Moderator: Redaktörer
de har högre massa och lägre VAS, så man klarar sig med en
mycket mindre låda för samma undre gränsfrekvens (utan eq...).
Personligen tror jag dock fortfarande mer på mitt element eftersom
låddisten kommer bli mindre på grund av luftens olinjäriteter samt att
mina element endast har två lager i talspolen = mycket lägre induktans =
lägre dist vid stora konutslag. Är man utrymmesbegränsad är det säkert
en riktig killer däremot
Antaget samma frekvens (17 Hz, 55 liter för gamla ROY) då "lavinartad"
ökning av distorsionen bör ske på grund av att magneten inte längre
"orkar hålla i" konen så klarar sig nya ROY med endast halva volymen Smile
Sen kan man ju fråga sig om hur lämpligt det är med 14 mm Xmax och 363
cm2 på endast 27 liter...
Bjorn_ skrev:Hej igen
Som du också skrev:
"En kub på 27 cm i innermått skulle passa precis...Skulle vara intressant att bygga och mäta map låddist och så. Bygger man med 16mm blir ju
baslådan ca 30x30x30 cm och man skulle klara sig utan eq"
(seas med dubbla passiva radiatorer)
Det är något sådant jag är ute efter! Två stycken sådana lådor hade varit nice. Kan man fråga i vilket program du räknat i ? Var detta utan adderad vikt till de passiva radiatorerna?
Jag har inget installerat ännu men har kikat lite på basta. Får väl prova det och se hur det går.
Är otroligt tacksam för er input här. Det är viktigt i början innan man blivit varm i kläderna. Får hoppas att man kan bidra till forumet själv i framtiden.
//Björn
Bjorn_ skrev:Yes, det blir kanske bäst så
Ni får ursäkta alla nybörjarfrågor här, men det blir väl bättre förhoppningsvis
När jag matar in värdena från L26RO4Y i en 25 liters låda hamnar jag på en respons på 76 dB vid 25 Hz
Låter det rimligt eller gör jag fel?
Det känns ju spontant inte som om det är något vidare tryck...[/img]
När jag matar in värdena från L26RO4Y i en 25 liters låda hamnar jag på en respons på 76 dB vid 25 Hz
boom skrev:Bjorn_ skrev:Yes, det blir kanske bäst så
Låter det rimligt eller gör jag fel?
Det känns ju spontant inte som om det är något vidare tryck...[/img]
Man får tänka att elementet har en ganska dålig respons 85dB@2.83 volt personligen så skulle jag titta efter ett annat element.
paa skrev:boom skrev:Basta klarar inte att räkna på slavbasar.
Hur menar du då, är det nån bugg som gör att basta räknar fel, eller är manualen så dålig så man inte fattar hur man ska göra?
paa skrev:Det går att ändra Vas för slaven, och Vas är ju en funktion av massan. Men visst vore det mycket bättre om man kunde hantera den adderade massan separat i programmet.
Just as with a driver, Vas determines the suspension compliance of the passive radiator. The compliance, combined with the moving mass gives the passive radiator a free air resonance frequency, which typically occurs at least one octave below fp. Basta! calculates the moving mass needed to get the desired fp. Passive radiators often have the option of adding an extra mass to the cone, so adjustment of the mass is possible.
paa skrev:O.k tänkte lite snabbt men fel där.
Men om man ändrar värdet för fp i Basta! när man valt slavbas så ändrar sig "moving mass" för "vent" så det verkar gå att styra på det sättet. Man får ju ange arean också, och dubbla den om det är två slavbasar man har.
Så här står det i manualen till Basta!:Just as with a driver, Vas determines the suspension compliance of the passive radiator. The compliance, combined with the moving mass gives the passive radiator a free air resonance frequency, which typically occurs at least one octave below fp. Basta! calculates the moving mass needed to get the desired fp. Passive radiators often have the option of adding an extra mass to the cone, so adjustment of the mass is possible.
MagnusÖstberg skrev:Vilket jävla skitsnack boom!
Ursäkta, men Svante har svarat exeptionellt mycket och väl kring programmet - men så finns det dom som frågar som kråkor!
Bjorn_ skrev:ok, men vad finns det för program att räkna slavbasar i då?
Har testat bassbox, winisd (bäst hittils men ingen slavräkning), samt basta...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster