egentligen ok, men känns ändå som att det inte riktigt är juste.

Någon som är med i ledet att få produkten till konsument skall självklart ha betalt för det. Tillverkare, generalagent, återförsäljare osv.. men en person som bara gör en redan tillgänglig vara dyrare genom att köpa upp och säljare för ett högre pris bidrar inte med någonting. Kunden får samma vara för ett högre pris utan att egentligen få ut något extra för pengarna. Ungefär som folk brukar göra med konsertbiljetter. Köper för vanligt pris och säljer dyrt när allt är slutsålt. Inte helt juste imo.

Exakt.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-12-04 04:18

Inköp av en vara av ett företag som just utannonserar det för att sedan sälja det vidare med 41%-ig förtjänst med affärsidén om återanvändning och miljöhänsyn tillika att kunden skall göra en ekonomisk vinning rimmar dåligt.

Låg det ute till försäljning i princip samma dag känns det osannolikt att Rehifi verkligen gått igenom det dessutom.

Jag känner att Vinylkalle gjort sitt bästa för att få ordning på oseriositeten som osade kring Repsam vad det gäller marknadsföring och prissättning, men det är väl bara att konstatera att han inte nått hela vägen :(
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2011-12-04 06:23

Den stora risk man tar och med tanke på den extremt höga andelen bundet kapital, så bör marginalen ligga på 80% för att ha en chans att bli lönsamt.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2011-12-04 08:57

petersteindl skrev:Det där håller jag inte med om alls. Det är en rättighet att man får betalt för sitt arbete. De flesta lägger ned 40 timmars arbete per vecka för att få inkomst eller annorlunda uttryckt, för att rippa av andra deras stålar. Det är nämligen synonymt. Din lön, oavsett vem som läsar detta är faktiskt andras stålar. Pengarna går från en hand till en annan. Svårare än så är det inte. Behöver man dessutom ursäkter för att göra denna transaktion så är det för att döva sitt eget samvete. Det är då man hittar på alla möjliga dyngursäkter för att ta betalt för sitt arbete, d v s man måste urskulda sig själv då man tar betalt och då har man skuldkänslor i sitt samvete. Det kan vara miljö eller någon annan skenbar ursäkt för att släta över sitt kolsvarta samvete då man tar betalt. När skall människan begripa att även varje annan människa har rätt att ta betalt för sitt arbete och även har rätt att själv värdera sitt arbete. Det är sådant köpare och säljare kommer överens om innan affären fullbordas.

/Peter

Håller med om det mesta inklusive den dåliga marginalen.

Jag struntar i det moraliska och ser rent krasst ekonomisk på det och anser att repsam/rehifi har en affärsidé som suger. Nämligen att köpa in begagnad utrustning till nära marknadspris och sälja vidare till överpris. Det funkar inte.

I begagnatmarknaden tar man ut sin marginal från säljarna. Anta att vad som berättats i tråden är sant så ansåg esoterisk att marknadsvärdet var 4900 före prut. Hur kan man då som begagnathandlare köpa in prylen för 4900 och sälja vidare för 6900? Det går inte. Det normala hade varit att erbjuda 2900 för att sälja vidare för 4900. Därefter är det upp till esoterisk att avgöra om de snabbt vill bli av med prylen och risken att ha den i lager eller att sälja den direkt till konsument för marknadsvärdet, kanske med prut för 4500 och ta risken att den står på lagret och dammar. Försäkring mot risk kostar pengar.

Jag tycker därför att konkursen inte är så konstig även om det givetvis är tråkigt.
- Militant slacker

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi