grimmer skrev:Max_Headroom skrev:grimmer skrev:Max_Headroom skrev:Svårt att säga eftersom lyssningarna har varit med oilka högtalare i oilka rum etc.
Allmänt så har väl inte rör imponerat i annat än i gitarrförstärkare.
Men det är alltså allmänt. Jag vet från säkert håll att det går att göra, och görs, riktigt bra rörförstärkare. Men dom är alltid ganska kostsamma.
Fördelen med transistorer är enligt mig att man kan få en riktigt bra förstärkare för en i sammanhanget blygsam summa pengar.
Ok, men så du har jämfört två jämnlika gitarrförstärkare med samma gitarr? Vad upplever du vara den direkta skillnaden där då? Beskriv gärna så detaljerat som du kan och förklara vad du menar.
Rörförstärkare låter mycket fetare, och allra bäst nära överstyrning eller med överstyrning. Dist alltså. Det är det man vill åt.
En rörförstärkare klipper mycket snyggare än en transistorförstärkare.
Det är också disten och kompressionen många audiofiler uppskattar med rörförstärkare.
Du kan prova själv hemma på datorn. Det finns idag VST och andra plugins som simulerar rörförstärkare väldigt bra, en del så bra att dom inte går att skilja från sina fysiska orginal. En del "pluggar" gör bara dist, klippning, kompression och lite EQ. Det är fusk. Dom "riktiga" gör en ren simulering av en fysisk förstärkare.
Ok men är detta vad du hört eller har du jämfört två stärkare direkt mot varandra själv? Vilka stärkare var det och vilken gitarr hade du?
Ja, faktiskt.se.
Högtalarburken har jag glömt modellnamnet på, men en stor marshall.
Gitarr minns jag inte alls, jag är inte gitarrist egentligen och försöket gick mest ut på en demonstration av en rörförstärkare som en kollega hade. Stor och tung som ***. Förstärkaren alltså.
Sedan har jag ägnat mig en del åt allmän ljudförvrängning rent avsitkligt för att lära mig hur olika förvrängingar egentligen låter.
Många missar på detta och tror att hårt dynamiskt komprimerad musik är jättedynamisk. Man vet helt enkelt inte hur bra dynamik eller kompression egentligen låter. Finns beskrivet i en annan tråd där en skiva i princip utan dunamik används som exempel på "bra dynamik" på en Hifi-mässa. Håhå-ja ja...