Moderator: Redaktörer
Objektivisten skrev:Dämpfaktor på 2.4 räcker gott och väl. Men det där har vi redan ventilerat.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=45252lennartj skrev:Jag kopierar lite av kronkans inlägg i den här tråden:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=45496&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=
Kommentarerna nedan gäller lyssning hemma hos mig med OA52.2 över 80 Hz och separat drivna subwoofers. Det var en subjektiv jämförelse mellan Sportbilsentusiastens Linn Klimax monoblock med mina före detta Dynaco Mk.III som jag övertalade Erik att radikalt konstruera om med helt nya drivsteg för klass-A drift redan 1987.
Innan någon går i taket på grund av tilltaget måste jag tillägga att jag köpte dem (billigt) "fulmoddade" utan originalkomponenter, samt att det var lite andra tider.sportbilsentusiasten skrev:lennartj skrev:Syftar "Dynaco special 7-8, kort lyssning" på mina?
Ändring: vid yttrerligare jämförelse håller jag med Sprudel, Linn Klimax ger plattare ljudbild, betyg 5. Mina slutsteg betyg 7-8
I så fall sätter jag samma betyg på Linn Klimax,de lät i de flesta avseenden väldigt lika med lika mycket djup i ljudbilden i samma läge så länge man spelade svagt på Dynaco special. Spelar man starkt på Dynaco special parallellförskjuts hela ljudbilden mot lyssnarna utan att bli plattare och alltså utan tendenser att "fastna i högtalarna" som någon annan nämnt om andra rörförstärkare som inte heller bibehåller sin ljudbild oavsett ljudnivå.
Ja det var spännande att notera hur allt åkte fram.
Dock olika mycket beroende på musik. (kanske skulle all musik uppvisa samma beteende om man bara höjde volymen tillräkligt mycket?)
Undra om det var denna effekt som gjorde att man upplevde dina steg något mer dynamiska?
Var lite osäker på varr jag skulle fylla på med mina intryck, andra sprudeltråden, här eller i din tråd...men här kommer intrycken.
Båda stegen är KLART bra det står helt klart efter att tidigare hört Lennarts steg jämfört med andra.
Båda låter ljudmässigt förvånansvärt lika vilket tyder på bra konstruktioner. (tänker på rör vs trissedebatten o hur olika de "ska" låta") Här fanns det inga större rör-ljud vs trisseljud-skillnader. SÅ som det ska vara mao!
Så skillnaderna nedan redovisade var små.
Dynako var mer "sprakande" i röster och på distade guror, medan Klimax grävde fram mer detaljer och spelade bas med större aktoritet.
Den största skillnaden var drivet i trummor/cymbaler.
Men sammantaget små skilnader, tror både du Lennart o jag kände oss VÄLDIGT nöjda med våra resp steg.
Kronkan skrev:Var också med. Håller helt med både LennertJ och Sportbildentusiaten. Det var inte två helt skilda ljudvärldar som mötes som man skulle kunna tro när en 25 wattare med KT88 rör och ett par Linnslutsteg på 500 watt skulle mötas under väldigt trevliga former. Inte en duell utan mera ett öppet sökande vad är det vi hör.
Den övergripande helheten/likheten var nog större än vad jag trodde. Heller inte enkelt för tredja part som ju inte kände något steg innan och inte heller var bekant med låtarna så man fick ju försöka hitta stödjepunkter men ibland gick man ju bet. Det fanns något träljud av ett instrument som man troligtvis vrider på, vad det nu heter. Väldigt karaktäristiskt men jag kunde banne mig inte skilja de olika slutstegen åt i detta ljud. Klev fram lika realistiskt i båda slutstegen.
Men påtagligt, efter en stunds lyssnande var att Lennarts små slutsteg hade någon form av intensitetsaccelerator. När den Linngrejorna spelade på lika obekymrat oavsett nivå så hade KT88orna i denna anläggning en märkligt känslomässig turbo. Desto högre desto intensivare. Så var gitarren lite småglödande i början så gick det nog inte att ta på dem i slutet . Så om man spelar luftgitarr så vore denna 25 wattare ett givet val. Så i detta avseende spelade Linn mera laidback. Alltså enbart i denna jämförelse.
Det var alltså riktigt svårt men tror att jag vill sammanfatta att Lennarts grejer spelade något närmare men skulle inte säga att skillnaden mellan slutstegen var stor eller dramatisk i detta avseende. Det var ju inte så att Linn-grejerna gjorde att vi spelade bortom väggen eller idkade oss åt ett cocktailparty. Absolut inte.
Det var snarare som det i själva verket var -mkt gott kaffe med smarig bulle till och ett mera livat samtal.
Men håller med de tidigare inlägget men uttrycker mig med mina egna ord.
Sedan oavsett förklaringsmodellen så vill jag gärna säga att LennartJ slutsteg har KT88 i utlralinjär koppling. Kan ju inte bevisa att de under alla ansträngningsfaser distar på samma sätt men tror ändå att det finns en blandning av jämna och udda övertoner som skapar den framåtskjutande mera intensiva tonen ibland. Men här kan vi säkert komma till olika slutsatser. En reflektion ändå.
Men kul, vackert och intressant var det. Lite kul musikaliska impulser fick man ju också.
grimmer skrev:För er som verkligen ordentligt lyssnat på både bra transistor och rörförstärkare. Kan ni beskriva mer ingående vad ni tycker skillnaderna är?
Almen skrev:grimmer skrev:För er som verkligen ordentligt lyssnat på både bra transistor och rörförstärkare. Kan ni beskriva mer ingående vad ni tycker skillnaderna är?
Vi var ju några som var med på ett noggrant lyssningstest i våras, där det skulle undersökas huruvida transistorsteg hörbart färgar en musiksignal. Det blev dessutom kompletterat med en lyssning på hur ett rörsteg färgar signalen.
Vi kom vid lyssning på blandad musik fram till följande:
- Transistorslutsteget färgade inte signalen.
- Rörslutsteget färgade signalen kraftigt, med bland annat avskuren djupbas, förhöjd mellanbas, distorderad och framträdande diskant.
Några sade sig tilltalade av rörslutstegets färgning.
Almen skrev:Rörslutsteget färgade signalen kraftigt, med bland annat avskuren djupbas, förhöjd mellanbas, distorderad och framträdande diskant.
Objektivisten skrev:Almen skrev:Rörslutsteget färgade signalen kraftigt, med bland annat avskuren djupbas, förhöjd mellanbas, distorderad och framträdande diskant.
Haha
Flint skrev:Objektivisten skrev:Almen skrev:Rörslutsteget färgade signalen kraftigt, med bland annat avskuren djupbas, förhöjd mellanbas, distorderad och framträdande diskant.
Haha
Dom tog säkert ut 70W ur ett 50W-steg.
Flint skrev:lennartj
Du behöver bara svara på två enkla frågor.Vad använde ni för belastning vid testet?
Svar typ "Vet ej" accepteras.
Vid vilken ungefärlig effektnivå testades mätobjektet?
Almen skrev:grimmer skrev:För er som verkligen ordentligt lyssnat på både bra transistor och rörförstärkare. Kan ni beskriva mer ingående vad ni tycker skillnaderna är?
Vi var ju några som var med på ett noggrant lyssningstest i våras, där det skulle undersökas huruvida transistorsteg hörbart färgar en musiksignal. Det blev dessutom kompletterat med en lyssning på hur ett rörsteg färgar signalen.
- Rörslutsteget färgade signalen kraftigt, med bland annat avskuren djupbas, förhöjd mellanbas, distorderad och framträdande diskant.
lennartj skrev:Flint skrev:lennartj
Du behöver bara svara på två enkla frågor.Vad använde ni för belastning vid testet?
Svar typ "Vet ej" accepteras.
Vid vilken ungefärlig effektnivå testades mätobjektet?
Förutsättningar
Lyssningsanläggning
CD-spelare: Yamaha GT CD1
Försteg: JJ 243
Slutsteg (monoblock): JJ 239
Högtalare: Klipschorn
Testobjekt
Bryston 14B SST, 2×600 W dual mono solid state.
Gain är valbart 23 dB/29 dB. För att göra så svårt som möjligt för testobjektet valdes 29 dB.
Uppkoppling
Från CD-spelaren kopplas in i LTS F/E-låda. Med omkopplaren i läge F kopplas signalen direkt vidare till försteget utan att gå via någon annan elektronik.
Med omkopplaren i läge E kopplas signalen vidare till buffertkretsar där nivån in till testobjektet regleras. För att få vad som antogs vara värsta testfallet reglerades detta för att ge motsvarande ca en watt (1 W) ut ur testobjektet. Direkt på utgången kopplas in i F/E-lådan igen, genom ytterligare en buffertkrets där nivån regleras till att överensstämma med den ut ur CD-spelaren. På så sätt kan nivån in i testobjektet och lyssningsnivån regleras helt oberoende av varandra.
Testobjektet belastas sedan med LTS konstlast. För ytterligare information om F/E-lyssning, se http://sonicdesign.se/amptest.htm.
Richard skrev:...tyvärr låter allting likadant efter ett tag, och det vill iallafall inte jag att det ska.![]()
Objektivisten skrev:Richard skrev:...tyvärr låter allting likadant efter ett tag, och det vill iallafall inte jag att det ska.![]()
Det gör det inte alls. Det du skriver är helt felaktigt.
Richard skrev:Almen skrev:grimmer skrev:För er som verkligen ordentligt lyssnat på både bra transistor och rörförstärkare. Kan ni beskriva mer ingående vad ni tycker skillnaderna är?
Det där är inget konstigt. Många gillar rör- färgningen, tyvärr låter allting likadant efter ett tag, och det vill iallafall inte jag att det ska.![]()
Har faktiskt aldrig hört ett rörsteg som låter bättre än ett mediokert transistorsteg. En psykologiskt sympatisk grej med rörsteg är att färgningen ökar med ökande volym, precis som riktiga akustiska instrument.
Men vill man höra inspelningen som den är, och inte lägga till en massa " karaktär" i ljudet från apparaterna är de flesta rörsteg inget att ha, inte enligt min erfarenhet.
Richard skrev:Objektivisten skrev:Richard skrev:...tyvärr låter allting likadant efter ett tag, och det vill iallafall inte jag att det ska.![]()
Kan hända att det finns bra rörsteg men jag har inte hört något än.( som låter bättre än ett mediokert transistorsteg ) .
Alla rörsteg jag hört, ett tiotal, har haft samma problem, odistinkt svampig bas, dynamikfattiga transienter och en överdriven perspektivåtergivning samt en återgivning som ändrar karaktär beroende på ljudtrycket.
Not my cup of tea- but maybe yours.
Richard skrev:Objektivisten skrev:Richard skrev:...tyvärr låter allting likadant efter ett tag, och det vill iallafall inte jag att det ska.![]()
Kan hända att det finns bra rörsteg men jag har inte hört något än.( som låter bättre än ett mediokert transistorsteg ) .
Alla rörsteg jag hört, ett tiotal, har haft samma problem, odistinkt svampig bas, dynamikfattiga transienter och en överdriven perspektivåtergivning samt en återgivning som ändrar karaktär beroende på ljudtrycket.
Objektivisten skrev:Richard skrev:Objektivisten skrev:Richard skrev:...tyvärr låter allting likadant efter ett tag, och det vill iallafall inte jag att det ska.![]()
Den där kunskapsdyngan du sprider på forumet tycker jag du ska sluta med, eftersom den är felaktig och bara bevisar att du saknar musikalisk receptivitet.
Laila skrev: Dä där va inte snällert Obben . . . Richard ä ju professionell pianist . . .
Användare som besöker denna kategori: matssvensson och 16 gäster