undran om spänningskonverterare 240->120 V

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

undran om spänningskonverterare 240->120 V

Inläggav Pinnick » 2005-07-04 12:39

Tänkte bara höra om någon har någon erfarenhet av spänningskonverterare s.k. step-down converters som omvandlar 120V->240V. Anledningen är att jag siktat några nad 208 i USA på ebay och säljaren efter förfrågan kunde skicka till Sverige.

länk: http://search.ebay.com/nad-208_W0QQfromZR41

Det är visserligen några timmar kvar men ännu så länge är priset riktigt fyndpris såvida grejorna fungerar.

Och näe jag har bestämt mig för att inte ge bud på dessa, men den hugade spekulanten kanske ? ;)

bara tänkte höra om någon visste hur bra det fungerar i praktiken med en konverterare till stora slutsteg med hög effekt! kan ju vara intressant att veta till en annan gång (eller denna gång ;) )

mvh,
/Pinnick
Senast redigerad av Pinnick 2005-07-04 16:51, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-07-04 13:11

Så stora spänningsomvandlare är väldigt dyra eftersom de måste vara minst lika stora som traffon i NAD 208. Däremot tror jag det går att koppla om 208 tämligen enkelt, har för mig att jag såg märkningar på huvudkortet när jag hade av locket på min 208. Såg ut som att det bara var att byta några byglar (sen får du ju byta säkring på primärsidan också)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-07-04 13:35

Tack Rydberg. Undrar ändå om man vågar chansa. Priset kommer säkert att gå upp en del de sista timmarna. Men med USPS budget frakt så kommer det säkert att kosta betydligt mindre än vad de brukar säljas för på hifimagasinet.com

Jag har också sett att spänningskonverterare är dyra. och sådana kraftiga kostar nog över 2000 säkert. Funderade bara på om det fungerar som man förväntar sig.

hm :? faen om man skulle våga och komma undan med under 4000 tusen. Det vore ju något

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-07-04 14:18

Trafos som omvandlar 240V->120V är det väl du menar, inte tvärtom?

Rydbergs lösning låter mycket enklare, men om den inte är möjlig så vet jag var det går att få tag i trafos relativt billigt, tror jag :)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-07-04 15:04

dawen skrev:Trafos som omvandlar 240V->120V är det väl du menar, inte tvärtom?

Rydbergs lösning låter mycket enklare, men om den inte är möjlig så vet jag var det går att få tag i trafos relativt billigt, tror jag :)

Ja 240-> 120 såklart :oops:
Dawen är det sant? :) låter ju intressant det..

Spana in länken och kolla buden så blir man rätt sugen på att lägga ett bud eller flera. Frakten fick jag till 85$ vilket inte är så mycket.

Jag får fundera vidare i värmen i några timmar till
Men blir det över 4000 i slutändan så får det nog vara..

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-07-04 15:05

Inte dumma priser alls! Klår ju t.o.m. 5000, som jag har betalat för mina tre 208:or jag har köpt! :wink:
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-07-04 15:07

Nu har jag inte kollat priset, och jag har ingen direkt koll på hur det blir när man skickar sådant mellan privatpersoner, så jag frågar: Moms och tull ???
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-07-04 15:29

Bamsefar: Jag har för mig att om man skickar som gåva så kommer man runt sånt där. Men är det moms på begagnat verkligen? :/ Tull, tja, 3% kanske såvida man inte kommer runt det också. Det var länge sen jag beställde från USA. Tack för påminnelsen i alla fall :)

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-07-04 15:51

dawen skrev:Inte dumma priser alls! Klår ju t.o.m. 5000, som jag har betalat för mina tre 208:or jag har köpt! :wink:

3? för 5000? 8O Någon på hifimagasinet.com skulle ha 7000:- för -en-. Ja jösses. Hoppas det är fina grejor om man skulle slå till.

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2005-07-04 16:04

Pinnick skrev:Men är det moms på begagnat verkligen? :/ Tull, tja, 3% kanske såvida man inte kommer runt det också. Det var länge sen jag beställde från USA. Tack för påminnelsen i alla fall :)

Det är tyvärr så tråkigt att det är moms på begagnat, så det blir till att lägga på i runda slängar 28% på priset om tullen är 3%.
Så det gäller att värdet är så lågt som möjligt med andra ord... 8)

Edit: fingrarna klibbar ju fast på tangenterna!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-07-04 16:23

Lite OT: Kan de verkligen ta ut tull på saker som är producerade inom EU? Har frågat det vid flera tillfällen men inte fått något bra svar (vad jag minns).
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
ryst

Inläggav ryst » 2005-07-04 16:39

blir så här till slut produkt + frakt + tull sen moms på det, gåva är det om det totala priset understiger 200kr kan vara 300kr inte 100% säker.

Jag lovar dig att ett så stor paket garanterat hamnar i tullen.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-07-04 16:49

CJNE skrev:
Pinnick skrev:Men är det moms på begagnat verkligen? :/ Tull, tja, 3% kanske såvida man inte kommer runt det också. Det var länge sen jag beställde från USA. Tack för påminnelsen i alla fall :)

Det är tyvärr så tråkigt att det är moms på begagnat, så det blir till att lägga på i runda slängar 28% på priset om tullen är 3%.
Så det gäller att värdet är så lågt som möjligt med andra ord... 8)

Edit: fingrarna klibbar ju fast på tangenterna!

OT som handlar om hur man slipper moms, tull och sånt är helt okej för min del ;) säkerligen för andra med om man nu hittar något kul i något annat hörn på jorden.

Å andra sidan har jag frågat t.ex. tyska företag hur det är med moms och de har sagt att de drar ifrån den tyska momsen och sen läggs det till svensk moms. Men ja just ja! Jag har för mig att en engelsman som ville sälja en denon 2805 till mig satte ner värdet på den så den att den för mig skulle kosta utsatt pris efter moms och tull påslag. Fast om det verkligen skulle ha blivit så fick jag aldrig reda på.

Men dock, med nuvarande bud + 28% plus 85$ frakt så är man uppe i 425 $ vilket är hyggligt + lite tull.

Ja det är en härlig, klibbig dag. Kanske dags att åka till playan 8)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-07-04 16:53

Pinnick skrev:Jag har för mig att en engelsman som ville sälja en denon 2805 till mig satte ner värdet på den så den att den för mig skulle kosta utsatt pris efter moms och tull påslag.
Det rcäker med att momsen är betald en gång inom EU så att skriva ner värdet för produkter från UK är lönlöst och dumt (man får adlrig ut mer på försäkringen än pakette är värderat till). Köper man från tyskland ska man ju passa på att betala deras momssats eftersom den är lägre än den svenska.

Användarvisningsbild
sztation

Re: undran om spänningskonverterare 120->240 V

Inläggav sztation » 2005-07-04 16:55

Tjenamoss. Jag har en spänningsomvandlare som omvandlar 120V till 240V eller tvärtom.
Det är en rejäl klump på några kilo och klarar upp till 800W.
Jag har använt den till mitt gamla band för att driva synthar, effektprocessorer, mikrofonförstärkare mm. på scen i USA för ett par år sen.
Men står bara o skräpar nu så blir glad om den kommer till användning.
Kan ta en bild på den när jag kommer hem om du vill.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-07-04 16:57

800W är dock för lite för en 208:a

Användarvisningsbild
sztation

Inläggav sztation » 2005-07-04 17:08

Allright.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Re: undran om spänningskonverterare 120->240 V

Inläggav Pinnick » 2005-07-04 17:10

sztation skrev:Tjenamoss. Jag har en spänningsomvandlare som omvandlar 120V till 240V eller tvärtom.
Det är en rejäl klump på några kilo och klarar upp till 800W.
Jag har använt den till mitt gamla band för att driva synthar, effektprocessorer, mikrofonförstärkare mm. på scen i USA för ett par år sen.
Men står bara o skräpar nu så blir glad om den kommer till användning.
Kan ta en bild på den när jag kommer hem om du vill.

Tack för det. Jag kanske borde ha ändrat rubrik på tråden om man får göra det? Efter det rydberg sa om en liten moddning kanske man kan nöja sig med att ta hem slutsteget en gång och sen avvakta lite och se hur det går, om man slipper köpa en omvandlare. Fast det kan ju vara bra att ha om priset är rätt i alla fall 8)

Rydberg: har du testat att köpa något och bara betalat tysk moms från något du köpt från tyskland?

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2005-07-04 17:13

Jag har och det funkar så inte bara i teorin, utan i praktiken också :)
Så är det ju med alla EU länder.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-07-04 17:20

CJNE skrev:Jag har och det funkar så inte bara i teorin, utan i praktiken också :)
Så är det ju med alla EU länder.

knepigt att jag fick höra det motsatta av butikerna själva som säkert vill sälja så mycket det går? Bra att veta i alla fall! :)

tack för alla svar i alla fall 8) Jag kanske får skriva en liten resume över hur det slutade. Antingen vad det kostade eller om jag såg något kul på stranden 8)

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2005-07-04 17:28

knepigt att jag fick höra det motsatta av butikerna själva som säkert vill sälja så mycket det går? Bra att veta i alla fall!

Om butiken ifråga säljer för mer än XXXXXX kr/år till Sverige så ska de ta ut svensk moms på dessa kunder.
Jag har för mig att jag läste detta på prisjakt, men kan ha fel.

// Jonas

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-07-04 17:45

Sanoj skrev:
knepigt att jag fick höra det motsatta av butikerna själva som säkert vill sälja så mycket det går? Bra att veta i alla fall!

Om butiken ifråga säljer för mer än XXXXXX kr/år till Sverige så ska de ta ut svensk moms på dessa kunder.
Jag har för mig att jag läste detta på prisjakt, men kan ha fel.

// Jonas

Såhär står det på skatteverkets hemsida:

Var ska momsen tas ut?
För privatpersoner är EG en enda stor marknad. Du betalar moms i det land där du köper varor eller tjänster. Det här kallas ursprungsprincipen. Du som konsument kan välja att åka till Grekland eller Tyskland och köpa din nya TV, och köra hem den i bilen, likaväl som du kan åka och köpa den i Alingsås. Skillnaden är att i Sverige betalar du 25% moms, i Grekland 18% och i Tyskland 16% moms.

http://www.skatteverket.se/skatter/moms ... sen_tas_ut

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2005-07-04 17:48

Då stämmer det nog som du sa.

// Jonas

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-07-04 17:52

Fast jag har också hört talas om det där som Sanoj pratar om.

Edit: Och jag läser inte Prisjakt! :lol:
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-07-04 17:58

Johan_Lindroos skrev:Fast jag har också hört talas om det där som Sanoj pratar om.

Edit: Och jag läser inte Prisjakt! :lol:
Det kan kanske stämma det också

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2005-07-04 18:01

Om företaget ifråga exporterar till annat EU-land för mer än 320 000 SKR per år, skall de lägga på Sveriges momssats istället för ursprungslandets. Detta är dock företagens skyldighet, och inget man som privatperson behöver tänka på. Vissa företag följer detta, andra gör det inte, vilket gör att varor ibland kan vara mycket billgare än svenska alternativ eftersom den (oftast lägre) utländska momsen är påslagen istället för den svenska. Om man själv (eller någon annan) hämtar varan i ursprungslandet så betalar man alltid ursprungslandets momssats, oavsett företagets årsomsättning i mottagarlandet.
http://www.prisjakt.nu/forum/index.php?showtopic=71423
Det verkar ju stämma om man letar lite:
http://www.euroinfo.se/ny/hem/moms/skrivyta/fordjupning1.html

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-07-04 18:42

så har ju priset på objeket som väntat börjar dra iväg som en raket . :evil: Men det borde nog stanna under 500. Men det med moms, borde man inte betala momsskillnaden bara om man köper från USA. D.v.s att det läggs på svensk moms men att man får dra av den amerikanska momsen på deklarationen eller något? Annars verkar reglerna lite väl luriga. Man betalar ju inte moms på något begagnat i Sverige eftersom momsen är betalad en gång.

faen.. blir nog kvällsbad istället för att hamra på new bid knappen. :(

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2005-07-04 18:54

Låter skumt om de lägger på (delstats)moms på priset, om du inte bor i samma delstat borde du inte betala nån moms alls (bortsett från den svenska då).
Och om det som i det här fallet rör sig om en begagnad pryl borde det inte bli nån moms ens om du bor i samma delstat, eftersom moms redan betalats av den ursprungliga köparen (precis som i Sverige).
Det är ju lite andra regler om den exporteras.
Säljaren borde inte addera någon moms alls, det sköter tullen i Sverige så fint ändå :roll:

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-07-04 19:04

njae tänkte att köparen från början rimligtvis borde betalat moms på varan och att jag skulle få betala svensk moms la på det. Det borde bli dubbelmoms. Men att man sedan får tillbaka delstatsmomsen på det belopp jag köpte för?

Nu är det varmt ute :o

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-07-05 01:14

då var det 46 minuter kvar och nad 208s senaste bud är på 350 dollar. Och jag ska ta en god whiskey istället.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi