värsta klyschan

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-07-05 15:43

Flint skrev:Klyschor.

"All mastring innebär försämring."

"Kompression förstör musiken."

Båda dessa ÄR sanna, om man vill att anläggningen skall återge musiken. Och det är väl primärt just dom som vill det (ha återgivning) som använder fraserna - alltså är fraserna vettiga!

Flint skrev:"Förstärkare låter bra om dom inte färgar ljudet."

Jo, "låter bra" är väl inget vidare vettigt uttryck, men lustigt nog är det primärt dom som inte tänker i termer av återgivning (sådana som du Flint?) som brukar prata om att apparater "låter bra". Inte dom du vill anmärka på.

Det bör hur som helst hellre heta: "Goda inspelningar låter bra om förstärkarna (och alla andra delar i kedjan) inte färgar ljudet."

Flint skrev:"Allt som mäter bra låter bra."

Det är väl tämligen självklart (med reservation för det dumma uttrycket "låter bra", igen).

Alltså att den grunka som mäter bra återger bra. Ljudet är ju beroende av just apparatens prestanda, och det är den man mäter.

Man skall dock inte tro att "mäter bra" betyder bara "mäter bra ur en eller ett par aspekter". En apparat mäter bra först när den mäter bra ur ALLA aspekter, om med "bra" dessuutom relaterat till våra psykoakustiska egenskaper.

Flint skrev:"Återgivningskedjan börjar med CD:n."

Inte när man spelar kompaktkasset, DVD-A, 78-varvare eller vinyl förstås, men menar du att det inte ens är sant när man spelar CD?

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2005-07-05 16:33, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-05 15:52

IngOehman

He, he...
Vi är visst ganska förutsägbara både du och jag.
Vi tycker båda att den andre har fel i det mesta.
Där är vi å andra sidan rörande överens. :D
(Bäst att klämma dit en glimt där)

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-07-05 16:22

Bamsefar skrev:
IngOehman skrev:*Jag undantar då givetvis högtalare med extrem kylkapacitet och eventuellt även stor termisk kapacitivitet, där termisk kompression därför inte är ett stort problem, trots väldigt dålig verkningsgrad (likt vissa jättestora bandhögtalare t ex).

Det är alltså dags för vattenkylda högtalarelement :roll: :roll: :roll: :roll: 8)

Diamant är det bäst värmeledande material som finns.
:wink:

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-07-05 16:33

Jorma skrev:
Bamsefar skrev:
IngOehman skrev:*Jag undantar då givetvis högtalare med extrem kylkapacitet och eventuellt även stor termisk kapacitivitet, där termisk kompression därför inte är ett stort problem, trots väldigt dålig verkningsgrad (likt vissa jättestora bandhögtalare t ex).

Det är alltså dags för vattenkylda högtalarelement :roll: :roll: :roll: :roll: 8)

Nu var det inte värmeledare jag syftade på ;)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-07-05 16:36

Vill du att vi ska lyssna under vatten, Bamsefar?
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-07-05 16:43

Är det ens möjligt, att lyssna under vatten ? Visst kan man höra ljud under vattnet men borde inte energin för att flytta en "vattenljudvåg" göra det i princip omöjligt ??? Snacka om blöt bas ;)

Fast snart drar jag iväg och badar - har ju redan spelat beach vollyboll idag, så det är dags lixom 8)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-07-05 16:45

Flint skrev:IngOehman

He, he...
Vi är visst ganska förutsägbara både du och jag.
Vi tycker båda att den andre har fel i det mesta.
Där är vi å andra sidan rörande överens. :D
(Bäst att klämma dit en glimt där)

Jag tycker inte att du har fel, men jag delar bara inte ditt intresse.

Jag är tämligen ointresserad av apparater, men mycket intresserad av musik.

Då vill man ha sina hifi- (som förresten betyder hög trohet (mot originalet får förmodas)) -apparater för att lyssna på musiken. Att då vilja att de skall ge tusan i att ändra på den är helt rationellt.

Vad jag försöker säga är att situationen inte utgörs av två sidor som är egala. "Min sida" försöker ju kalla saker för vad de är. "Din sida" däremot, pratar ofta om saker som om de betraktades ur min synvinkel :o 8O , men ändå är den verkliga betraktningsvinkeln en helt annan. Visst? :wink:

Jag tycker det vore mycket rimligare att "din sida" accepterade att vissa faktiskt vill återge musiken, på samma sätt som "min sida" accepterar att vissa inte vill det - utan istället föredrar att strunta i ursprunget, och koncentrera sig på vilka sound man gillar, och hur man får till dem genom att välja de apparater som renderar dem.

Eventuellt är det så att du redan accepterar "min sida" lika mycket som jag accepterar din?

Men ändå ser man ständigt och jämnt att "din sida" vill göra anspråk på att använda "min terminologi", samt vill ogilla de uttryck som är både logiska och självklara för den som önskar ta del av musiken så oanfrätt som möjligt.

Vad kan det komma sig? Jag vill ju inte använda din terminologi. 8)

Jag tycker det vore bäst om alla kallade saker för vad de är. Är man intresserad av apparaters "sound" (färgning) och slutresultatets ljudupplevelse som funktion av förstnämnda så kan man kalla det så.

Är man intresserad av oliginalljuden, och apparaternas förmåga att INTE färga (vara transparenta) så kallar man det så!

Lätt som en plätt. :P

Eller är det månne så att hifi har så många sidor så uj - uj - uj! :wink:

Voine, voine, isåfall... :roll:

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2005-07-05 16:51, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-05 16:50

IngOehman skrev:
Flint skrev:Klyschor.

"All mastring innebär försämring."

"Kompression förstör musiken."

Båda dessa ÄR sanna, om man vill att anläggningen skall återge musiken. Och det är väl primärt just dom som vill det (ha återgivning) som använder fraserna - alltså är fraserna vettiga!

Flint skrev:"Förstärkare låter bra om dom inte färgar ljudet."

Jo, "låter bra" är väl inget vidare vettigt uttryck, men lustigt nog är det primärt dom som inte tänker i termer av återgivning (sådana som du Flint?) som brukar prata om att apparater "låter bra". Inte dom du vill anmärka på.

Det bör hur som helst hellre heta: "Goda inspelningar låter bra om förstärkarna (och alla andra delar i kedjan) inte färgar ljudet."

Flint skrev:"Allt som mäter bra låter bra."

Det är väl tämligen självklart (den reservation för det dumma uttrycket "låter bra", igen).

Alltså att den grunka som mäter bra återger bra. Ljudet är ju beroende av just apparatens prestanda, och det är den man mäter.

Man skall dock inte tro att "mäter bra" betyder bara "mäter bra ur en eller ett par aspekter". En apparat mäter bra först när den mäter bra ur ALLA aspekter, om med "bra" dessuutom relaterat till våra psykoakustiska egenskaper.

Flint skrev:"Återgivningskedjan börjar med CD:n."

Inte när man spelar kompaktkasset, DVD-A, 78-varvare eller vinyl förstås, men menar du att det inte ens är sant när man spelar CD?

Vh, iö

Många ord blir det.

Min inställning till musikåtergivning.
Jag nöjer mig med att det låter bra och att jag trivs med återgivningen. Om jag dessutom skulle oroa mig för att det ev. inte låter rätt enligt originalfundamentalistisk uppfattning så befarar jag att min klena intel... (ja du vet) inte skulle räcka till för att även lyssna på musiken. Jag nöjer mig därför med att det låter bra och överlåter den etiska biten till dig. Man kan alltså se det som en effektiv resursfördelning. Ett gott utnyttjande av tillgängligt intressekapital.
Senast redigerad av Flint 2005-07-05 16:54, redigerad totalt 1 gång.

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-07-05 16:53

Bamsefar skrev:
Jorma skrev:
Bamsefar skrev:

Kylledare då :wink:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-07-05 16:55

Flint skrev:Många ord blir det.

Min inställning till musikåtergivning:
Jag nöjer mig med att det låter bra och att jag trivs med återgivningen. Om jag dessutom skulle oroa mig för att det ev. inte låter rätt enligt originalfundamentalistisk uppfattning så befarar jag att min klena intel... (ja du vet) inte skulle räcka till för att även lyssna på musiken.

Jag nöjer mig därför med att det låter bra och överlåter den etiska biten till dig.

Man kan alltså se det som en effektiv resursfördelning. Ett gott utnyttjande av tillgängligt intressekapital.

Tackar Flint! :P

Ja, jag gör ju vad jag kan. :wink:

Inklusive att sprida "evangeliet" att det nästan alltid låter bättre än man kanske trott, när man minimerar alla färgningar så mycket man kan. Jämfört med när man "optimerar färgningarna subjektivt" alltså, genom att bara lyssna och tycka.

Detta behöver man inte alls tro på, men förvånansvärt många blir återgivningstroende (98%?) när de "hört ljudet". :wink:

Inte riktigt alla dock, men som tur är får man ju tro precis vad man vill - om jag får bestämma. :wink:

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-07-05 17:12

Jorma skrev:
Bamsefar skrev:
Jorma skrev:
Bamsefar skrev:

Varifrån har du fått det, Jorma???

Jag tror att du är både missinformerad och dessutom har missförstått själva avkylningsuppgiften.

Såvitt jag känner till är både beryllium, magesium, aluminium, guld, koppar och silver (i den ordningen, stigande) bättre än diamant. Guld, silver och koppar är till och med flera gånger bättre än diamant. Du borde byta dina källor till kunskap. :?

Dessutom är kylmedier som är i flytande form inte begränsade till sin värmeledningsförmåga, eftersom deras primära "avledningstalang" är baserad på förflyttning av mediet självt.

Vad man önskar är typiskt ett kylmedium med så bra värmekapacitivitet som möjligt (för att göra maximal utjämningsnytta, även oräknat bortstrålning), och där är vatten det oslagbart bästa man känner till.

Alla påstående om olika stenar med bättre värmekapacitivitet än vatten (häpnadsväckande vanliga från folk som söljer värmehållningshällar och liknande) är rent bedrägeri.

Bamsefars vattenförslag är således helt korrekt, möjligen med reservation för korrosionsrisken... I praktiken använder man därför i regel andra viskösa kylmedier till högtalare. Jag brukar använda en mycket viskös olja.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-05 17:17

IngOehman

Jag ska i ärlighetens namn medge att jag ibland håller med dig i din argumentering men att jag aldrig skulle erkänna det offentligt så här. 8) Man har ju sin image, stolthet och personliga integri.... (ja du vet) & de & sån't. Image är viktigt i dagens massmediasamhälle. Det har jag läst på radio eller hörde jag det kanske på någon löpsedel.
På tal om image.
Jag skulle kunna tänka mig att bli modejatledaje men tyvärr har jag talfelet att ja kan säga rrrrrr så det går nog inte. Jag skulle inte bli tjoväjdig. (Slut avdelning politik)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-07-05 17:18

Det finns lite olika aspekter på hur en person kan beskriva en hifi-apparat. Som skribent har man lite olika saker att ta hänsyn till, tidningens/artikelns målgrupp och dess (förväntade) kunskapsnivå, VAR man når denna målgrupp (stor skillnad på T-banereklam och en avhandling) osv.

"dessa högtalare är kräsna och kräver kapabelt förstärkeri för att blomma ut"
Dessa rader kanske inte är ett under av teknisk skärpa och riktighet, men de säger ändå rätt mycket av vad en läsare och kanske presumtiv köpare kan behöva veta. Man kan ju faktiskt vara musikintresserad och musikalisk, men ändå inte veta ett skit om tekniken. Att bli förvarnad om att en intressant högtalare inte kan drivas av vad skräp som helst är ju indikation att man inte ska gå till OnOff och köpa sig en 200-wattare utan vända sig till lite mer kvalificerade ställen. Eller att den där billiga lilla stärkaren därhemmma inte kommer ge något fantastiskt resultat om jag nu slår till och köper den tungdrivna testade högtalaren.
Om sedan det språkliga är 100% korrekt kanske är mindre viktigt om informationen i sig är rätt och att budskapet når fram på ett intressant och målande sätt.

"Denna högtalare har låg känslighet och utgör dessutom en svår (lågohmig) belastning för förstärkaren, vilket gör att den måste matchas med en förstärkare som kan leverera mycket spänning i svår impedans med låg distorsion, om ljudkvaliteten och ljudtrycksförmågan skall kunna bli rimlig"

Jo, i sak en mer korrekt beskrivande bedömning. Men hallå, hur många av Hifi-blaskornas läsare har en aning om vad lågohmig, svår impedans, ljudtrycksförmåga etc innebär i praktiken? Och i kombination?

Alltså, jag försvarar inte meningslöst flum, rena felaktigheter är inte heller försvarbart förstås. Vad jag menar är att en tekniskt korrekt beskrivning inte alltid är den som kommunicerar bäst. Det är trots allt bättre att nå fram med huvuddelen av budskapet än att stöta ifrån sig presumtiva läsare med en nivå som dom inte kan ta till sig.

Här på Faktiskt.se är det förstås alltid bäst att vara tekniskt korrekt och inte tumma på sanningen ;-)

/ B

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-07-05 17:20

Jag ska i ärlighetens namn medge att jag ibland håller med dig i din argumentering men att jag aldrig skulle erkänna det offentligt så här. 8) Man har ju sin image, stolthet och personliga integri.... (ja du vet) & de & sån't. Image är viktigt i dagens massmediasamhälle. Det har jag läst på radio eller hörde jag det kanske på någon löpsedel.
På tal om image.
Jag skulle kunna tänka mig att bli modejatledaje men tyvärr har jag talfelet att ja kan säga rrrrrr så det går nog inte. Jag skulle inte bli tjoväjdig. (Slut avdelning politik)

Flint - du är fr o m nu min humorhjälte. Jag välte nästan i soffan! :o :wink: :) :D :lol:

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2005-07-05 17:29, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-05 17:23

IngOehman skrev:Flint - du är fr o m nu min humorhjälte. Jag välte nästan i soffan! :o :wink: :) :D :lol:

Vh, iö

:D

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-07-05 17:24

Bill50x skrev:"dessa högtalare är kräsna och kräver kapabelt förstärkeri för att blomma ut"
Dessa rader kanske inte är ett under av teknisk skärpa och riktighet, men de säger ändå rätt mycket av vad en läsare och kanske presumtiv köpare kan behöva veta. Man kan ju faktiskt vara musikintresserad och musikalisk, men ändå inte veta ett skit om tekniken. Att bli förvarnad om att en intressant högtalare inte kan drivas av vad skräp som helst är ju indikation att man inte ska gå till OnOff och köpa sig en 200-wattare utan vända sig till lite mer kvalificerade ställen. Eller att den där billiga lilla stärkaren därhemmma inte kommer ge något fantastiskt resultat om jag nu slår till och köper den tungdrivna testade högtalaren.
Om sedan det språkliga är 100% korrekt kanske är mindre viktigt om informationen i sig är rätt och att budskapet når fram på ett intressant och målande sätt.

"Denna högtalare har låg känslighet och utgör dessutom en svår (lågohmig) belastning för förstärkaren, vilket gör att den måste matchas med en förstärkare som kan leverera mycket spänning i svår impedans med låg distorsion, om ljudkvaliteten och ljudtrycksförmågan skall kunna bli rimlig"

Jo, i sak en mer korrekt beskrivande bedömning. Men hallå, hur många av Hifi-blaskornas läsare har en aning om vad lågohmig, svår impedans, ljudtrycksförmåga etc innebär i praktiken? Och i kombination?

Och hur många av läsarna som INTE förstår den tekniskt korrekta beskrivningen har någon glädje av den andra beskrivningen? Alltså den som låtsas att högtalare "känner sig kräsen" och "ställer krav" (skriftligt?)

Jag menar - om man förstår hur högtalaren känner och kräver, men inte förstår vad det betyder fysikaliskt, till vilken hjälp är då detta när man skall välja förstärkare? Jag menar, fattar man verkligen vilka parametrar förstärkaren måste uppfylla för att "göra högtalaren glad", om man inte fattar vilka fysikaliska egenskaper högtalaren har, som gör den "kräsen"? :wink:

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2005-07-05 17:28, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-07-05 17:27

Jorma skrev:
Bamsefar skrev:
Jorma skrev:
Bamsefar skrev:

Nja, kan du tillverka ett "avkylningselement" i diamant värd storleken så vore det ju en himla svindyr marknad att göra slutsteg på ;)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-07-05 17:31

IÖ: Det fattar ju alla vilken parameter det är som är viktig om högtalaren är kräsen. Inte är den teknisk dock! :wink:
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-07-05 17:31

Som sagt, diamant leder alltså sämre än alla klassiska kylelementmaterial. Inte bättre.

Om mina källor har rätt vill säga, vilket man ju förvisso inte skall vara säker på... 8)

Jag är ju ingen materialfysiker. Har främst intresserat mig för de material jag arbetet med.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2005-07-06 00:11, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-07-05 17:31

dawen skrev:IÖ: Det fattar ju alla vilken parameter det är som är viktig om högtalaren är kräsen. Inte är den teknisk dock! :wink:

Den vill ha... Stor prislapp?

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-07-05 17:32

Bingo! :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-07-05 17:40

Fantastiskt samband egentligen!

-Den här högtalaren är så dålig att den behöver väldigt dyr förtärkare. Ja, ehh.. och så blir vi tvugna att ta mycket betalt för själva högtalaren också, så den hamnar i rätt prisklass... :lol:

Vh, iö

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-07-05 17:44

Rätt tragiskt också, kan tyckas. Skulle inte många fler få njuta mer av vacker musik om de istället köpt sunda konstruktioner? :roll:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-05 17:45

IngOehman skrev:Fantastiskt samband egentligen!

-Den här högtalaren är så dålig att den behöver väldigt dyr förtärkare. Ja, ehh.. och så blir vi tvugna att ta mycket betalt för själva högtalaren också, så den hamnar i rätt prisklass... :lol:

Vh, iö

Med risk för att bli hängd men det låter lite som märket Infinity. Åtminstone sas det så, att man behövde en truck för att frakta in förstärkaren. Lådorna hade så knepig impedans så det gick åt en svets att driva dom. Stämde det?

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-07-05 17:48

IngOehman skrev:Fantastiskt samband egentligen!
-Den här högtalaren är så dålig att den behöver väldigt dyr förtärkare. Ja, ehh.. och så blir vi tvugna att ta mycket betalt för själva högtalaren också, så den hamnar i rätt prisklass... :lol: Vh, iö

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-07-05 17:49

Flint skrev:Med risk för att bli hängd men det låter lite som märket Infinity. Åtminstone sas det så, att man behövde en truck för att frakta in förstärkaren. Lådorna hade så knepig impedans så det gick åt en svets att driva dom. Stämde det?

Jag har haft ett par Infinty kappa 6. Jag förstår inte att folk snackar om att dom skulle vara så svåra att driva. Jag använde en Cyrus 2a (2x50W). Fungerade utmärkt.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-07-05 18:34

IngOehman skrev:Som sagt, diamant leder alltså sämre än alla klassiska kylelementmaterial. Inte bättre.

Det var exakt det jag menade - att ingen seriös (titta en klyscha !!!) slutstegstillverkare skulle komma på idéen ens 8)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-07-05 18:44

IngOehman skrev:

På tal om image.

Flint - du är fr o m nu min humorhjälte. Jag välte nästan i soffan! :o :wink: :) :D :lol:

Vh, iö

Vi tackar Flint, för sådana ledare vill vi ha så lite av. :twisted:
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-07-05 18:52

Max_Headroom skrev:
Flint skrev:Med risk för att bli hängd men det låter lite som märket Infinity. Åtminstone sas det så, att man behövde en truck för att frakta in förstärkaren. Lådorna hade så knepig impedans så det gick åt en svets att driva dom. Stämde det?

Jag har haft ett par Infinty kappa 6. Jag förstår inte att folk snackar om att dom skulle vara så svåra att driva. Jag använde en Cyrus 2a (2x50W). Fungerade utmärkt.

Det är det nog ingen som sagt. Alla sådana diskussioner brukar handla om Kappa 9. Själv har jag ingen aning om impedansförhållandena hos Kappa 6.

Edit: Ord fattades
Senast redigerad av Johan_Lindroos 2005-07-05 18:54, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-07-05 18:54

Bamsefar skrev:Är det ens möjligt, att lyssna under vatten ? Visst kan man höra ljud under vattnet men borde inte energin för att flytta en "vattenljudvåg" göra det i princip omöjligt ??? Snacka om blöt bas ;)

Fast snart drar jag iväg och badar - har ju redan spelat beach vollyboll idag, så det är dags lixom 8)

Prova bara att dyka i badkaret, å så knackar du i väggarna. Vad kom du fram till?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi