Svagt pipande från högtalarna

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2011-09-09 00:01

Harryup skrev:Jag har varit med om att det är enda sättet på i vart fall 4 olika installationer. Har dragit 25mm2 jordkabel ifrån husjorden i källaren upp till taket och satförstärkare samt till varje enskild apparat, resultat dödstyst.
Högfrekvensstörningar verkar inte 1,5mm2 bita på. Antenn ihop med lång HDMI till projektor verkar vara en vanlig källa till strul. Och då hjälper bara riktigt jord med väldigt lågt motstånd.
Dessutom så brukar t.ex. bruset minska och det låter kanske lite tystare mellan tonerna, eller i vart fall kan man uppfatta det så.
Själv drog jag skärmad EKLK direkt ifrån centralen enbart för stereon och det kändes som de i princip obefintliga störningarna försvann ihop med ljud man inte tog för störningar.

mvh/Harryup

Shit, det låter jobbigt.

Å andra sidan ska vi snart bygga ut. Kanske passar på att dra en dedikerad lina till anläggningen. Ackompanjerad av 25mm2 jordsnabel då. 8O
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-09-09 00:07

Nejdå, man blir riktigt nöjd efteråt efter att ha fått en billig ljudförbättring.
Har själv horn som har ungefär 114db/m/W och ett svagt tjut skulle vara outhärdligt. Och K12 kan nog intyga att det inte finns något störljud alls.
Och jag har satantenn, comhem, nätverk, en MacMini, Dune, m.m. m.m. inkopplat.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Syntesis

Inläggav Syntesis » 2011-09-09 00:29

Denna finns ju.. http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=24137&path=
Har en sådan som jag förut använde till att ha just mellan dator och förstärkare men som numera gör tjänst mellan tv och stärkare.

Den fungerar bra men har en känsla av att den ändrar ljudet något. Minskar luftigheten en gnutta i diskantregistret eller nåt sådant.

Det var ett tag sedan jag testade skillnaden med och utan, så helt säker är jag inte på att det verkligen är så.

Edit: Ojdå.. konversationen hade tydligen avancerat rätt mycket sedan sidan senast blev uppdaterad.. Låter detta stå kvar ändå. 8)
Snarkoman AB - Mit der neue basmodulers

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2011-09-09 07:19

bomellberg skrev:Nope. Hjälpte inte.

Imorgon blir det en sån här:

http://www.kjell.com/?item=39607

Exakt såna var det Biltema hade. De tog dock SEK 39...

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2011-09-27 23:09

Häpp. Här har jag visst glömt att uppdatera.

Jag kör numera optiskt från HTPC till receiver, och det har löst problemet. Det var alltså de elektriska kopplingarna mellan analog ut på ljudkortet och 7.1-channel in på Receivern som gav upphov till pipandet.

Då är bara frågan varför jag har ett 2000 kr ljudkort i datorn? :D

En tanke är att fimpa ljudkortet och köra ljudet över HDMI från grafikkortet, men då blir det elektriskt kopplat igen och då kanske pipandet återkommer. Vilken tur att min Receiver inte har HDMI, för då hade jag varit tvungen att prova.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2011-12-19 10:41

bomellberg skrev:Häpp. Här har jag visst glömt att uppdatera.

Jag kör numera optiskt från HTPC till receiver, och det har löst problemet. Det var alltså de elektriska kopplingarna mellan analog ut på ljudkortet och 7.1-channel in på Receivern som gav upphov till pipandet.

Då är bara frågan varför jag har ett 2000 kr ljudkort i datorn? :D

En tanke är att fimpa ljudkortet och köra ljudet över HDMI från grafikkortet, men då blir det elektriskt kopplat igen och då kanske pipandet återkommer. Vilken tur att min Receiver inte har HDMI, för då hade jag varit tvungen att prova.

Hmm.

Nu har jag ju en ny receiver, och därmed har jag varit tvungen att prova med HDMI. Pipandet återkom så klart, och liksom tidigare är det datorn som är boven. Det verkar som att den i vissa lägen, när den har mycket att göra, lägger något högfrekvent på jorden, som smittar av sig in i receivern.

Jag har förutom att byta receiver, köpt ett nätfilter på blocket:

Bild

Tyvärr verkar det inte hjälpa mot denna typ av störning. I och med att apparaterna är ihopkopplade genom jord (skärmen till hdmi-kabeln) så kan störningen vandra in i receivern och förstärkas tillsammans med nyttosignalen. Trist! :(

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2011-12-19 21:00

UrSv skrev:

Frekvensomfång 20-30000 Hz...
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2011-12-19 21:48

i skrev:
UrSv skrev:

Frekvensomfång 20-30000 Hz...

Ja, någon sådan blev det aldrig. Inte för att min anläggning kan leverera sub-20Hz signaler, men feel good blir ju lidande.

Jag har en idé om att ansluta antennen till receivern också (idag sitter den i tv-kortet i datorn), så kanske både dator och receiver får samma jordpotential. Fast det borde de ju redan ha i och med att hdmi-kabeln är ansluten.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-12-19 23:55

Lundahls har väl ganska bra såna?
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2011-12-20 00:20

phon skrev:Lundahls har väl ganska bra såna?

Alltså, jag har redan övergett den idén helt. Jag har ingen analog koppling mellan dator och receiver längre, enbart HDMI. Och det verkar som att störningen i fråga vandrar över HDMI-kabelns skärm/jord.

Det kommer och går, så det går kanske att identifiera problemet i datorn, och eventuellt byta ut den störande komponenten.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-12-20 01:12

bomellberg skrev:
phon skrev:Lundahls har väl ganska bra såna?

Alltså, jag har redan övergett den idén helt. Jag har ingen analog koppling mellan dator och receiver längre, enbart HDMI. Och det verkar som att störningen i fråga vandrar över HDMI-kabelns skärm/jord.

Det kommer och går, så det går kanske att identifiera problemet i datorn, och eventuellt byta ut den störande komponenten.

Har jorden i en hdmi-kabel någon funktion, kanske kan fimpa den?

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2011-12-21 12:37

Provade med en galvanisk avskiljare på antennen. Ingen förbättring, tyvärr. Inte ens att dra ut antennen hjälper. :(

Det verkar vara datorn i sig, som producerar detta intermittenta ojlud. Frågan är bara, vilken komponent?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-12-21 14:20

Dimmer i rummet?
Kört datorn ojordad? Eller om den är det jordat den?
mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-12-21 14:21

Vänt på stickkontakter? SItter alla stickkontakter på samma fas? Inklusive projektor, tv, satbox etc?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-12-21 14:31

Harryup skrev:Nejdå, man blir riktigt nöjd efteråt efter att ha fått en billig ljudförbättring.
Har själv horn som har ungefär 114db/m/W och ett svagt tjut skulle vara outhärdligt. Och K12 kan nog intyga att det inte finns något störljud alls.

mvh/Harryup
Inget störljud???

Jag höll ju på att bli tokig innan jag hittade att nätaggregatet till en av dina datorer gav igrån sig en 14Khz ton - trots att den var avstängd! :twisted:

Med strömsladden urdragen ur den så var det dock tyst och fint :D
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2011-12-21 14:58

Tack för alla tips!

Jag har två dimmrar i rummet, båda har varit avstängda. Alla grejer sitter på samma fas.

Problemet är uppenbart: datorn genererar någon typ av störning då och då. Om jag spelar musik genom min Sonos likaså (om datorn är påslagen). När jag då stänger av datorn så försvinner det direkt.

Jag har ännu inte provat att köra datorn ojordad. Är det tillrådligt? Blir den inte jordad ändå, tack vare projektorn/slutsteget (genom HDMI/rca)?

Nästa steg blir att plocka ur mitt Asus Xonar D2X. Det ska ändå inte användas längre. Efter det är det väl en ny nätdel kanske?

Jag ska kolla vilken frekvens tonen ligger på. Det kanske kan ge en ledtråd.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-12-21 22:47

Testa att koppla ur dimmers.
Testa att koppla ur antenner osv.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-12-21 22:50

MagnusÖstberg skrev:
Harryup skrev:Nejdå, man blir riktigt nöjd efteråt efter att ha fått en billig ljudförbättring.

mvh/Harryup
Inget störljud???

Jag höll ju på att bli tokig innan jag hittade att nätaggregatet till en av dina datorer gav igrån sig en 14Khz ton - trots att den var avstängd! :twisted:

Med strömsladden urdragen ur den så var det dock tyst och fint :D

Det finns absolut inga störljud hos mig och har aldrig funnits ur hornen. När det gäller det påhittade ljudet ifrån en dator så var det nog placebo, vi lät dig hållas så att du snabbt skulle somna om bara.

mvh/Harryup

:)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-12-22 00:21

:D

Inte mitt fel att du har sunkiga prular.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-12-22 01:00

Bussiga klubben? :roll: :wink:

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-12-22 01:03

Magnus, förstör nu inte Bom Ellbergs tråd med din Tinnitus. :-)

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-12-22 01:22

Sant, drar mig tillbaka.

Det var bara elakt av mig, ibland är man lyckligare omedveten om sina brister. Hoppas du kan förlåta mig. :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-12-22 01:28

Kan inte lova något i förväg men snart är det ju Jul så det kan gå.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-12-22 11:38

Jo det gick bra, du är förlåten Magnus. ;-)

mvh/Harryup och God Jul åxå

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-12-22 11:40

Hur går det Bo? Testat att kopplat ur allt som har med TV och projektor samtidigt? Har varit med om att en dator inte gillat projektor och satinstallation med HDMI jordslingor.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2011-12-22 15:05

Harryup skrev:Hur går det Bo? Testat att kopplat ur allt som har med TV och projektor samtidigt? Har varit med om att en dator inte gillat projektor och satinstallation med HDMI jordslingor.

mvh/Harryup

Jomen, alltså. Jag vet ju redan att det är datorn som är boven. Det räcker ju med att stänga av den, så upphör pipandet. Inga kablar behöver dras ut alltså.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-12-22 15:26

bomellberg skrev:
Harryup skrev:Hur går det Bo? Testat att kopplat ur allt som har med TV och projektor samtidigt? Har varit med om att en dator inte gillat projektor och satinstallation med HDMI jordslingor.

mvh/Harryup

Jomen, alltså. Jag vet ju redan att det är datorn som är boven. Det räcker ju med att stänga av den, så upphör pipandet. Inga kablar behöver dras ut alltså.

Nä, du vet inte att datorn är boven, du vet att det är där du hör problemet. Datorn kanske inte alls piper utan dimmers och dimmrarna piper inte utan dator. Ett sätt att få slut på problemet är att anlita Magnus så kommer han dra ur nätsladden till datorn. Han brukar göra så. :-)

Nä, du pröva på nu. Och God Jul.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Tarzan

Re: Svagt pipande från högtalarna

Inläggav Tarzan » 2014-08-20 09:50

Ursäkta för bump, men löste du det?

Jag känner igen mig alldeles för väl i både problemet och hur allt är kopplat.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2014-08-20 10:05

Tarzan skrev:Ursäkta för bump, men löste du det?

Ja, det löste sig självt när jag möblerade om i rummet. Tidigare hade jag elektroniken stående sju meter från högtalarna. Nu har jag en mer traditionell uppställning och har inte hört pipandet sedan dess.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2014-08-20 12:14

bomellberg skrev:
Tarzan skrev:Ursäkta för bump, men löste du det?

Ja, det löste sig självt när jag möblerade om i rummet. Tidigare hade jag elektroniken stående sju meter från högtalarna. Nu har jag en mer traditionell uppställning och har inte hört pipandet sedan dess.

Så synd... eller så bra menar jag ju så klart! 8)

Vad i sättet det är kopplat på skiljer sig från hur det var innan ? Det hade varit guld värt för mig om det är någonting jag skulle kunna kopiera rakt av för att enkelt bli av med pipandet.

Föregående

Återgå till Teknikforum