SEAS L24ROY med slavbasar (avslutad byggtråd)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Bjorn_

SEAS L24ROY med slavbasar (avslutad byggtråd)

Inläggav Bjorn_ » 2011-12-28 11:38

Hej!

Försökte posta något på minhembio men det går trögt. Är det här alla hänger nu för tiden? :-)
Detta blir min första post så det blir mycket frågor, hoppas ni har tålamod :-)

Jag har sökt och läst mycket men jag har några konkreta frågor som det hade varit trevligt att få svar på.

Jag har inte byggt högtalare själv innan men varit på gång med det många ggr. I slutändan har jag inte kunnat räkna fram något bra som jag varit nöjd med men nu blir det ett nytt försök.

Som rubriken antyder så skall jag bygga två slutna lådor och har fastnat för Seas L26ROY samt deras passiva element. De skriver själva att det är avstämt till 26 Hz i en 40 Lit låda. Jag vill ha mindre lådor än så och behöver något att räkna med.

Kan ni rekommendera ett bra program som man kan lägga in passiva element i ?

Jag har tänkt att ha det aktiva elementet fram och det passiva bakåt. Alternativ kan man ju bara vända på det ett kvarts varv för att se hur det låter. 25mm MDF i en symmetrisk box med innermått på max 30*30*35. Fråga här, spelar det någon roll om lådan är symmetrisk?

Kan man ha tunnare mdf i en sån låda utan att det blir för mycket resonanser?

Om resultatet blir bra i mdf så kanske jag gjuter om dem i betong (eller armerad sättmassa rättare sagt) har sett fina byggen gjorda med det.

på seas hemsida för det passiva elementet så har de en graf:
http://www.seas.no/index.php?option=com ... Itemid=250

Om jag förstår det rätt så är det "bara" att hänga på extra vikt för att får ner lägsta frekvensen?
Jag vill fortfarande ha en "snabb" bas så jag antar att man inte vill hänga på för mycket vikt. Jag vill ner så lång som möjligt, men jag vill samtidigt ha bra tryck. Kompromiss lär det bli, och kan jag komma ner till 25 Hz eller 27-28 kanske i -3dB så blir jag nöjd.

Kommer det krävas någon form av filter för att klara detta eller räcker det med att dsp:a lådorna?

Detta leder till nästa del, vilket är förstärkaren. Jag har två alternativ som jag tittat på. Antingen XTZ dsp sub amp eller t amp 1050 + minidsp.
Någon som har några tankar kring detta?

Sjukt tacksam för lite input på detta !

Mvh
Björn
Senast redigerad av Bjorn_ 2013-05-09 08:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2011-12-28 11:55

Använd

http://www.europe-audio.com/Product.asp ... t_ID=11264

Istället om du ska ha mindre låda. Första versionen av L26ROY vill gärna ha större låda än "bara" 40 liter.

Själv har jag valt att ha slutna lådor med första versionen ROY och med
tanke på priset för slaven och att ljudtryckskapaciteten endast dubbleras
skulle jag bygga slutet om jag vore dig. Den nya ROY jag länkat till kan du
ha i 25 liter slutet plus eq. Du får qtc på 0.46 i en odämpad låda och fb på
40 Hz. Ner till 18 Hz klarar sig systemet utan att distorsionen ökar
nämnvärt pga massakontrollen försvinner mer och mer under
resonansfrekvensen. Bygg fyra lådor och flytta runt dem tills det låter bäst
Medskyldig till No Frills Audio

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-12-28 11:59

+1
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2011-12-28 12:27

:)
Medskyldig till No Frills Audio

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2011-12-28 13:13

Tack för svaret!

Jag gillar ju egentligen inte att ha ett passivt element riktat rakt mot bakre väggen så en sluten låda med elementet fram är egentligen bättre.

Jag tyckte mest att det såg coolt ut med passiva element :-)

hrmm, fyra lådor kan jag inte klämma in, det är inget dedikerat lyssningsrum tyvärr...

Hur är det med terminaler, är alla terminaler luft-täta eller skall man kika efter något speciellt?

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2011-12-28 13:16

vad tror ni om stärkare då, är det överdrivet med t amp ?

Jag kanske klarar mig bra med xtz:an (blir ju samma pris eftersom jag behöver köpa till minidsp till "t amp") ?

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2011-12-28 14:14

Ursäkta att jag kapar tråden lite.
Jag sitter och letar efter element till att bygga basmoduler och har siktat in på mig L26ROY. Vad är det för skillnad på det nya och gamla elementet? Vilka för och nackdelar är det med de olika? Det skiljer ju lite i pris också så skulle vara intressant vad man för för dessa extra hundralappar :)

vh
Victor

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2011-12-28 14:31

Skulle tro att det är spolen som är lite annorlunda vilket ger den lite andra värden som gör att den lämpar sig bättre i mindre lådor. Effekttålighet och lite annat är samma.

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2011-12-28 15:15

Som jag skrev här

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 9&start=90

de har högre massa och lägre VAS, så man klarar sig med en
mycket mindre låda för samma undre gränsfrekvens (utan eq...).
Personligen tror jag dock fortfarande mer på mitt element eftersom
låddisten kommer bli mindre på grund av luftens olinjäriteter samt att
mina element endast har två lager i talspolen = mycket lägre induktans =
lägre dist vid stora konutslag. Är man utrymmesbegränsad är det säkert
en riktig killer däremot

Antaget samma frekvens (17 Hz, 55 liter för gamla ROY) då "lavinartad"
ökning av distorsionen bör ske på grund av att magneten inte längre
"orkar hålla i" konen så klarar sig nya ROY med endast halva volymen Smile
Sen kan man ju fråga sig om hur lämpligt det är med 14 mm Xmax och 363
cm2 på endast 27 liter...

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2011-12-28 15:32

Hej igen
Som du också skrev:

"En kub på 27 cm i innermått skulle passa precis...Skulle vara intressant att bygga och mäta map låddist och så. Bygger man med 16mm blir ju
baslådan ca 30x30x30 cm och man skulle klara sig utan eq"

(seas med dubbla passiva radiatorer)

Det är något sådant jag är ute efter! Två stycken sådana lådor hade varit nice. Kan man fråga i vilket program du räknat i ? Var detta utan adderad vikt till de passiva radiatorerna?

Jag har inget installerat ännu men har kikat lite på basta. Får väl prova det och se hur det går.

Är otroligt tacksam för er input här. Det är viktigt i början innan man blivit varm i kläderna. Får hoppas att man kan bidra till forumet själv i framtiden.

//Björn

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-12-28 16:11

Bjorn_ skrev:Hej igen
Som du också skrev:

"En kub på 27 cm i innermått skulle passa precis...Skulle vara intressant att bygga och mäta map låddist och så. Bygger man med 16mm blir ju
baslådan ca 30x30x30 cm och man skulle klara sig utan eq"

(seas med dubbla passiva radiatorer)

Det är något sådant jag är ute efter! Två stycken sådana lådor hade varit nice. Kan man fråga i vilket program du räknat i ? Var detta utan adderad vikt till de passiva radiatorerna?

Jag har inget installerat ännu men har kikat lite på basta. Får väl prova det och se hur det går.

Är otroligt tacksam för er input här. Det är viktigt i början innan man blivit varm i kläderna. Får hoppas att man kan bidra till forumet själv i framtiden.

//Björn

Det man skall veta om slavbasar är att man kan inte bygga hur liten låda som helst och tro att man kan få ett stort ljud
vilket medför att man i stället får en slavbas som jobbar frenetiskt till ingen nytta med stora konutslag.
Och sen bygger man inte en slavbas låda i 16mm då kommer den att åka omkring som en formel 1 bil på golvet .
Och en slavbas i den storleken som du talar om kommer att låta dåligt då den kommer att ha begränsningar under avstämning vilket kommer att låta skit på ren svenska
Utan jag hade gått på dom förslagen som har gets i tråden.
Basta klarar inte att räkna på slavbasar.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2011-12-28 16:41

Yes, det blir kanske bäst så

Ni får ursäkta alla nybörjarfrågor här, men det blir väl bättre förhoppningsvis :-)

När jag matar in värdena från L26RO4Y i en 25 liters låda hamnar jag på en respons på 76 dB vid 25 Hz

Låter det rimligt eller gör jag fel?

Det känns ju spontant inte som om det är något vidare tryck...[/img]

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-12-28 16:59

Bjorn_ skrev:Yes, det blir kanske bäst så

Ni får ursäkta alla nybörjarfrågor här, men det blir väl bättre förhoppningsvis :-)

När jag matar in värdena från L26RO4Y i en 25 liters låda hamnar jag på en respons på 76 dB vid 25 Hz

Man får tänka att elementet har en ganska dålig respons 85dB@2.83 volt personligen så skulle jag titta efter ett annat element.

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2011-12-28 17:50

Det låter rimligt. Jag simulerar i lspCAD (kostar pengar) och hornresp
(gratis) samt räknar på de slutna lådorna i open office calc (gratis).
Ljudtryckmässigt så kommer du vinna mycket på slavarna, men med
tanke på priset på dem skulle jag byggt fler slutna lådor istället då de
håller grupplöpstiden nere och medger bättre egenskaper under
resonansfrekvensen. Kommer inte ihåg hur mycket vikt jag adderade,
men eftersom antalet slavar är två istället för en så är det en rätt
kraftig viktökning.

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2011-12-28 17:52

boom skrev:
Bjorn_ skrev:Yes, det blir kanske bäst så

Man får tänka att elementet har en ganska dålig respons 85dB@2.83 volt personligen så skulle jag titta efter ett annat element.

Vid dessa låga frekvenser kommer slaglängden begränsa långt innan
effekttåligheten, så känsligheten spelkar mindre roll.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2011-12-29 00:20

hrmm, hur jag än räknar så får jag inte så bra tryck i sluten låda. Så fort man går över till öppen låda så sticker värdena iväg till rimliga nivåer. Jag är ju ute efter tryck framför allt. Då går det kanske inte att bygga med sluten konstruktion? (eller kan man lösa något av detta med eq?

Jag skrev att jag ville ha en liten låda, men jag såklart beredd att kompromissa med detta också. 40-45 liter kan jag sträcka mig till om det behövs. Hade varit kul att kunna räkna på slavbas också istället för rör.

Jag har för mig att jag sett en artikel som handlade om hur man på några olika sätt kunde bygga en sub med 105 dB i output. Kommer inte ihåg om det var seas eller något annat märke. Om ni känner igen detta så länka gärna in det :-)

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2011-12-29 00:25

och precis när man postat så hittar man det såklart...

http://www.d-s-t.com.au/data/Peerless/P ... woofer.pdf

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2011-12-29 00:35

Det var nog mycket detta dokument som låg till grund för mina funderingar på en liten box med ett passivt element, fast seas-element istället.

Är det bass box man skall ha som program för att räkna slavar?

Jag kan tänka mig att lägga pengar på mjukvara om jag har nytta av det ...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-12-29 00:56

boom skrev:Basta klarar inte att räkna på slavbasar.

Hur menar du då, är det nån bugg som gör att basta räknar fel, eller är manualen så dålig så man inte fattar hur man ska göra?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-12-29 10:33

paa skrev:
boom skrev:Basta klarar inte att räkna på slavbasar.

Hur menar du då, är det nån bugg som gör att basta räknar fel, eller är manualen så dålig så man inte fattar hur man ska göra?

Var någonstans ändrar du viktningen på slaven i basta?
och kan man inte ändra viktningen så har programmet ingen nytta att räkna på slavbasar.
Jag gjorde ungefär samma fråge ställning i din tråd om slavbasar till svante men jag har inte fått något svar ännu!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-12-29 11:03

[s]Det går att ändra Vas för slaven, och Vas är ju en funktion av massan. Men visst vore det mycket bättre om man kunde hantera den adderade massan separat i programmet.[/s]
Senast redigerad av paa 2011-12-29 14:35, redigerad totalt 1 gång.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-12-29 13:12

paa skrev:Det går att ändra Vas för slaven, och Vas är ju en funktion av massan. Men visst vore det mycket bättre om man kunde hantera den adderade massan separat i programmet.

Vas "Equivalent volume of compliance", this is a volume of air whose compliance is the same as a driver's
acoustical compliance Cms (q.v.), in cubic meters

Fs Driver free air resonance, in Hz. This is the point at which driver impedance is maximum.

Hur får man det att gå hop att vas ändrar mms

Mms The driver's effective mechanical mass (including air load), in kg. "This parameter is the combination of the weight of the cone assembly plus the ‘driver radiation mass load’. The weight of the cone assembly is easy: it’s just the sum of the weight of the cone assembly components. The driver radiation mass load is the confusing part. In simple terminology, it is the weight of the air (the amount calculated in Vd) that the cone will have to push."

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-12-29 14:31

O.k tänkte lite snabbt men fel där.
Men om man ändrar värdet för fp i Basta! när man valt slavbas så ändrar sig "moving mass" för "vent" så det verkar gå att styra på det sättet. Man får ju ange arean också, och dubbla den om det är två slavbasar man har.

Så här står det i manualen till Basta!:
Just as with a driver, Vas determines the suspension compliance of the passive radiator. The compliance, combined with the moving mass gives the passive radiator a free air resonance frequency, which typically occurs at least one octave below fp. Basta! calculates the moving mass needed to get the desired fp. Passive radiators often have the option of adding an extra mass to the cone, so adjustment of the mass is possible.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-12-29 15:36

paa skrev:O.k tänkte lite snabbt men fel där.
Men om man ändrar värdet för fp i Basta! när man valt slavbas så ändrar sig "moving mass" för "vent" så det verkar gå att styra på det sättet. Man får ju ange arean också, och dubbla den om det är två slavbasar man har.

Så här står det i manualen till Basta!:
Just as with a driver, Vas determines the suspension compliance of the passive radiator. The compliance, combined with the moving mass gives the passive radiator a free air resonance frequency, which typically occurs at least one octave below fp. Basta! calculates the moving mass needed to get the desired fp. Passive radiators often have the option of adding an extra mass to the cone, so adjustment of the mass is possible.

jag testade lite snabbt men det verkar vara som man säger på svenska fiasko jag för söker att få till 600 gram i mms men får 1.44 gram i mms och det med ett vas värde på 1840 liter och ser man på basreflex så har den ett air mass på just det 1.44 gram samma som den vill vikta slaven med så the conclusion för basta är det finns bättre program att räkna slav bas sytem med eller så tycker jag svante kan förklara sig bättre men han har en ovanlig förmåga att försvinna i från forumet när man ställer frågor om basta.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-12-29 16:02

Vilket jävla skitsnack boom!

Ursäkta, men Svante har svarat exeptionellt mycket och väl kring programmet - men så finns det dom som frågar som kråkor! ;)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-12-29 16:03

Svante svarar dessutom väldigt snabbt på mail. :)

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2011-12-29 16:12

Kul att räkna lite, men hur jag än gör och gissar så verkar det hur som helst bli rejält mycket bättre tryck med slavbas än slutet system. Tyvärr får det ju bli lite gissning med seas-elementen och basta. bassbox får jag inte ut någon graf ur utan att programmet hänger sig 8O

Seas skriver själva att en 40 lit låda med två radiatorer med 200 g extra per element skall vara "matchat" med L26ROY.

Lutar till att jag bygger en låda på drygt 40 liter. 25mm MDF. De passiva på sidorna och en aktiv fram. Allt skall förankras i en formgjuten betongplatta. Viktigt att det snyggt också.
Jag vet inte vad det kan bli för tryck i den, men enligt lite gissningar i basta så kanske det kan bli ok ändå.
Det kanske inte blir bra, men jag kanske lär mig något på vägen...

Högpassfilter, är det att rekommendera också eller?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-12-29 16:14

MagnusÖstberg skrev:Vilket jävla skitsnack boom!

Ursäkta, men Svante har svarat exeptionellt mycket och väl kring programmet - men så finns det dom som frågar som kråkor! ;)

Piss på dig !
Det har han inte gjort gå in i tråden om slavar och se om han svarade mig när jag frågade honom .

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2011-12-29 17:02

ok, men vad finns det för program att räkna slavbasar i då?

Har testat bassbox, winisd (bäst hittils men ingen slavräkning), samt basta...

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-12-29 17:20

Bjorn_ skrev:ok, men vad finns det för program att räkna slavbasar i då?

Har testat bassbox, winisd (bäst hittils men ingen slavräkning), samt basta...

basta är bra till dom vanligaste lådorna me4n inte när et gäller beräkning av slavbasar då är det bassbox som ligger bäst till winisd räkanar utan dämpmatrial
Här är ett annat prog som räknar med slavbas
http://audio.claub.net/software/jbabgy/WBCD.html

fodrar Excel= betal eller OpenOffice= gratis

Nästa

Återgå till DIY-forum