REPSAM satt i konkurs, återuppstår som rehifi.se

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
metheny
Inaktiverad

Inläggav metheny » 2011-12-04 15:59

phon skrev:
metheny skrev: umderf

2000 per timme arbetad för att tillverka och sälja produkten. En växel tar några fler timmar i anspråk skulle jag tippa.

Ja, och en frakt av en apparat till Repsam, åka till posten och hämta, packa upp, lägga ut på nätet som reklam, göra sig av med packmaterial, ha plats (inte marginalplats då!) för apparaten i lager eller försäljning, prata lite för varan, kanske dema den ... för att slutligen sälja den. För att sen bokföra försäljningen, betala revisorn för bokslutet osv ....

Det blir kanske några timmars kostnad totalt, lite bensinkostnad till det och vad det nu kan vara, men själva försäljningen tar säkert bara 40-50 sekunder.

2000:- för 40 sekunder måste ju vara bra betalt, eller hur?

Jag har inte hävdat något annat än att 2000 kr betalt för en timmes jobb är en god ersättning. Oavsett om det sedan är produktion och försäljning av telefonväxlar, vidareförsäljning av begagnad hifi, eller vad det nu är. Är det så svårt att fatta?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-04 15:59

mx skrev:Vad har Jesus med detta att göra? Vad har jag missat? :)

Personangrepp på petersteindl från metheny.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-12-04 16:00

Flint skrev:

OK. Jesus var ju annars en reko kille. :)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-04 16:01

mx skrev:
Flint skrev:

Som tillslut torskade på en rätt stor restskatt och fick betala dyrt.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-12-04 16:02

Flint skrev:
mx skrev:
Flint skrev:

Som tillslut torskade på en rätt stor restskatt och fick betala dyrt.

Wait... what? 8O
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-04 16:04

Med livet som insats. (Öhhh, något långsökt kanske)
Senast redigerad av Flint 2011-12-04 16:04, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-12-04 16:04

Flint skrev:Med livet som insats.

Ah. :?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-12-04 16:05

Fast nu firar vi karln. Någon vann. :lol:
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-04 16:08

metheny skrev:
petersteindl skrev: Metheny, du har inga sakargument i din framställning och då tar du till lögn och tokigheter i din argumentation som är angående person istället för sak.

"Jag lär ha sagt..." skriver du. Vet du vad jag sagt? Är du säker på att dina informationskällor vet vad jag sagt? Eller är det bara nonsens du förmedlar och försöker sprida? Det kanske är så att dina informationskällor är dyngspridare. Du kanske bör tänka efter innan du skriver.

Vad jag kan se fortsätter du din råtthålsargumentation. Råttor tisslar och tasslar en del i sina gömslen. Men, that's your business.

För din upplysning så heter jag Peter (Jag måste ju utgå ifrån att du inte känner till detta faktum) :) och under något annat namn har jag inte presenterat mig :) Peter är ett utmärkt namn. Jag sitter nöjd med det.

Men om du vill lära dig vad Jesus sagt om Mammon så finns det två utmärkta Bibelställen du kan slå upp :D

Mammon är Arameiska och betyder Förmögenhet. Bibelställen som är nyttiga för dig att studera är Luk. 16:1-24 8) och Matt. 6:24-34 :) Därefter kan du läsa resten.

MvH
Peter

Jag fortsätter ingen råtthålsargumentation utan förklarade vad jag menade med ett tidigare inlägg eftersom du uppenbarligen inte förstod. Hur ska jag annars tolka ditt stora frågetecken? Om du anser att det som sagts om dig är lögn, varför säger du inte då det rakt ut istället för att kalla mig för lögnare? Vad har jag ljugit om menar du? Jag har återgivit vad någon berättat om dig. Är det det som någon berättat om dig som är lögn eller är det att jag berättar att någon berättat det som är lögn?

Varför tror du att jag behöver upplysas om vad Jesus ansåg om Mammon, det är väl snarare du som behöver påminnas om det.

Sluta tjata om det där nu. Vem fan har inte skämtat lite på lyset om både det ena och det andra? Om det nu ligger ens ett uns av sanning till grund för ditt försök till förtal.

Användarvisningsbild
metheny
Inaktiverad

Inläggav metheny » 2011-12-04 16:09

IngOehman skrev:
petersteindl skrev:
metheny skrev:
2-ch skrev:
metheny skrev:Ja men det gynnar varken miljön (transport från uppsala till Skåne) eller konsumenterna (som ju sägs ska få köpa hifi 30-80 % billigare). Är man bara i branschen för att tjäna pengar kan man ju skippa miljövärnar- och filantropsnacket.

Jovisst, men sen när grundades reklamsnack på sanning?
Det som driver ett företag är naturligtvis vinst. På gott och ont, men utan vinst kan det inte överleva någon längre stund.
Varför ska det vara så fult att tjäna penar. Det vill alla och om det inte kommer från lönen så ska det göras klipp vid inköpen.
Två sidor av samma mynt som jag ser det.

Ingen har sagt att det är fult att tjäna pengar, det jag ifrågasätter är sättet de tjänas på. Och i det här sammanhanget ser jag inte att repsam lämnar något positivt nettobidrag till slutkund annat än ett ökat slutpris. Det finns trots allt andra näringsidkare som gör nytta för mänskligheten även fast de tjänar pengar på det.

Har de en nöjd kund som köpt den för 6900 så är det så. Den kunden tycker i så fall tvärtom mot vad du tycker. Vem har rätt? Jo, den som har köpt och är lycklig ägare av förstärkaren.

MvH
Peter

Egentligen håller jag med om precis allting som jag läst dig skriva i den här
tråden, och är lite förbryllad över de påhopp mot repsam som förekommit i
tråden.

Men ändå kan jag tycka att biljettparallellen är lite intressant ändå, alltså
tankarna om "onödiga mellanlänkar för varor i ändligt antal" (ett lite kantigt
sätt att sammanfatta villkoren förvisso, men jag hoppas det är begripligt).

Vad jag försöker komma till är att det normala är att en återförsäljare av
något slag, som regel tillför ett mervärde.

I den normala hifi-handeln är det ju nya varor som försäljs, och att det går
till som det gör, är på grund av att tillverkaren för SIN skull inte vill hantera
all försäljning, och att kunden vill hitta de potentiella varorna samlade, så
att att kunden kan gå till stället där den sortens varor säljs, och välja den
som passar kunden bäst. Man kan säga att det finns fyra steg i processen,
konstruktion - tillverkning - distribution - försäljning.

Alla fyra behöver göras, och sättet de fördelas ekonomiskt är genom enkla
överenskommelser. Det vill säga om aktörerna är oberoende aktörer. Den
som konstruerar har sina villkår, den som tillverkar (dessa två är förvisso
ofta samma) har sina. Sedan kommer distribution och försäljning, som kan
vara en eller två aktörer, som ställer sina krav.

Det är en viss mängd arbete som skall utföras, och alla måste få betalt, och
det finns konkurrenssituationer i många dimensioner. Återförsäljarna slåss ju
om kunderna (vilket pressar ned marginalerna). Återförsäljare slåss också
med varandra visavi tillverkaren eller distributören. Då är det "förmåga att
sälja" som är det de har att erbjuda tillverkaren eller distributören. Ju bättre
förmåga, desto bättre inpris kan de förhandla fram. Detsamma gäller förstås
distributör mot tillverkare. En stor distributör som kan flytta många varor får
ett bättre inpris än en liten, eller får till och med ensamrätt.

Men hur man än vänder och vrider på det så är varje länk i kedjan en som
tillför ett mervärde, och ALLA butiker gör just det, genom att kunderna har
lättare att hitta saker som finns i butiker, än varor som finns "här och där".

När det gäller konsertbiljetter då?

Min uppfattning är att det är ett otyg att folk dammsuger på biljetter, så
att det ställe som de var lätta att hitta på, inte har några kvar. :(

Sedan så säljer de som köpt alla biljetterna dem vidare, både till högre pris
och de är dessutom svårare att hitta. Det är en mellanlänk som har "trängt
sig före" och som både gör biljetterna svårare att hitta och dyrare.

För mig finns få eller inga likheter med en specialicerad hifiapparat-återför-
säljare som är lätt att hitta, som har en delvis fast och intresserad kund-
krets, har möjlighet att presentera produkterna, och som köper in de saker
som de tror de kan sälja.

ÄVEN om apparaterna de köper in redan fanns på marknaden (läs köpbara).

Som jag ser det handlar det om två återförsäljare som i det här fallet del-
ade vinsten.

Visst kan man tycka att det hade varit bättre för kunden om Repsam hade
hittat apparaten först och köpt den direkt från kund, men det är inte alls
säkert att de hade gjort apparaten billigare. Det beror ju på vilken prissätt-
ningsprincip de använder.

De handlare som sysslat med begagnatförsäljning som jag känner, har alla
prissatt efter vad som de bedömer vara marknadsvärdet. Så på begagnat
så gäller nog inga fasta marginaler. Gör de ett fynd när de köper in så kan
de tjäna mera på just den prylen. Och det i sin tur kan göra att de har råd
att köpa in något annat och sälja med lägre marginal.

- - -

Och med det sagt vill jag skicka en hälsning till Repsam och hoppas att de
kommer ur predikamentet t ex genom någon rekonstruktion, så att de kan
fortsätta sin verksamhet med att vara en samlingspunkt för dem som söker
begagnade apparater och som uppskattar att det finns en butik som enga-
gerar sig i det, en som man kan åka till och själv titta, lyssna och känna på
apparaterna.

Vh, iö

På vilket sätt menar du alltså att repsam tillför ett mervärde till aktuell produkt genom att de erbjuda den till försäljning hos sig själva istället för hos dem de köpte den hos? Repsam har en webbsajt där man kan handla, esoterisk har en webbsajt där man kan handla. Båda har en fysisk butik. Är repsam mer tillgänglig än esoterisk? Är repsam en mer pålitlig butik? Har de bättre service? Vad?

Rent teoretiskt skulle man kunna tänka sig ett en butik, som t ex repsam, med obegränsade resurser, köper upp allt som finns inom hifi på marknaden, och sedan läger på 41 % på priset, och sedan erbjuder konsumenterna att köpa. Skulle du fortfarande tycka att de tillförde ett mervärde till konsumenten?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-04 16:12

mx skrev:Fast nu firar vi karln. Någon vann. :lol:

Förmodligen den där Trägen. Det kanske var hans efternamn. Det har aldrig framkommit tidigare vad Jesus hette i efternamn vad jag har sett i alla fall.

Användarvisningsbild
metheny
Inaktiverad

Inläggav metheny » 2011-12-04 16:15

Flint skrev:
metheny skrev:
petersteindl skrev: Metheny, du har inga sakargument i din framställning och då tar du till lögn och tokigheter i din argumentation som är angående person istället för sak.

"Jag lär ha sagt..." skriver du. Vet du vad jag sagt? Är du säker på att dina informationskällor vet vad jag sagt? Eller är det bara nonsens du förmedlar och försöker sprida? Det kanske är så att dina informationskällor är dyngspridare. Du kanske bör tänka efter innan du skriver.

Vad jag kan se fortsätter du din råtthålsargumentation. Råttor tisslar och tasslar en del i sina gömslen. Men, that's your business.

För din upplysning så heter jag Peter (Jag måste ju utgå ifrån att du inte känner till detta faktum) :) och under något annat namn har jag inte presenterat mig :) Peter är ett utmärkt namn. Jag sitter nöjd med det.

Men om du vill lära dig vad Jesus sagt om Mammon så finns det två utmärkta Bibelställen du kan slå upp :D

Mammon är Arameiska och betyder Förmögenhet. Bibelställen som är nyttiga för dig att studera är Luk. 16:1-24 8) och Matt. 6:24-34 :) Därefter kan du läsa resten.

MvH
Peter

Jag fortsätter ingen råtthålsargumentation utan förklarade vad jag menade med ett tidigare inlägg eftersom du uppenbarligen inte förstod. Hur ska jag annars tolka ditt stora frågetecken? Om du anser att det som sagts om dig är lögn, varför säger du inte då det rakt ut istället för att kalla mig för lögnare? Vad har jag ljugit om menar du? Jag har återgivit vad någon berättat om dig. Är det det som någon berättat om dig som är lögn eller är det att jag berättar att någon berättat det som är lögn?

Varför tror du att jag behöver upplysas om vad Jesus ansåg om Mammon, det är väl snarare du som behöver påminnas om det.

Sluta tjata om det där nu. Vem fan har inte skämtat lite på lyset om både det ena och det andra? Om det nu ligger ens ett uns av sanning till grund för ditt försök till förtal.

Jaha, vem brukar du "skämta" om att du är när du är på lyset?

Du kan väl fråga den som vittnat om spektaklet huruvida det är sant eller ej innan du anklagar mig för att förtala någon.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-12-04 16:16

Jag förstår nog inte heller vad det är som repsam gör som ger ett mervärde för konsumenten.
Om jag köper en förstärkare och säljer vidare eller om jag gör exakt samma sak med en biljett har jag också svårt att förstå vad det ur kundens synvinkel skulle ger för skillnad eller mervärde.

För mig personligen som har begränsad ekonomi och ett stort prylintresse så är priset det absolut mest väsentliga när jag handlar. Om jag sedan inte får hjälp av personerna i butiken eller kanske inte ens finns någon fysisk butik berör mig faktiskt inte då jag alltid redan vet vad jag vill ha och likaväl kan handla på nätet direkt vilket jag oftast gör.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2011-12-04 16:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2011-12-04 16:18

metheny skrev:Rent teoretiskt skulle man kunna tänka sig ett en butik, som t ex repsam, med obegränsade resurser, köper upp allt som finns inom hifi på marknaden, och sedan läger på 41 % på priset, och sedan erbjuder konsumenterna att köpa. Skulle du fortfarande tycka att de tillförde ett mervärde till konsumenten?

Den osynliga handen anser att marginalen är 1600 kr och 1600 av 6900 är 23 % marginal.
Tänk om - tänk annorlunda

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-04 16:19

metheny
Du verkar bekant på något sätt. Har du fler nick på Faktiskt.se?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-12-04 16:20

metheny skrev:Rent teoretiskt skulle man kunna tänka sig ett en butik, som t ex repsam, med obegränsade resurser, köper upp allt som finns inom hifi på marknaden, och sedan läger på 41 % på priset, och sedan erbjuder konsumenterna att köpa. Skulle du fortfarande tycka att de tillförde ett mervärde till konsumenten?

Nu är jag inte IÖ, men vill svara för mig. Ja, de tillför ett mervärde genom att ge kunderna ett större utbud varor i en och samma butik. Så fungerar de affärer som köper upp en massa begagnade "inredningsprodukter" (i brist på bättre ord) som det finns så gott om. Tillför de ett värde när de hittar en gammal kaffekvarn eller ett orv och säljer till en storstadsbo som tycker att det är läskigt att ge sig ut i spenaten och själv leta upp grejorna?

Jag tror det.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
metheny
Inaktiverad

Inläggav metheny » 2011-12-04 16:23

Flint skrev:metheny

Detta har redan avhandlats i en annan tråd. Ser inte vad det har med saken att göra.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-12-04 16:23

adzer skrev:Jag förstår nog inte heller vad det är som repsam gör som ger ett mervärde för konsumenten.

För min del ligger de mellan jobb och hemmet, klart mervärde att bara kunna stanna till.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-04 16:25

metheny skrev:

Detta har redan avhandlats i en annan tråd. Ser inte vad det har med saken att göra.

Tolkas som ett ja.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-12-04 16:30

Nattlorden skrev:
adzer skrev:Jag förstår nog inte heller vad det är som repsam gör som ger ett mervärde för konsumenten.

För min del ligger de mellan jobb och hemmet, klart mervärde att bara kunna stanna till.

Ja om man har väldigt nära till något så kan ju det ge ett mervärde för den specifika individen. Men det är som att säga att ica är bättre än coop för att ica ligger närmare. Det är väldigt subjektivt minst sagt ^^

Jag tror kanske också att detta kan vara en ålders/intressefråga.
För mig så är det inte det minsta problem att söka av massor med olika butikers hemsidor, begagnatannonser och liknande på datorn.
Om jag behöver köpa från 5olika butiker för att ha råd med det jag vill ha så gör jag det. Att allt finns på ett ställe "kosta vad det kosta vill" är ett totalt nollargument för mig.

Men jag förstår absolut att har man gott om pengar och en butik med stort sortiment ligger precis runt hörnet att man handlar där. Dock så är det väl så att folk som köper begagnat ofta, om vi inte pratar om vintage då, gör det för att spara pengar och då är vi tillbaka igen på vilket mervärde ger det dem att repsam köper upp och säljer dyrare.

Användarvisningsbild
metheny
Inaktiverad

Inläggav metheny » 2011-12-04 16:31

PerStromgren skrev:

Nu är jag inte IÖ, men vill svara för mig. Ja, de tillför ett mervärde genom att ge kunderna ett större utbud varor i en och samma butik. Så fungerar de affärer som köper upp en massa begagnade "inredningsprodukter" (i brist på bättre ord) som det finns så gott om. Tillför de ett värde när de hittar en gammal kaffekvarn eller ett orv och säljer till en storstadsbo som tycker att det är läskigt att ge sig ut i spenaten och själv leta upp grejorna?

Jag tror det.

Alltså, jag argumenterar inte mot att butiker köper upp begagnade produkter från folk som annars skulle slängt dem, eller inte kan eller orkar sälja själva. Jag ser bara inget värde i att köpa från en butik för att sälja i en annan. På bekostnad av bl a miljön och att de blir dyrare till slutkonsument.

Användarvisningsbild
metheny
Inaktiverad

Inläggav metheny » 2011-12-04 16:32

Flint skrev:
metheny skrev:

Tolkas som ett ja.

Du får tolka det hur fan du vill. Jag har bara ett nick som jag använder.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-12-04 16:34

Lättare att provlyssna och inte köpa än hemma hos någon på en privatannons.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-04 16:35

metheny
Ok. Du verkar inte käka blodtryckssänkande saker i alla fall. :lol:

Användarvisningsbild
metheny
Inaktiverad

Inläggav metheny » 2011-12-04 16:35

adzer skrev:. Dock så är det väl så att folk som köper begagnat ofta, om vi inte pratar om vintage då, gör det för att spara pengar och då är vi tillbaka igen på vilket mervärde ger det dem att repsam köper upp och säljer dyrare.

Huvudet på spiken! Speciellt när man som företag marknadsför sig som en aktör som vill ge konsumenterna mer valuta för pengarna.

Men detta dribblas gärna bort av andra branschverksamma. Är det för att lätta på det egna samvetet kanske?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-04 16:36

metheny
Har du bil?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-12-04 16:37

IngOehman skrev:..... är lite förbryllad över de påhopp mot repsam som förekommit i tråden.

Det handlar nog Repsams historia lika mycket som att Rehifis marknadsföring och affärsidé rimmar illa med att köpa en produkt på en för konsumenter lika lättillgänglig plats, transportera produkten och sälja den omedelbart vidare.

Att då marknadsföra sig som en stjärna på himlen som tillhandahåller produkter med miljö och återvinning som ledstjärna till ett för konsumenter fördelaktigt sätt går inte ihop.

Jag kan nog inte se något fel i hur de agerar, bara på hur de marknadsför sig.

Jag kan nog också hålla med om det som skrivt - troligen har de för lite täckningsbidrag vid varje affär. Samtidigt verkar de gravt ha överskattat sina produkters attraktionsvärde och verkar sitta med ett väldigt stort lager som de inte får avsättning för. Kontentan blir väl låg likviditet och en alltmer urholkad kassa.

Det sammantaget kan förklara varför de letar andra vägar att öka kassaflödet. Tror dock inte att företaget har hittat en nisch där man har marginaler idag att klara flera heltidsanställda. De är lika dödsdömda som alla internetcaféer var när bredbandsutbyggnaden slog igenom.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
metheny
Inaktiverad

Inläggav metheny » 2011-12-04 16:43

Har du bil?

Nej jag cyklar. Bra om man har högt blodtryck 8) :lol:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-04 16:46

metheny skrev:
Har du bil?

Nej jag cyklar. Bra om man har högt blodtryck 8) :lol:

Bra. Bilar är inte bra för miljön heller. :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-12-04 16:47

IngOehman skrev:
petersteindl skrev:
metheny skrev:
2-ch skrev:
metheny skrev:Ja men det gynnar varken miljön (transport från uppsala till Skåne) eller konsumenterna (som ju sägs ska få köpa hifi 30-80 % billigare). Är man bara i branschen för att tjäna pengar kan man ju skippa miljövärnar- och filantropsnacket.

Jovisst, men sen när grundades reklamsnack på sanning?
Det som driver ett företag är naturligtvis vinst. På gott och ont, men utan vinst kan det inte överleva någon längre stund.
Varför ska det vara så fult att tjäna penar. Det vill alla och om det inte kommer från lönen så ska det göras klipp vid inköpen.
Två sidor av samma mynt som jag ser det.

Ingen har sagt att det är fult att tjäna pengar, det jag ifrågasätter är sättet de tjänas på. Och i det här sammanhanget ser jag inte att repsam lämnar något positivt nettobidrag till slutkund annat än ett ökat slutpris. Det finns trots allt andra näringsidkare som gör nytta för mänskligheten även fast de tjänar pengar på det.

Har de en nöjd kund som köpt den för 6900 så är det så. Den kunden tycker i så fall tvärtom mot vad du tycker. Vem har rätt? Jo, den som har köpt och är lycklig ägare av förstärkaren.

MvH
Peter

Egentligen håller jag med om precis allting som jag läst dig skriva i den här
tråden, och är lite förbryllad över de påhopp mot repsam som förekommit i
tråden.

Men ändå kan jag tycka att biljettparallellen är lite intressant ändå, alltså
tankarna om "onödiga mellanlänkar för varor i ändligt antal" (ett lite kantigt
sätt att sammanfatta villkoren förvisso, men jag hoppas det är begripligt).

Vad jag försöker komma till är att det normala är att en återförsäljare av
något slag, som regel tillför ett mervärde.

...

När det gäller konsertbiljetter då?

Min uppfattning är att det är ett otyg att folk dammsuger på biljetter, så
att det ställe som de var lätta att hitta på, inte har några kvar. :(

Sedan så säljer de som köpt alla biljetterna dem vidare, både till högre pris
och de är dessutom svårare att hitta. Det är en mellanlänk som har "trängt
sig före" och som både gör biljetterna svårare att hitta och dyrare.

För mig finns få eller inga likheter med en specialicerad hifiapparat-återför-
säljare som är lätt att hitta, som har en delvis fast och intresserad kund-
krets, har möjlighet att presentera produkterna, och som köper in de saker
som de tror de kan sälja.

...

Vh, iö

Biljettparallellen

Jag tänkte skriva en liten anekdot. 1988 eller om det var 1989 var jag i München. Jag bodde hos en tjejbekant och jag skulle cykla från München till Italien fram och åter och sola och bada i Adriatiska havet. Man cyklar över Alperna och det är lite jobbigt men väldigt trevligt och oerhört vackert. Då jag kom åter till München sa hon att hon skulle gå på koncert den kvällen. Jag hade ingen biljett så jag var antingen tvungen att roa mig på annat sätt eller prova att få tag på en biljett.

Artisten var Michael Jackson och konserten var på Olympiastadion. 8O

Hmm, tänkte jag... Vad är väl en bal på slottet? :? Nåväl, jag tog tunnelbanan mitt på dagen till Olympiastadion och jag gick ut genom spärrarna och skulle gå upp för trapporna. Det var ungefär 30 grader varmt i skuggan. Fram kommer en "svartskalle" :) och undrar om jag vill köpa biljett till kvällens koncert. Jaaa, det kan ju vara möjligt svarade jag lite tvekande. Jag ville se biljetten om den var riktig och vilken plats det rörde sig om. Biljetten såg ok ut och platsen var på gräsmattan framför scen eller längst bak på plan, beroende på hur snabbt man kunde springa då insläppen startade :) Jaha tänkte jag och funderade några sekunder. Sedan slog jag till och köpte biljetten för ungefär biljettpris + 10 %.

Jag behövde inte stå i kö och jag behövde inte gå en extra meter för att få biljett och jag behövde inte ha handlat ett halvår i förväg. Som manna från himlen.

Jag gick ut i solskenet med min biljett och letade upp den ingång som stod på biljetten. Insläpp om två timmar ungefär och jag var i stort sett ensam där. Hmm, vad skall jag göra nu? tänkte jag, men jag stod inte kvar och väntade. Det var för varmt och kändes inte motiverat.

Jag gick nog någonstans i närheten och käkade lunch. Insläppen började kl 15:00 om jag inte minns fel, eller var det kl 14:00? och konserten började kl 20:00. Sheryl Crow var förband. Kul tänkte jag :) Hon är väl ok.
Bild
:D

Kl 21:00 skulle MJ börja.

Kl 14:30-45 drog jag mig till insläppen och ungefär 150 meter därifrån ser jag att det är tomt vid ingången, men jag tittade runt lite och såg ett smärre hav av människor gåendes mot ingångarna. Då var det bara att lägga benen på rygg och springa allt vad man orkade mot ingången och jag kom nästan först och därefter då man kom in på själva området så var det 100meterstempo att springa ner på banan och framåt mot scenen. Jag låg mycket bra till och stod precis framför scenen 5 meter från scenens början. Solen gassade och svetten började rinna. 5 timmar mitt på gräsplan tills koncerten börjar. Man sätter sig ner på gräset och funderar över vilken lycka det var att ha den där trevliga "svartskallen" där så jag kunde köpa världens häftigaste biljett utan att ens anstränga mig. Vad jag minns hade han två biljetter kvar varav jag tog den ana. Jag hoppas han sålde den andra också.

Efter någon timme var det så varmt att det började bli jobbigt, men då började vakterna ta fram brandsprutor och spruta vatten på publiken. Det var jätteskönt och många fick sin svalka. 74 000 personer var på Olympiastadion den dagen.

Efter kl 18 ungefär blev det lite svalare och från PA-systemet hördes Sting. Vid 20-tiden var det halvmörkt och Crow började lira. Jag kände igen musiken och det var en hyfsad koncert, kanske en av de 50-100 bästa jag varit på :)

Hon slutar ungefär 20:45 och alla var förväntansfulla. Sting hördes åter och det riggades för fullt på scenen. Det var alltså Michael Jacksons turné som hette Bad d v s han skulle komma till scen i helikopter och han skulle så småningom trollas bort mitt på scen i ett litet tält på en slags stege. Jag tror helikoptern med MJ kom 21:15 och strax efter var han där. Publikjublet var på absolut topp och jag har aldrig varit med om något liknande. MJ var 5-7 meter framför mig. Hela publiken svängde och MJ började sin Megashow. Då spritter det i hela kroppen och alla dansar. Det är helt omöjligt att inte dansa där nere på plan där jag befann mig. MJ höll show till kl 00:30 d v s i strax över 3 timmar. Han trollades bort från scen och det var omöjligt att säga hur. Det var ju proffsen från Las Vegas som fixat trollnumret och då är det garanterat bra och proffsigt. Moondancing, ...allt fanns med och även Thriller lirades. Även Sheryl kom tillbaks i låten; I just can’t stop loving you. Ganska häftigt.

Bild

Utan tvekan, den absolut bästa popkonsert jag varit på och jag har varit på många popkonserter i mitt liv.

http://www.youtube.com/watch?v=uZcKLi6VeGA

http://www.youtube.com/watch?v=VVGmcYmZwrI&feature=related

Vid 00:30 då MJ precis spelat sista låten efter alla extranummer så öppnas himlens portar och regnet öste ner, men det gjorde inget. Hela publiken var uttorkad och slut av koncert, solsken och värme.

Ett minne för livet. Allt på grund av en "svartskalles" biljett som jag kunde köpa.

Jag har därefter köpt biljetter på liknande sätt strax före konsertinsläpp. Om jag betalar lite extra bryr jag mig inte. Jag är glad att det finns biljetter att köpa strax före konsert. Om de som säljer biljetterna tjänar en slant. Gärna för mig.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi