Har sedan en tid tillbaka bytt rum för mitt ljudsystem. Av olika anledningar är jag förvisad till källaren i villan. ;-/
Jag uppfattar det som att jag numera måste vrida på ordentligt mycket mer för att få det att låta så högt som jag ibland vill spela. Och då pratar vi inte vrålhögt, utan kanske mer njutbart högt.... (saknar definition på detta)
I det tidigare rummet var det reglade, isolerade "vanliga" väggar man har i kåkar från 60-talet. Plyfaskivor med någon form av isolering emellan.
Där jag spelar nu har jag lättbetong-väggar bakom och framför ljudsystemet samt skjutbara MDF-väggar på sidorna.
Jag har dessutom utökat med bs60 till mina pi60. Jag får dock höja markant på volymratten för att få det att låta ordentligt.
Jag kör med ett NAD 208 till högtalarna.
Vet i nuläget inte hur jag ställt in NAD;en. På den går det ju att välja 4 eller 8 ohm. Vilket läge skall jag ha till denna högtalarkombination? Kan det vara fel läge där så att jag inte får ut den kraft slutsteget skall kunna ge?
Jag jämför lite med ljudnivåerna som man kan få i den "Öhmanska Källaren". Vad jag förstod, när jag var där på demo för en del år sedan, drevs ju pi60 endast av hans Denon vid lyssnandet. Jag är miiiiil från det ljud han hade i sin källare. Nu har jag iofs inte justerat mitt rum något men ljudtrycksmässigt borde jag väl inte ligga så långt efter, eller har jag fel där?
Anders