Moderator: Redaktörer

mangs skrev:Det går inte att spegelvända rummet då, dvs ha högtalarna på var sida om fönsterna och sedan ha en duk som fungerar dels som mörkläggare, filmduk samt då täcker fönsterna vad det gäller ljud?
xayide skrev:Ja det måste provas så klart, låter dock som om det kommer skymma bilden något. Men prova skall jag! Får man fråga vilket program du använde för att komma fram till måtten?
xayide skrev:Ta nu inte bilderna för exakt, tex dörren är inte framför högtalaren då det är en dubbeldörr där ena delen är låst, så högtalaren har en sidovägg (dörren på bild2) och på bild1 står inte högtalaren precis mot sidoväggen (verkligt utrymme ca 50cm).
Det känns som om jag fått bekräftat vad jag själv fått erfara... det låter bäst såhär, bra bas, rent och härligt mellanreg och en väldigt fin och upplöst diskant. Inget är skrikigt eller påträngade. Basen är ren och stram, man hör verkligen strängarna på contrabasen och inte som på andra hållet där det gärna låter som en mumlig orgel.:
MEN, jag vill egentligen ha det såhär:
På lösningen på bild nummer 2 finns det absolut INGEN bas någon annanstans än allra längst bak vid fönstret, men där finns också en väldigt skrikig och grötig mellanreg+diskant. Förmodligen är fönstren problemet och man skulle där istället kanske haft en skylinediffusor för att få djup och klarhet i ljudbilden vilket tyvärr inte är möjligt. (det finns dock bra med bas längst fram de första 2 metrarna men det är oväsentligt). Enda fördelen ljudmässigt på detta håll är en stor och bred ljudbild.
Nämnas bör kanske att högtalarna står ca 1m från sidovägg och 50cm från bakvägg på bild2. Jag kan tänka mig att flytta soffan längre ut på bild2 om det hade hjälpt men det finns tyvärr ingen bas förens man är 2m från från högtalarna och där står soffan VÄLDIGT dumt.
Jag är lite nyfiken på hur du gjorde om ditt rum Bassman?

xayide skrev:En Bellus Magnum, men ju mer jag läser om problemet skulle jag tro att det handlar om utsläckningar som dessvärre flyttar med lite när soffan flyttas.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster