Ranefjord skrev:Öhman:
Jag gillar att spekulera.

så, se det så här istället. När jag kommer på besök (när det nu blir), så är jag inte förprogramerad åt att gilla det jag hör...
Grejjen är väl den, att du med önskvärd tydlighet redogjort för att du ÄR förprogrammerad att
ogilla det du hör. När man är det lyssnar man inte på musik, utan efter fel.
En rätt dålig utgångspunkt för att kunna lyssna objektivt.
Ranefjord skrev:eftersom jag tar diverse tech-spec och 'hypar' med en klackspark. Jag går definitivt inte i den tekniska fällan och känner inte mig heller inte mentalt tvingad att gilla något bara för att det mäter på ett visst sätt. Kalla mig gärna objektiv!

Lyssningspsykologin fungerar inte alls som du tycks tro.
Att ha höga förväntningar är lika illa, till och med värre! Det leder aldrig någonsin till att någon tycker att något är BÄTTRE än det är. Snarare tvärtom.
Nu har de flesta som kommer och lyssnar hos mig trots allt höga förväntningar, men jag är ju van att överträffa deras förväntningar ändå...
(Sådärja, nu kommer väl alla att ha
för höga förväntningar, och tycka allt jag spelar låter illa. Som tur är kommer ju de flesta från andra håll än från Faktiskt...)
Vh, iö
PS. Uttryck som "den tekniska fällan" måste komma från någon som inte insett att det faktiskt är en apparats överföringsfunktion som bestämmer hur den återger musik. Apparater har ingen mystik, den senare finns helt att hitta i musiken.
Däremot skall man förstås inte blanda ihop apparatens egenskaper med "det som tillverkaren påstår". Att tolka lögner som att att tekniska prestanda och ljudupplevenserna inte har med varandra att göra är bara att göra sig själv en otjänst. Bättre att bli kritiskt inställd till den förljugna infon från tillverkarna.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).