Moderator: Redaktörer
mx skrev:Jag bara säger det. Går det att bli nöjd inom denna hobby?
meanmachine skrev:Nöjd är ett knepigt begrepp som saknar driv och passion. När man är nöjd så slutar man sträva, slutar driva och slutar med att kämpa.Hade vi varit nöjd som varelse hade vi nog aldrig hittat ut från hyddorna.
Flint skrev:mx skrev:Jag bara säger det. Går det att bli nöjd inom denna hobby?
Ja, men först när man har slutat kämpa och sträva efter det optimala, perfekta ljudnirvanat. Men då är det å andra sidan inte lika kul längre.
Nattlorden skrev:O ja!
Den stora frågan är om man kan komma till en punkt då man inte kan hitta sätt att bli nöjd-are...
meanmachine skrev:Nattlorden skrev:O ja!
Den stora frågan är om man kan komma till en punkt då man inte kan hitta sätt att bli nöjd-are...
Shakti?
mx skrev:Objektivisten skrev:Ja, det tycker jag. Men slutar man att vara nyfiken så kanske man bör byta hobby.
Är man intresserad av bättre återgivning eller av ett annorlunda ljud i så fall?
Strmbrg skrev:Hm, detta ÄR (fan) ingen hobby längre.
![]()
Inte för mig i alla fall.
Strmbrg skrev:Är hobbyn att meka med och bygga prylar?
Är hobbyn att leta rätt på nya prylar att utforska och kanske köpa?
Är hobbyn att mickla med rummet?
Är hobbyn att upptäcka ny musik?
Flint skrev:Jag är inte så intresserad av musik längre. Jag drivs mer av tekniken och att testa olika kopplingar och ide'er runt ljudåtergivning och hifi. Finner större nöje i att simulera ett slutsteg än att koncentrerat sitta som en mumie och lyssna igenom en hel Pink Floyd-skiva. Håller med phon - ett väl valt frekvenssvep är bättre. (Vilket inte syftar på PF när han säger det, tror jag)
Nattlorden skrev:Strmbrg skrev:Hm, detta ÄR (fan) ingen hobby längre.
![]()
Nä... det är väl snarare en livsstil.
Strmbrg skrev:Nattlorden skrev:Strmbrg skrev:Hm, detta ÄR (fan) ingen hobby längre.
![]()
Nä... det är väl snarare en livsstil.
![]()
Ja, kanske det?
Jag har väl fått en så avslappnad attityd till hela kitet att det liksom inte är så mycket skillnad mellan stereolyssning och tex bokläsning numera.
Liksom.
mx skrev:Men varför ska man satsa på alla dessa superprodukter när ens vardagsrum ändå är där och förstör, och i många fall får det att låta sämre än dåliga prylar.
adzer skrev:Jadå är inga problem. Jag kommer nog vara tämligen nöjd med min rigg inom några år.
Bill50x skrev:mx skrev:Men varför ska man satsa på alla dessa superprodukter när ens vardagsrum ändå är där och förstör, och i många fall får det att låta sämre än dåliga prylar.
Feltänk. Rummet kanske påverkar ljudet (klangfärg typ) mest, men är denna påverkan viktigast (är alltid störst bäst/viktigast)? Jag har i alla fall aldrig varit med om att en bättre apparat låtit sämre än en dålig dito bara för att rummet är kass.
/ B
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot] och 26 gäster