Svante skrev:Detta är ett totalt missförstånd, eller kanske ett avsiktligt spridande av desinformation.
Det är medvetet.
Och vi har gett skiten mer uppmärksamhet än det förtjänar.
Moderator: Redaktörer
Svante skrev:Detta är ett totalt missförstånd, eller kanske ett avsiktligt spridande av desinformation.
adzer skrev:mx skrev:adzer skrev:Jag skummade genom texten lite och det står en hel del intressant. Om jag håller med om allt vet jag inte riktigt.
Jag vet dock att jag har kört en hel del album genom masvis och i 99% av fallen så har en remaster lägre crest än det äldre orginalet.
Ja, jag har då inte hittat en remaster som låtit bättre än originalet, så något
trams är det.
Förmodligen kan de ju tjäna mer pengar på att släppa sakerna igen.
Jo det har jag allt gjort, men där är orsaken oftast att orginalet varit inspelat med undermålig utrustning och en nyutgåva kunnat städa och förbättra ljudet.
Några få äldre death-/Thrash-metal band har släppt skivor på detta sättet.
I övrigt så håller jag dock med dig. Orginalen låter oftast bättre pga mer dynamik.
MagnusÖstberg skrev:Svante skrev:Detta är ett totalt missförstånd, eller kanske ett avsiktligt spridande av desinformation.
Det är medvetet.
Och vi har gett skiten mer uppmärksamhet än det förtjänar.
Max_Headroom skrev:Jag köpte den där tidningen för att kunna läsa artikeln. Rena smörjan.
Att dynamiken reducerats i nyare inspelningar och remasters syns klart och tydligt om man tar en titt på vågformen. Hörs gör det också, även om det inte alltid låter illa.
Det blir inga fler köp av Sound on Sound i framtiden kan jag ju säga.
Rent allmänt så är det väldigt mycket "push" för kompression i hela branchen. Det skall vara kompressor (och gärna limiter också) på allt. I artiklar som handlar om mixning så är det mycket om att allt ska komprimeras. Och i mixers som säljs så är kompressor på varje spår ett vanligt försäljningsargument.
Svante skrev:Nu har jag skummat lite mer och vill invända mot den här argumentationen:Look at the mean distribution curve for songs produced in 2007. It peaks at a higher level than the mean curve for 1967 songs. This means the songs are generally louder in 2007. Then look at the ‘widths’ of both curves: they’re comparable, which basically means that something closely related to dynamic variability hasn’t changed between 1967 and 2007. Now look at the little indentation at the right of the 2007 curve: songs from this year feature a density of high-level samples that’s unnaturally high: level distribution suddenly stops following Gauss’s normal distribution near the high levels. Compare the shapes of the two curves: it looks like the blue one was literally ‘pushed’ towards the right. This shows the result of brickwall limiting.
Detta är ett totalt missförstånd, eller kanske ett avsiktligt spridande av desinformation.
"Spridningspilarna" som visas i figuren ignorerar "svansarna" på fördelningen, tex de förhållandevis få tillfällen då ljudet är starkt. Alltså transienterna.
Problemet med ludness war är ju just att topparna i signalen tas bort, och hittar man på ett synsätt som ignorerar vad som händer med topparna, ja då har man skapat ett värdelöst mått.
Jag mår illa när jag läser artikeln, den är så nedlusad med ohederligt använd klassisk retorik och så pratig att det blir jobbigt att invända mot den i sak. Den borde kortas ner till en tredjedel av längden. Det jag citerade ovan är ett exempel på det. Först säger han att kurvorna är jämförbara. Sen säger han något om en knöl i histogrammet till höger, men lämnar det utan kommentar. Det är knölen som är det viktiga, men han drar aldrig den slutsatsen, läsaren får i stället gripa det lilla halmstrå som författaren ger; "kurvorna är jämförbara".
Analogin med fotona är också klassisk retorik - en analogi. Problemet är att analogin inte riktigt håller.
Svante skrev:Nu har jag skummat lite mer och vill invända mot den här argumentationen:Look at the mean distribution curve for songs produced in 2007. It peaks at a higher level than the mean curve for 1967 songs. This means the songs are generally louder in 2007. Then look at the ‘widths’ of both curves: they’re comparable, which basically means that something closely related to dynamic variability hasn’t changed between 1967 and 2007. Now look at the little indentation at the right of the 2007 curve: songs from this year feature a density of high-level samples that’s unnaturally high: level distribution suddenly stops following Gauss’s normal distribution near the high levels. Compare the shapes of the two curves: it looks like the blue one was literally ‘pushed’ towards the right. This shows the result of brickwall limiting.
Detta är ett totalt missförstånd, eller kanske ett avsiktligt spridande av desinformation.
"Spridningspilarna" som visas i figuren ignorerar "svansarna" på fördelningen, tex de förhållandevis få tillfällen då ljudet är starkt. Alltså transienterna.
Problemet med ludness war är ju just att topparna i signalen tas bort, och hittar man på ett synsätt som ignorerar vad som händer med topparna, ja då har man skapat ett värdelöst mått.
Jag mår illa när jag läser artikeln, den är så nedlusad med ohederligt använd klassisk retorik och så pratig att det blir jobbigt att invända mot den i sak. Den borde kortas ner till en tredjedel av längden. Det jag citerade ovan är ett exempel på det. Först säger han att kurvorna är jämförbara. Sen säger han något om en knöl i histogrammet till höger, men lämnar det utan kommentar. Det är knölen som är det viktiga, men han drar aldrig den slutsatsen, läsaren får i stället gripa det lilla halmstrå som författaren ger; "kurvorna är jämförbara".
Analogin med fotona är också klassisk retorik - en analogi. Problemet är att analogin inte riktigt håller.
philip skrev:Mitt stora problem med artikeln är att det mäts och tittas på ljud istället för lyssnas. Jag har tidigare framför kritik mot användandet av Masvis av samma anledning, det är ett dåligt sätt att bedöma musik på.
Svante skrev:I MasVis har vi försökt välja ut några sätt som är bra på att vaska fram om inspelningarna har kvaddats i masteringen. Man får förstås se valet av grafer som ett av många möjliga, men LTS masteringsgrupp får väl ändå anses bestå av folk som är hyfsat insatta i problematiken. Och så jag då.
philip skrev:Svante skrev:I MasVis har vi försökt välja ut några sätt som är bra på att vaska fram om inspelningarna har kvaddats i masteringen. Man får förstås se valet av grafer som ett av många möjliga, men LTS masteringsgrupp får väl ändå anses bestå av folk som är hyfsat insatta i problematiken. Och så jag då.
Förlåt alla att jag nappar på den här kroken men jag kan inte låta bli.
Svante, jag vill tro gott om dig men det där är totalt skitsnack.
För det första kan du aldrig veta vad som är gjort i mix eller vad som är gjort i mastring.
philip skrev:LTS har vidare en mycket tråkig och helt oacceptabel hållning att det är mixen som är mastern och inte mastern som är mastern vilket gör att allt LTS påstår i denna fråga får anses extremt vinklat för att med näbbar och klor försvara denna tro.
philip skrev:
Att du inte kan inse att LTS gör exakt samma sak som artikeln jag länkade är häpnadsväckande.
Det vänds på och vrids på grafer och data tills den passat ens syften helt enkelt.
Hade du rakryggat erkänt syftet med MASVIS hade jag respekterat dina kommentarer men att klä LTS ljudtotalitärism i en förljugen altruism blir bara motbjudande.
För LTS sk "masteringsgrupp" har jag noll och inget förtroende. Varför skulle jag ha det? En grupp som inte ens har ambition nog att förstå vad ämnet man ska utreda handlar om.
Förhoppningsvis lurar ni inte fler än de redan förtappade.
Svante skrev:
Och egentligen borde vi prata om just det; om processningen gjorts på individuella spår eller på slutmix. Nu sammanfaller det hyfsat med mix och mastering, så jag tar mig friheten att göra den förenklingen.
Morello skrev:
Om sedan vansinneskompressionen skett i "studion" eller "masteringstudion" är helt irrelevant fös oss som ska lyssna på smörjan.
philip skrev:Svante skrev:
Och egentligen borde vi prata om just det; om processningen gjorts på individuella spår eller på slutmix. Nu sammanfaller det hyfsat med mix och mastering, så jag tar mig friheten att göra den förenklingen.
Och där fråntog du dig själv all form av trovärdighet för vidare debatt.
philip skrev:
Om du tycker dig ha rätt att diktera villkor och bestämma hur andras musik ska låta tycker jag nog att du borde lära dig lite om inspelning, mix och mastring. Du har uppenbarligen så dålig koll på det att du måste göra förenklingar som inte går att göra.
philip skrev:LTS i en liten ask - när subjektivt tyckande och tro går före verklighet men presenteras som sanning i form av staplar. Och när sanningen blir för besvärlig så förenklas hela problematiken bort.
philip skrev:
Jag vet att jag raljerar, men jag gör det för att jag vet att du vet hur det fungerar. Ändå väljer du att polarisera frågan på ett sätt man omöjligt kan göra med hedern i behåll, och det gör mig irriterad.
philip skrev:Jag förstår mycket väl att man kan bli arg när det inte låter som man själv tycker att det ska låta, då får man ta ett djupt andetag och tänka 'jag är inte universums medelpunkt, solen kretsat inte runt mig' - men jag förstår också att väderkvarnarna är roligare att anfalla, speciellt i grupp när man har hittat ett helt gäng likasinnade med lika fina foliehattar.
philip skrev:Morello skrev:
Om sedan vansinneskompressionen skett i "studion" eller "masteringstudion" är helt irrelevant fös oss som ska lyssna på smörjan.
Vilket trams Morello. På samma sätt som du har en volymkontroll på ditt försteg så har själv makten att välja vad du lyssnar på. Ingen som tvingar dig att lyssna på smörja.
Svante skrev:
Det som får mig att fortsätta tjata är att jag förstår vad alltihop beror på, och fel jag förstår mig på brukar jag försöka rätta till.
Svante skrev:valet man har är mellan att stå ut med tokmaximering eller att låta bli att lyssna.
philip skrev:Svante skrev:valet man har är mellan att stå ut med tokmaximering eller att låta bli att lyssna.
Ja sådant är livet, antingen tycker man om det eller så avstår man.
Jane's Addiction senaste är tokkomprimerad men låter bra ändå, formodligen precis som det var tänkt. Men om du inte gillar den så skyll inte på mastringen.
philip skrev:Svante skrev:
Det som får mig att fortsätta tjata är att jag förstår vad alltihop beror på, och fel jag förstår mig på brukar jag försöka rätta till.
Men det är inga fel, det låter som det är tänkt. Sedan att du TYCKER att det låter fel är ditt problem. Men du försöker göra vetenskap av ditt tyckande, där det inte finns något att göra vetenskap av - för ljud är subjektivt. Och till råga på allt inleder du ett korståg mot, det du har bestämt dig för ska kallas, mastring.
Svante skrev:Jag kanske har frågat dig förut, jag minns inte, men om du leker med tanken att CD-mediet hade varit begränsat till medelnivå i stället för toppnivå, tror du då att tokmaximeringseländet hade startat överhuvudtaget?
Svarar du nej på det så bör du inse att masteringsprocessningen som görs idag inte är driven av att få fram ett sound utan av att maximera ljudnivån på skivan.
Svarar du ja på det så tror jag att du har fel. Vilket jag förstås aldig kan bevisa.
philip skrev:Jag är medlem i LTS så det är bara att lyfta på luren och fråga mig om du och övriga i mastringspanelen får komma över och lära sig vad mastring är, men istället väljer ni att hitta på en egen definition och istället för att få möjlighet att LYSSNA på hur det låter innan och efter väljer ni att spekulera med grafer.
Ni har uppenbarligen redan en agenda som ni inte tänker rucka från trots att allt ni bygger eran uppfattning på är fel. Helt åt skogen fel. Släpp prestigen för tusan.
philip skrev:
Jag tycker inte om designen på moderna bilar, det betyder inte att de är felkonstruerade för det.
Jag tycker inte om en del hyper- komprimerad och/eller -limiterad musik heller - det betyder inte att musiken är felkonstruerad. Det är bara artisten, ingen annan, som vet hur det ska låta - oavsett hur många ingenjörer och guldöron som påstår sig motsatsen.
I vilket fall, snälla sluta använda ordet mastring på det sätt du gör, det är så fruktansvärt ohederligt.
Svante skrev:Konsumentkraft kallas det. Det är andra sidan av marknadsekonomin. Det är bara att gilla läget.
Svante skrev:
Du svarde inte på det här:Svante skrev:Jag kanske har frågat dig förut, jag minns inte, men om du leker med tanken att CD-mediet hade varit begränsat till medelnivå i stället för toppnivå, tror du då att tokmaximeringseländet hade startat överhuvudtaget?
Svarar du nej på det så bör du inse att masteringsprocessningen som görs idag inte är driven av att få fram ett sound utan av att maximera ljudnivån på skivan.
Svarar du ja på det så tror jag att du har fel. Vilket jag förstås aldig kan bevisa.
philip skrev:DU och LTS är problemet i den här debatten, det är ni som sprider lögner och förenklingar som får andra att falla in i samma lögner och förenklingar.
steveo1234 skrev:Vad jag vet är att musik på CD-skivor generellt låter så förbannat dåligt att jag hellre stänger av ljudet. Det finns fantastiska undantag, men, de är få och det är sällan man ser dem.
philip skrev:steveo1234 skrev:Vad jag vet är att musik på CD-skivor generellt låter så förbannat dåligt att jag hellre stänger av ljudet. Det finns fantastiska undantag, men, de är få och det är sällan man ser dem.
Jag håller med dig till stor del och det är min subjektiva åsikt. Det berättigar inte lögner och påhopp från företrädare för en organisation som enligt sina stadgar ska vara objektiv.
Jansson skrev:philip skrev:steveo1234 skrev:Vad jag vet är att musik på CD-skivor generellt låter så förbannat dåligt att jag hellre stänger av ljudet. Det finns fantastiska undantag, men, de är få och det är sällan man ser dem.
Jag håller med dig till stor del och det är min subjektiva åsikt. Det berättigar inte lögner och påhopp från företrädare för en organisation som enligt sina stadgar ska vara objektiv.
Lämnar du fortfarande 20 % rabatt till LTS-medlemmar?