REPSAM satt i konkurs, återuppstår som rehifi.se

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2011-12-06 22:21

paa skrev:Skulle du köpa en begagnad bil(fabrik) av en konkursförvaltare?

Utan tvekan om jag såg en framtid för den. Jag skulle få tillgång till kunskap och teknik och dessutom är det fina i kråksången att trots att farbiken i sig är begagnad är det så fint ordnat att man bygger NYA bilar i den!

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2011-12-06 22:37

vad händer med dem som har saker inne på säljuppdrag?
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-12-06 22:39

meanmachine skrev:vad händer med dem som har saker inne på säljuppdrag?

De får hämta sina saker. Framför allt för att de inte ska blandas ihop med
företagets lager av misstag vid försäljning eller likvidering.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2011-12-06 22:44

CODY skrev:
Alexi skrev:Låter som bristande kompetens hos ledningen.

Va?

har du själv försökt driva ett företag som säljer konsumentprodukter med de marginaler som finns i aktuell marknad och ha flera anställda?

"Ledningen" verkar f ö vara en person.

Jag tycker att det är mycket kompetent att driva upp ett företag som repsam på några år och nå en omsättning om ca 7 MSEK och acceptabel lönsamhet redan första verksamhetsåret.

Vad vet vi - kanske är konkursen en rekonstruktion och ett sätt att bli av med lagret på bankens bekostnad och goda minne? Och med anställda på statens bekostnad? Jag skulle bli mycket förvånad om verksamheten försvinner och förväntar mig att den finns kvar - förmodligen med samme bolagsman. :)
Omsätta 7mkr på 9 anställda imponerar knappast och lönsamheten var knappast acceptabel!
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2011-12-06 22:48

Antalet anställda behöver inte vara heltidanstaällda och desutom räknas ägaren in om han jobbar vilket är fallet i nästan alla småföretag och förmodligen i repsam också. I ÅR räknas alla som fått lön in oavsett arbetad tid eller lön.
Senast redigerad av CODY 2011-12-06 22:49, redigerad totalt 1 gång.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-12-06 22:49

Behöver ju inte bero på bristande kompetens. Just nu har vsätvärlden det lite svårt och då drar man ner på lyxköp. Alla firmor som har bra kompetens i ledningen överlever inte heller. Men visst underlättar det.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2011-12-06 22:49

mx skrev:
meanmachine skrev:vad händer med dem som har saker inne på säljuppdrag?

De får hämta sina saker. Framför allt för att de inte ska blandas ihop med
företagets lager av misstag vid försäljning eller likvidering.

Som sagt dom får hämta det. Många är redan informerade och mycket har redan hämtats upp (det rör sig kanske om 10 prylar).

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2011-12-06 22:52

Alexi skrev:
CODY skrev:
Alexi skrev:Låter som bristande kompetens hos ledningen.

Va?

har du själv försökt driva ett företag som säljer konsumentprodukter med de marginaler som finns i aktuell marknad och ha flera anställda?

"Ledningen" verkar f ö vara en person.

Jag tycker att det är mycket kompetent att driva upp ett företag som repsam på några år och nå en omsättning om ca 7 MSEK och acceptabel lönsamhet redan första verksamhetsåret.

Vad vet vi - kanske är konkursen en rekonstruktion och ett sätt att bli av med lagret på bankens bekostnad och goda minne? Och med anställda på statens bekostnad? Jag skulle bli mycket förvånad om verksamheten försvinner och förväntar mig att den finns kvar - förmodligen med samme bolagsman. :)
Omsätta 7mkr på 9 anställda imponerar knappast och lönsamheten var knappast acceptabel!

Utav dessa 9 var det minst 1 person som hade en tveksam plats i företaget (vet inte ens vad han gjorde).

Ett antal personer hade delar av lönen betald av arbetförmedlingen.

Jag har inte heltid.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-12-06 22:53

Alexi skrev:Omsätta 7mkr på 9 anställda imponerar knappast och lönsamheten var knappast acceptabel!

Nu var det ju fem anställda o en oms på 7,7 mkr i senaste bokslutet.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2011-12-06 22:54

Harryup skrev:Behöver ju inte bero på bristande kompetens. Just nu har vsätvärlden det lite svårt och då drar man ner på lyxköp. Alla firmor som har bra kompetens i ledningen överlever inte heller. Men visst underlättar det.

mvh/Harryup

Inte att förringa. Grekerna, italienarna m.fl. har ställt till det även för den svenska hifi-handeln.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2011-12-06 22:58

Ett problem har varit att man tidigare betalt för mycket för inköp och därmed fått för låga marginaler. Något som fortfarande belastar företaget.

Många som vill sälja saker till oss vill ha mer betalt för sina saker än vad nypriset är för en handlare. Varför ska man då köpa den begagnad? Finns minst 1 person här i tråden jag haft en sådan diskussion med.

Kan nämna två produkter som vi sålde billigare än dom köptes in. Wilson Audio Watt Puppy 8 samt Transparent Reference XL.

Vem går med på dom marginaler branschen kräver på denna typ av produkter, dvs man får kanske 1/8 av nypris.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-06 23:01

Vinylcalle skrev:Ett problem har varit att man tidigare betalt för mycket för inköp och därmed fått för låga marginaler. Något som fortfarande belastar företaget.

Många som vill sälja saker till oss vill ha mer betalt för sina saker än vad nypriset är för en handlare. Varför ska man då köpa den begagnad? Finns minst 1 person här i tråden jag haft en sådan diskussion med.

Kan nämna två produkter som vi sålde billigare än dom köptes in. Wilson Audio Watt Puppy 8 samt Transparent Reference XL.

Vem går med på dom marginaler branschen kräver på denna typ av produkter, dvs man får kanske 1/8 av nypris.

MvH Carl

Varför gick ni med på det?

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2011-12-06 23:02

Flint skrev:
Vinylcalle skrev:Ett problem har varit att man tidigare betalt för mycket för inköp och därmed fått för låga marginaler. Något som fortfarande belastar företaget.

MvH Carl

Varför gick ni med på det?

Vilket? Och vadå vi, jag gör bara bra affärer 8) .

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-12-06 23:04

Det är något tragiskt med det hela. Jag kan inte sätta fingret på det, men det finns något mer som inte är sagt eller syns. Vilka är de stora fordringsägarna? Det där affärssystemet för 1 miljon undrar jag över. Var det betalt? Det låter som om det är en fatal kostnad för ett bolag i den storleksordningen. Även 250 tusen är alldeles för mycket.

Jag tror Alexi kan få rätt angående en rekonstruktion.

Jag önskar det bästa för grabbarnas skull.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-06 23:04

Vinylcalle

Att betala för mycket för skrotet in förstås!

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2011-12-06 23:06

MvH Carl

Menar du att ni bjudit för mycket för köpen in? 8O

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-12-06 23:07

meanmachine skrev:

MvH Carl

Ptja, då får man nog räkna med att affärerna går tungt.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-06 23:08

Inkompetens.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2011-12-06 23:10

petersteindl skrev:Det är något tragiskt med det hela. Jag kan inte sätta fingret på det, men det finns något mer som inte är sagt eller syns. Vilka är de stora fordringsägarna? Det där affärssystemet för 1 miljon undrar jag över. Var det betalt? Det låter som om det är en fatal kostnad för ett bolag i den storleksordningen. Även 250 tusen är alldeles för mycket.

Jag tror Alexi kan få rätt angående en rekonstruktion.

Jag önskar det bästa för grabbarnas skull.

MvH
Peter

Affärssystemet utvecklades först av en konsult. Han ansågs inte leverera vad han skulle (jag vet inte så mycket om det hela) och blev stämd. Det har pågått en tvist om detta i 1/2-1 år minst.
Sedan tog en anställd och en konsult på sig att färdigställa det hela. Det har dom jobbat heltid med i kanske 6 månader.
Arbetet har alltså betalats kontinuerligt.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2011-12-06 23:10

min erfarenhet är snarare tvärt om. De bjuder rätt lågt. Jag värderade min theta peral och wadia 12 som jag fick av dig calle ett pris på 500:- för och runt en tusing för daccen.. Sålde dem och fick fan 5000:- för dem snabbt som attan gick det. Tycker det var svinigt lågt.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-12-06 23:11

Har gjort en beställning, hoppas allt går väl nu. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-12-06 23:12

meanmachine skrev:

MvH Carl

Låter snarare som man överskattat marknadens intresse för dessa högstatusprylar. Kanske man skulle ha ett maxbelopp man tar in prylar baserat på vad som har en möjlighet att finna nya ägare. Dyrkabel kanske man skall undvika totalt?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2011-12-06 23:15

Nattlorden skrev:
meanmachine skrev:

MvH Carl

Låter snarare som man överskattat marknadens intresse för dessa högstatusprylar. Kanske man skulle ha ett maxbelopp man tar in prylar baserat på vad som har en möjlighet att finna nya ägare. Dyrkabel kanske man skall undvika totalt?

Klart är ju att man bör betrakta inköp av hiend som en vara med låg omsättningshastighet vilket givetvis påverkar inköpspris och marginal. Men varor med erkänt hög omsättningshastiget bör man bjuda med större del av marginal eftersom man vet att de går som smör och även där upplever jag att man inte gjorde skillnad. Min bedömning.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2011-12-06 23:16

Ragnwald skrev:Har gjort en beställning, hoppas allt går väl nu. :)

Spännande. :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2011-12-06 23:17

mx skrev:
meanmachine skrev:

MvH Carl

Ptja, då får man nog räkna med att affärerna går tungt.

Det har gjorts vid vissa tillfällen ja. Ibland på grund av förutsättningar som inte kunnat förutses. Ibland på grund av för dålig koll på vilka marginaler som krävts.

Men jag tror få människor skulle värdera ett par högtalarkablar med ett nypris på 200 000 kr till motsvarande 4-5000 kr (vilket är den nivå som hade krävts för att få en normal marginal).

Det finns helt enkelt ingen bok att följa vad det gäller denna typ av försäljning/inköp. (ingen bra) Allt baseras på vår kunskap och erfarenhet. På 3000-4000 inköp (borde ligga omkring där på ett år) kommer några saker att missbedömas.

MvH Cark
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2011-12-06 23:20

meanmachine skrev:min erfarenhet är snarare tvärt om. De bjuder rätt lågt. Jag värderade min theta peral och wadia 12 som jag fick av dig calle ett pris på 500:- för och runt en tusing för daccen.. Sålde dem och fick fan 5000:- för dem snabbt som attan gick det. Tycker det var svinigt lågt.

Ganska säker på att jag aldrig gjort en sådan värdering.
För 500 spänn får du ju inte en begagnad fjärr till en Wadia eller Theta.

Jag har trots all statistik på alla inköp och försäljningar dom senaste åren inom bolaget.

På nyförsäljning är "normal" marginal 35-50%. Detta med den enda uppgiften att sälja varan och ha ett demoex eller motsvarande.

Vår marginal bör alltså ligga över detta men har nog historiskt legat under det snittet. Sista månaderna har vi däremot kommit rätt.

MvH Carl
Senast redigerad av Vinylcalle 2011-12-06 23:22, redigerad totalt 1 gång.
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2011-12-06 23:21

Har den nog kvar i mailboxen vännen 8) Tyckte då att du var en idiot och jag spottade och svor men nu är jag förbi det ;)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Tresor

Inläggav Tresor » 2011-12-06 23:23

Lite nyfiken på det här med affärssystemet, är det ett egen utvecklat som man försökt sig på och kostnaderna har skenat eller är det implementering av ett färdigt? I så fall vilket system valde man då för denna verksamhet? Tycker 1 miljon kronor låter som otroligt mycket för ett företag i denna storleksordning med en verksamhet som går ut på att köpa och sälja, alltså ingen produktion eller annan "komplicerad" verksamhet som skall planeras och hållas koll på kostnader och tider inom.

//tresor

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2011-12-06 23:24

Nattlorden skrev:
meanmachine skrev:

MvH Carl

Ligger en del sanning i det. Samtidigt kan vissa produkter dra folk till affären. Vilket i sig har ett mervärde.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-06 23:25

Vinylcalle
Hade ni stort ekonomiskt stöd från samhället i början? Tippar att konsulten var en del av det.
Senast redigerad av Flint 2011-12-06 23:26, redigerad totalt 1 gång.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi