Funktion hos Pre amplifier

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

ronnyx

Funktion hos Pre amplifier

Inläggav ronnyx » 2005-07-02 15:07

Jag är lite av en novis i Hifi världen, men nog om det. Kan någon förklara för mig vad jag kan vinna ljudmässigt med ett försteg till min integrerade Rotel RA 03. Kan t ex ett försteg ersätta ett Riaa steg ? Kan jag få en större ljudbild med ett försteg d v s blir det kvalitativa ljudet bättre ? Jag är inte ute efter att kunna spela högt. Jag funderade på Rotel RC03.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-07-02 17:16

Din RA-03 har redan inbyggt försteg (därav integrerad) så du vinner nog ingenting (iaf inte ljudmässigt) på att koppla ett extra försteg till den. Om du vill ha mer effekt så kan man däremot koppla ett kraftigare externt slutsteg till om man vill. Du har ju pre-out från den inbyggda förförstärkaren i din RA-03.

ronnyx

Inläggav ronnyx » 2005-07-02 18:21

Tack Martin ! en riktig lättnad infann sig. Antagligen får jag dock inrikta mig på ett Riaa då jag tycker att detta kunde vara bättre på Rotelen.

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Funktion hos Pre amplifier

Inläggav IngOehman » 2005-07-02 19:24

ronnyx skrev:Jag är lite av en novis i Hifi världen, men nog om det.

Kan någon förklara för mig vad jag kan vinna ljudmässigt med ett försteg till min integrerade Rotel RA 03. Kan t ex ett försteg ersätta ett Riaa steg ?

Kan jag få en större ljudbild med ett försteg d v s blir det kvalitativa ljudet bättre ? Jag är inte ute efter att kunna spela högt. Jag funderade på Rotel RC03.

Hej Ronnyx!

Välkommen till Faktiskt om ingen sagt det tidigare!

Jag tror du har läst lite för mycket kommersiella hifi-tidskrifter. :wink: Ljudbilden skall inte vara "så stor som möjligt". I varje fall inte om man är ute efter en korrekt återgiving. Den skall ha rätt storlek (korrekt bredd, djup och höjd). Det är ju det återgivning handlar om - att hitta ett återskapande som stämmer med originalet.

Det är mycket svårt att svara på huruvida ett försteg kan tillföra något värdefullt till din anläggnings återgivningsförmåga. Normalt handlar det främst om flexibilitet - har man ett försteg som grundpelare i anläggningen kan man byta slutsteg när man behöver, utan att behöva byta den del man "hanterar" dagligdags.

Uppdelning försteg-slutsteg medger även bättre möjligheter att bygga ut resten av anläggningen. Om du till exempel vill addera ett elektroniskt delningsfilter och basmoduler kan du göra det mellan för- och slutsteg, men med en integrerad förstärkare har man inte alltid den möjligheten (vissa har dock uppbrytbara signalvägar).

Kort sagt - ju mer man bygger upp sin anläggning som "byggklotsar", desta lättare är det att stuva runt dem om man behöver ändra något. :P

Vidare: Ett försteg kan inte ersätta ett RIAA-steg med mindre än att det kan ha ett RIAA-steg inbyggt. Har det det så behöver du inget extrent RIAA-steg om det inbyggda är tillräckligt bra för att du skall vara nöjd med det.

Ett RIAA-steg är helt enkelt ett ingångssteg speciellt anpassat för att ta emot signaler från en grammofonpickup. En av ingångarna på försteget kan vara utformat så. Förr i tiden (för mer än 15 år sedan) var praktiskt taget alla försteg och komplettförstärkare (alltså integrerade förstärkare) försedda med (minst) en grammofon/RIAA-ingång.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-07-02 20:08

Har inte testat phonoingången på min RA-02 men Rotel brukar vara mkt vettiga när det gäller sånt. Skulle inte tro att du behöver ett externt, men testa!

Om du sedan väljer att bygga ut anläggingen som ingvar beskriver så kan du ju faktiskt använda din RA-03 som försteg.

ronnyx

Inläggav ronnyx » 2005-07-03 15:26

Tack Öhman för välkommnandet. Ja då har jag fått ett bra svar på min fråga om hur ett försteg fungerar. Ja jag har läst en del Hifi tidningar på sistone, mest för att få en inblick samt tips på hifi prylar. Du kanske kan ge ett uppslag på en extern Riaa till ett pris runt 2500 kr.

förresten glöm inte att sommaren är i full blom.

hälsningar ronnyx

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-07-03 15:35

Ett tips är att försöka få tag på ett Sentec PP9. Se till att det är bestyckat för rätt sorts pickup dock.

Ett annat (som kanske är lite dyrare dock...) är att ringa Gustaf ("Morello" här på faktiskt) och beställa hans verkliga extrem-RIAA, ett helt diskret uppbyggt RIAA-steg med distorsion på <-100 dB, och ultralågt brus...

Eventuellt det tekniskt bästa RIAA-steg som konstruerats någonsin. (Jag har inte stött på någon som kommer ens i närheten av dessa prestanda.)

Han bygger dem förresten för hand, så man kan få dem i vilken låda man vill. :o :P

Det är förresten det enda solid state-RIAA jag stött på som har en så signifikant värmealstring att man måste ventilera lådan! :o Men så blir det lätt i ultralågbruskonstruktioner med ovanligt höga tomgångsströmmar...

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-07-09 11:24

Martin skrev:Din RA-03 har redan inbyggt försteg (därav integrerad) så du vinner nog ingenting (iaf inte ljudmässigt) på att koppla ett extra försteg till den. Om du vill ha mer effekt så kan man däremot koppla ett kraftigare externt slutsteg till om man vill. Du har ju pre-out från den inbyggda förförstärkaren i din RA-03.

Bara för att det finns ett försteg inbyggt betyder det väl inte att man inte vinner något på att använda ett annat försteg. Olika försteg gör sitt jobb olika bra.

ungefär som: kan jag vinna något på att skaffa projektor? - nej du har ju redan tv i mobilen vettja! :roll:

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-07-10 01:21

Rhenrics, vad jag vet har inte RA-03 uppbrytbar möjlighet mellan des försteg och dess slutsteg. Om så är fallet, måste man ju koppla in ett nytt försteg till någon vanlig ingång på RA-03, och därmed måste ju ändå musiksignalen passera det inbyggda försteget i RA-03. Jag ser inte vad det skulle tillföra rent ljudkvalitetsmässigt, annat än om det nya försteget möjligtvis har tonkontroller eller andra finesser som det inbyggda i RA-03 inte har.

Din liknelse har förbättringspotential tycker jag. Om man istället skulle göra en liknelse som skulle peka på det märkliga med att koppla ett ytterligare försteg till integrerad förstärkare, så skulle det bli något i denna stilen: Använd din vanliga TV-apparet. Men för att titta på bilden, så gör det så komplicerat som möjligt, och filma av TV-bilden med en videokamera som du sedan har kopplat till till din nya fina projektor som du sedan njuter av i ett annat rum. Kan det bli annat än sämre bild?
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-07-10 09:37

Johan_Lindroos skrev:Rhenrics, vad jag vet har inte RA-03 uppbrytbar möjlighet mellan des försteg och dess slutsteg. Om så är fallet, måste man ju koppla in ett nytt försteg till någon vanlig ingång på RA-03, och därmed måste ju ändå musiksignalen passera det inbyggda försteget i RA-03. Jag ser inte vad det skulle tillföra rent ljudkvalitetsmässigt, annat än om det nya försteget möjligtvis har tonkontroller eller andra finesser som det inbyggda i RA-03 inte har.

Din liknelse har förbättringspotential tycker jag. Om man istället skulle göra en liknelse som skulle peka på det märkliga med att koppla ett ytterligare försteg till integrerad förstärkare, så skulle det bli något i denna stilen: Använd din vanliga TV-apparet. Men för att titta på bilden, så gör det så komplicerat som möjligt, och filma av TV-bilden med en videokamera som du sedan har kopplat till till din nya fina projektor som du sedan njuter av i ett annat rum. Kan det bli annat än sämre bild?

Ok, då missförstod jag frågan. Trodde tanken var att koppla förbi förstärkarens eget försteg. På amplifixen finns en sådan möjlighet. Om inte så vinner man inget på det, det håller jag absolut med om. Men om det tillkopplade försteget har ett bättre RIAA-steg än det inbyggda, så borde det bli bättre även om man kopplar förstegen i "serie". Det inbyggda RIAA:t kommer ju då aldrig att användas.

Återgå till Köpråd