REPSAM satt i konkurs, återuppstår som rehifi.se

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-12-06 23:25

Vinylcalle skrev:Ligger en del sanning i det. Samtidigt kan vissa produkter dra folk till affären. Vilket i sig har ett mervärde.

Sant det med. Hur många drog inte era pi60 dit. :wink:

(Fastän det bara verkar vara jag som fann en optimal placering av dem)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2011-12-06 23:25

meanmachine skrev:Har den nog kvar i mailboxen vännen 8) Tyckte då att du var en idiot och jag spottade och svor men nu är jag förbi det ;)

Enda affären jag vet att vi gjort var med lite kina-hifi. Jag utesluter inte att någon annan använt mitt namn.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2011-12-06 23:27

Flint skrev:Vinylcalle
Hade ni stort ekonomiskt stöd från samhället i början? Tippar att konsulten var en del av det.

Inget jag känner till. Men konsulten var det inte. Rehifi/Repsam har existerat i 6-7 år. Jag började jobba där för 1 år sedan.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2011-12-06 23:28

Nattlorden skrev:
Vinylcalle skrev:Ligger en del sanning i det. Samtidigt kan vissa produkter dra folk till affären. Vilket i sig har ett mervärde.

Sant det med. Hur många drog inte era pi60 dit. :wink:

(Fastän det bara verkar vara jag som fann en optimal placering av dem)

Bra exempel. Men ett ännu bättre exempel är just Wilson.

Jag hittade bäst placering, hos min bror :D .

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-12-06 23:28

Vinylcalle skrev:Men jag tror få människor skulle värdera ett par högtalarkablar med ett nypris på 200 000 kr till motsvarande 4-5000 kr (vilket är den nivå som hade krävts för att få en normal marginal).

Självklart inte. Max 100:-/löpmeter baserat på att de är något lite snyggare än EKK. 8)

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2011-12-06 23:29

Nattlorden skrev:
Vinylcalle skrev:Men jag tror få människor skulle värdera ett par högtalarkablar med ett nypris på 200 000 kr till motsvarande 4-5000 kr (vilket är den nivå som hade krävts för att få en normal marginal).

Självklart inte. Max 100:-/löpmeter baserat på att de är något lite snyggare än EKK. 8)

8)
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2011-12-06 23:31

Vinylcalle skrev:
meanmachine skrev:Har den nog kvar i mailboxen vännen 8) Tyckte då att du var en idiot och jag spottade och svor men nu är jag förbi det ;)

Enda affären jag vet att vi gjort var med lite kina-hifi. Jag utesluter inte att någon annan använt mitt namn.

MvH Carl

Tycker det var ruttet som attan. Vilketsom så är det historia :) Jag är ju kapabel att lösa saker själv men ibland är det enkelt och gå till typ er och göra allt på ett bräde istället för att tjafsa med försäljning :) OM ni än då har nått man vill åt
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
metheny
Inaktiverad

Inläggav metheny » 2011-12-06 23:32

Vinylcalle skrev:Ett problem har varit att man tidigare betalt för mycket för inköp och därmed fått för låga marginaler. Något som fortfarande belastar företaget.

Många som vill sälja saker till oss vill ha mer betalt för sina saker än vad nypriset är för en handlare. Varför ska man då köpa den begagnad? Finns minst 1 person här i tråden jag haft en sådan diskussion med.

Kan nämna två produkter som vi sålde billigare än dom köptes in. Wilson Audio Watt Puppy 8 samt Transparent Reference XL.

Vem går med på dom marginaler branschen kräver på denna typ av produkter, dvs man får kanske 1/8 av nypris.

MvH Carl

Kompetent ledning men inkompetent inköpare alltså?

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2011-12-06 23:32

meanmachine skrev:
Vinylcalle skrev:

MvH Carl

Tycker det var ruttet som attan. Vilketsom så är det historia :) Jag är ju kapabel att lösa saker själv men ibland är det enkelt och gå till typ er och göra allt på ett bräde istället för att tjafsa med försäljning :) OM ni än då har nått man vill åt

Som jag förstått det har inte alla på Rehifi varit helt nöjda med dina affärer heller alla gånger 8) :lol: .

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2011-12-06 23:34

metheny skrev:
Vinylcalle skrev:Ett problem har varit att man tidigare betalt för mycket för inköp och därmed fått för låga marginaler. Något som fortfarande belastar företaget.

Många som vill sälja saker till oss vill ha mer betalt för sina saker än vad nypriset är för en handlare. Varför ska man då köpa den begagnad? Finns minst 1 person här i tråden jag haft en sådan diskussion med.

Kan nämna två produkter som vi sålde billigare än dom köptes in. Wilson Audio Watt Puppy 8 samt Transparent Reference XL.

Vem går med på dom marginaler branschen kräver på denna typ av produkter, dvs man får kanske 1/8 av nypris.

MvH Carl

Kompetent ledning men inkompetent inköpare alltså?

Ingen idé att kommentera.
Senast redigerad av Vinylcalle 2011-12-06 23:38, redigerad totalt 2 gånger.
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2011-12-06 23:34

Vinylcalle skrev:
meanmachine skrev:
Vinylcalle skrev:

MvH Carl

Som jag förstått det har inte alla på Rehifi varit helt nöjda med dina affärer heller alla gånger 8) :lol: .

MvH Carl

8O :? 8) :lol: :oops: :( :) :D :twisted: :wink: :?: :!: :idea: :arrow: :( :) :D

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-12-06 23:35

me the ny - när skall du berätta för oss vem "me the old" var?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-12-06 23:58

Vinylcalle skrev:
petersteindl skrev:Det är något tragiskt med det hela. Jag kan inte sätta fingret på det, men det finns något mer som inte är sagt eller syns. Vilka är de stora fordringsägarna? Det där affärssystemet för 1 miljon undrar jag över. Var det betalt? Det låter som om det är en fatal kostnad för ett bolag i den storleksordningen. Även 250 tusen är alldeles för mycket.

Jag tror Alexi kan få rätt angående en rekonstruktion.

Jag önskar det bästa för grabbarnas skull.

MvH
Peter

Affärssystemet utvecklades först av en konsult. Han ansågs inte leverera vad han skulle (jag vet inte så mycket om det hela) och blev stämd. Det har pågått en tvist om detta i 1/2-1 år minst.
Sedan tog en anställd och en konsult på sig att färdigställa det hela. Det har dom jobbat heltid med i kanske 6 månader.
Arbetet har alltså betalats kontinuerligt.

MvH Carl

Trist, för en sådan typ av installation skulle inte jag betalat förrän det fungerar och det skulle stå i avtalet.

I en annan tråd skrev jag så här.

petersteindl skrev: ...Det finns 3 ömsesidiga frågor som [s]borde[/s] [s]skall[/s] måste besvaras i avtal och som alltid bör finnas med 8)

1.) Vad skall levereras? Uppdragsgivaren d v s kunden specificerar. Uppdragstagaren godkänner att leverera varan eller ger andra förslag. Uppdragsgivare och uppdragstagare kommer överens.

2.) När skall det levereras? Kunden ger önskemål. Uppdragstagaren säger sitt. Datum överenskommes.

3.) Vad är priset på det som skall levereras? Uppdragstagaren ger offert. Uppdragsgivaren prutar eller har begränsad budget eller minskar på varans omfattning. Priset jämkas och överenskommelse sker.

Sedan kan dessa frågor specificeras ytterligare. Leveransvillkor. Toleranser. Betalningsvillkor, etc.

mvH
Peter

Här måste man förstå att med leverans menas att varan man beställt har godkänts av uppdragsgivaren enligt punkt 1. Därför måste varan specificeras mycket noggrant så att båda parter är överens om vad som skall levereras och hur det skall fungera. Är varan bristfällig och inte fungerar enligt specifikation i avtalet så åligger det uppdragstagaren att åtgärda felen inom en viss fastlagd tidsperiod eller ändra priset eller återta varan.

Denna problematik innebär alltid tidsfördröjningar för uppdragsgivaren enligt punkt 2 ovan och om uppdragstagaren borde ha förstått problematiken så finns det ansvar hos uppdragstagaren som på ett eller annat sätt kan bli skadeståndsskyldig.

Det gäller således att vara lite hårdare redan vid avtalsskrivning och det gäller även för uppdragstagaren. Då jag tittade på affärssystem så krävde säljaren att jag hade utbildad personal som klarade att hantera dylika system. Det gick helt enkelt inte bara att köpa. Det är stora och komplicerade system som kräver underhåll och en duktig administratör som snabbt kan sätta sig in i systemet och lära ut det till övrig personal. Då har man ömsesidiga krav på varandra mellan köpare och säljare och den som har högst krav är alltid den som skall betala d v s kunden.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-07 00:02

Fan petersteindl. Du skulle ha gett dig in i den där smeten du och visat vad kassaapparaten ska vara till för. Då hade det gått bra. Så kunde du ha tagit in mig som prao. Va fint vi skulle ha höjt även medelåldern.
Senast redigerad av Flint 2011-12-07 00:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2011-12-07 00:10

Det är nog bara på faktiskt som en annans angelägenhet tar upp 12sidor av fritt spekulerande utan hämningar :o 8O :wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-12-07 00:10

Nattlorden skrev:me the ny - när skall du berätta för oss vem "me the old" var?

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 56#1234656

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-12-07 00:11

Metheny är en attans duktig gitarrist, vem "me the old" var har redan
omtalats av den nye . . . ergo, läs på, läs rätt . . .

ps. Aerob, den spjuvern, hann visst före . . .
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2011-12-07 00:14

Men Laila du är bra ändå än om du är lite efter :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-07 00:15

Laila skrev:

Metheny är en attans duktig gitarrist, vem "me the old" var har redan
omtalats av den nye . . . ergo, läs på, läs rätt . . .

ps. Aerob, den spjuvern, hann visst före . . .

Har inte Metheny såna där fladderfingrar? Jag menar gitarristen Metheny, originalet. Motionsgitarrist?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-12-07 00:28

Vet/förstår inte vad Flint talar om . . .(är Rune Gustafsson en
"Motionsgitarrist" . . . ?). . . 8O
Däremot så innehar tex Mats Ronander sånna . . . har jag sett . . . :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-07 00:31

Du är i gott sällskap. Jag förstår det inte själv. Är alltså Metheny en jazzfarbror? Kanske tom. en DemoJazzFarbror? Jag känner inga såna.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-12-07 00:35

petersteindl skrev:
Vinylcalle skrev:
petersteindl skrev:Det är något tragiskt med det hela. Jag kan inte sätta fingret på det, men det finns något mer som inte är sagt eller syns. Vilka är de stora fordringsägarna? Det där affärssystemet för 1 miljon undrar jag över. Var det betalt? Det låter som om det är en fatal kostnad för ett bolag i den storleksordningen. Även 250 tusen är alldeles för mycket.

Jag tror Alexi kan få rätt angående en rekonstruktion.

Jag önskar det bästa för grabbarnas skull.

MvH
Peter

Affärssystemet utvecklades först av en konsult. Han ansågs inte leverera vad han skulle (jag vet inte så mycket om det hela) och blev stämd. Det har pågått en tvist om detta i 1/2-1 år minst.
Sedan tog en anställd och en konsult på sig att färdigställa det hela. Det har dom jobbat heltid med i kanske 6 månader.
Arbetet har alltså betalats kontinuerligt.

MvH Carl

Trist, för en sådan typ av installation skulle inte jag betalat förrän det fungerar och det skulle stå i avtalet.

I en annan tråd skrev jag så här.

petersteindl skrev: ...Det finns 3 ömsesidiga frågor som [s]borde[/s] [s]skall[/s] måste besvaras i avtal och som alltid bör finnas med 8)

1.) Vad skall levereras? Uppdragsgivaren d v s kunden specificerar. Uppdragstagaren godkänner att leverera varan eller ger andra förslag. Uppdragsgivare och uppdragstagare kommer överens.

2.) När skall det levereras? Kunden ger önskemål. Uppdragstagaren säger sitt. Datum överenskommes.

3.) Vad är priset på det som skall levereras? Uppdragstagaren ger offert. Uppdragsgivaren prutar eller har begränsad budget eller minskar på varans omfattning. Priset jämkas och överenskommelse sker.

Sedan kan dessa frågor specificeras ytterligare. Leveransvillkor. Toleranser. Betalningsvillkor, etc.

mvH
Peter

Här måste man förstå att med leverans menas att varan man beställt har godkänts av uppdragsgivaren enligt punkt 1. Därför måste varan specificeras mycket noggrant så att båda parter är överens om vad som skall levereras och hur det skall fungera. Är varan bristfällig och inte fungerar enligt specifikation i avtalet så åligger det uppdragstagaren att åtgärda felen inom en viss fastlagd tidsperiod eller ändra priset eller återta varan.

Denna problematik innebär alltid tidsfördröjningar för uppdragsgivaren enligt punkt 2 ovan och om uppdragstagaren borde ha förstått problematiken så finns det ansvar hos uppdragstagaren som på ett eller annat sätt kan bli skadeståndsskyldig.

Det gäller således att vara lite hårdare redan vid avtalsskrivning och det gäller även för uppdragstagaren. Då jag tittade på affärssystem så krävde säljaren att jag hade utbildad personal som klarade att hantera dylika system. Det gick helt enkelt inte bara att köpa. Det är stora och komplicerade system som kräver underhåll och en duktig administratör som snabbt kan sätta sig in i systemet och lära ut det till övrig personal. Då har man ömsesidiga krav på varandra mellan köpare och säljare och den som har högst krav är alltid den som skall betala d v s kunden.

MvH
Peter
Jag har inte sett en enda implementation av affärssystem som gått bra :D
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-12-07 00:36

Flint skrev:Du är i gott sällskap. Jag förstår det inte själv. Är alltså Metheny en jazzfarbror? Kanske tom. en DemoJazzFarbror? Jag känner inga såna.

En Jazz/Folk-farbror kanske, "DemoJazzFarbror" knappast . . .
(tror jag ä kaske bäst att tillägga :oops: ).

Användarvisningsbild
Egerwood

Inläggav Egerwood » 2011-12-07 00:44

Ragnwald skrev:Har gjort en beställning, hoppas allt går väl nu. :)

då är vi två som hoppas, efter allt snack i tråden misstänkte jag att det skulle bli sänkningar på deras sida. jag köpte en receiver som sänktes från 9900 till 5900. hoppas allt går i lås nu bara.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-12-07 00:57

MagnusÖstberg skrev:...
Jag har inte sett en enda implementation av affärssystem som gått bra :D

Det har jag :D Det var ett system från Navision. Jag har sett fler system som fungerar jättebra dock måste man knappa in saker som skall knappas in så att det kontinuerligt är uppdaterat.

Många system fungerar inte. Jag tror att SAP gör fina system. De finns i modulform och det gäller att inte köpa på sig för många moduler.

Dustins affärssystem måste så vitt jag kan se det fungera alldeles utmärkt. Amazon.com också. Nike verkar också ha ett utmärkt system.

Mindre nystartade system skulle jag inte befatta mig med. Det finns dock några svenska system som jag hört gott om. Jeeves heter det ena. Jag minns inte vad det andra heter.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Abust
inaktiv

Inläggav Abust » 2011-12-07 01:00

Nu skulle det stå till pass ett brant rör så man kunde kasa fort i säng.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-07 01:03

Abust skrev:Nu skulle det stå till pass ett brant rör så man kunde kasa fort i säng.

Kör försiktigt.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-12-07 01:13

Att systemen fungerar betyder inte att implementationen gör det - eller är billiga! ;)

Försvaret la nyligen ner sin SAP-implementation efter att ha plöjt ner någon dryg miljard på det med hänvisning till att det beslutet skulle spara dem 680 miljoner. Jag har fortfarande inte riktigt förstått den matematiken ;)

Implementionerna och underhållet är som svarta hål. Och man bör anpassa sina rutiner efter det system man valt, och inte systemet efter de rutiner man har. Om man inte badar i pengar förstås..

Det är rätt vanligt att systemen är moduler som sagt (oavsett system), moduler som upplevs som knappt användbara utan anpassning. Anpassning som kostar ett svart hål till... Och har man otur har man byggt in sig i en härva av anpassningar som gör att ett byte av system närmast är omöjligt kostnadsmässigt. Man får fortsätta betala dyra underhållskostnader/licenspengar helt enkelt eftersom man inte har råd att byta system - fast man vill.

Återigen - anpassa rutinerna efter systemen och minimera anpassningarna!

Jag är helt på din linje att när det gäller den är typen av program så köper man inte programmet utan en funktion och skall hålla inne med betydande del av betalningen tills funktion erhållits.

Jag tycker det verkar som om Rehifi blivit helt förda bakom ljuset av sin första "konsult" som lovade guld och gröna skogar och hamnade i en härva de inte kom ut ur. De hade inte råd att börja om från början och försökte lösa det med egen personal (????) som definitivt var på fel plats om han/hon hade kunskap om sådant här, och någon annan snubbe som lovade att han kunde hjälpa till - konsult nummer 2. Uppenbarliggen fick de ingen färdig leverans på nära 2 år.

Personen som fick sluta kostade 100 000. Det är inte betalning för 6 mpnader. Räkna bort sociala avgifter och jox.

Trist och tråkigt.

Jag tror inte samma ägare får köpa tillbaka bolaget, men rekonstruktion känns rimmligt. Kanske vågar personalen ta steget ut och satsa tillsammans några stycken?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-12-07 01:35

MagnusÖstberg skrev: ...

Jag tror inte samma ägare får köpa tillbaka bolaget, men rekonstruktion känns rimmligt. Kanske vågar personalen ta steget ut och satsa tillsammans några stycken?

Normalt blir före detta ägare tillfrågade först om att köpa rättigheter, varulager etc. Anser kk-förvaltaren att budet är för lågt så styckas grejerna och säljs ut på auktion eller via annons eller på något annat sätt. Det är tiden tills konkursen är avslutad som är viktig del. Förvaltare skall ju också ha betalt. Om förre ägaren eller ägarna köper allt till någorlunda vettigt pris så får han det.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-12-07 10:18

Aerob skrev:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 56#1234656

Danke schön.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi