När jag läser igenom den här tråden undrar jag hur många uttryck man gör sig skyldig till själv.
Jag måste säga att jag tycker det är rätt stor dynamik (!) på uttrycken som kommit fram i denna tråd.
Vissa är fullständigt idiotiska, medan andra, för mig, framstår som rätt bra beskrivningar på den ena eller andra effekten.
Exempelvis brukar jag beskriva högbarhetsskillnaden mellan två högtalare med olika riktnigsindex (allt övrigt lika. Visst säkert... men låt oss låtsas det) som att den med mera spridning alltid presenterar en mera layd back* ljudbild. Den spelar upp musiken med större djup än den hade urspungligen.
Min erfarenhet är att varje rum/lyssningsavstånd har en idealisk högtalarspridning, om man vill återge djupinformatinen korrekt. Det vet förresten alla som bygger stora biografer, men jag vill klargöra att detta förhållande gäller inte i två inkrement, utan i mycket små steg. Bara en spridning är precis rätt för varje lyssningssituation.
Man skulle förstås kunna vända på resonemanget och säga att om högtalarna spelar upp en onaturligt djup ljudbild så har den för stor spridning
i förhållande till efterklangen i den använda lyssningsrummet, det vill säga den överdjupa ljudbilden är en konsekvens av ett för lite dämpat rum.
Men nu håller jag på att driva iväg, vad jag villq skriva var bara att
alla de uttryck som jag sett tidigare i denna tråd har jag sett i hifi-press och hört i branschen, men jag håller inte med om att de alla är löjeväckande. Definitivt inte att de alla är dåliga genom att "inte beskriva något".
Håller avslutningsvis med Johan om att
snabb bas är något av det dummaste uttyck man kan komma på. Alla tycks ha en egen tolkning av vad det betyder, vilket gör det ganska språkligt oanvändbart...
Min uppfattning är, att om man menar:
"hårdslående hästsparksbas" så är det bättre att säga det.
Menar man "artikulerad bas" så är det det man skall säga.
När man åsyftar en anemisk djupbasfattig klang är just detta man skall säga!
Lätt som en plätt! Eller introducerade jag en massa nya fåniga uttryck nu?
Vh, iö
*=Tillbakadragen, snarare än tillbakalutad.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).