Nattlorden skrev:Flint skrev:Någon som hör svepet som ligger i bakgrunden 60dB under den här 200Hz-tonen?
Om det sveper under hela klippet, så hör jag det bara mellan 5-7 sekunder någonstans.
Ung. samma här. Det motsvarar ca. 2kHz till 6kHz.
Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:Flint skrev:Någon som hör svepet som ligger i bakgrunden 60dB under den här 200Hz-tonen?
Om det sveper under hela klippet, så hör jag det bara mellan 5-7 sekunder någonstans.
petersteindl skrev:Du svarar Flint:Nattlorden skrev:Flint skrev:Förstår inte 0.5W. Jag ser den som en 30-wattare.
Egentligen sätter jag min distgräns vid 0,001, men 0,02 går precis att stå ut med.
Detta är ju ditt svar till Flint om hur du kommit fram till 0,5 Watt.
Vi kan i princip nöja oss så här. Du har gett ett svar och det är för mig självklart att dina procentangivelser har samband med kurvans procentangivelser och att det diskuteras Flints kurva som visar THD som funktion av uteffekt och inget annat.
Men om du egentligen menar något helt annat än vad som i klartext kan läsas av det du skriver så ter sig ditt skrivande svårbegripligt.
petersteindl skrev:Nattlorden skrev:Ser väldigt dyrt och komplicerat ut för en 0.5W-förstärkare (sen är ju disten för högimho, alltså. )
Flint skrev:petersteindl
Alla utom en förstår funktionen i det här. Det är jag övertygad om. Jag tror inte att du kommer så mycket längre med denne gigant inom logiken. Det går bara åt energi som kunde användas till något bättre.
Laila skrev:Flint skrev:petersteindl
Alla utom en förstår funktionen i det här. Det är jag övertygad om. Jag tror inte att du kommer så mycket längre med denne gigant inom logiken. Det går bara åt energi som kunde användas till något bättre.
F´låt att/om jag tolkar men är detta menat som en eloge till
giganten(eller ä dä nött helt annat som menas) . . .
Flint skrev:Laila skrev:Flint skrev:petersteindl
F´låt att/om jag tolkar men är detta menat som en eloge till
giganten(eller ä dä nött helt annat som menas) . . .
Nej, ingen eloge. Det var ett desperat försök att följa forumreglerna.
Flint skrev:Nattlorden skrev:Flint skrev:Någon som hör svepet som ligger i bakgrunden 60dB under den här 200Hz-tonen?
Ung. samma här. Det motsvarar ca. 2kHz till 6kHz.
Nattlorden skrev:petersteindl skrev:Nattlorden skrev:Ser väldigt dyrt och komplicerat ut för en 0.5W-förstärkare (sen är ju disten för högimho, alltså. )
Vad tolkar du "sen är ju disten för hög" att betyda?
Flint skrev:Nu ett försök till tanke. Jag menar att övertonshalten märks som mest i det område där hörseln är som känsligast oavsett viken överon det rör sig om i förhållande till grundtonen. Att övertonen ligger mellan säg 2k och 6k är det viktiga för "störbarheten". Har jag fel? Förklara hur och varför.
Flint skrev:Flint skrev:Den här tror jag kan bli lite intressant. Grundton 200Hz med pålagt svep 200-20kHz 0.1% i nivå. Längd 10sek.
Säger lite om vid vilken frekvens tonen börjar att höras.
200/200-20k 0.1%
Någon som hör svepet som ligger i bakgrunden 60dB under den här 200Hz-tonen?
Svante skrev:Nattlorden skrev:Svante skrev:Nattlorden skrev:Flint skrev:Var inte helt säker på att det bara är thd du hör som skillnad.
Nej, men det är en hyffsat troligt kandidat då steget är byggt utan återkoppling.
Oj, utan återkoppling, då är säkert tonkurvan kass.![]()
Möjligt. Långt ifrån det största felet på steget... Effektbrist är det största, det är ju bara på 100W... Klippte alldeles för tidigt i mina tillämpningar.
Såå... Betyder det att du inte vet om du hör 0,02% dist?
Alltså, dist är ju inte alltid lika. På mina inte så märkvärdiga datorhögtalare hörde jag nyss 0,05% av 17:e deltonen på en 200 Hz sinus. Andra deltonen behövde jag nästan 1% av för att den skulle höras.
Även om mina högtalare maskerar olika deltoner olika med sin egen dist så gör även örat det. Då undrar jag hur du tänker när du sätter 0,02% dist som krav. Det verkar lite fyrkantigt, liksom.
Jag gissar att Flints steg hade dominerande andraton.
Ragnwald skrev:Om alla förstärkare med THD under 0,02% lät bra och var odetekterbara, så vore det underbart enkelt att konstruera dylika tingestar.
Har för mig att Technics redan på 70-talet producerade en förstärkare med THD på 0,0001, som lät förj*vligt illa.
Kan vi snabbt enas om, att inte enbart THD indikerar välljud?
Nattlorden skrev:Ragnwald skrev:Om alla förstärkare med THD under 0,02% lät bra och var odetekterbara, så vore det underbart enkelt att konstruera dylika tingestar.
Har för mig att Technics redan på 70-talet producerade en förstärkare med THD på 0,0001, som lät förj*vligt illa.
Det skrev jag innan... det vi skulle vilja veta är ju TD.... ALL dist.
Ragnwald skrev:Om alla förstärkare med THD under 0,02% lät bra och var odetekterbara, så vore det underbart enkelt att konstruera dylika tingestar.
Flint skrev:Nattlorden skrev:Ragnwald skrev:Om alla förstärkare med THD under 0,02% lät bra och var odetekterbara, så vore det underbart enkelt att konstruera dylika tingestar.
Vilken typ av dist mer än thd kan då störa och räknas in i total dist. Spåna.
Flint skrev:petersteindl
Ja, man ska nog inte dra några alltför snabba slutsatser men man kan ju diskutera funktionen ändå för att på sikt försöka förstå funktionen. T.ex verkar vi klara mer thd i basen än i högre register. Det måste ju bero på nånting.
Nattlorden skrev:Flint skrev:Nattlorden skrev:Ragnwald skrev:Om alla förstärkare med THD under 0,02% lät bra och var odetekterbara, så vore det underbart enkelt att konstruera dylika tingestar.
Vilken typ av dist mer än thd kan då störa och räknas in i total dist. Spåna.
Tja... eftersom harmonisk dist inte är all, så faller sig icke-harmonisk dist sig väldigt mycket i kön.
Frekvensgångsavvikelser. Fastavvikelse.
Flint skrev:Kan man sätta siffervärden på dessa dister räknat i procent?
Exempel 0.2% thd och 0.5% td.
Nattlorden skrev:Flint skrev:Kan man sätta siffervärden på dessa dister räknat i procent?
Exempel 0.2% thd och 0.5% td.
Ingen aning. Men kan man det inte ännu så finns där ju kvar för forskarna att jobba med...
Flint skrev:Då har vi alltså inte så mycket nytta av den totala disten som du hänvisade till att allt skulle räknas in i. Den blir därför bara ett intetsägande hypotetiskt verktyg i debatten. En räddningsplanka när sakargumenten sinar.
Nattlorden skrev:Flint skrev:Då har vi alltså inte så mycket nytta av den totala disten som du hänvisade till att allt skulle räknas in i. Den blir därför bara ett intetsägande hypotetiskt verktyg i debatten. En räddningsplanka när sakargumenten sinar.
Nu är du bara sur för att du insett att det du behöver inte finns tillgängligt. Tough luck.
Flint skrev:Nu tolkar du fel. Jag vill få dig att slutföra din undanflykt och se om du kan få till något enstaka korn av konsekvens i din alltmer tillkrånglade och omöjliga position i den här debatten.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 26 gäster