Moderator: Redaktörer
Johan_Lindroos skrev:IngOehman & Morello...
Ja det är ju fanimej tragiskt att man bor med en ovanligt ljudkänslig granne ovanför. Man vill ju egentligen kunna spela när man vill, och hur starkt man vill.
Tack för sympatierna.
Jag måste f-n flytta.
IngOehman skrev:Hittills kan jag kontatera att lika många (7 personer) tror att kablarna påverkar ljudet mest, som antalet (också 7) som tror att rummet påverkar ljudet mest.
Rätt fascinerande. Eller är det skrämmande?
Jag börjar misstänka att jag formulerat frågan och/eller svarsalternativen väldigt illa/klantigt, eller är det verkligen så att det finns 7 personer på detta forum som tror att kablarna påverkar det man upplever MER än det lyssningsrum man använder påverkar det man hör?![]()
Som frågan var menad bör de 7 som svarat att kablarna är viktigast till och med ha menat att de påverkar mer än varje annan enskild länk i kedjan. Därför känner jag att jag vill veta om det kan vara så att någon av de sju skojade när ni röstade?
Eller i annat fall om kanske någon av dem som svarat kablarna, känner att de "tror" att det kan vara så, men inte skulle vilja säga att de "vet" det. Helt ok, men jag skulle vilja veta på vilka grunder svaret lagts.
Vh, iö
Johan_Lindroos skrev:IngOehman & Morello...
Ja det är ju fanimej tragiskt att man bor med en ovanligt ljudkänslig granne ovanför. Man vill ju egentligen kunna spela när man vill, och hur starkt man vill.
Tack för sympatierna.
Jag måste f-n flytta.
Jorma skrev:1 av dessa 7 är naturligtvis jag som har intresse av att sälja kablar och är partisk, men vad det gäller kablar så anser jag att dom första kablarna man ska se över är nätkablarna för att man ska veta vart resten av anläggningen ska ta vägen..
Jorma skrev:Att köpa fina högtalare och spara in på resten kan bli rena katastrofen. En matchning mellan enheterna är viktig.
På Berlinmässan för ett antal år sedan (minns inte årtalet) satte den tyska tidningen Audio upp en anläggning med det dyraste och värsta dom kunde hitta då. Anläggningen kostade 4 miljoner Dmark som då var ca. 4.5 SEK/Dmark. Alltså 18 miljoner kronor.
Jag var inte där själv, men det jag har hör från folk som var där var att det lät riktigt illa. En missmatch av dyra och förmodligen mycket bra prylar som inte passade ihop.
IngOehman skrev:Frågan om pris kontra prestanda är rätt intressant tycker jag. Så intressant att jag tror jag startar en ny tråd om det...
Vh, iö
IngOehman skrev:Hittills kan jag kontatera att lika många (7 personer) tror att kablarna påverkar ljudet mest, som antalet (också 7) som tror att rummet påverkar ljudet mest.
Jag börjar misstänka att jag formulerat frågan och/eller svarsalternativen väldigt illa/klantigt, eller är det verkligen så att det finns 7 personer på detta forum som tror att kablarna påverkar det man upplever MER än det lyssningsrum man använder påverkar det man hör?![]()
dawen skrev:IngOehman skrev:Ja, grafer är bra ibland. Ofta tillåme.
Kan man ha som tumregel att grafer är bra?![]()
Svante skrev:IngOehman skrev:Hittills kan jag kontatera att lika många (7 personer) tror att kablarna påverkar ljudet mest, som antalet (också 7) som tror att rummet påverkar ljudet mest.
Missade den här. Rubriken på frågan var "Hur satsar du dina pengar". Nu är det ju inte alla som satsar sina pengar där de tror att det gör bäst verkan för ljudet, utan de gör det där de kan/får/vill med hänsyn till andra saker som rummet används till. Fina kablar stör inte så mycket, men att hänga upp draperier längs alla väggar kan vara svårare.
Så jag tror alltså att svaren inte nödvändigtvis är ett mått på vad folk tycker/tror är viktigast, utan just vad de har satsat resurser på.
IngOehman skrev:Svante skrev:IngOehman skrev:Hittills kan jag kontatera att lika många (7 personer) tror att kablarna påverkar ljudet mest, som antalet (också 7) som tror att rummet påverkar ljudet mest.
Missade den här. Rubriken på frågan var "Hur satsar du dina pengar". Nu är det ju inte alla som satsar sina pengar där de tror att det gör bäst verkan för ljudet, utan de gör det där de kan/får/vill med hänsyn till andra saker som rummet används till. Fina kablar stör inte så mycket, men att hänga upp draperier längs alla väggar kan vara svårare.
Så jag tror alltså att svaren inte nödvändigtvis är ett mått på vad folk tycker/tror är viktigast, utan just vad de har satsat resurser på.
Och du finner det vettigt att sju personer säger sig satsa MEST på kablarna?
Alltså inte bara mer på kablarna än på rummet, utan även mer på kablarna än på källapparater, förstärkare och på högtalare.
Vh, iö
IngOehman skrev:Och du finner det vettigt att sju personer säger sig satsa MEST på kablarna?
dimitri skrev:*Även de strängaste anhängaren av T=D doktrinen ( vi kan kalla denne X) använder sig av T i det vardagliga livet.
Exemplen äro oräkneliga: När X saltar sin soppa tömmer han inte hela saltkaret i soppan eftersom han vet att det går åt ca y gram för att smaksätta en kastrull med soppa . Han river inte av 16 meter toapapper ty han vet att brukar behövas mindre (fast i ngt avseende kan det kanske bli bättre med 16 m). Han klär sig varmt i december.
iö skrev:...deras syfte (ehuru misslyckat) är att ge svar om hur eller när saker är, eller skall göras, som man inte vet tillräckligt om.
När X saltar sin soppa tömmer han inte hela saltkaret i soppan eftersom han vet att det går åt ca y gram för att smaksätta en kastrull med soppa.
Han river inte av 16 meter toapapper ty han vet att brukar behövas mindre
Han klär sig varmt i december.
celef skrev:tidigare pratades alltid om synergieffekter, en typ av stärkare skulle paras med en viss typ att källa och dessa parades med högtalare av lämplig karraktär, sådant prat hörs aldrig numera, nu väljs bara bäst-i-test-apparater utan hänsyn till synergin, ungefär som att man väljer ett köksbord till soffgruppen i vardagsrummet
Användare som besöker denna kategori: radelius och 38 gäster