Moderator: Redaktörer
flathead skrev:Får förmoda att det är diskussionen jag deltar i som du ogillar.
flathead skrev:Att jag började projektet var för att pröva nåt nytt för mig OTL.
Måste säga att den förmedlar ljudet med god känsla trots tekniska gissel.
Att diskutera tekniska lösningar är alltid trevlig hjärnjumpa men i slutet är det ju alltid lyssningen som avgör om den får stanna kvar eller byts ut.
KarlXII skrev:1: Drömmen!
2: Det är skoj att lyssna på musik med den samtidigt som det låter hur bra som helst. Just skojsighetsfaktorn är den viktigaste. Är det tillräckligt tekniskt?
1. Vilka rörförstärkare har öppnat dina öron mest, och skapat den enligt
dig mest njutbara musikåtergivingen?
verdad skrev:IngOehman skrev:1. Vilka rörförstärkare har öppnat dina öron mest, och skapat den enligt
dig mest njutbara musikåtergivingen?
Har inte lyssnat så mycket på just rörförstärkare, däremot har jag lyssnat på en del på mässor och dylikt. Men helt klart den bästa jag lyssnat till var ett märke som heter River Audio. (Två monosteg samt ett försteg) De var då kopplade till TAD R1.
Jag har nog egentligen haft lite inneboende förutfattade meningar mot rörförstärkare då jag trott/tyckt att de aldrig kan återge en ren signal eftersom det alltid finns distorsion. Det kanske inte är rätt, men jag har tagit det med mig från musiksfären. Har haft Marshall 2 st 4x12' och 2 st JCM 800 till gitarrriggen och där har jag aldrig tyckt att jag kunnat få det där kliniskt rena gitarrljudet, utan att det alltid funnits lite distorsion, oavsett hur mycket jag dragit ner på gitarren samt på volymknapparna på förstärkarna.
Därav min förutfattade mening vad avser rörförstärkare och dist.
Jag har dock inte kompetensen att kunna svara på vad det beror på.
Jag blev ändå mycket positivt överraskad över hur bra jag tyckte det lät.
Kan inte sätta fingret på vad det var.
Kan också nämna att de gånger jag lyssnat på The Lars på mässor, så har de inte ens varit i närheten av det ljud som dessa River Audio presterade. Särskilt imponerad var jag över hur väl de klarade av att återge lägre frekvenser, men det kanske egentligen beror på högtalaren mer än förstärkaren. Jag vet inte.
Laila skrev:
Just Marshall JCM800 var/är ju konstruerade för att(bara) ge "lead-dist".
Testa gärna en typ Fender Super60, Twin Rewerb, eller varför inte
en Marshall 6100 så får du förhoppningsvis höra ett renare sound . . .
Objektivisten skrev:Laila skrev:
Testa gärna en typ Fender Super60, Twin Rewerb, eller varför inte
en Marshall 6100 så får du förhoppningsvis höra ett renare sound . . .
Slog mig också, ''...testat en Fender Twin?'' liksom...
Harryup skrev:
2. Inte en susning men enkelhet, få komponenter och låg motkoppling kan ha betydelse. 2A3 lätt kvickare och piggare jämfört med 300B.
Testa gärna en typ Fender Super60, Twin Reverb, eller varför inte
en Marshall 6100 så får du förhoppningsvis höra ett renare sound . . . Smile
Slog mig också, ''...testat en Fender Twin?'' liksom...
stefanolo skrev:Harryup skrev:
2. Inte en susning men enkelhet, få komponenter och låg motkoppling kan ha betydelse. 2A3 lätt kvickare och piggare jämfört med 300B.
Kommer ihåg en oktobereftermiddag för fem år sedan när jag satt i soffan hos Bosse Hansson. Jag var ganska "nyväckt" när det gällde rörförstärkare och Bosse berättade lite om sin Candela när vi kom in på SET-förstärkare. Han beskrev då sin uppfattning av SET 300B-försärkare som "såsiga". Han ville ha mer rapphet vilket han tyckte att han fått in i Candela. När jag så småningom hade köpt min Audion Silver Night 2A3 hade jag Bosses ord om SET-förstärkare (särskilt då 300B) i minnet och förväntade mig ett "såsigt" ljud, men slogs av att det iställlet var ganska lätt och luftigt (åt det lite mjuka hållet) men knappast "såsigt"/slött.
/s
Flint skrev:Det finns ett område där trissehäckar passar som gitarrstärkare - i dansband. Lirar du parningsmusik för pöbeln?verdad skrev: För att kunna få det där riktigt rena gitarrljudet så måste man ha en transistorförstärkare.
Det finns ett område där trissehäckar passar som gitarrstärkare - i dansband. Lirar du parningsmusik för pöbeln? Laughing
Jocke skrev:Hade för en evighet sedan ett par Dynaco MK III monoblock som redan då prisades för sin ljudkvalitet. Fick dem aldrig att lira - allt lät bara "kofta". Provade dem i ett aktivt system men de var faktiskt inte roliga i något register... Spelade dem mot Sentec PA-8 som jag tyckte överträffade dem på alla punkter. Kan ju ha varit något fel på dem...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 47 gäster