REPSAM satt i konkurs, återuppstår som rehifi.se

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2011-12-04 19:39

Jesus har inget med detta forumet att göra öht, så det spåret slutar här. Försök fö generellt tagga ned stämningen. Personangrepp gör varken ngn klokare eller gladare.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
80-talet

Inläggav 80-talet » 2011-12-04 21:14

Jag struntar fullständigt i hur de marknadsför sig/tjänar sina pengar. De tillför dock inte ett skit på begagnatmarknaden varför de nu går omkull!(?)

Synd om dem, bra för oss som slipper en större fördyrande mellanhand och konkurrent om prylarna!
Kacken fresser?

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2011-12-04 21:25

Jag tror nog att de tillfört en massa på begagnatmarknaden. Kanske
inte främst för oss forumrävar som anser oss ha koll på ungefär hur
mycket olika hifiprylar är värda i andra hand, utan för alla de som inte
sitter och scannar Blocket och Hifimagasinet dagarna i ända för att göra
det ultimata klippet.

Jag tror alltså att Re-Hifi varit ett fint alternativ till "vanligt folk" som
velat handla prylar av fin kvalitet till lägre kostnad än nypris.

Sen gällande deras marknadsföring så kan man väl ha synpunkter
förstås. För mig är det uppenbar bullshit (eller marknadsföringsknep
då) att det är en sån fantastisk insats för miljön bland annat. Jag orkar
bara inte bry mig om det.
Klart som fan att de försöker tjäna så mycket pengar som möjligt. Ifall
detta innebär att man handlar ifrån Esoterisk Hifi eller direkt av
privatpersoner som inte orkar annonsera ut på nätet är för mig
ointressant.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2011-12-04 22:07

Känner mig dock mycket skeptisk till det hela. Känns som att det är fel? Tror inte att de är i KK förrens jag ser det och om så är det säkert som alltid negativt för marknaden. Absolut inte bra. Vem tjänar på att aktörer i hifibranschen dör?

Om inte de finns vem skall locka in nya intressenter? När en stad tappar sin hifibutik så dör nästan intresset. Även om man idag har forum och annat på nätet så är varje butik en plantskola för nya glada amatörer :)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-12-04 22:50

Deras omsättning var 6,5 mkr för 2 år sedan och 7,7 mkr förra året. Det är väl helt klart att de har en bra ställning vad gäller beg marknaden. Jag tror ingen annan butik är större. Därmed torde det vara klart att de tillför begmarknaden en tillräckligt stor andel.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-12-04 23:15

http://www.allabolag.se/5567705982

Tittar man på bokslutet så verkar deras tillgångar öka, vilket kan tyda på att lagret ökar. De köper, men säljer inte.

De har en ganska liten vinstmarginal per helår, inte ens så att det täcker en månadslöneutbetalning, men valde trots detta att utöka personalstyrkan förra året med en anställd.

Det förefaller som om de spelat lite poker med utvecklingen.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-12-04 23:32

Begagnat marknader är ju inte ovanligt och fyller sin funktion. Ex BMW skulle aldrig sälja min bil i sin hall. Många inbytesbilar säljs direkt vidare till andra säljare. Förväntar vi oss att HM säljer begagnade kläder trots att det idag är en hyggligt stor marknad som också är uppdelad i olika nicher. På vissa marknader begränsas begagnatmarknaden. Så kan det vara i vitvarubranschen där jag själv möt transportkillarna som ju utför sitt jobb egna bolag. De kan vara förbjudna i avtal att sälja eller leverera det begagnade till affärer som sysslar med sådant.

Det finns många skäl till en firma att sälja vidare begagnat till speciella aktörer. Det kan vara utrymme. Det begagnade var en del av uppgörelsen och säljaren behöver snabbt få in pengar för att kunna köpa in nya varor. Det går ju inte att lägga påslaget som hyllvärmare i ett oftast mörkt hörn.

Miljöfrågan är mera komplex än själva transporten. Transporten är ju oftast den minst miljöbelastande delen av varans cirkulation. Om man skall järmföra att köpa nytt eller begagnat så kommer ju begagnat att vinna vad gäller elektronik. Den stora belastningen sker vid tillverkningen och vid destruktionen. Många produkter innehåller ju materialblandningar som gör de svåra att övervinna. Elektronikskrot verkar verkligen inte var en höjdare.

I det konkreta fallet så läser jag bokslutet med samma frågor som MagnusÖ.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-04 23:37

Jag tror att rehifi har ganska stora (interna) kostnader för service och reparation på det dom säljer. Begagnade saker brukar ofta ha något eller några fel när folk gör sig av med dom.

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2011-12-04 23:39

MagnusÖstberg skrev:http://www.allabolag.se/5567705982

Tittar man på bokslutet så verkar deras tillgångar öka, vilket kan tyda på att lagret ökar. De köper, men säljer inte.

De har en ganska liten vinstmarginal per helår, inte ens så att det täcker en månadslöneutbetalning, men valde trots detta att utöka personalstyrkan förra året med en anställd.

Hur tänker du nu? Spekulerar..? Hur hänger liten vinst ihop med månadslön och antal anställda?

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2011-12-04 23:40

Beghandel på hifi borde kanske mer vara lokalt än rix. en fundering jag har? dvs i varje stad finns det nån som kanske likt gamla skivbutiker i en grummlig källare ställer upp gamla pioneer vintgare blandat med Martin Logan till rimliga priser. Det torde som sagt i snart varje stad finns utrymme för en mindre verksamhet i trivsam miljö. Dessa borde lite i ok jobba med branchens akörer och hjälpa klubbens kunder att sälja bort sitt så att säga så att denna kund lättare kan köpa nytt då tex. hifiklubben inte vill byta in och jobba med begpryttlar. :) Tror att sådant tillhär framtiden. Second hand måste segregeras överlag och man måste få bort socialfallsstämpeln över SH eftersom dessa inte har en aning om nära nått.

Kläder. Möbler. hemelektronik etc borde grenas ut i egna grenar på lokal bas. Tusan det är så man blir sugen att köra. :) hehe

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-12-04 23:57

MagnusÖstberg skrev:http://www.allabolag.se/5567705982

Njae, med 7,7 Mkr i omsättning så säljer de. Deras omsättning ökade med 1,26 Mkr och tillgångarna med 500 tkr. Summa tillgångar är på 2,78 Mkr där tillgångarna fördelas på varulager, immateriella tillgångar och materiella tillgångar i form av inventarier etc. och kassa och bank och aktiekapital + eventuella överkursfonder eller annat så kan man kanske säga att varulagret är på 1-1,5 Mkr. I så fall blir varulageromsättningen 7700/1,5= 5,13 ggr. per år. Det är nästan att snurra varje apparat varannan månad. Det är inte så dumt. Det är mer än många hifibutiker.

Tittar man på vinstmarginalen så är det inte produkternas vinstmarginal utan företagets som står angivet. Det beräknas alltså efter det att löner betalts ut och samtliga kostnader utom en del bokslutsdispositioner och skatt. Det heter EBIT eller EBITDA. Earnings before interest, taxes, depreciation and amortization.

De tar nog lön, men i bolaget blir inte så mycket vinst kvar. Man måste ha hela bokslutet för att syna noggrannare. De kan även anpassa lönen för att bolaget skall ge låg vinst. Det brukar dock inte vara så klokt eftersom vinstutdelning innebär lägre skatt.

Jag hoppas det går killarna väl.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-12-05 00:21

Ja, eller rättare sagt - de har sålt och räknat kallt med minst samma utveckling som tidigare. Vi har redan hört att de haft problem under ett tag.

Jag tror att de kan ha överskattat marknaden och kundunderlaget.

Företaget registrerades 2008 och risken finns att de sitter på lager som är svårsålt, att tillväxten i lager beror på att det samlas på sig prylar de inte får avsättning för. Vissa prylar kanske är svåra att ordna till och stannar kvar mer eller mindre som reservdelslager i värsta fall.

De har för låga marginaler och konkurrerar både med fallande nypris och en väletablerad begagnatmarknad.

Jag skulle inte investera i bolaget.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-12-05 00:23

Är det snillen spekulerar, även känd som filosofiska klubben, eller är det
någon substans i det ni pratar om? Har bolaget begärts i konkurs? :)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2011-12-05 00:36

Om de inte själva begärt sig i konkurs tar prövningen ganska lång tid :)

Vad som framgår av ÅR för förfluten tid, tyder inte på en obeståndssituation,
dvs att bolaget inte längre kan betala sina skulder allteftersom de förfaller.

Väldigt synd är det om ett bolag med så rolig affärsidé skulle gå i putten.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-12-05 00:37

De kanske kan dra en SAAB? Då har de ju flera år kvar. :o
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-12-05 00:37

mx skrev:Är det snillen spekulerar, även känd som filosofiska klubben, eller är det

yip_man påstod ju det i trådens förstainlägg, men ingen som skrivit i tråden har kunnat/velat bekräfta detta, trots att minst en jobbar där.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-12-05 00:38

paa skrev:
mx skrev:Är det snillen spekulerar, även känd som filosofiska klubben, eller är det

yip_man påstod ju det i trådens förstainlägg, men ingen som skrivit i tråden har kunnat/velat bekräfta detta, trots att minst en jobbar där.

Ah, det är då det är som bäst. :)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-12-05 00:40

Får inget svar av UC just nu, men imorgon så..
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2011-12-05 00:43

För en dum som jag kan det se knepigt ut men ni smarta kanske enkelt kan bena ut lite?

Hur ett företag går i KK känns på ett enkelt sätt så att det inte finns pengar i kassan att betala räkningarna med. :)

Men med siffror ser det ju ut som att det finns pengar? Eller cyklar jag? Det är väl tja keverantörer som begär en i KK? Eller en själv om man inser att nu är det nog kört? Tycker det är lite töcken över ämnet. Det är ju aktuellt iom saab.

Det känns ju som att om du kan visa att vinnst i företaget finns så måste det ju vara omöjlig att gå i konken? Varför inte bara avveckla?

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-12-05 00:45

meanmachine skrev:För en dum som jag kan det se knepigt ut men ni smarta kanske enkelt kan bena ut lite?

Hur ett företag går i KK känns på ett enkelt sätt så att det inte finns pengar i kassan att betala räkningarna med. :)

Men med siffror ser det ju ut som att det finns pengar? Eller cyklar jag? Det är väl tja keverantörer som begär en i KK? Eller en själv om man inser att nu är det nog kört? Tycker det är lite töcken över ämnet. Det är ju aktuellt iom saab.

Det känns ju som att om du kan visa att vinnst i företaget finns så måste det ju vara omöjlig att gå i konken? Varför inte bara avveckla?

Vad årsredovisningen säger kan vara väldigt missvisande. Dessutom har det
ju gått en tid sedan dess.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-12-05 00:54

mx skrev:Är det snillen spekulerar, även känd som filosofiska klubben,

eller är det någon substans i det ni pratar om?

Har bolaget begärts i konkurs? :)

Nej,

nej,

Vet ej.

Hej :)
Petej

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-12-05 08:12

MagnusÖstberg skrev:Får inget svar av UC just nu, men imorgon så..

- Ingen skuld hos Kronofogden
- Inga betalningsanmärkningar

per datum 2011-12-05
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-05 08:15

Det är nåt lurt här. Lutar åt verkligt förtal av/mot rehifi.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-12-05 08:19

+1
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2011-12-05 08:59

Vem är yip_man :?: som satte igång detta?

Kanske bör han säga något........

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-12-05 09:34

verdad skrev:Vem är yip_man :?: som satte igång detta?

Kanske bör han säga något........

Det är någon som säger att det var hans förra arbetsplats :|

Vinylcalle kanske känner yip_man :)

MvH
Peter

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2011-12-05 09:48

Yip-man är anställd eller FD anställd.

Vinylcalle är anställd likaså.

Men Thomas kanske borde gå in i debatten?

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
andyman_se

Inläggav andyman_se » 2011-12-05 09:54

Kollade i Bolagsverket, samma där som på UC, finns inga ärenden registrerade...

Känns som nån kanske farit med lite osanning?

Jag kollade bokslutet också, finns inget konstigt där heller, om inget annat så är det ju bra att ha haft svarta siffror dom senaste åren.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-12-05 10:02

Någon moderator kanske borde ändra trådrubriken lite?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2011-12-05 10:13

Gluttade snabbt genom hemsidan. De ser ju ut att ha mindre lager än någon gång i historien jag känner till. Slimmat är ordet som kommer mig på läppen?

Nån med synpunkter på detta?

Det borde ju verkligen inte stödja att de inte säljer? Sen är det ju att man skall gå plus på affärer så klart vilket inte historien förtäljer.

hifiguru@spray.se

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi