Moderator: Redaktörer
ronnyx skrev:Jag är lite av en novis i Hifi världen, men nog om det.
Kan någon förklara för mig vad jag kan vinna ljudmässigt med ett försteg till min integrerade Rotel RA 03. Kan t ex ett försteg ersätta ett Riaa steg ?
Kan jag få en större ljudbild med ett försteg d v s blir det kvalitativa ljudet bättre ? Jag är inte ute efter att kunna spela högt. Jag funderade på Rotel RC03.
Martin skrev:Din RA-03 har redan inbyggt försteg (därav integrerad) så du vinner nog ingenting (iaf inte ljudmässigt) på att koppla ett extra försteg till den. Om du vill ha mer effekt så kan man däremot koppla ett kraftigare externt slutsteg till om man vill. Du har ju pre-out från den inbyggda förförstärkaren i din RA-03.
Johan_Lindroos skrev:Rhenrics, vad jag vet har inte RA-03 uppbrytbar möjlighet mellan des försteg och dess slutsteg. Om så är fallet, måste man ju koppla in ett nytt försteg till någon vanlig ingång på RA-03, och därmed måste ju ändå musiksignalen passera det inbyggda försteget i RA-03. Jag ser inte vad det skulle tillföra rent ljudkvalitetsmässigt, annat än om det nya försteget möjligtvis har tonkontroller eller andra finesser som det inbyggda i RA-03 inte har.
Din liknelse har förbättringspotential tycker jag. Om man istället skulle göra en liknelse som skulle peka på det märkliga med att koppla ett ytterligare försteg till integrerad förstärkare, så skulle det bli något i denna stilen: Använd din vanliga TV-apparet. Men för att titta på bilden, så gör det så komplicerat som möjligt, och filma av TV-bilden med en videokamera som du sedan har kopplat till till din nya fina projektor som du sedan njuter av i ett annat rum. Kan det bli annat än sämre bild?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster