Jag har roat mig med att göra en liten guide för den som sitter på en Behringer och stör sig på fläkten men drar sig för besväret eller misstror sina kunskaper på att pilla själv.
Den som ska in är Papstfläkten nämnd ovan, nr 54-209-82 på Elfa.
Först:
Standardfläkten. Den hörs lång väg och surrar på ett mycket irriterande sätt.
Men nu ska den väck!
Först, ut med den gamle kämpen.
Vi behöver lyfta på locket, och det sitter skruvat som toppen på en stridsvagn! Skruvarna sitter längs sidorna i överkant, på baksidan:
...och fyra skruvar på toppen också som håller i kyltunneln inuti:
När alla skruvar är borta lyfter man på locket.

Eller snarare viker upp det som en motorhuv. Locket sitter i hakar i framkant.
Fläkten sitter skruvad från utsidan med fyra skruvar som håller ihop gallret på utsidan med fläkt och stos på insidan:
När skruvarna är borta är det bara att lyfta av fläkten.
Sladden till fläkten ligger under en kabelstam och ansluter till ett kort till höger (sett från baksidan)
Behringer räknar säkert med att ett sånt här steg reser runt en del och får en och annan snyting; de har fäst kontaktdonet med en klick smältlim för att försäkra sig om att den inte skakar loss. Man får skära försiktigt med en kniv och pilla upp limklicken med en lämplig tång. Detta var det besvärligaste på hela operationen.
Fläkten loss, nu ska det bli tyst! Men är de inte misstänkt lika? Kan det verkligen bli skillnad?
Den nya fläkten har två nakna trådar, den gamla en seriös isolerad kabel. Börjar med att fimpa den för att komma åt kontaktstycket. Går givetvis att köpa på ELFA också om man vill slippa skarva som jag gör.
Lägger på en bit krympslang som skydd över trådarna på nya fläkten.
Skalar, tvinnar och skarvar ihop med den gamla fläktens kontaktstycke. lägger ena skarven uppåt och den andra neråt så den inte blir så tjock.
Glöm inte att hala på en extra bit krympslang som går över de här skarvarna!
Sen är det bara att hissa upp den extra krympslangsbiten och värma.
Sen är det dags att börja sätta ihop igen.
Först leda tillbaka sladden på samma sätt och trycka i kontaktdonet.
Mitt steg rör sig inte speciellt ofta, läs aldrig, så jag skiter i att säkra med smältlim.
Tillbaka med stos och fläkt. Här är det god idé att starta steget för att kolla att fläkten funkar och blåser åt rätt håll, dvs inåt. Inte helt optimalt och man undrar ju varför de satt ett luftfilter EFTER kanalen.
Här kan säkert den modig vända fläkten och därmed luftströmmen men jag bedömer det för svårt att täta upp stosen. Det kommer att dras tjuvluft från precis före fläkten istället för genom lyltunneln.
Så, det blir som original.
Skruvarna på plats och paketet är ihopskruvat. De nedre är lite pilliga att få dit, man får ta en kniv eller platt skruvmejsel och hålla ut benen på stosen så skruvarna hittar gängorna.
Efter det är det bara på med locket och dess skruvar. Klart! Tog ca en timme men då gjorde jag lite annat också.
Hur blev då resultatet?
Vi hade 62dB på första bilden, med tonvikt på 331Hz.....
48dB, med tonvikt på 51Hz.
14dB skillnad!
Jag upplever inte fläkten som ljudlös, men för min del gjorde det stor skillnad. Den förra hörde jag från soffan om det är tyst men inte den här. Den har ett lite knarrande ljud som med all säkerhet skulle kunna fås att försvinna med gummiupphängning/packning. Den blev märkbart tystare när jag satte fingret på fläktchassit innan ihopskruvning.
Alltiallt är ljudkaraktären mycket behagligare än original även om man är så nära att den hörs.
Good Luck and may the Flow be with you!