Moderator: Redaktörer
flathead skrev:Skulle vara kul att se en jämförelse vad glas som anodlast kan prestera.
813 som CCS

petersteindl skrev:Bra där, Flint.
Prova med att öka R3 och R6 till 100k. Då bör THD kunna minska och mu öka.
I dina trissebibliotek, finns det en mos med beteckningen BSS-229? Det är en depletion mode n-channel sipmos från Siemens. Den tål 240 volt. Den typen finns i en variant som tål högre spänning, nämligen 400-600 volt. Jag tror den heter BSS-135. Den är som klippt och skuren i denna applikation.
En annan sak du kan prova simulera är att ta ut signalen på anoden på U6 istället för på katoden på U7, men då bör R9 ökas till 100 k.
Då man väljer aktiva komponenter som strömkällor så är utgångscapacitansen och reverse transfer capacitance som är viktiga parametrar så att det blir högohmigt även vid 20 kHz. Capacitansen kommer in som belastning och reverse transfer är mosarnas motsvarighet till Miller cap. Vill man se vad cappar ställer till med så kan man simulera THD vid 10 kHz istället för vid 1 kHz.
MvH
Peter
Flint skrev:petersteindl
Är du säker på att det var det flathead menade med "glas"?
petersteindl skrev:Flint skrev:petersteindl
Är du säker på att det var det flathead menade med "glas"?
Jag trodde flathead med glas menade rör, att använda rör som CCS.
813 är väl ett rör. Det är väl iof ett slutrör och i så fall skulle det vara CCS kopplad till anoden på GM70, men då blir det en helt annan koppling än med utgångstransformator, eller?
Jag har iof tidigare nämnt kopplingen att använda slutrör som CCS till katoden på GM70 och då kan man ha +/- matning och använda spartraf.
Men jag kanske har förstått Flathead fel.
MvH
Peter
flathead skrev:Flint har du provat LED bias?
Led bias och CCS istället för R7 ?
Kramar väl ur lite till ur ECC88.
Flint skrev:flathead skrev:Flint har du provat LED bias?
Led bias och CCS istället för R7 ?
Kramar väl ur lite till ur ECC88.
Osäker på ccs och definitionen. Är det halvledare som anodbelastning. Jag har aldrig i så fall testat ccs i praktiken men om jag gjorde det vore en led som referens given. Eller två-tre vanliga kiseldioder i serie.
Däremot har jag testat LED alt. dioder som "katodmotstånd" med blandat resultat. Fick i alla fall avkoppla dom med en konding för att få bort vissa konstigheter. Tyckte att resultatet inte var bättre än med det vanliga motstånd och konding parallellt.
flathead skrev:Constant current source=ström begränsning i matningen
Constant current sink=ström begränsning i returen.
Går ju att sätta gruset i katoden på GM70 så slipper man såna hemska spänningar.
flathead skrev:Med konstant ström genom röret ändras karaktären jämfört med resistiv last.
Gyrator är väl nästa grushög för dig att kika på.
Flint skrev:Jag måste tyvärr meddela att jag inte kan lägga ut några fler simuleringar i bild. Mitt tillgängliga konto på servern är fyllt. 142.68 MB är ändå 14.268ggr mer än tillåtet enligt avtalet för anslutningen. Det största utrymmet upptas av epxperimentet med den variabla utgångsimpedansen för några månader sedan. Jag ber att få tacka för mig i bild och ev. fortsätta enbart i skrift. Synd för jag har som mål att försöka praktiskt motivera och bevisa mina som vissa ibland verkar tycka kontroversiella uppfattningar.
Flint skrev:Jag verkar vara avstängd där. Funkade för några år sedan men inte nu längre.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 25 gäster