OA116 med fjong i basen - byggtråd

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57246
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2011-11-25 20:33

"Friskt kopplat, hälften brunnet!" :D
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39788
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2011-11-25 20:46

Nattlorden skrev:
petersteindl skrev:Stig Carlsson valde att åtgärda detta genom att polaritetsvända mellanregistret och även polaritetsvända diskanten


på vilket sätt gör detta något bättre än att polaritetsvända basen? (om nej, jag märker inte ord, jag undrar faktiskt på allvar om det är någon skillnad på de två förfarandena)


Per definition väljs det polaritet så att DC+ på högtalarklämmorna renderar i konrörelse utåt i rummet. Stig Carlson valde att följa detta.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39788
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2011-11-25 20:48

grafpro skrev:Filtret börjar ta form. Vad tror ni? Visst ser det bra ut!

Bild


Det ser ut som då jag håller på 8) :D Kör så det ryker :P

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska
 
Inlägg: 28546
Blev medlem: 2007-02-17
Ort: Himlafiket

Inläggav KarlXII » 2011-11-25 21:05

grafpro skrev:Filtret börjar ta form. Vad tror ni? Visst ser det bra ut!

Bild


Bara att sänka ner i epoxy när det är klart! :D
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57246
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2011-11-25 21:07

petersteindl skrev:Per definition väljs det polaritet så att DC+ på högtalarklämmorna renderar i konrörelse utåt i rummet. Stig Carlson valde att följa detta.


Ok, ingen som helst teknisk skillnad då. Så då fasvänder man basen och högtalarklämmorna. 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39788
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2011-11-25 21:39

Nattlorden skrev:
petersteindl skrev:Per definition väljs det polaritet så att DC+ på högtalarklämmorna renderar i konrörelse utåt i rummet. Stig Carlson valde att följa detta.


Ok, ingen som helst teknisk skillnad då. Så då fasvänder man basen och högtalarklämmorna. 8)


Riktigt så enkelt ansåg Stig Carlsson det inte vara eftersom det fanns en befintlig nomenklatur skriven på kretskorten som Stig Carlsson ville följa så att det blev mer enhetligt att i efterhand följa nomenklaturen och se vad som var gjort, vid t.ex. service. Är diskanterna anslutna i omvänd polaritet så skall det framgå av det som står skrivet på kretskortet och på kabelns anslutning till diskanterna. Står det plus på kretskortet och minus (-) på diskanterna ansluts till plus (+) på kretskorten så betyder det att diskanterna är anslutna med omvänd polaritet och därmed också i omvänd polaritet gentemot inkommande signal till högtalaren.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
rampitsch
 
Inlägg: 549
Blev medlem: 2011-02-05
Ort: Västerhaninge (Stockholm)

Inläggav rampitsch » 2011-11-25 22:29

Koppla på Grafpo! Antar att det blir en del försök innan du når fram, men redogör gärna för vad det är du gör och testar.

All lycka till!

Kraniet
 
Inlägg: 12554
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Inläggav Kraniet » 2011-11-25 23:35

ett litet varnande ord bara när det kommer till kablar med krokodilklämmor. Jag köpte ett par billiga på kjell och de varierar enormt i motstånd. de "bästa" har bara 0,5ohm motstånd medan de "värsta" har 3ohm i motstånd! Det här påverkar filtrets funktion rätt så markant.
För mig visade det sig i att jag inte fick det resultat jag simulerat när jag väl mätte. Men med flera ohm extra motstånd i kopplingarna mellan förstärkare, filter och högtalare så är det knappast förvånande..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
grafpro
 
Inlägg: 529
Blev medlem: 2009-03-21
Ort: Växjö

Inläggav grafpro » 2011-11-26 01:13

Kraniet skrev:ett litet varnande ord bara när det kommer till kablar med krokodilklämmor. Jag köpte ett par billiga på kjell och de varierar enormt i motstånd. de "bästa" har bara 0,5ohm motstånd medan de "värsta" har 3ohm i motstånd! Det här påverkar filtrets funktion rätt så markant.
För mig visade det sig i att jag inte fick det resultat jag simulerat när jag väl mätte. Men med flera ohm extra motstånd i kopplingarna mellan förstärkare, filter och högtalare så är det knappast förvånande..


Ja, de är luriga. Den där modellen jag har ger 0,5ohm . Man får tänka efter lite var man sätter dem. Labsladdar är årets julklapp.

Nu ser det faktiskt ut som att ett 2:a ordnings lågpass kan räcka för baselementet. Kanske typ 7mH och 80uF. Med lite dämpning på mellanregistret börjar det låta ganska lovande. Men - det kostar bedrövligt mycket. Någon som har specialpris på MKP/MKT-kondingar någonstans?
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Användarvisningsbild
grafpro
 
Inlägg: 529
Blev medlem: 2009-03-21
Ort: Växjö

Inläggav grafpro » 2011-11-27 18:52

Basdelen av filtret är klar. Tror jag. Synpunkter mottages tacksamt.

Bakgrunden finns i en bild tidigare och består i att elementet distar besvärande redan vid 1300Hz och bryter ihop definitivt vid 4-5kHz. Bland Seas egna filterförslag för andra liknande element finns ibland förslag att förse filtret med en extra LC-krets för att definitivt döda vissa sådana katastrofala frekvenser. Det blir extra dyrt och besvärligt.

Om vi ska behålla Carlssons mellanregisterfilter från 1979 ska vi försöka dela vid 350Hz och det måste alltså ske ganska brant. Efter åtskilligt experimenterande har jag landat i 6,8mH och 82uF. Då får man följande utgång från filtret:

Bild

Det känns sådär halvbra. Med mindre spole och större konding blir det lite brantare vid brytfrekvens men lägre impedans. Man vill inte gå under 5ohm, åtminstone. 6,8mH spole finns dessutom hos HifiKit och SCR-kondensator 82uF hos Elfa. Inte helt gratis, tyvärr.

Men värre är att vi hamnar tillräckligt nära elementets impedansmässiga berg-och-dalbana som därmed jäklas lite. Man kan bara hoppas att höjningen kring 70Hz inte blir besvärande. Men jag förstår inte riktigt varför det blir sådär. Mot ett 8ohms motstånd istället för elementet ser det helt normalt ut, så det är inte något spöke i mätningen.

Bild

Mätning av frekvenskurva och dist nära elementet visar ändå att filtret funkar som det ska. Brytfrekvens ligger rätt. Distorsionen vid 1,3kHz dämpas 40dB och hemskheterna högre upp dämpas 50dB. Verkar helt betryggande.

Då blir nästa sak att försöka anpassa nivåerna i mellanregister och diskant.
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39788
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2011-11-27 20:36

Då Stig Carlsson höll på med sin modifikation, så fick han det inte att fungera med att hålla mellanregisterdelen konstant eftersom det fasmässigt inte blev en snygg delning mellan bas och mellanregister.

Därför gick Stig upp lite i delningsfrekvens. Han tog också hänsyn till golvreflexen vid sin dimensionering.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
grafpro
 
Inlägg: 529
Blev medlem: 2009-03-21
Ort: Växjö

Inläggav grafpro » 2011-11-29 16:39

Har gjort lite mätningar idag, som gav ett så bra resultat att jag måste få visa. I tråden om transientförmåga i allmänhet gjorde jag jämförande mätningar på OA52, OA14 och OA116. De visar tydliga skillnader. Då blev jag nyfiken på hur samma mätning på nya OA116 (filtret är nu ganska klart) skulle te sig. Ber att först som bakgrund få citera mig själv från den tråden:

*********************************

Jakten på det innersta väsendet i Den Mystiska Transientförmågan är nog som den klassiska löken. Skal efter skal och längst in - ingenting. Jag tror att det som allmänt avses med transientförmåga - särskilt i basen - "punch, kraft, sting" eller "torr, distinkt, transparent" i själva verket inte är annat än "klang". Det finns ingen mystisk transientförmåga. Därmed är man tillbaka i regel ett: en bra högtalare ska ha en jämn frekvensgång. Långt ner i basen och långt upp i diskanten. (Regel två är att den ska ha låg distorsion, särskilt tredjetonsdistorsion. Regel tre är att alla andra finesser faller platt om inte regel ett och två är uppfyllda.)

Men man kan problematisera lite. Saken är ju att korta ljud, tonskurar med bara några få cykler, har en flora av övertoner och undertoner. Övertonerna är inget större problem, de faller snabbt av i amplitud uppåt. Undertonerna är problemet. I diverse grafer tidigare ser men att exempelvis tre cykler av en viss frekvens har ett starkt spektrum av undertoner på halva frekvensen och ännu lägre. Om de saknas blir det inget fjong i basen. Då är det lätt att säga att en högtalare ska gå långt ner i frekvens så är saken klar. Men i själva verket kommer undertonshalten mera att bestämmas av hur brant tonkurvan faller där den börjar falla.

Alla basreflexlådor är i princip fjärde ordningens högpassflter. Men från resonansfrekvensen och en oktav neråt varierar det kraftigt efter hur låda och element anpassats. Det kan vara allt från 15dB till uppåt 30dB! Undertonerna från en kort tonskur strax ovanför resonansfrekvens blir då mycket olika starka. Där sitter klangen i anslag från bastrumma, pukor, elbas mm tror jag. Se följande tre exempel, mätta på samma plats med samma signal, en tonskur av tre perioder 30Hz. Alla tre högtalarna är avstämda till ungefär 30Hz och har alltså ungefär samma nominella frekvensgång och samma förmåga att återge dessa 30Hz.

Högtalare 1:
Bild
Notera nivån på första undertonen, 15Hz. Strunta i den svarta kurvan.

Högtalare 2:
Bild
Första undertonen ungefär 6dB svagare. Det är ganska mycket.

Högtalare 3:
Bild
Första undertonen ytterligare 6dB svagare. Närmast obefintlig.

Jag tror de flesta lyssnare lätt skulle identifiera dessa tre i blindtest med denna testsignal, och sannolikt föredra den första.

...

************************************

Högtalare 1 är alltså OA52, Högtalare 2 är OA14 och högtalare 3 är OA116. Se nu Högtalare 4:

Bild

Första undertonen 5dB bättre än OA52. Visst blir man glad!
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Användarvisningsbild
lemmts
 
Inlägg: 410
Blev medlem: 2006-10-20
Ort: Stockholm

Inläggav lemmts » 2011-11-29 19:19

Bravo!
Kurvan ser dessutom jämnare ut vid 30 Hz, vad det nu kan bero på.

Lasse

Användarvisningsbild
rampitsch
 
Inlägg: 549
Blev medlem: 2011-02-05
Ort: Västerhaninge (Stockholm)

Inläggav rampitsch » 2011-12-01 22:03

Kul att det går framåt!

Hur går det med själva nivåanpassningen för mellan och diskant?
Det intressanta i slutändan är ju trots allt helheten 8) .

Fortsatt lycka till!

//Rampitsch

Användarvisningsbild
grafpro
 
Inlägg: 529
Blev medlem: 2009-03-21
Ort: Växjö

Inläggav grafpro » 2011-12-02 19:01

Lägesrapport

Det uttrycktes önskemål om mätning utomhus så att vi kan jämföra med gamla utemätningen i Sonabbroschyren. Det är förbaskat mörkt och kallt och regnigt att dra ut sladdar och mikrofoner, men vad gör man inte för konsten och kulturen.

Bild

Inte illa, eller hur? Som vanligt droppar (sannolikt) min mätutrustning någon dB vid 20Hz och ytterligare ett par dB vid 15Hz. Kompenserat blir det ännu bättre. De kraftiga svängningarna som börjar över 200Hz är överraskande starka, högtalaren stod inte riktigt mot vägg, kanske 3dm från. Jag gissar att det är väggreflexen. Men under 100Hz är det en dröm.

I övrigt kan meddelas att filterjobbet blev krångligare än väntat. Det ska man nog alltid vänta...

För den intresserade utvecklades krånglet under ett par dagar genom att min så fina delning av baselementet med 6,8mH plus 82uF inte gick ihop med mellanregistret. det blev en ordentlig svacka på 3-4dB vid 350Hz. Då tror man att en höjning av brytfrekvensen fixar saken, fast med viss tvekan eftersom distorsion vid 1300Hz måste dämpas och uppbrytning uppåt 3kHz måste dämpas hårt. Men det borde ändå hålla om man använde 4,2mH och 50uF. Det gjorde det - men....

Då uppstod en oväntad höjning runt 200Hz på 3-4dB och ett burkigt ljud. Fan också!

Därmed började jag laborera i en återvändsgränd med att sänka mellanregistrets brytfrekvens så att det ändå kunde nå ner till basens ursprungliga brytfrekvens. Det borde gå, mellanregistrets resonans i sin lilla 7-liters låda hamnar runt 100Hz. Men ....

Då närmar man sig ändå mellanregisterelementets impedanshöjning som motverkar filtret och dämpningen neråt 100Hz blir för dålig. Fan igen.

Med bibehållet mellanregisterfilter - ambitionen var ju att inte röra mellanregister och diskant alls (använda 1979 års filterversion) så måste basen köras upp till 350 Hz, men den måste sänkas några dB redan från 100Hz, ligga ganska plant upp till över 500Hz och sedan falla brant. Allt går men tar sin tid att pussla ihop.

Bild

Där satt den. 6,8mH och 18uF.

Därefter vidtog nivåanpassningen mellan de tre registren. Baselementet är ju nu 8ohm i stället för 5,2, och har dessutom ett par dB lägre känslighet. Då blir man lite nervös. Tänk om både diskant och mellanregister måste dämpas 6dB, vilket detta tyder på. Då blir totala känsligheten i lägsta laget och dessutom rubbas filtret en hel del om man lägger på så stora dämpmotstånd. Men försynen är ibland hjälpsam. Det visar sig vid rumsmätning och lyssning att 3dB dämpning ger bra balans. Det får man med 3,9 ohm seriemotstånd till diskantfiltret, som redan med standardinställning med tonbyglarna har 1,2 ohm inkopplat, samt med 10ohm dämpmotstånd mot mellanregistret som redan har 4,7 ohm inkopplat via tonbygeln. Detta rubbar filterkurvorna obetydligt. Återkommer med kompletta filterritningar och filterbilder.

Därefter ser mätningar i rum mycket bra ut. Jag ska också återkomma med beskrivning hur de går till och resultat samt förstås lyssningsintryck. Preliminära lyssningsintryck är mycket positiva.
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Användarvisningsbild
anoden
 
Inlägg: 111
Blev medlem: 2009-08-12

Inläggav anoden » 2011-12-02 20:24

Du verkar ha en riktigt trevlig "julklapp" på gång. Kan inte annat än
med stor entusiasm applådera ditt arbete. Synd att du inte bor i
närheten.

tct98
 
Inlägg: 131
Blev medlem: 2010-04-23
Ort: Habo

Inläggav tct98 » 2011-12-03 12:46

Jätteroligt att följa ditt arbete.
Det verkar så enkelt för en oinvigd att "slänga" ihop en högtalare men här förstår man vilken kunskap och kreativitet som behövs.
Ska bli spännande med lyssningsintryck.

Användarvisningsbild
rampitsch
 
Inlägg: 549
Blev medlem: 2011-02-05
Ort: Västerhaninge (Stockholm)

Inläggav rampitsch » 2011-12-07 08:38

Jag och säkert många med mig väntar med spänning.
Kan det vara så att detta blir en julklapp från dig Grafpo?

Hursom hoppas jag att det blir bra hela vägen!

Hejaheja!

Användarvisningsbild
lemmts
 
Inlägg: 410
Blev medlem: 2006-10-20
Ort: Stockholm

Inläggav lemmts » 2011-12-07 22:11

grafpro skrev:Därefter vidtog nivåanpassningen mellan de tre registren. Baselementet är ju nu 8ohm i stället för 5,2, och har dessutom ett par dB lägre känslighet. Då blir man lite nervös. Tänk om både diskant och mellanregister måste dämpas 6dB, vilket detta tyder på. Då blir totala känsligheten i lägsta laget och dessutom rubbas filtret en hel del om man lägger på så stora dämpmotstånd. Men försynen är ibland hjälpsam. Det visar sig vid rumsmätning och lyssning att 3dB dämpning ger bra balans. Det får man med 3,9 ohm seriemotstånd till diskantfiltret, som redan med standardinställning med tonbyglarna har 1,2 ohm inkopplat, samt med 10ohm dämpmotstånd mot mellanregistret som redan har 4,7 ohm inkopplat via tonbygeln. Detta rubbar filterkurvorna obetydligt. Återkommer med kompletta filterritningar och filterbilder.

Jätteroligt, som sagt. :D

Vad betyder detta för högtalarens känslighet? Hur mycket sjunker den?

Lasse

Användarvisningsbild
grafpro
 
Inlägg: 529
Blev medlem: 2009-03-21
Ort: Växjö

Inläggav grafpro » 2011-12-08 00:01

Det blir nog 3dB lägre känslighet. Det är inte mycket, en millimeter på volymratten - men dubbla effekten för samma volym. Håller nu på att löda ihop ett filter lite snyggt på bottenplattan, på ett par lödplintar. Tidsödande knep och knåp med ständiga besök hos Clas, Kjell, Biltema och diverse kaféer.

Återkommer med slutredovisning när det är klart och sista lyssning/mätning känns bra. I god tid före terminsavslutningen. Är det månne någon annan som byggt samtidigt och har några bidragande erfarenheter?
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39788
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2011-12-08 00:51

Det skall bli spännande att se hur du får ihop delningen mellan bas och mellanregister :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
grafpro
 
Inlägg: 529
Blev medlem: 2009-03-21
Ort: Växjö

Inläggav grafpro » 2011-12-09 12:12

Examensdag.

Bild

Spolen i basfiltret bör ha tjock tråd. HifiKit har bland Carlssonkomponenter en med 1,32mm tråd. Övriga spolar kan också köpas där. 4,2mH finns inte men kan köpas som 4,5mH och lindas av två meter tråd från. Kondensatorer SCR MKP från Elfa. Totalpris för komponenterna stannar faktiskt på 682kr per filter.

Mellanregisterdelen är Carlssons egen modifikation från 1979. Den föreslår också en ändring i diskantfiltret som kan göras av den som vill vara mycket noga. Där ska den kondensator som är 6,8uF bytas till 5,6uF. Det är dock en mycket liten skillnad. Men detta filter ger en hörbar höjning av lägre mellanregistret, en lite varmare ton.

Basdelens övergång till mellanregistret var trixig, se tidigare inlägg om den saken. Mellanregister och diskant dämpas 3dB vilket sänker totala känsligheten lika mycket.

Bild

Så kan det byggas. Bara att koppla på och skruva in. Inga ingrepp som inte kan återställas. Hjulen flyttas över från originalbaffeln och kan flyttas tillbaka. Hur låter det? Såhär:

Bild

Mätt utomhus mot vägg (visad tidigare).

Bild

Mätt inomhus med vitt brus, rörlig mikrofon och LTAS. Notera att övergångarna är helt sömlösa. Ska erkänna att jag är lite stolt.

Mätmetoden, för den som är intresserad av sådant, kan vara värd en liten utvikning.

Var och en som försökt mäta tonkurva inomhus med tonsvep och en mikrofon på stativ vet att den kurva man får blir tämligen obegriplig. I en viss punkt i rummet är resultatet helt beroende av hur alla reflexer råkar sammanfalla, det visar mycket lite av själva högtalaren.

Om man kör ut vitt brus och tittar på frekvensspektrum så ser man att kurvan hoppar lika vansinnigt - och att den förskjuts kraftigt om man flyttar mikrofonen lite.

LTAS betyder Long-term Average Spectrum och innebär alltså beräkning av medelvärdet för en tids mätning av spektrum. Funktionen finns i gratisprogrammet RTSect från Tolvan Data (Svante).

Vad man kan göra är alltså att köra ut vitt brus, slå på LTAS och gå omkring i rummet ett par minuter och långsamt veva runt med mikrofonen. Det är vad jag gör och då får man en kurva som ner till ungefär 300Hz (1m våglängd) blir ganska oberoende av rummet (men inte av högtalarens placering). Därunder sjunker pålitligheten efterhand. Under 100Hz blir det åter mest rummets reflexer man ser.

Man ser tydligt olika högtalares karaktär, exempelvis att OA50 har en svacka runt 3kHz, och att OA116 original har en svacka 200-300Hz som gör den lite tunn i tonen. OA14 har oftast tonbyglarna fabriksinställda ett steg för högt. Det jämnaste jag haft i mitt hus är OA51LE2 som är oerhört neutral. Vore intressant med kunniga synpunkter kring denna mätmetod. Värt en egen tråd.

Lyssningsintrycken känner jag mig helt nöjd med. Men man ska inte tro att detta förvandlar OA116 till en discohögtalare. Basen är neutral, torr, nära och djup men inte starkare, utom i allra lägsta registret. Ändå är anslag på vanlig bastrumma och elbas hörbart djupare och mer "transient". Musik med djupare toner kan spelas högre med riktigt fönsterskak. Nu låter det som man kan kräva från en 45-liters high-end-låda.

Amy Winehouse - You Know I'm No Good från Back to Black kan jag inte låta bli att köra om och om igen, högt. Terje Isungset - Fading Sun kan få saker att börja promenera omkring på mitt skrivbord och hunden att se mycket olycklig ut.
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska
 
Inlägg: 28546
Blev medlem: 2007-02-17
Ort: Himlafiket

Inläggav KarlXII » 2011-12-09 12:16

Bra jobbat! Ser mycket fint ut och låter säkert lika bra. :)

Tack för jättekul tråd!
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7284
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Inläggav avr7000 » 2011-12-09 12:37

Hatten av!!! :D
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
rampitsch
 
Inlägg: 549
Blev medlem: 2011-02-05
Ort: Västerhaninge (Stockholm)

Inläggav rampitsch » 2011-12-09 13:51

Vad ska man säga...

jag lyfter på hatten och bugar och bockar.
Nästan så jag är beredd att ringa till Hifikit och beställa delar med en gång! :o

Kul att du verkar ha lyckats, från idé till färdig limpa - urkul!

Väcker återigen skaparlusten att rycka tag i mina OA116 och få dem som dem ska vara, det arbetet avstannade lite förra gången det talades om en modd likt denna, men som avstannade. På sätt och vis har du nu tagit det i hamn och gjort det åtkomligt.

Om man får vara lite elak och komma med motfrågor dock - OM man skulle anse sig ha råd att uppgradera i en framtid till nya diskanter T22-oa, hur påverkar då detta filtret?

MVH Rampitsch

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3107
Blev medlem: 2005-04-12

Inläggav schmutziger » 2011-12-09 14:15

inte mer än de extra 3db dämpning som behövs för grafpros anpassning av basen

Användarvisningsbild
grafpro
 
Inlägg: 529
Blev medlem: 2009-03-21
Ort: Växjö

Inläggav grafpro » 2011-12-09 15:24

Precis. Glömde ta upp den saken, men det bör gå utmärkt. De diskantfilter jag gör för OA116 förser jag med dämpmotstånd 2,7ohm för maxläge, 5,4ohm för mellanläge och 8,7ohm för minläge på tonbyglarna. Användare har gillat de nivåerna. Med det ytterligare 3,9ohm som nu sitter på nya bas-/mellanfiltret kan man gissa att alla tre nivåerna hamnar lite högt men då kan man sätta tonbygeln i minläget..

Alltså, gissningsvis, byte av bas och basfilter är helt oberoende av bytet av diskanter och diskantfilter. Man kan göra det i vilken ordning som helst och utan särskilda anpassningar.
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Användarvisningsbild
rampitsch
 
Inlägg: 549
Blev medlem: 2011-02-05
Ort: Västerhaninge (Stockholm)

Inläggav rampitsch » 2011-12-09 15:33

Toppen! :D

Då har jag fått mina aningar bekräftade, och kanske några andras också. Eftersom det blir en ganska dyr historia att göra både och lär jag nog ta det stegvis.

Får väll börja med att köpa en fräs och lite spånplatta av lämplig tjocklek :oops:

Användarvisningsbild
Schimpans-AB
 
Inlägg: 131
Blev medlem: 2011-03-03
Ort: Ugglebo

Inläggav Schimpans-AB » 2011-12-09 21:57

Ett imponerande stycke kulturarbete, Jag gav det ärligt talat 50/50% chans att lyckas. Trodde inte att det var realistiskt att pressa ett basreflexsystem så mycket djupare/bättre (nördbas). Nu återstår ABX testen, Guldöronens Nemesis. Jag måste informera om att brorsan, Shimpans X, som envisas med att placera sina Zlatopramen halfnhalf på mina S116L som ölbord, kanske deltar, En genomfördärvad apa med MegaGuldÖron. Vildsvin ingår. Detta är avgörande. Dock, ny bas, nya diskanter, kanske man finner nya mids också till dessa fantastiska instrument, S116?

Shimpans AB från Kölen

Användarvisningsbild
grafpro
 
Inlägg: 529
Blev medlem: 2009-03-21
Ort: Växjö

Inläggav grafpro » 2011-12-09 22:48

Scary...
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster