LMS 5400. Ny korg monterad.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-12-10 00:44

bakerman22 skrev:
boom skrev:
bakerman22 skrev:sen tål 35an mera stryk än vad isolera 40 gör då 35an klarar att svänga +- 40mm innan den faller i bitar och på isolera själv finns inga uppgifter sen varför heter den flexibatt bara namnet säger att den klarar att flexa.

Tror du ens på det där själv...?
Tänker du logiskt nu...?
Tror du att Rockwool hade högtalarkonstruktioner i åtanke när dom designade sin isolering...?
Varför tror du att Flexibatts klarar av att svänga mer...?
Är den gjord av gummi...?
Har du varit med om att du hittat en hög med pulver när du har slaktat en gammal låda med "vanlig" isolering i...?

Tror att det är mest trams faktiskt.
Folk som jagar spöken som inte finns.

Jag kan ha fel. Då kommer jag erkänna det rakt av. :)

Basar som ett helvete gör det hos mej i alla fall. :D
Högkvalitativ bas. Nyanserad, men ändå riktigt brutal. Dock känner jag att lite boost i botten kommer sitta som en smäck.

Nu ska jag gå ner och klämma premiärfilmen med nya lådorna.

Dö hårt 4. :D

Har du läst en produkt bladet i från dom troligen inte om inte gör det och skaffa dig lite insyn i stället.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-12-10 00:47

MagnusÖstberg skrev:Som sagt, din låda är inget man skall utgå från. Återkom när din låda är åtgärdad.

Tycker att dom som bygger på 200 liter kan tame fan mäta lite med och dela med sig av det jag delade med både dist och frekvens + limp mätning i min tråd och skall det vara seriöst och trovärdigt så bör man mäta med och inte en hög med ord.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-12-10 00:50

Varför skall dom behöva bevisa nått för dig?

Vill du köra på med din låda så gör det och lägg ut mätningar i din tråd.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-12-10 01:00

MagnusÖstberg skrev:Varför skall dom behöva bevisa nått för dig?

Vill du köra på med din låda så gör det och lägg ut mätningar i din tråd.

Dom behöver inte bevisa något för mig men dom kan om dom vill vara seriösa så mäter dom och visar resultaet.
För det var ett jävla gnäll att jag skulle visa mätningar på LMS
så då kan dom som byggt på 200 liter visa lite välvilja att göra det samma.
Och det är inte så säker att det blir 200 liter troligen runt 260 liter och lite annat lulllull.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-12-10 01:04

Jag tycker det ser ut som om det här bygget i den här tråden är jävligt seriöst ;) :D
Jag saknar dig.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-12-10 01:05

MagnusÖstberg skrev:Jag tycker det ser ut som om det här bygget i den här tråden är jävligt seriöst ;) :D

Visst är det seriöst men jag vill även se lite mätningar så blir det ännu mera seriöst.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2011-12-10 01:57

Faktiskt:s regel 57:
ALLA trådar blir roligare efter fredagsmyset.
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2011-12-10 03:21

Nu har jag klämt Die hard 4 på referensnivå.

Under dom riktigt bastunga partierna känns verkligen tryckförändringarna i rummet, och jag känner hur väggarna svänger med. Tavlor rasade ner från väggarna och alla mina blurayfilmer ligger på golvet, men ändå använder jag MYCKET LITE slaglängd.

Var givetvis tvungen att spola tillbaks titt som tätt för att kolla hur mycket elementen slog. :P

Med lite EQ i botten tror jag att det kommer bli RIKTIGT bra. :)
Stegen går dock varma ganska fort, så jag tror att jag behöver öka upp varvtalet på fläktarna lite.

Det jag har att mäta med är en XTZ RA. Större kunskap än så har jag inte, och har ingen lust att sätta mej in i.
Det jag använder mest för att komma fram till om det låter bra eller inte är tratten på varje sida av huvudet. :)

Mäter kanske lite imorrn om någon är nyfiken. :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-12-10 03:28

Ja, du trodde väl som sagt inte att du skulle behöva använda full slaglängd och att effekten i stegen inte skulle räcka till?

Allvarligt alltså :D

Ps... städa upp nu så man kan komma förbi och lyssna/titta lite ;)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2011-12-10 03:30

Frågan är ju hur mycket effekt jag använder, och hur mycket det går ått till att boosta lite i botten..?

Det är bara att komma förbi när som helst. :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-12-10 03:38

Det slukar en hel del effekt när man trycker till i botten, så frågan är snarare hur mycket du behöver kompensera.

Men du har så det räcker, var inte orolig för det.

Tack - skall ner innan vädret blir fördjävligt iallafall :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2011-12-10 03:47

Kul att systemet är igång bagarn...lite film på detta så ; ) länkar till en sida jag gillar (har själv alla toppisarna) sök o köp resten ; )

Länk: http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=1333462
Mvh Nicke

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2011-12-10 04:01

Jag kom o tänka på att Emotivorna ska nog inte stå och vibrera och nästan falla ner från basarna. Kanske du kan lägga nånting emllan typ Sd kuddar.

Vad gäller impedansmätning så tror jag att den kan vara nyttig.

En bra PEQ typ Ultradrive kan också göra samma jobb enklare med en dämpning av området 40-60 hz genom en omvänd Bell curve.
:wink:
Let forever be

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-12-10 10:07

boom skrev:
MagnusÖstberg skrev:Som sagt, din låda är inget man skall utgå från. Återkom när din låda är åtgärdad.

Tycker att dom som bygger på 200 liter kan tame fan mäta lite med och dela med sig av det jag delade med både dist och frekvens + limp mätning i min tråd och skall det vara seriöst och trovärdigt så bör man mäta med och inte en hög med ord.

Det finns 200liters mätningar på nätet. Titta på dem.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-12-10 10:16

steveo1234 skrev:
boom skrev:

Dom säger inte så mycket utan man vet vilken typ av isotermisering som har används.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-12-10 11:17

boom skrev:
steveo1234 skrev:
boom skrev:

Dom säger inte så mycket utan man vet vilken typ av isotermisering som har används.

Hur kommer du fram till den slutsatsen? Hur skulle valet av dämpmaterial göra någon större påverkan på mätningarna?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2011-12-10 11:41

steveo1234 skrev:
boom skrev:
steveo1234 skrev:
boom skrev:

Hur kommer du fram till den slutsatsen? Hur skulle valet av dämpmaterial göra någon större påverkan på mätningarna?

Jag undrar vilka typer av storheter ni behöver mäta? Jag tror personligen att amatörmätningar av högtalarens output i basområdet kommer att innehålla större fel än om man bara räknar på T/S-parametrarna i produktbladet, vilka i sin tur kommer att ge större fel än om man mäter upp T/S-parametrarna empiriskt på de enskilda elementen. Högtalare är ju väldigt "beräkningsbara" just i basområdet.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-12-10 11:47

DQ-20 skrev:
steveo1234 skrev:
boom skrev:
steveo1234 skrev:
boom skrev:

Jag undrar vilka typer av storheter ni behöver mäta? Jag tror personligen att amatörmätningar av högtalarens output i basområdet kommer att innehålla större fel än om man bara räknar på T/S-parametrarna i produktbladet, vilka i sin tur kommer att ge större fel än om man mäter upp T/S-parametrarna empiriskt på de enskilda elementen. Högtalare är ju väldigt "beräkningsbara" just i basområdet.

/DQ-20

Att mäta, eller simulera fram, storheter ger en alldeles för begränsad bild av prestandan för att vara användbar till, ja, någonting i stort sett.
Om man vill veta hur en bas faktiskt presterar (dvs mäter), då skickar man in omvända svep över ett tiotal sekunder vid olika nivåer och mäter ljudtryck som funktion av frekvens samt tillhörande paramterar (thd, löptid mm).
Såhär är standardförfarandet:
http://www.hometheatershack.com/forums/ ... 0l-lt.html

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2011-12-11 13:34

steveo1234 skrev:
DQ-20 skrev:Jag tror personligen att amatörmätningar av högtalarens output i basområdet kommer att innehålla större fel än om man bara räknar på T/S-parametrarna i produktbladet, vilka i sin tur kommer att ge större fel än om man mäter upp T/S-parametrarna empiriskt på de enskilda elementen. Högtalare är ju väldigt "beräkningsbara" just i basområdet.

/DQ-20

Att mäta, eller simulera fram, storheter ger en alldeles för begränsad bild av prestandan för att vara användbar till, ja, någonting i stort sett.
Om man vill veta hur en bas faktiskt presterar (dvs mäter), då skickar man in omvända svep över ett tiotal sekunder vid olika nivåer och mäter ljudtryck som funktion av frekvens samt tillhörande parametrar (thd, löptid mm).

Amatör och amatör... Men givet att vi nu vet det där, vad är det då man behöver mäta?

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-12-11 19:36

DQ-20 skrev:
steveo1234 skrev:
DQ-20 skrev:Jag tror personligen att amatörmätningar av högtalarens output i basområdet kommer att innehålla större fel än om man bara räknar på T/S-parametrarna i produktbladet, vilka i sin tur kommer att ge större fel än om man mäter upp T/S-parametrarna empiriskt på de enskilda elementen. Högtalare är ju väldigt "beräkningsbara" just i basområdet.

/DQ-20

Om man vill veta hur en bas faktiskt presterar (dvs mäter), då skickar man in omvända svep över ett tiotal sekunder vid olika nivåer och mäter ljudtryck som funktion av frekvens samt tillhörande parametrar (thd, löptid mm).

Amatör och amatör... Men givet att vi nu vet det där, vad är det då man behöver mäta?

/DQ-20

Det är inte ens likadana element den som testet hänvisar till är inte ens en ultra utan en vanlig LMS så det testet är förkastligt att ens jämföra med den nya ultran.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-12-11 21:16

Det enda man kan mäta hemma, för att få klarhet i om man lyckats med balansen lådstorlek/fyllnadsmaterial, är att få fram och justera systemets godhetstal.
Frekvenskurvan mäts företrädesvis mitt ute på ett öppet gärde, var annars med system av denna dignitet? :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-12-11 21:53

boom skrev:
DQ-20 skrev:
steveo1234 skrev:

/DQ-20

/DQ-20

Det är inte ens likadana element den som testet hänvisar till är inte ens en ultra utan en vanlig LMS så det testet är förkastligt att ens jämföra med den nya ultran.

Vad skiljer ultran från "icke ultran"? TC sounds hemsida har ingen referens till någon 5400 som inte ingår i ultra serien. Jag kan inte heller komma ihåg att jag sett en 5400 "non-ultra".

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-12-11 21:56

Va inte ickeultran röd och hade aluminium membran?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-12-11 21:59

Ragnwald skrev:Va inte ickeultran röd och hade aluminium membran?

2 st 5400 med alumembran:
Bild
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-12-11 22:01

Jag tänkte snarare T/S-parametrar ::)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-12-11 22:21

Nattlorden skrev:

2 st 5400 med alumembran:
Bild
Det sitter faktiskt 4 element i den där högtalaren. Det är min polare som byggt den.

Numera ersatt med en hornlösning som huserar i garaget som ligger vägg i vägg med deras vardagsrum. 130dB@12hz levereras idag. Elementen i de där lådorna har rödlackerad korg.

Har du länken, det vore kul att läsa tråden bilden kommer ifrån. Deon var designer åt Klipsch ett tag innan deras jävla lagsystem och rädsla för dålig publicitet gjorde att de friställde honom. Otrevlig historia i en vårdnadstvist.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-12-11 22:31

It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-12-11 22:33

Magnus har du hört den? Jämfört med hornet?

mvh/Harryup

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-12-11 22:34

steveo1234 skrev:
boom skrev:
DQ-20 skrev:
steveo1234 skrev:

/DQ-20

/DQ-20

Vad skiljer ultran från "icke ultran"? TC sounds hemsida har ingen referens till någon 5400 som inte ingår i ultra serien. Jag kan inte heller komma ihåg att jag sett en 5400 "non-ultra".

Ultra=http://www.data-bass.com/data?page=driver&id=4

LMs=http://www.data-bass.com/data?page=driver&id=1

det kom en ultra precis innan dom gjorde konkurs men den kom inte ut på marknaden om jag inte mins fel för hela det patentet på ultran låg ut till försäljning av den som skötte konkursen.

Användarvisningsbild
Hampe90

Inläggav Hampe90 » 2011-12-11 22:36

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum