Hur satsar du dina pengar?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vad är viktigast att lägga stor del av hifi-budgeten på för att det skall bli fint å leva?

Källapparaterna - detta är ju välkänt sedan urminnes tider - det går aldrig att förbättra en signal från en dålig källa!
4
3%
Förstärkeriet betyder mest! En dålig förstärkare förstör mer än några andra länkar.
5
4%
Kablarna är viktigast, det är där de musikaliskt viktiga skillnaderna hittas!
7
6%
Det är högtalarna som betyder mest!
78
62%
Ljudet påverkas mest av rummet, så det är där man måste satsa mest!
14
11%
Man skall lägga exakt lika mycket på alla de ovanstående delarna!
1
1%
Jag förstår inte frågan/jag förstår inte (eller tycker inte om) förslagen.
16
13%

Antal röster : 125

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-07-01 19:44

IngOehman & Morello...

Ja det är ju fanimej tragiskt att man bor med en ovanligt ljudkänslig granne ovanför. Man vill ju egentligen kunna spela när man vill, och hur starkt man vill.

Tack för sympatierna.

Jag måste f-n flytta.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-07-01 20:20

dags å köpa hus då johan... :wink:

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-07-01 22:39

Johan_Lindroos skrev:IngOehman & Morello...

Ja det är ju fanimej tragiskt att man bor med en ovanligt ljudkänslig granne ovanför. Man vill ju egentligen kunna spela när man vill, och hur starkt man vill.

Tack för sympatierna.

Jag måste f-n flytta.

Kan bara rekommendera flytt. Vet ju inte hur du reagerar men bara tanken på att nån retar sig på det jag lyssnar på skulle störa mitt musiklyssnande. Därför var det en stor lättnad när vi flyttade från lägenhet till hus.
Iofs var det ingen som klagade på min musiklyssning (trots att jag spelade så att min fru hörde det radan i hissen upp till oss (vi bodde i 16-våningshuset vid Täby centrum)), men bara att behöva ta hänsyn till tiden på dygnet etc...

Sen är det också skönt att kunna sätta igång tvättmaskinen mitt i natten osv utan att behöva bry sig om grannarna.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-07-02 00:04

Min förra granne tyckte jag inte om, för när jag spelade Peter Gabriel högt så bankade han på vår dörr och hotade. Men när frugan spelade Vikingarna lika högt. Då dansade både han o fruga minsann
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-07-02 00:04

Min förra granne tyckte jag inte om, för när jag spelade Peter Gabriel högt så bankade han på vår dörr och hotade. Men när frugan spelade Vikingarna lika högt. Då dansade både han o fruga minsann
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2005-07-02 01:24

mats skrev:Min förra granne tyckte jag inte om, för när jag spelade Peter Gabriel högt så bankade han på vår dörr och hotade. Men när frugan spelade Vikingarna lika högt. Då dansade både han o fruga minsann

8O :lol:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-07-02 02:19

Hittills kan jag kontatera att lika många (7 (rättelse: 5) personer) tror att kablarna påverkar ljudet mest, som antalet (också 7 (rättelse: 5)) som tror att rummet påverkar ljudet mest.

Rätt fascinerande. Eller är det skrämmande?

Jag börjar misstänka att jag formulerat frågan och/eller svarsalternativen väldigt illa/klantigt, eller är det verkligen så att det finns 7 (rättelse: 5) personer på detta forum som tror att kablarna påverkar det man upplever MER än det lyssningsrum man använder påverkar det man hör? :o

Som frågan var menad bör de 7 (rättelse: 5) som svarat att kablarna är viktigast till och med ha menat att de påverkar mer än varje annan enskild länk i kedjan. Därför känner jag att jag vill veta om det kan vara så att någon av de sju skojade när ni röstade?

Eller i annat fall om kanske någon av dem som svarat kablarna, känner att de "tror" att det kan vara så, men inte skulle vilja säga att de "vet" det. Helt ok, men jag skulle vilja veta på vilka grunder svaret lagts.

Vh, iö

Rättelserna: När detta inlägg skrevs var det nog 7% som gällde, och jag råkade skriva 7 personer. Det var nog 5 dock.
Senast redigerad av IngOehman 2005-07-03 12:56, redigerad totalt 3 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-07-02 03:15

IngOehman skrev:Hittills kan jag kontatera att lika många (7 personer) tror att kablarna påverkar ljudet mest, som antalet (också 7) som tror att rummet påverkar ljudet mest.

Jag börjar misstänka att jag formulerat frågan och/eller svarsalternativen väldigt illa/klantigt, eller är det verkligen så att det finns 7 personer på detta forum som tror att kablarna påverkar det man upplever MER än det lyssningsrum man använder påverkar det man hör? :o

Som frågan var menad bör de 7 som svarat att kablarna är viktigast till och med ha menat att de påverkar mer än varje annan enskild länk i kedjan. Därför känner jag att jag vill veta om det kan vara så att någon av de sju skojade när ni röstade?

Eller i annat fall om kanske någon av dem som svarat kablarna, känner att de "tror" att det kan vara så, men inte skulle vilja säga att de "vet" det. Helt ok, men jag skulle vilja veta på vilka grunder svaret lagts.

Vh, iö

1 av dessa 7 är naturligtvis jag som har intresse av att sälja kablar och är partisk, men vad det gäller kablar så anser jag att dom första kablarna man ska se över är nätkablarna för att man ska veta vart resten av anläggningen ska ta vägen..
Jag anser att helheten är den som är viktig i en anläggning.
Ingen länk är svagare än den som inte matchar resten av anläggningen. Dom som bor i en hyreslägenhet kanske har svårt att fixa rummet som är en mycket viktig del av helheten.
Dom kanske prioriterar annat än rummet. För att fixa rummet så krävs det mycket genomgripande åtgärder speciellt i basområdet som inte går att fixa till med mattor och gardiner.
Att köpa fina högtalare och spara in på resten kan bli rena katastrofen. En matchning mellan enheterna är viktig.
På Berlinmässan för ett antal år sedan (minns inte årtalet) satte den tyska tidningen Audio upp en anläggning med det dyraste och värsta dom kunde hitta då. Anläggningen kostade 4 miljoner Dmark som då var ca. 4.5 SEK/Dmark. Alltså 18 miljoner kronor.
Jag var inte där själv, men det jag har hör från folk som var där var att det lät riktigt illa. En missmatch av dyra och förmodligen mycket bra prylar som inte passade ihop.

Jag har som ni kan se i ett tidigare inlägg i tråden lagt krutet på effektförstärkare och högtalare och om jag inte hade rivit upp golv och väggar själv i mitt hus förmodligen minst lika mycket på rummet.
Kablarna kommer isåfall på 4,e plats vad det gäller pengainvestering och därav ligger nätkablarna långt ned vad det gäller pengar, men långt upp i min hierkari vad det gäller att få ut maximalt av anläggningen.
Alltså är det helheten och matchningen av anläggningen som är den viktiga biten och inte att lägga alla ägg i samma korg.
Senast redigerad av Jorma_inaktiv 2005-07-02 03:30, redigerad totalt 1 gång.

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-07-02 03:28

Johan_Lindroos skrev:IngOehman & Morello...

Tack för sympatierna.

Jag måste f-n flytta.

Jag har full sympati med dina problem Johan. Jag kanske inte hade varit lika förstående om jag hade varit en av dina närmaste grannar i hyreshuset. Om man vill spela när man vill och hur starkt man vill så är det eget hus som gäller.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-07-02 04:55

Jorma skrev:1 av dessa 7 är naturligtvis jag som har intresse av att sälja kablar och är partisk, men vad det gäller kablar så anser jag att dom första kablarna man ska se över är nätkablarna för att man ska veta vart resten av anläggningen ska ta vägen..

Ok att du är partisk, men du tyckte verkligen att det var viktigast att lägga mkt pengar på kablar för att det skulle vara skönt att leva? Var det ett råd eller lever du efter det själv, det lät inte så när du berättade om dina investeringar. En annan fråga, finns det någon specifikation på vad ett par nätkablar gör som inte "originalskräpkabeln" gör? Detta är inte ett försök till "kabeldebatt" mer än att jag är nyfiken vad du som tillverkare säger att du säljer!

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-07-02 11:02

Jorma skrev:Att köpa fina högtalare och spara in på resten kan bli rena katastrofen. En matchning mellan enheterna är viktig.
På Berlinmässan för ett antal år sedan (minns inte årtalet) satte den tyska tidningen Audio upp en anläggning med det dyraste och värsta dom kunde hitta då. Anläggningen kostade 4 miljoner Dmark som då var ca. 4.5 SEK/Dmark. Alltså 18 miljoner kronor.
Jag var inte där själv, men det jag har hör från folk som var där var att det lät riktigt illa. En missmatch av dyra och förmodligen mycket bra prylar som inte passade ihop.

Jag är av lite annan åsikt. Fina högtalare som inte är felkonstruerade* är aldrig fel oavsett anläggning. Den finare högtalaren låter fortfarande bättre än en sämre sådan även om båda drivs med en billig skräpförstärkare. Matchning är mera en myt än verklighet anser jag, många verkar använda prislapparna som faktor i "matchningen".

Vad gäller Berlingrejen tror jag snarare att rum och högtalare inte passade ihop, resten av grejerna påverkade nog i det närmaste inget alls. Dessutom är inte alltid dyrt lika med bra.

Det svåraste i en hel anläggning är att fixa basen i rummet. Allt annat är lättare. Dock anser jag att om det inte är extremt svårartat så kan man låta rummet vara i lägsta basen, är bara rumsmoderna enkla och smalbandiga så stör de inte så värst mycket. Bor man som jag i hus med gipsväggar med mineralull bakom så behövs kanske inga åtgärder alls vad gäller basen. Övriga frekvenser är lättare att fixa med mattor, tavlor, möbler, bokhyllor m.m., kanske dämputrustning avsedd för ändamålet om man vill och i så fall prioritera dämpning av tidiga reflexer.

Nätkablar är nog det sista jag skulle fixa. Är inte utrustningen felkonstruerad så påverkar dessa minst av allt.

*Med felkonstruerad högtalare menar jag sådana med extremt lustig impedans som kräver extremt kraftfulla förstärkare för att kunna spela.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-07-02 15:37

Inte heller förstärkares utimpedans är särskillt matchningskritiskt mot högtalarna. Som jag ser det handlar det mer om högtalare som är mer eller mindre känsliga för drivimpedansens storlek och inte att högtalarna kräver en viss utimpedans i alla lägen.

Jag tror mer som Jax påpekar att det i detta fallet sannolikt var rummet och högtalarna som gjorde att det lät illa. Att till största delen skylla på matchning eller elektroniken för att resultatet blev dåligt är lite som att försöka satisfiera dogmen om att man får vad man betalar för när det gäller ljud. man får aldrig vad man betalar för, poängen är att betalar man för något så tror/ tycker man att man får det man betalar för, inget annat. Någon annan kanske tycker helt annorlunda. Det är det enda sättet att ta betalt för någonting, att övertyga kunden.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-07-02 17:20

Frågan om pris kontra prestanda är rätt intressant tycker jag. Så intressant att jag tror jag startar en ny tråd om det...

Vh, iö

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-07-02 17:46

IngOehman skrev:Frågan om pris kontra prestanda är rätt intressant tycker jag. Så intressant att jag tror jag startar en ny tråd om det...

Vh, iö

Mmm, kommer du ihåg den här tråden? Ju mer jag tänker på grafen, desto mer tror jag på dess allmängiltighet (kurvformen, inte absolutvärdena)

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 619#108619
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-07-02 19:48

Jag minns den - med njutning.

Som tankemodell är den prima, men verkligheten tar sig förstås underligare och ojämnare former. Principen gäller dock. Kanske speciellt när det gäller elektronik?

Endast den som är skicklig nog kan göra billiga apparater, därför är billiga apparater förvänansvärt bra, trots att budgeten är begränsande. Mera pengar blir finare apparater, men det attraherar även fler och fler inkompetenta "jag vill också göra grej"-människor, så trots budget kan det bli hur dåligt som helst.

Hmm, varför diskuterar vi detta i denna hära gamla tråden, när det finns en ny fin att kluttra ned med bokstäver?

Vh, iö

PS. Ja, grafer är bra ibland. Ofta tillåme.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-07-03 02:03

IngOehman skrev:Ja, grafer är bra ibland. Ofta tillåme.

Kan man ha som tumregel att grafer är bra? 8) :wink:
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
matte

Kabeldåren

Inläggav matte » 2005-07-03 07:15

Jag bor i hyreslägenhet och valde kablarna,det skäms jag inte för!
Visst,inte nåt i världen kan förbättra en dålig inspelning,men så som jag har det i Hifi-sammanhang just nu,spelar kablarna största rollen!Har man fina grejor ska man inte ha lakritssnören emellan stegen... :lol:
Detta är bara min åsikt!!!

Och kom ihåg att den bästa stereon är personligt anpassad för ägaren (som tycker det låter underbart)!
And if the band you`re in,
start playing different tunes.
I see you on the Dark side of the moon!

hajen1

Inläggav hajen1 » 2005-07-03 09:34

dawen skrev:

Tumregel = Dumregel :lol:
McIntoshnörd!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-07-03 11:44

IngOehman skrev:Hittills kan jag kontatera att lika många (7 personer) tror att kablarna påverkar ljudet mest, som antalet (också 7) som tror att rummet påverkar ljudet mest.

Jag börjar misstänka att jag formulerat frågan och/eller svarsalternativen väldigt illa/klantigt, eller är det verkligen så att det finns 7 personer på detta forum som tror att kablarna påverkar det man upplever MER än det lyssningsrum man använder påverkar det man hör? :o

Missade den här. Rubriken på frågan var "Hur satsar du dina pengar". Nu är det ju inte alla som satsar sina pengar där de tror att det gör bäst verkan för ljudet, utan de gör det där de kan/får/vill med hänsyn till andra saker som rummet används till. Fina kablar stör inte så mycket, men att hänga upp draperier längs alla väggar kan vara svårare.

Så jag tror alltså att svaren inte nödvändigtvis är ett mått på vad folk tycker/tror är viktigast, utan just vad de har satsat resurser på.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-07-03 12:02

dawen skrev:

Nej, tumregler är alltid dumregler.

Grafer är bra ibland. Inte om man skall svara på frågan "hur mycket kostar den", eller "vad tycker du om den där tavlan" för att ta två exempel. Tumregler är dumregler för att de finns iställetför förståndet.

Om man fattar när det är bra att använda grafer behöver man ingen tumregel om det, och om man inte fattar när det är bra resp dåligt att använda grafer är tumregeln "grafer är bra" värdelös!

Vh, iö

PS. Om en tumregel skulle kunna vara utformad "grafer är bra ibland", skulle det kunna ha varit en tumregel,
Men så kan man inte utforma tumregler, eftersom deras syfte (ehuru misslyckat) är att ge svar om hur eller när saker är, eller skall göras, som man inte vet tillräckligt om.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-07-03 12:07

Svante skrev:

Missade den här. Rubriken på frågan var "Hur satsar du dina pengar". Nu är det ju inte alla som satsar sina pengar där de tror att det gör bäst verkan för ljudet, utan de gör det där de kan/får/vill med hänsyn till andra saker som rummet används till. Fina kablar stör inte så mycket, men att hänga upp draperier längs alla väggar kan vara svårare.

Så jag tror alltså att svaren inte nödvändigtvis är ett mått på vad folk tycker/tror är viktigast, utan just vad de har satsat resurser på.

Och du finner det vettigt att sju (rättelse: 5) personer säger sig satsa MEST på kablarna?

Alltså inte bara mer på kablarna än på rummet, utan även mer på kablarna än på källapparater, förstärkare och på högtalare.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2005-07-03 12:57, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-07-03 12:17

IngOehman skrev:
Svante skrev:

Och du finner det vettigt att sju personer säger sig satsa MEST på kablarna?

Alltså inte bara mer på kablarna än på rummet, utan även mer på kablarna än på källapparater, förstärkare och på högtalare.

Vh, iö

Varifrån får ni att det är 7 personer ??? I omröstningen är det 5 personer, och numera motsvarar det 6% (och det var 7% tills nyligen) - kan ni måhända ha intagit för mycket procenthaltiga drycker :roll: 8)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-07-03 12:25

IngOehman skrev:Och du finner det vettigt att sju personer säger sig satsa MEST på kablarna?

Inte vettigt, men dessvärre kanske sant. Eller så är det bara en vilja att visa att "kablarna är viktiga".

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-07-03 12:47

Lite om (DT)regler:
Att betrakta T som D kan tyckas vara ett rationellt förhållningssätt underförstått att man i varje frågeställning ska sträva att förstå frågeställningen på en intelektuell nivå.
Så lång allt gott och väl. Jag kan skriva under. Dock inte utan förbehåll:
*Uppfattningen att T är D kan kriticeras som eltistisk ty den utstänger majoriteten av vanliga dödliga från en del samtal.
*Även de strängaste anhängaren av T=D doktrinen ( vi kan kalla denne X) använder sig av T i det vardagliga livet. Exemplen äro oräkneliga: När X saltar sin soppa tömmer han inte hela saltkaret i soppan eftersom han vet att det går åt ca y gram för att smaksätta en kastrull med soppa . Han river inte av 16 meter toapapper ty han vet att brukar behövas mindre (fast i ngt avseende kan det kanske bli bättre med 16 m). Han klär sig varmt i december.
Alltså gör han det rent automatiskt. Är det T eller erfarenhet han använder sig av i dessa vardagliga situationer?
Bra fråga måhända men då måste man fråga sig: vad är erfarenhet?
Jag vill hävda att det är kunskap. Kunskap som omsäts i praktiken genom "tumregler" för att avlasta hjärnan för andra uppgifter.

Och här kommer (enligt mig) kärnfrågan: Vilka andra uppgifter?
För visst finns det frågor eller spörsmål som inte kan (eller bör) utföras på rutin. Men även här finns ett otal hjälptumregler på vägen som att exempelvis Ohms lag gäller för ett kabelavsnitt.

OK jag slutar for now,
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-07-03 13:12

dimitri skrev:*Även de strängaste anhängaren av T=D doktrinen ( vi kan kalla denne X) använder sig av T i det vardagliga livet.

Exemplen äro oräkneliga: När X saltar sin soppa tömmer han inte hela saltkaret i soppan eftersom han vet att det går åt ca y gram för att smaksätta en kastrull med soppa . Han river inte av 16 meter toapapper ty han vet att brukar behövas mindre (fast i ngt avseende kan det kanske bli bättre med 16 m). Han klär sig varmt i december.

Eftersom det är jag som är mr X, vill jag med emfas invända mot det ovanstående. :wink:

Jag använder själva inlägget som argument tror jag. 8)

För de som inte fattat vad T och D är kan tilläggas att T är kort för tumregler och D är dumregler.

Låt mig även, innan jag går in på argumenten, påminna om följande giltighetsägande för tumregler:
iö skrev:...deras syfte (ehuru misslyckat) är att ge svar om hur eller när saker är, eller skall göras, som man inte vet tillräckligt om.

Läs: Tumregler är regler man tillämpar istället för kunskaper.

Nåväl, jag använder alltså INTE (såsom påstås av Dimman) tumregler i det vardagliga livet. Vi tar exemplen:

1.
När X saltar sin soppa tömmer han inte hela saltkaret i soppan eftersom han vet att det går åt ca y gram för att smaksätta en kastrull med soppa.

Just det - jag tömmer inte hela saltkaret för jag vet att det går åt ca y gram för att smaksätta en kastrull med soppa - jag vet tillräckligt för att sakna behov av tumregler!

2.
Han river inte av 16 meter toapapper ty han vet att brukar behövas mindre

Samma argument igen! Jag vet hur mycket som behövs, och brukar således inte någon tumregel.

3.
Han klär sig varmt i december.

Du känner inte mig, det är tycligt. Jag går alltid i tofflor och äger inga långkalsonger. Klär mig för det mesta nog ungefär likadant oavsett årstid (frånsett att jag ibland skiftar till korts om sommaren, dock inte på grund av ngon tumregel, utan för att jag märkar att det är en bättre lösning när jag provar). Springer dock fortare från inomhusmiljön till bilen om vintern, och svär inte sällan avsevärt över kylan den första kilometern.

Sammanfattning: Jag gör INGET på rutin, och använder inte tum/dumregler. Tycker andra borde sluta med det också. Har aldrig sett att de gjort någon nytta för någon (annat är möjligen att sporra till jakt på verklig kunskap när man träffar på en tumregel som verkar lustig...) men ofta gjort avsevärd skada.

Vh, iö

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2011-05-01 00:04

Förstärkaren!
Jag gjorde som vi gör för det mesta på Faktiskt.se, tog det helt ur luften bara.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-05-01 00:35

Det väsentliga är väl hur pryttlarna beter sig?
Inte vad de kostar i förhållande till varandra.

En intelligent konstruerad apparat innebär - som jag ser det - inte enbart att den har goda egenskaper. Det innebär dessutom att den är konstruerad till lägsta - för egenskaperna möjlig - kostnad.
Billig, med andra ord.

Jag lägger alltså helst så lite som möjligt på alla prylarna.

Förstår tex inte frågor av typen:
"Ge mig tips på förstärkare i 10-tusenkronorsklassen."
Varför då?
Det kanske finns en lika bra för tre, vill man då inte få reda på det?

Nu har jag inte lagt så lite som möjligt på mina prylar.
Men helst skulle jag velat göra det.

Man gör tydligen inte alltid som man vill.

:wink:
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2011-05-01 00:51

här snackar vi bumb :lol:

johans skogstokige granne väcker en del minnen
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-05-01 10:44

tidigare pratades alltid om synergieffekter, en typ av stärkare skulle paras med en viss typ att källa och dessa parades med högtalare av lämplig karraktär, sådant prat hörs aldrig numera, nu väljs bara bäst-i-test-apparater utan hänsyn till synergin, ungefär som att man väljer ett köksbord till soffgruppen i vardagsrummet
Bikinitider

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-05-01 10:56

celef skrev:tidigare pratades alltid om synergieffekter, en typ av stärkare skulle paras med en viss typ att källa och dessa parades med högtalare av lämplig karraktär, sådant prat hörs aldrig numera, nu väljs bara bäst-i-test-apparater utan hänsyn till synergin, ungefär som att man väljer ett köksbord till soffgruppen i vardagsrummet

Det där med synergi-strävandena kanske mest handlar om att få förevändningar att dribbla med apparaterna och köpa nytt?

Inte vet jag.
Jag har aldrig kunnat koncentrera mig såpass på detaljer och enskilda apparaters egenheter för att ens fundera i de banorna.

Jag fokuserar enbart på att få en trovärdig och distraktionsfri upplevelse av akustiskt inspelad musik.

Om detta förbättras med en ny pryl, en annan högtalarvinkel, ett glas vin eller en runda i löparspåret saknar betydelse.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi