Moderator: Redaktörer
flathead skrev:phon skrev:flathead skrev:
Finns en del hybrider men tror tyvär att det är lite skyttegravskrig mellan glas och sand.
Allt är sand. Är inte glas tillverkat av sand?
Du har så rätt och jag så fel.
Läs inte vad jag skriver utan vad jag menar
roren skrev:Man tar helt enkelt och lägger (exempelvis) slutrörens glöd ca 12V mellan katod och 0:an.
Naturligtvis en stabil DC. Då har man ju ett lågOhmigt katodmotstånd. Och den
höga strömmen ger då en rimlig bias spänning. Jag har inte räknat på det men några mA
från signalen borde inte ändra spänningen så mycket.
Flint skrev:flathead
Det får bli morgondagens uppgift att kolla.
Du kan ha trassel med drivsteget i alla fall. Det får ju sin dc-arbetspunkt av steget före så det gäller att det steget ligger rätt. Jag ställde i simuleringen ungefär optimal funktion. En tredjedel av matningssspänningen över vardera de två 18K motstånden och röret.
phon skrev:flathead skrev:phon skrev:flathead skrev:
Finns en del hybrider men tror tyvär att det är lite skyttegravskrig mellan glas och sand.
.... hmmm ...
Vid närmare eftertanke ... är inte skyttegravar också tillverkade av sand?![]()
phon skrev:flathead skrev:phon skrev:flathead skrev:
.... hmmm ...
Vid närmare eftertanke ... är inte skyttegravar också tillverkade av sand?![]()
Flint skrev:Svante skrev:Kan man inte bygga en rörförstärkare med sluttrissor? Problemet med rör verkar ju vara att de inte kan lämna så mycket ström.
Jag förstår att du tycker att det där är roligt din %¤#¤% men här pratar vi högklassig förfinad kultur och tradition och inte grusgropar.

flathead skrev:phon skrev:flathead skrev:
flathead skrev:Multimätt för 5 röda sedan 36/154
Jax skrev: Man slipper då signal genom konstantspänningselementen.
Jax skrev:Jag får för mig att en SEPP med autobias inte är så lyckad utan bör ha fix bias. Man skulle ju kunna använda grus till det det är bra på, t.ex. biasreglering. Lite lurigt med tanke på potentialerna på styrgallren vilket gör att man får lägga reglerkretsarna på egna spänningsmatningar. Jag är lite sådär till idén med konstantspänningselement i katodkretsen, jag föredrar att mata gallren med en lagom negativ spänning i förhållande till katoden. Man slipper då signal genom konstantspänningselementen.
flathead skrev:Gillar konceptet att bara slå på strömmen och spela utan att behöva justera en massa.
Enda säkerhets åtgärden jag gjort är en neonlampa mellan galler-katod på fasdelaren.
Grottmäniskan i mig funderar på att leta up nån 50w zenerdiod och trycka dit.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster