Rör och rörens olinjäriteter + andra spännande röregenskaper

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Rör och rörens olinjäriteter + andra spännande röregenskaper

Inläggav IngOehman » 2011-12-23 16:33

Låt mig börja med att nämna att min syn på verkligheten, är att det är
bättre att jobba i medvind än i motvind.

Och det betyder att jag tycker att man bör använda rör till det de är
bäst på - och transitorer till det DE är bäst på. Det vill säga att en bra
utgångspunkt är att börja med att studera respektive mojäng noga, för
att sedan kunna använda använda den således att man drar nytta av
dess egenskaper så bra som möjligt.

- - -

Skälet att jag skriver detta är att det i en granntråd försiggår en disk-
ussion som tycks gå ut på att ta bort/motarbeta rörens egenskaper - i
rörkonstruktioner.

För mig ser det lite ut som diskussioner som hör forntiden till - alltså då
man bara hade rör att välja på, men ju kunde vilja gå flera vägar med
dem:

Låta dem ljuda och tillföra sin magi, eller stympa dem på alla karaktärer
med målet att med förstärkaren skapa en transparent transmissions-
länk (det som kanske transistorer passar bättre för att åstadkomma?).

Men idag så finns det ju massor av olika metoder att bygga förstärkare
på - och man kan välja teknologi efter målet. Så man behöver inte välja
"fel del" att bygga med och sen motarbeta den. Man kan välja rätt del
för respektive uppdrag.

Att välja rör för en konstruktion med målet att nå så lån teknisk distor-
sion som möjligt är lika dumt som att välja transistorer med målet att
övertrumfa de kvaliteter man hört från en rörförstärkare.

- - -

Detta är ett förslag på lista av rörs egenskaper (alla som vill får gärna
fylla på), sedda som effektförstärkarkomponenter, som man kan välja
att använda istället för att motverka:

1. Rör har hög linjäritet, speciellt trioder. Det gör att man kan bygga
konstruktioner med låg motkoppling utan att distorsionen blir orimligt
stor. Det i sin tur gör att klippningen blir mjuk och att komplexa högre
ordningens distorsionsformer blir ett litet problem.

2. Rör har extremt liten termisk kompression, vilket även det gör att
de kan användas i konstruktioner utan motkoppling, utan att bli drab-
bade av en massa minnesdistorsion (påverkan från signalhistorien).

3. Rör glöder snyggt. Det kan man dra nytta av genom att låta dem få
vara exponerade och sprida stämning i lyssningsrummet.

4. Rör är mekaniska prylar, även om det är en sekundär funktion och
från början i huvudsak oönskad. Det uppstår kraftmodulationer i dem
när de nås av musiksignalen, som sätter dem i mikrorörelse, som i sin
tur kan påverkan deras funktion. Detta ger många rör (i vissa typer av
konstruktioner) förmågan att skapa en sorts verklighetsskänsla lite på
samma sätt som att en flygel låter levande även i döddämpade rum.

5. Rör är dyra, vilket talar för konstruktioner med förhållandevis få rör.

6. Rör åldras, vilket talar för konstruktioner med förhållandevis få rör.

7. Rör har en utimpedans som passar dåligt till det spann impedanser
som av produktionstekniska skäl passar att göra högtalare med (2 - 50
ohm). Det gör att man som regel behöver använda utgångstrafrmator
för att optimera effektiviteten (skapa effektanpassning) vilket i sin tur
renderar anti-gain, vilket i sin tur minskar lämligheten att applicera en
massa motkoppling i konstruktioner som använder få rör.


Nu är listan kanske väldigt inkomplett, men den är så lång som den är
just nu i tråden, och förhoppningsvis blir den längre. Men utgår jag ifrån
hur den ser ut just nu så tycker jag det ser ut som om allt talar för att
en optimal rörkonstruktion är förhållandevis enkel, och att den INTE är
optimerad för att ge teknisk nollförvrängning - utan att den snarare är
optimerad för att passa ihop med en applikation - som kan inbegripa en
hel massa olika saker, som t ex:

1. Samverkan med specifika högtalare med hög känslighet och som är
optimerade för att drivas med rörförstärkarens utimpedans.

2. Samverkan med en domesticerad lyssningssituation. Det vill säga att
de kan optimeras för att låta så bra som möjligt såsom lyssningen sker.
Exempelvis tror jag att jag talar i stort sett sant om jag säger att >99%
av all lyssning till symfonisk musik som sker i hemmen, sker på en ljud-
trycksnivå avsevärt mycket lägre än FFF i konserthuset (cirka 105 dB).
En förstärkare som då kan spela musiken lika rikt och närvarande som
den lät på originalnivå, trots en faktisk mycket lägre och grannvänligare
nivå, går att argumentera för.

- - -

Ser man det så, vilket jag gör (i varje fall just nu) så är det uppenbart
för mig att det man behöver göra när man arbetar med rörkonstruktion
är att INTE stirra sig blind på den teknisk distorsionen (med mätningar
och simuleringar) och dennas minimerande. Snarare behöver man som
ledstjärna ha lyssning. Det är HUR förstärkaren uppfattas som betyder
något, inte en mätning av någots storlek, vars karaktär glöms bort när
det hela reduceras till en siffra.

Därmed inte sagt att man inte behöver eller skall simulera och mäta en
massa saker.

Jag menar bara att man kanske behöver överge tumreglen att "mindre
är bättre". Det vill säga att det inte är någon större idé att mäta upp en
massa saker - utan att först ha skaffat sig en ide om vad mätningarna
betyder och om vilka mätbeteenden som är bättre än andra, sett i flera
och bättre dimensioner än bara siffran för distorsionens storlek.

- - -

Så poängen med den här tråden är att försöka utreda vad det kan vara
för egenskaper som gör att så många människor faktiskt uppskattar rör-
förstärkare i så hög grad.

Jag tror nämligen inte att det beror på att de uppvisar 0,0001 % distor-
sion, utan att det beror på att de hanterar musiksignalen med (i brist
på bättre ord) respekt. Och därför menar jag också att det intressanta
när man pysslar med rör är att förstå sig på dessa kvaliteter, snarare
än att försöka pressa ned distorsionen till de nivåer som de bästa av
transistorförstärkarna uppvisar.

Man behöver hitta vad det är som är rörförstärkarnas själ, och hjälpa
den att frodas.

De bästa konstruktörerna av rörförstärkare har såklart redan gjort det,
och följer sin linje med att skapa apparater som ger det de vill. Men jag
tror även att de bästa rörkonstruktörerna fortsätter att experimentera
och lära känna allt flera variablers påverkan av upplevelsen. För att de
har hittat något betyder ju inte att de hittat allt.

- - -

Så låt mig avsluta detta förstainlägg med att ställa några frågor:

1. Vilka rörförstärkare har öppnat dina öron mest, och skapat den enligt
dig mest njutbara musikåtergivingen?

2. Vilka egenskaper (rent tekniskt) tror du att det är som för att du upp-
lever den på de viset?

3. Hur yttrade det sig, det där du gillade?


Alla andra typer av inlägg som har med frågan om vad det är för något
som ger rören deras förmåga att påverka vår upplevelse på sätt som
så många gillar, är naturligtvis välkomna i tråden.


Vh, iö

Edit: Lagt till fråga tre där på slutet.
Senast redigerad av IngOehman 2011-12-23 18:55, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
flathead
 
Inlägg: 992
Blev medlem: 2010-12-12

Inläggav flathead » 2011-12-23 16:54

Får förmoda att det är diskussionen jag deltar i som du ogillar.

Att jag började projektet var för att pröva nåt nytt för mig OTL.

Måste säga att den förmedlar ljudet med god känsla trots tekniska gissel.

Att diskutera tekniska lösningar är alltid trevlig hjärnjumpa men i slutet är det ju alltid lyssningen som avgör om den får stanna kvar eller byts ut.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska
 
Inlägg: 28546
Blev medlem: 2007-02-17
Ort: Himlafiket

Inläggav KarlXII » 2011-12-23 16:56

1: Drömmen! :)
2: Det är skoj att lyssna på musik med den samtidigt som det låter hur bra som helst. Just skojsighetsfaktorn är den viktigaste. Är det tillräckligt tekniskt?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

lech
inaktiv
 
Inlägg: 1159
Blev medlem: 2006-10-28

Inläggav lech » 2011-12-23 16:59


Som sann rör entusiast kan jag bara svara på fråga 1

IÖskrev
1. Vilka rörförstärkare har öppnat dina öron mest, och skapat den enligt
dig mest njutbara musikåtergivingen?

2. Vilka egenskaper (rent tekniskt) tror du att det är som för att du upp-
lever den på de viset?


Svar på fråga 1
Det är Erik Andersons 2A3 med den hissnande effekten av 2,5 watt.
Den klassar ur/ut samtliga förstärkare jag lyssnat till. Grus och glas oavsett. Gäller även alla prisklasser här hemma.

Svar på fråga 2
Har inte den kompetensen så jag kan svara dig.

//lech :wink:

Användarvisningsbild
Snabel
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2011-12-22

Inläggav Snabel » 2011-12-23 17:09

1. LaMayro. Ger verkligen den där känslan av att musikerna är i rummet.

2. Vet ej.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35937
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2011-12-23 18:07

1. Hiraga 50W
2. Vet ej

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2011-12-23 18:25

flathead skrev:Får förmoda att det är diskussionen jag deltar i som du ogillar.

Nja, det är den jag refererade till, men jag ogillar den inte alls!

Menar bara att den som jag försöker dra igång här, saknades i den
tråden, där "teknisk optimering" av det som förutsättningarna ändå
sätter väldiga gränser för hur långt det går att nå.

Tycker gott att trådarna kan fortgå bredvid varandra.

Min nyfikenhet ligger dock mera åt hållet att förstå vad som gör rör till
det de är, än att hitta sätt att få rör att bete sig mera som transistor-
konstruktioner.

Tycker helt enkelt att det är bättre att arbeta med upplevelseåterkopp-
ling än bara med simuleings/mätåterkoppling om målet är att söka sig
framåt med rör.

Med framåt menar jag då att hitta teknologins bästa potential, och den
tror jag man hittar genom att arbeta med de egenskaper som finns,
snarare än att arbeta mot dem.

flathead skrev:Att jag började projektet var för att pröva nåt nytt för mig OTL.

Måste säga att den förmedlar ljudet med god känsla trots tekniska gissel.

Att diskutera tekniska lösningar är alltid trevlig hjärnjumpa men i slutet är det ju alltid lyssningen som avgör om den får stanna kvar eller byts ut.

Kloka ord!


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2011-12-23 18:32

Kan nämna att jag hoppas ingen känner sig diskvalificerad att delta i den
här tråden bara för att de inte kan svara på båda frågorna.

Det går utmärkt att bara svara på den ena, eller ingen! Utan istället bara
spåna på med andra saker istället, som har med grundfrågan att göra.

Om man inte har några svar så kanske man ändå har några tankar, som
kanske någon annan har svar eller kommentarer till?

- - -

Så nu skall jag spåna lite:


Själv kan jag ju säga några ord om att det är min erfarenhet att man när
man arbetar med komponenter där de i sig har god linjäritet - ofta når de
bästa resultaten när man siktar på maximal enkelhet.

Det er inte den allra lägsta distorsionen om man med distorsion menar
bara det man mäter när man tittat på THD, men mitt intryck är att dessa
okompenserade tillstånd (ingen framoppling, ingen återkoppling) verkar
vara de som förmedlar musiken på sätt som känns mest naturliga. Även
om det förstås finns mätbara förvrängningar i sådana konstruktioner så
smälter de samman med musiken och blir inte en upplevd "tillsats" som
stör och hamnar i vägen.

Eller?

Så hör jag det i varje fall.

Och första gången jag blev varse detta var faktiskt på 70-talet när jag
konstruerade en mikrofonförstärkare. Nu var ju inte dåtidens operations-
förstärkare av samma klass som dagens, men de kunde ändå användas
för att ge lägre mätbar distorsion än min alternativa koppling som använde
bara två transistorer!

Men oavsett hur man valda att lyssningsbedöma resultatet så kunde man
inte föredra operationsförstärkarvarianten framför den tvåtransistoriga
lösningen. Den senare var helt överlägsen, framförallt när man spelade in
komplexa ljud (stor orkester t ex).

Kort sagt - komplicerade lösningar framstod som bättre än de enkla först
när de kan erbjuda så pass låg förvränging att den inte går att höra alls.

Det är förstås en förenkling, men icke desto mindre upplever jag att det är
en rätt så generell sanning att man bör kontemplera detta varje gång man
är och tassar med "svåra konstruktioner" - det vill säga sådana där man
redan från början kan troliggöra att själva uppgiftens svårighet kommer att
rendera artefakter i slutändan.

Det inbegriper ALLA högtalare, och en hel del elektronkkonstruktioner ock-
så, t ex i stort sett alla rörförstärkare.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2011-12-23 18:54

KarlXII skrev:1: Drömmen! :)
2: Det är skoj att lyssna på musik med den samtidigt som det låter hur bra som helst. Just skojsighetsfaktorn är den viktigaste. Är det tillräckligt tekniskt?

Nä, men det är helt okej. ;)

Det visar väl snarast att jag borde ha ställt tre frågor. En om vilka apparater, en om vad man tror att det beror på, och en tredje om
hur det yttrade sig!

My bad, helt enkelt.

Men jag lägget till den tredje frågan i förstainlägget på studs!


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9886
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Inläggav sprudel » 2011-12-23 19:19

Det här var ju en riktigt trevlig ansats IÖ. God Jul förresten :)

Nåväl som svar på dina frågor:

1. La Mayro hos LennArt och Drömmen hos K12, samt en annorlunda upplevelse hos Lech med Klipschhorn och JJ.

2. Ingen aning, men bra konstruktioner av duktiga konstruktörer med massor av erfarenhet.
Klipschhornen höll på att skjuta mig ur soffan!!

3. En känsla av liveupplevelse, organiskt. Röster var riktade mot dig, utan hårdhet eller överdrivna kontraster. Bara mer rätt än annars.
Det var roligt att lyssna, engagerande kan man säga.
Pliniusen går åt samma håll faktiskt med i16s. :)
Jag har också lärt mig att rörsteg kräver rätt högtalare.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare
 
Inlägg: 10903
Blev medlem: 2009-03-16
Ort: Tyska Bukten

Inläggav Objektivisten » 2011-12-23 19:50

3. Jag tycker det låter mer naturligt, äkta och levande än transistorförstärkare när de matchas med bra högtalare. 'Dare I say' - mer transparent helt enkelt. :o

Varför vet jag inte :?

Har mest lyssnat ordentligt (hemmiljö) på Manley Stingrayen så klart, men även en del av Erik Anderssons konstruktioner t ex Audio Innovations. McIntosh mm i butiks och mässmiljö. Entaktskopplade trioder har jag bara hört i förbigående dock. Tillbringade iof en helg med några rörmonster från KR Audio, det var en upplevelse över det vanliga.

Vad kan det bero på då att det låter så bra? Enkelhet, få Watt, låg motkoppling, frånvaro av minnesdistorsion. Kanske.
Senast redigerad av Objektivisten 2011-12-23 20:17, redigerad totalt 1 gång.
Pålitlig, Flexibel, Robust

lech
inaktiv
 
Inlägg: 1159
Blev medlem: 2006-10-28

Inläggav lech » 2011-12-23 20:09

Fråga 3 ( som kom efter mitt svar )

IÖ skrev:

3. Hur yttrade det sig, det där du gillade?


Det yttrade och yttrar sig i en påtaglig "live session", nu är jag väl ganska "störd" i det avseendet. Jag lyssnar i huvudsak ju på "gles" musik.

//Lech :wink:

God Jul föresten :wink:

Användarvisningsbild
verdad
 
Inlägg: 2595
Blev medlem: 2007-01-04

Inläggav verdad » 2011-12-23 20:56

IngOehman skrev:
1. Vilka rörförstärkare har öppnat dina öron mest, och skapat den enligt
dig mest njutbara musikåtergivingen?


Har inte lyssnat så mycket på just rörförstärkare, däremot har jag lyssnat på en del på mässor och dylikt. Men helt klart den bästa jag lyssnat till var ett märke som heter River Audio. (Två monosteg samt ett försteg) De var då kopplade till TAD R1.

Jag har nog egentligen haft lite inneboende förutfattade meningar mot rörförstärkare då jag trott/tyckt att de aldrig kan återge en ren signal eftersom det alltid finns distorsion. Det kanske inte är rätt, men jag har tagit det med mig från musiksfären. Har haft Marshall 2 st 4x12' och 2 st JCM 800 till gitarrriggen och där har jag aldrig tyckt att jag kunnat få det där kliniskt rena gitarrljudet, utan att det alltid funnits lite distorsion, oavsett hur mycket jag dragit ner på gitarren samt på volymknapparna på förstärkarna.

Därav min förutfattade mening vad avser rörförstärkare och dist.

Jag har dock inte kompetensen att kunna svara på vad det beror på.
Jag blev ändå mycket positivt överraskad över hur bra jag tyckte det lät.
Kan inte sätta fingret på vad det var.
Kan också nämna att de gånger jag lyssnat på The Lars på mässor, så har de inte ens varit i närheten av det ljud som dessa River Audio presterade. Särskilt imponerad var jag över hur väl de klarade av att återge lägre frekvenser, men det kanske egentligen beror på högtalaren mer än förstärkaren. Jag vet inte.

roren
 
Inlägg: 301
Blev medlem: 2007-01-11
Ort: Luleå

Inläggav roren » 2011-12-23 22:43

Snyggt uplägg Ingvar.

Vad gäller dina frågor så:

Fråga 1. Ingen speciell. en massa gamla rörradios, Edison12 och min gamla H.H.Scott (EL84 push pull)

Fråga 2. Vet ej, Kanske är det att det är förhållandevis få aktiva komponenter?Att dom inte var rädd för kondensatorer verkar inte vara direkt
fällande för ljudupplevelsen?

Fråga 3. Trevligt att lyssna till :)

En anledning till att jag gillar rör är att jag verkar ha lättare att fatta hur dom fungerar jämfört med bipolära transistorer. Sen råkar
jag ju ha en hel del NOS rör hemma.Sen är det väl min ålder, Det var ju mest rör man lyssnade på när man var liten (nostalgi)
Tycker egentligen att nostalgi är löjligt, men i alla fall :oops:

Vill bestämt säga att jag inte har nåt emot kiselbaserade grejer. Har haft trevliga stunder även med dessa.


Jo just det Ingvar, det var en sak du sa som jag måste fråga dig om. Du sa
at SRPP gör dig glad. Varför då?

God Jul! Rolf

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare
 
Inlägg: 10903
Blev medlem: 2009-03-16
Ort: Tyska Bukten

Inläggav Objektivisten » 2011-12-23 23:11

Sitter här och spisar och tänker lite. Den mest slående skillnaden till rörförstärkares fördel är frånvaron av den s k 'filten' över återgivningen. Med transistorer är det oftast så uppenbart att man lyssnar på en artefakt, medan rör snarare, efter omständigheterna, ger ett bättre eller sämre 'performance'. Generellt men ändock tumregelmässigt. Om gränsöverskridandet triggas av suggestion eller teknologisk slump är svårt att veta, och kanske inte heller nödvändig kunskap för konsumentens tillfredsställelse.
Pålitlig, Flexibel, Robust

stefanolo
 
Inlägg: 918
Blev medlem: 2008-03-17
Ort: oped

Inläggav stefanolo » 2011-12-23 23:31

1. Vilka rörförstärkare har öppnat dina öron mest, och skapat den enligt dig mest njutbara musikåtergivingen?

Svar: Erik Anderssons Audion Silver night Stereo MkII 2A3

2. Vilka egenskaper (rent tekniskt) tror du att det är som för att du upp-
lever den på de viset?


Svar: Saknar teknisk kunskap att bedöma detta.

3. Hur yttrade det sig, det där du gillade?

I kombination med de högtalare jag drev med Audion 2A3-försärkaren (Oris Reference Basic 200, framladdade 200Hz tractrix-horn med AER MD2 bredbandselement (16 Ohm) och med 15" Beyma-element i basreflexlåda, känslighet ca 104 dB @ 1W 1m) var närvaron kusligt bra (i förhållande till allt jag hört fram till dess). Upplevelsen var överväldigande för de flesta som var hos mig och lyssnade. Tror minsann det fälldes en och annan tår när jag spelade "a case of you" från live-skivan Live in Paris med Diana Krall :wink: .

Hade jag haft två lyssningsrum och råd att ha två anläggningar/system hade jag lätt haft kvar den setupen att komplettera mina i6 och profP-4 med :) .

/stefan

God Jul och Gott Nytt År på er alla :D

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10969
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Inläggav Laila » 2011-12-24 01:26

verdad skrev:IngOehman skrev:
1. Vilka rörförstärkare har öppnat dina öron mest, och skapat den enligt
dig mest njutbara musikåtergivingen?


Har inte lyssnat så mycket på just rörförstärkare, däremot har jag lyssnat på en del på mässor och dylikt. Men helt klart den bästa jag lyssnat till var ett märke som heter River Audio. (Två monosteg samt ett försteg) De var då kopplade till TAD R1.

Jag har nog egentligen haft lite inneboende förutfattade meningar mot rörförstärkare då jag trott/tyckt att de aldrig kan återge en ren signal eftersom det alltid finns distorsion. Det kanske inte är rätt, men jag har tagit det med mig från musiksfären. Har haft Marshall 2 st 4x12' och 2 st JCM 800 till gitarrriggen och där har jag aldrig tyckt att jag kunnat få det där kliniskt rena gitarrljudet, utan att det alltid funnits lite distorsion, oavsett hur mycket jag dragit ner på gitarren samt på volymknapparna på förstärkarna.

Därav min förutfattade mening vad avser rörförstärkare och dist.


Jag har dock inte kompetensen att kunna svara på vad det beror på.
Jag blev ändå mycket positivt överraskad över hur bra jag tyckte det lät.
Kan inte sätta fingret på vad det var.
Kan också nämna att de gånger jag lyssnat på The Lars på mässor, så har de inte ens varit i närheten av det ljud som dessa River Audio presterade. Särskilt imponerad var jag över hur väl de klarade av att återge lägre frekvenser, men det kanske egentligen beror på högtalaren mer än förstärkaren. Jag vet inte.


Just Marshall JCM800 var/är ju konstruerade för att(bara) ge "lead-dist".
Testa gärna en typ Fender Super60, Twin Reverb, eller varför inte
en Marshall 6100 så får du förhoppningsvis höra ett renare sound . . . :)
Senast redigerad av Laila 2011-12-24 01:45, redigerad totalt 1 gång.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare
 
Inlägg: 10903
Blev medlem: 2009-03-16
Ort: Tyska Bukten

Inläggav Objektivisten » 2011-12-24 01:33

Laila skrev:
Just Marshall JCM800 var/är ju konstruerade för att(bara) ge "lead-dist".
Testa gärna en typ Fender Super60, Twin Rewerb, eller varför inte
en Marshall 6100 så får du förhoppningsvis höra ett renare sound . . . :)


Slog mig också, ''...testat en Fender Twin?'' liksom...
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10969
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Inläggav Laila » 2011-12-24 01:46

Objektivisten skrev:
Laila skrev:
Just Marshall JCM800 var/är ju konstruerade för att(bara) ge "lead-dist".
Testa gärna en typ Fender Super60, Twin Rewerb, eller varför inte
en Marshall 6100 så får du förhoppningsvis höra ett renare sound . . . :)


Slog mig också, ''...testat en Fender Twin?'' liksom...


Tack o bock . . . fixat . . . :twisted:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

lech
inaktiv
 
Inlägg: 1159
Blev medlem: 2006-10-28

Inläggav lech » 2011-12-24 09:50

För att återknyta till fråga 1 och upplevd återgivning " så att säga här hemma " .
Jag medger att jag är "skadad" av en ljudåtergivnings signum eller footprint om det är bättre ord.

EA:s drömmen låter i mina öron "rätt" , här hemma är den lite overkill i alla fall avseende effekt och prislapp. Den har ett signum/footprint som jag uppskattar.

LennArts monster på trioder har det samma. Men tyvärr orealististisk i möblerade rum. ( High voltage,mm )

En gammal kärlek är EA:s Anderson 750 som i mitt ex gjordes till Olle Mårtensson , dåvarande Hifi Consult.

JJ:s 2A3/40W är en blandning och OK som "allround" för vardagsbruk , men till Jul och Nyår åker Eriks 2A3 fram. Då är det högtidsstund !! :P

Men återigen , dessa har ett signum/footprint jag uppskattar högt. Rätt eller fel, men så är det!

Att förstärkare låter lika med givna förutsättningar är en missuppfattning som Sprudel:s research bekräftar. Efter att lånat ett JJ -300B på 20 watt så fick det tummen ner. Det räckte inte till hemma hos honom. Han gjorde "rätt" val för sina förutsättningar. Spudel har burit många kilo kan jag lova. Imponerad : JA !

MVH
Lech :wink:

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15340
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Inläggav Harryup » 2011-12-24 10:53

1. Macintosh MC275 i originalutförande som jag köpte runt -84. Spelade musikaliskt skjortan av allt vi hade i butiken även om den lät lite mörkt och murrigt. När det gäller nutid så är det EA's 2A3 Silver Night som jag använder i diskanten. Har kört den i 5-6 år utan att jag har behövt byta rör.

2. Inte en susning men enkelhet, få komponenter och låg motkoppling kan ha betydelse. 2A3 lätt kvickare och piggare jämfört med 300B.

3. Med Silver Nighten så hör man inte ett diskantregister, det finns bara ljusare toner i musiken. Med de trissor jag testade så hörde man ett fint diskatregister tills man kände att det var för mycket. Upplever rörförstärkaren som mindre skramlig och att den smälter in. I mellanregister och bas har jag trissor, men är egentligen nyfiken på vad t.ex en MC 275 skulle betyda för återgivningen. Drömmen är lockande men lite kostsam kanske men jag vet ju att den låter bra eftersom jag har testat den.

Mvh/Harryup

stefanolo
 
Inlägg: 918
Blev medlem: 2008-03-17
Ort: oped

Inläggav stefanolo » 2011-12-24 11:52

Harryup skrev:
2. Inte en susning men enkelhet, få komponenter och låg motkoppling kan ha betydelse. 2A3 lätt kvickare och piggare jämfört med 300B.



Kommer ihåg en oktobereftermiddag för fem år sedan när jag satt i soffan hos Bosse Hansson. Jag var ganska "nyväckt" när det gällde rörförstärkare och Bosse berättade lite om sin Candela när vi kom in på SET-förstärkare. Han beskrev då sin uppfattning av SET 300B-försärkare som "såsiga". Han ville ha mer rapphet vilket han tyckte att han fått in i Candela. När jag så småningom hade köpt min Audion Silver Night 2A3 hade jag Bosses ord om SET-förstärkare (särskilt då 300B) i minnet och förväntade mig ett "såsigt" ljud, men slogs av att det iställlet var ganska lätt och luftigt (åt det lite mjuka hållet) men knappast "såsigt"/slött.

/s

Användarvisningsbild
verdad
 
Inlägg: 2595
Blev medlem: 2007-01-04

Inläggav verdad » 2011-12-24 11:56

Laila skrev:
Just Marshall JCM800 var/är ju konstruerade för att(bara) ge "lead-dist".
Testa gärna en typ Fender Super60, Twin Reverb, eller varför inte
en Marshall 6100 så får du förhoppningsvis höra ett renare sound . . . Smile


Objektivisten skrev:
Slog mig också, ''...testat en Fender Twin?'' liksom...



Har även haft en Fender Vibrolux reverb,och även prövat en del andra och visst blir det renare, men det går inte att få det helt rent. Det finns alltid lite dist kvar enligt mig.

För att kunna få det där riktigt rena gitarrljudet så måste man ha en transistorförstärkare.

lech
inaktiv
 
Inlägg: 1159
Blev medlem: 2006-10-28

Inläggav lech » 2011-12-24 12:28

stefanolo skrev:
Harryup skrev:
2. Inte en susning men enkelhet, få komponenter och låg motkoppling kan ha betydelse. 2A3 lätt kvickare och piggare jämfört med 300B.



Kommer ihåg en oktobereftermiddag för fem år sedan när jag satt i soffan hos Bosse Hansson. Jag var ganska "nyväckt" när det gällde rörförstärkare och Bosse berättade lite om sin Candela när vi kom in på SET-förstärkare. Han beskrev då sin uppfattning av SET 300B-försärkare som "såsiga". Han ville ha mer rapphet vilket han tyckte att han fått in i Candela. När jag så småningom hade köpt min Audion Silver Night 2A3 hade jag Bosses ord om SET-förstärkare (särskilt då 300B) i minnet och förväntade mig ett "såsigt" ljud, men slogs av att det iställlet var ganska lätt och luftigt (åt det lite mjuka hållet) men knappast "såsigt"/slött.

/s


Hej stefanlo. (vem du nu är bakom nicket )

Uppfatta mig nu posetivt, allt annat stämmer inte !

Jag hade hoppats att denna fråga aldrig skulle komma upp. Jag har vrängt ut och in på den genom åren med Bo. Bo förblir min bästa erfarenhet i HIFI branchen. RIP Bo.

//Lech :cry:

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 36143
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2011-12-24 12:43

Jag har fortfarande inte släptt tanken på att rita en "top notch" rörstärkare.

Kanske Push/pull med 6C33C och minimum 250 Wpc.

Små distorsionsenheter i form av entaktkopplade rörhäckar intresserar mig oerhört lite. Sådana hade man i dåtidens TV-apparater och radiogrammofoner.

Vi har faktiskt en liten rörhäcck (itube) i replokaeln som kommer att användas för distorsion av elbas. 8) Idén fick jag av Studio Blue via Ingvar Öhman. Det låter faktiskt ganska bra om man låter den överstyra lite lagom.
En eloge för sådan kreativitet!
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20456
Blev medlem: 2004-07-11

Inläggav Flint » 2011-12-24 13:35

verdad skrev: För att kunna få det där riktigt rena gitarrljudet så måste man ha en transistorförstärkare.
Det finns ett område där trissehäckar passar som gitarrstärkare - i dansband. Lirar du parningsmusik för pöbeln? :lol:

Användarvisningsbild
Jocke
 
Inlägg: 6762
Blev medlem: 2005-09-21

Inläggav Jocke » 2011-12-24 13:47

Jag "gav upp" rörstärkare för HiFi för länge sedan... Är dock övertygad om att de kan låta alldeles utmärkt.

Hade för en evighet sedan ett par Dynaco MK III monoblock som redan då prisades för sin ljudkvalitet. Fick dem aldrig att lira - allt lät bara "kofta". Provade dem i ett aktivt system men de var faktiskt inte roliga i något register... Spelade dem mot Sentec PA-8 som jag tyckte överträffade dem på alla punkter. Kan ju ha varit något fel på dem...

Senare provade jag Luxman MQ50 som väl iofs lät bra men ambitionen var att finna en bra drivning för OA51/52. Små gälla stärkare från tex Yamaha var en fullständig katastrof för Carlssonburkarna och vi försökte finna "the perfect match" på firman där jag då jobbade. Så uppmärksamheten riktades inte riktigt in på rörförstärkaren när det visade sig att bla Musical Fidelity A1 för (då) 4.000 kr fungerade utmärkt!

Rörhög till gitarren däremot är ett "måste" har haft div Fender och Marshalls och plinkar nu på en Crate VC30.

Användarvisningsbild
Jocke
 
Inlägg: 6762
Blev medlem: 2005-09-21

Inläggav Jocke » 2011-12-24 13:49

Flint skrev:
verdad skrev: För att kunna få det där riktigt rena gitarrljudet så måste man ha en transistorförstärkare.
Det finns ett område där trissehäckar passar som gitarrstärkare - i dansband. Lirar du parningsmusik för pöbeln? :lol:


I Metal är väl trisse-stärkare lika vanliga som digital klippning?^^

Nä, nu är det snart dags för mer skinka! :)

Användarvisningsbild
verdad
 
Inlägg: 2595
Blev medlem: 2007-01-04

Inläggav verdad » 2011-12-24 14:04

Flint skrev:
Det finns ett område där trissehäckar passar som gitarrstärkare - i dansband. Lirar du parningsmusik för pöbeln? Laughing


haha..........ja så kanske det är, men det finns ett område till.
Nämligen västkustrock, typ studiovästkustrock. Då vill man ibland ha det där kliniskt rena gitarrljudet, och det är svårt att uppbringa med rör alltid.
:)

Enda gången jag faktiskt spelat dansband var under studietiden då man var pank och behövde lite extra pengar. Hoppade in extra ibland. Var ju ett enkelt sätt att få lite extra inkomst..... :oops:

Så nej jag spelar inte parningsmusik för pöbeln.....

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20456
Blev medlem: 2004-07-11

Inläggav Flint » 2011-12-24 14:10

Jocke skrev:Hade för en evighet sedan ett par Dynaco MK III monoblock som redan då prisades för sin ljudkvalitet. Fick dem aldrig att lira - allt lät bara "kofta". Provade dem i ett aktivt system men de var faktiskt inte roliga i något register... Spelade dem mot Sentec PA-8 som jag tyckte överträffade dem på alla punkter. Kan ju ha varit något fel på dem...

Närå, inget fel. Dynaco MkIII var/är ett väldigt upphåsat steg. Den ska låta kofta. Då är den hel. Jag har dessutom aldrig fått bra ljud med någon Dynaco utgångstrafo i någon annan koppling heller. Det kanske alltså är där felet ligger, i deras utg.trafon. Vet att jag svär i kyrkan enligt vissa men jag grundar åsikten på verkliga egna test och inte på hörsägen.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 47 gäster